Yamaha RD200 '73

De toetert doet t zeker (kan ik af en toe niet laten... ff toeteren ;)), richtingaanwijzers en stadslicht ook. Maar ik meen dat bij bv mijn auto ook pas het echte dimlicht aangaat als ik de motor daadwerkelijk gestart heb.

Binnenkort ff naar buiten en controleren. Doetie t nou niet, dan moet het weer even uit elkaar en moeten we de bedrading/contactpuntjes even controleren.
Handig als je het eten klaar heb,of als manlief te lang op bed blijft liggen,dan ff toeteren. :+
 
Af en toe even een teken van leven van de motor, ff toeteren :P.

Ik heb de gaasjes gevonden :}. In de buurt hebben ze in ieder geval niets op maat, maar bij Motoport wel ander filtermateriaal gevonden (waar dus ook gewoon olie in zit, ipv afzuigkapfilter oid) wat ik denk ik maar op maat ga knippen en dan met een tyrap of druppeltje lijm eromheen vouw. Er is dus in ieder geval een oplossing voor het probleem, nu nog de praktische uitvoering (manlief wil per se mee als ik naar motoport ga om speelgoed te bekijken)
 
Af en toe even een teken van leven van de motor, ff toeteren :P.

Ik heb de gaasjes gevonden :}. In de buurt hebben ze in ieder geval niets op maat, maar bij Motoport wel ander filtermateriaal gevonden (waar dus ook gewoon olie in zit, ipv afzuigkapfilter oid) wat ik denk ik maar op maat ga knippen en dan met een tyrap of druppeltje lijm eromheen vouw. Er is dus in ieder geval een oplossing voor het probleem, nu nog de praktische uitvoering (manlief wil per se mee als ik naar motoport ga om speelgoed te bekijken)
Ja maar zorg voor benzine bestendige lijm.
Wat manlief betreft gewoon zeggen dat je voor kleding gaat shoppen , gegarandeerd dat hij dan niet mee wil:+
 
Ja maar zorg voor benzine bestendige lijm.
Wat manlief betreft gewoon zeggen dat je voor kleding gaat shoppen , gegarandeerd dat hij dan niet mee wil:+

uh...… Was dat maar waar :P

Meestal sleept hij mij mee als hij het tijd vindt worden voor nieuwe kleding voor mij _O-
nopompom[1].gif


Overigens denk ik dat een tyrap (of ty-wrap of of.... hoe heten die krengen toch) het makkelijkste is.
 
Vandaag even met t filter bezig geweest. Bij de motoport los filtermateriaal gekocht en dit op maat geknipt. Hier een oude panty omheen getrokken. Het is nu dicht maar laat wel lucht door. Van de week even erop zetten en dan n keer kijken of t n beetje wil 😁

Is het heel knap? Nee, maar wel effectief denk ik... in ieder geval beter dan niets 🙊

B8094B62-9AE5-4C9A-B7A2-DD7D6FC380FF.jpeg
5DD9D38E-8CB2-4ED3-91C7-4BA69AED7D94.jpeg
B9E9F476-3325-4716-A098-7EBC9D5E2BB4.jpeg
11D5C473-E85B-4990-BAF1-E865C8362C02.jpeg
 
Eindelijk tijd en lekker weer!

RD vandaag buiten gezet en filters geplaatst. Moesten na het verzetten van de gasnaaldjes nog proefrijden, maar daar ging hij nog beroerder van lopen. Deze dus teruggezet, gasmengsel wat rijker gedraaid (kan me voorstellen dat er nu minder lucht binnenkomt nu er weer filters opzitten) en dat gaf wel duidelijk verschil. Hierdoor 1500 toeren winst dus dat is wel een stap in de goede richting. Ding kwam niet verder dan 6000 toen we hem kochten met een hoop gebonk. Nu haalt hij 7500 zonder bokken 🙂.

Kwam er ook achter dat er 2 verschillende bougies inzitten (b8hs en andere b7hs). Van de week maar even 2 nieuwe (dezelfde 😂) bestellen en erop zetten en dan maar weer opnieuw proberen.

Rijbewijs komt in zicht, dus nu zorgen dat de motor fatsoenlijk rijdend is 👌🏻
 
Vanochtend mijn rijbewijs opgehaald en gelijk een stukje gaan rijden. Moet wel wennen hoor, van 3jr oude lesmotor naar dit oudje 😂
In alle enthousiasme alleen vergeten om t spiegeltje er even op te zetten.

Verlichting werkt ook niet zag ik. Vreemd, want dat deed het vorige keer nog wel. Knipperlichten doen het gelukkig wel 😊

2166C2A1-DE7C-4754-B08C-A3B181009080.jpeg


B4CB3DCC-FBBF-4D9D-B1E7-5444A341472E.jpeg
 
Vandaag weer op stap geweest met de RD. Inmiddels heb ik er een kleine 100 km mee gereden en merk dat hij steeds beter gaat rijden. De eerste versnelling niet, daarin loopt hij niet lekker en trekt hij slecht. Vanaf de 2e versnelling gaat hij steeds beter trekken en rijdt hij prima. Enige wat ik merk is dat hij soms de versnelling niet goed pakt (niet terug in zn 1 of vrij wil) en soms tijdens het rijden in hogere versnellingen (4/5) soms uit de versnelling valt. Kwestie van koppeling in, versnelling er weer intikken en door, en dat hij langdurig een gelijke snelheid (bv constant 60 op een lange rechte weg waarbij ik mijn gas dus ‘stil’ houd) niet prettig vindt. Hij gaat dan na een tijdje wat onregelmatig lopen. Zolang ik blijf ‘spelen’ met het gas en bochtenweggetjes rijd heeft hij daar geen last van.
Ik heb het idee dat hij rond de 4500 toeren jet lekkerst loopt.

@Rob RD @Gijs Vijs is dit herkenbaar?

A0690A73-78FF-4C6D-8D4A-B19B10A19105.jpeg
 
Toch, als je een stuk hebt gereden moet al iets te zien zijn aan de kleur van de bougies.
Ik heb al diverse brommers en motoren afgesteld op deze manier, en dat ging bijna altijd.
Groet
Sebas
 
Het rijden met half gas lang achter elkaar vindt een tweetakt niet leuk. Hij gaat dan een beetje onregelmatig lopen, gaat over zodra je gas geeft cq mindert. Is dus normaal.
Uit de versnelling schieten kan een krom schakelvorkje zijn. Moet het blok voor open om te bekijken/vervangen.....

Mbt het rijgedrag: normaal moet zo'n tweetakt twinnetje flink reageren op het gas en makkelijk doorlopen tot aan het rode gebied. ( zeker in de eerste versnelling)
Het kan ook nog zijn dat je de motor met te weinig gas laat wegrijden. Mn 350 doet onder de 3000 t/m wenig en dat zal bij een 200 cc niet beter zijn.
Hoe lang heeft de motor stilgestaan? Zou nl ook het begin kunnen zijn van een gare keerring v/d kruk.
Moet het blok ook uit elkaar, kun je gelijk de versnellingsbak bekijken...... :Y
 
Laatst bewerkt:
@Gijs Vijs hij heeft zo’n 14 jaar stilgestaan. Laatste jaar hooguit af en toe stukje industrieterrein om te testen als we wat afgesteld hadden. Fijn om te weten dat het onregelmatige bij half gas normaal is!

Ben op zoek naar een complete pakking set, dan kunnen we hem eens openmaken en bekijken en gelijk alles mooi in elkaar zetten.
 
@Gijs Vijs hij heeft zo’n 14 jaar stilgestaan. Laatste jaar hooguit af en toe stukje industrieterrein om te testen als we wat afgesteld hadden. Fijn om te weten dat het onregelmatige bij half gas normaal is!

Ben op zoek naar een complete pakking set, dan kunnen we hem eens openmaken en bekijken en gelijk alles mooi in elkaar zetten.
Op het internet zoeken,en let er op dat 1976 en nieuwer een andere pakkingset nodig heeft dan de oudere modellen,
een 76er heeft 8mm gaten voor de cilinder tapeinden en de oudere 6mm .
 
Gaaf verhaal. Mijn eerste was een 125je. Die zou ik nu ook wel weer in m'n woonkamer willen, eigenlijk.
 
Ik was gisteren op de oldtimermarkt in Hardenberg en heb daar wat originele service manuals/part manuals gekocht, ook een owner's manual voor mijn RD250. Ik dacht ook gezien te hebben dat er een manual voor de RD200 in de bakken stond. Misschien eens contact opnemen met die zaak:

www.pietparts.nl

heeft behalve documentatie ook veel onderdelen.
 
Ik was gisteren op de oldtimermarkt in Hardenberg en heb daar wat originele service manuals/part manuals gekocht, ook een owner's manual voor mijn RD250. Ik dacht ook gezien te hebben dat er een manual voor de RD200 in de bakken stond. Misschien eens contact opnemen met die zaak:

www.pietparts.nl

heeft behalve documentatie ook veel onderdelen.
Owners manual, onderdelenboek en service manual heb ik 😊

Ook van de week via eBay volledige pakkingset binnengekregen, idd specifiek voor ‘73.

Moet de bougies ff bekijken nog, ben ik nog niet aan toegekomen 🙊
 
Het onregelmatige lopen kan ook een verstopt kanaaltje in 1 van de carburateurs zijn of niet synchroon afgestelde carburateurs.
Tank om te beginnen alleen nog maar 98 (liefst BP ultimate of shell V power) want E10 benzine vergomt sneller.
Dan de carburateurs een keertje ultrasoon laten reinigen zodat alle kanaaltjes en sproeiers weer schoon zijn.
Goed synchroon afstellen (beide gasschuiven moeten bij uitgedraaide stationairschroef tegelijk omhoog komen) en dan ben je vaak van het onregelmatig lopen bij deellast af.

Als een tweetakt goed is afgesteld dan moethij ook op deellast netjes lopen.
Enige is dat een tweetakt wel ''volloopt'' als je er lang deellast mee rijd. Je verzuipt alles als het ware. Een keer 10 km volgas op de snelweg blaast de pijpen en de rest van het blok dan weer schoon.
Met name op de GT380 merk ik dat omdat je die ''zoveel'' vermogen heeft dat je veel deellast rijd. Op mijn Kreidler 50cc motorfietsjes is het gas altijd tegen de stuit dus dan is dat geen probleem ;)
 
Het onregelmatige lopen kan ook een verstopt kanaaltje in 1 van de carburateurs zijn of niet synchroon afgestelde carburateurs.
Tank om te beginnen alleen nog maar 98 (liefst BP ultimate of shell V power) want E10 benzine vergomt sneller.
Dan de carburateurs een keertje ultrasoon laten reinigen zodat alle kanaaltjes en sproeiers weer schoon zijn.
Goed synchroon afstellen (beide gasschuiven moeten bij uitgedraaide stationairschroef tegelijk omhoog komen) en dan ben je vaak van het onregelmatig lopen bij deellast af.

Als een tweetakt goed is afgesteld dan moethij ook op deellast netjes lopen.
Enige is dat een tweetakt wel ''volloopt'' als je er lang deellast mee rijd. Je verzuipt alles als het ware. Een keer 10 km volgas op de snelweg blaast de pijpen en de rest van het blok dan weer schoon.
Met name op de GT380 merk ik dat omdat je die ''zoveel'' vermogen heeft dat je veel deellast rijd. Op mijn Kreidler 50cc motorfietsjes is het gas altijd tegen de stuit dus dan is dat geen probleem ;)
Thnx voor je reactie!

Volgens de verkoper heeft hij de carbs al utrasoon gereinigd. Het verstopte kanaaltje had RobRD me ook al over getipt maar dat zou het dus niet moeten kunnen zijn (er vanuit gaande dat verkoper reinigen goed gedaan heeft :P)
Het afstellen zal zeker een dingetje zijn. Gelukkig kan mijn vriend veel en hebben wij een vriend met een hoop oude meuk (rd's, harleys, fs1 etc) die van carbs ook vrij veel verstand heeft. Mijn bedoeling is om het blokje van de winter op het gemak open te maken, pakkingen te vervangen en dan inderdaad ook de carbs even grondig (laten) bekijken en afstellen. Dan is hij van het voorjaar hopelijk weer fris!
 
Terug
Bovenaan Onderaan