yamaha rd

speed-fun

MF veteraan
24 apr 2003
1.068
0
wie weet er wat over een yamaha rd.

ik ben namelijk van plan om er 1 te kopen.
maar ik heb geen idee of die motoren een beetje betrouwbaar zijn!

ook zou ik graag willen weten hoeveel ze ongeveer nog waard zijn.

ik heb er namelijk 1 gezien van het bouwjaar 1984 met 35.000 km op de teller.
en is helemaal opnieuw gespoten + gepoedercoat. tevens zou het blok pas gereviseerd zijn.
 
>>>> Sport

Welkom op MF. *D

Ik verplaats je vraag even naar het sport forum aangezien je daar ws. meer reacties krijgt.
 
robrd kan je veel over deze motor vertellen, verder is er ook nog een site, en uit eigen ervaring weet ik dat het hele leuke fietsen zijn (rij die van mij nog steeds) maar ik ga er eindhoven niet mee uit....... :X
 
Heb er 6jaar mee gereden, heel veel km mee gemaakt. Erg leuke fiets om mee te beginnen. Best snel (zeker als je je bedenkt dat het maar een 350je is) en stuurt nog aardig ook. Is niet voor niks destijds een aantal keer 'motor van het jaar' geweest.

Als je een technisch goede RD hebt, je hem goede 2takt olie voert, en je het machientje goed warm rijdt alvorens te gaan jagen, is het een hartstikke betrouwbaar ding. Het ding zit zo eenvoudig in elkaar dat er weinig aan kapot kan.

Het probleem is echter een technisch goed RD te vinden. Iedereen zegt dat de motor net gereviseerd is. Zijn er rekeningen van onderdelen, heeft ie de vervangen onderdelen nog (zuigers etc.), is er een revisie rapport? Nee, dan is ie waarschijnlijk niet gereviseerd en is de compressie meten geen overbodige luxe. Dan heb je nog enige indicatie qua zuigers+veren+cilinders. Vaak is er ook met de uitlaten, het luchtfilter en de sproeierbezetting geknoeid, waardoor het RD-tje niet beter is gaan rijden. Maak een proefritje! Als ie niet te lang stil heeft gestaan moet ie na een keer of 2 trappen starten (warm bij de 1e trap), vanaf zo'n 15graden hoef je koud niet eens te choken. Na warm rijden een stukje flink gassen. Vanaf zo'n 8000 toeren moet ie er flink aan gaan sleuren, onder de 5000toeren is er niemand thuis. Een top van zo'n 180km/h moet haalbaar zijn, mits geen storm tegen, berg op, etc. Ik kon met andere uitlaten, K&N-luchtfilters en een goed afgestelde carburatie mijn teller eruit rijden (200+) :9

Let op 'rare geluiden' vanuit het blok. Stampen+overmatige trillingen, tikken schrapen etc.

Waar je verder op moet letten:
Hoor je de servomotor van de YPVS even draaien als je het contact aanzet en hoor je geen bijgeluiden? Als deze klep niet goed werkt merk je dit zeker bij je proefritje;
Lekken de kering van de vorkpoten niet? Paar keer flink pompen met de voorvork, geen olie langs kering?
Achtervering: schokbreker niet lek? Let goed op het linksysteem van de achtervering. Deze zit met kunststof busjes gelagerd in de achterbrug, deze busje willen wel eens helemaal weggesleten zijn. Als je hem op de middenbok zet en je trekt het achterwiel met de hand omhoog mag je geen speling voelen. beweeg het achterwiel dan ook eens van links naar rechts, zit er geen speling op de achterbruglagering?
Haal ook het zadel er eens eraf, wat is de staat van de accu, zekeringkastje en kabelboom. Deze laatste wil nog wel eens wat geleden hebben, zeker na verwijderen voor het spuiten van het frame.
Verder natuurlijk de standaard dingen controleren: remmen (schijven en blokken), ketting+kettingwielen, banden, verlichting, etc.

Mochten er trouwens dingen niet goed zijn aan je RD, onderdelen zijn nog volop te verkrijgen (nieuw en gebruikt). Hoeft geen reden te zijn om hem niet te kopen, als je sleutelen niet erg vindt.

Over de prijs. Ik hem die van mij 5 jaar geleden verkocht voor 3000gulden, was van '87, 60.000km, technisch in goede staat. Zie bijgevoegde foto.

Succes ermee!
 
Helemaal met het bovenstaande eens!
Let wel ZEER goed op dat je niet een oud verrot gebakkie koopt.
Mijn liefde voor mijn RD500 was zo blind dat ik dat wel had gedaan.
Dan koop je dus een motor van 8000 gulden waar je vervolgens nog eens 400o gulden tegenaan moet gooien om hem goed te krijgen...

Maar nu loopt ie geweldig en ik zou echt nix anders meet willen... (nou ja Bimota Vdue.....)
 
bedankt voor de tips en natuurlijk de site.

op die site staat trouwens de motor die ik van plan ben te kopen. de gele streetfighter.

weten jullie toevallig ook hoeveel dat ding zuipt. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan