Yamaha Radian lopen of toch slopen?

sezgin

Rookie
3 okt 2010
7
0
Ik zal mij allereerst even voorstellen.. mijn naam is Sezgin en ben woonachtig in Groningen.

Ik heb mij vandaag aangemeld op deze forum om jullie meteen lastig te vallen met een vraag over een pas geleden aangeschafte motor. Hoop hier wat waardevolle tips te ontvangen voor dat ik mij laat leegtrekken door een garage:)

Probleem is als volgt... Heb vorige week een Radian aangeschaft en deze leek in eerste instantie technisch in orde (optisch niet moeders mooiste maar dit heb ik bewust gedaan ivm vrijetijds hobby) maar na een dag of 2 kreeg ik op weg naar werk de eerste probleem te verwerken. Na 15 a 20 km rijden (snelheid tussen 80-120km) begon de motor te haperen en pakte hij geen gas meer. Toen ik de motor aan de kant wilde zetten sloeg die dus ook meteen af en start vervolgens ook moeilijk, eenmaal weer lopen komt die moeilijk op toeren en stotterd nogal wat. Vervolgens loopt de motor dan ook weer zonder enkel probleem te vertonen tot dat ik weer tussen de 80-120 rij en dit een km of 15 lang.

Ik heb de motor al naar een garage gebracht hier is de carburateur gereinigd,4 nieuwe bougies (die er in zaten waren met te hoge weerstand), nieuwe filters en olie.

Gisteren heb ik de motor weer opgehaald en zonder problemen ermee gereden en vandaag dacht ik het is mooi weer dus laat ik de motor weer eens testen. Tot mijn ergenis heeft deze onderhouds ingreep niet geholpen en deed het probleem zoals hierboven beschreven zich nogsteeds voor.

Heeft iemand enige idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt voor jullie reakties
 
Laatst bewerkt:
Misschien zit je tank verstopt..Ik heb hetzelfde probleem een keer gehad bij een suzuki gsx-r.
Tank eraf halen en omspoelen met benzine en leeg gooien(misschien een paar keer herhalen)
 
Misschien zit je tank verstopt..Ik heb hetzelfde probleem een keer gehad bij een suzuki gsx-r.
Tank eraf halen en omspoelen met benzine en leeg gooien(misschien een paar keer herhalen)


Bij de garage hebben ze geconstateerd dat de tank van binnen roestvorming had maar hier hebben ze een filter voor geplaatst, volgens de monteur was schoonmaken eerst niet nodig maar ik heb hier zelf mijn twijvels over..

Was het ook bij jou zo dat de motor smoort en wanneer je de gas dichtdraaid de motor afslaat (bij snelheid tussen 80-120)?
 
Weet niet of het bijvoorbeeld ook je bobines zouden kunnen zijn. Ik heb er nog wel wat liggen van een gewone XJ600 en woon niet al te ver bij je vandaan. Mocht je willen zou je eens langs kunnen komen en een proefritje maken met een vers setje bobines. Al was het alleen maar ter diagnose.
 
ik zie het verband niet tussen een lekke koppakking en het inhouden wat de TS beschrijft.


Die fiets liep door zijn slechte benzine toevoer waarschijnlijk over het hele toerenbereik veel te arm waardoor ie veel te heet is geworden, gok ik..... Of er was 1 cilinder die het wel goed deed en de andere niet, dus ongelijkmatig warm geworden waardoor de hele boel krom trok..... 't blijft gokken maar ik denk dat er wel een verband kan zijn.
 
Bij de garage hebben ze geconstateerd dat de tank van binnen roestvorming had maar hier hebben ze een filter voor geplaatst, volgens de monteur was schoonmaken eerst niet nodig maar ik heb hier zelf mijn twijvels over..

Was het ook bij jou zo dat de motor smoort en wanneer je de gas dichtdraaid de motor afslaat (bij snelheid tussen 80-120)?
En hoe vol zit dat filter nu? Als de doorstroom net te weinig is om voldoende brandstof naar de carburateurs te laten stromen terwijl de motor hoger in toeren draait.... valt ie na verloop van tijd vanzelf uit omdat de vlotterbakjes van de carburateurs niet meer vol lopen. Tot je even stil staat... dan heeft de motor even de tijd om weer brandstof in de vlotterbakjes te laten lopen... en start na verloop van tijd weer en rijdt weer goed.

Dus: brandstoffilter nakijken of ie vervuild is.... óf dat de doorstroming van het filter op zich wel groot genoeg is. En dan het filter schoonmaken óf een groter filter er tussen plaatsen. En anders de tank 'spoelen' zodat al het vuil er voorlopig even uit is.
 
En hoe vol zit dat filter nu? Als de doorstroom net te weinig is om voldoende brandstof naar de carburateurs te laten stromen terwijl de motor hoger in toeren draait.... valt ie na verloop van tijd vanzelf uit omdat de vlotterbakjes van de carburateurs niet meer vol lopen. Tot je even stil staat... dan heeft de motor even de tijd om weer brandstof in de vlotterbakjes te laten lopen... en start na verloop van tijd weer en rijdt weer goed.

Dus: brandstoffilter nakijken of ie vervuild is.... óf dat de doorstroming van het filter op zich wel groot genoeg is. En dan het filter schoonmaken óf een groter filter er tussen plaatsen. En anders de tank 'spoelen' zodat al het vuil er voorlopig even uit is.


Ookal zit er niks in het filtertje dan kan het nog steeds zo zijn dat er TE grote "koeken" vuil in je tank zitten die misschien niet eens door je slang passen...
Dus als ik jou was zou ik de tank eraf halen, en als je een kraantje heb die even eraf halen en uit elkaar halen. Ik denk dat daar wel het een en ander verstopt zit. Goed kijken hoe alles zit voor dat je het los haalt! Misschien even foto's maken :9 En pas op met de pakking die erin zit, als je het weer dicht draait een beetje vasaline ofzo op de pakking ;) En als er veel vuil in zit.. even je tank spoelen! En gewoon even alle slagen en verbindingen door blazen met luchtdruk. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Een Radian heeft vacuum carburateurs.
Onderdruk uit het inlaatspruitstuk van cil. 1 (de meest linker cilinder) wordt met een slangetje op de carbs gezet.
Mogelijk is lekkage / verstopping van dat slangetje.

Hopelijk heb je hier wat aan.

En: op tijd tanken! Het tankje is eerder leeg dan je denkt.......
 
Ik heb de afgelopen dagen gezocht naar de mogelijke oorzaak, onder andere de carburateur gedemonteerd. Na een hoop gesleutel ben ik erachter gekomen dat ik goed genaaid ben door de garage. De carburateur smerig, leidingen verstopt en geen brandstoffilter te bekennen dit alles terwijl ik hier wel voor betaald heb (staat ook op de rekening) maar erger nog de ergenis en de ellende wat ik heb meegemaakt door continu met pech langs de weg te komen staan..

Ik ben met alle onderdelen en al terug naar de garage gegaan na een woede uitval kreeg ik te horen dat er een misverstand is geweest tussen 2 monteurs bla bla. Ik heb mijn geld teruggekregen en heb de motor laten repareren bij een andere garage.

Ik wil jullie bedanken voor alle hulp en de nodige tips, helaas heb ik gelijk bij mijn eerste motor al een nare ervaring aan overgehouden
 
Je hebt m ergens anders laten repareren? Maar ja, wat was dan het euvel?

Ja klopt want mijn vertrouwen was weg, ik bedoel als je een reparatie laat verrichten en hier ook voor betaald ga je ervanuit dat dit ook daadwerkelijk is gebeurd.

Ik heb op internet een handboek gevonden en ben zelf gaan sleutelen, o.a. de leidingen, tank, carburateur verwijderd, de laatste heb ik helemaal uitmekaar geschroefd. Roest was de oorzaak van de hele probleem, na wat tips hier op de forum had ik al zo een vermoeden maar omdat volgens de garage alles (behalve de tank) al was schoongemaakt dacht ik ook weer van dat het toch iets anders moest zijn. Om lange verhaal kort te maken heb mijn geld na een hoop geruzie terug gekregen en heb de motor bij een andere garage laten repareren. Uitmekaar halen was een makkie maar weer inmekaar zetten laat ik toch liever doen aan iemand die hier verstand van heeft :)

Motor rijd weer zoals die moet op 1 zorg na en zijn de dempers, die krengen zijn nergens te krijgen :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan