Yamaha SR 250 Scrambler

In de voorvork heb ik de voorgeschreven hoeveelheid olie gedaan en ik vind hem eerder stug geveerd. Niet te stug, maar in ieder geval ook niet te slap. Nu ben ik ongeveer 65 kilo dus dat scheelt ook.
 
Het is al een tijdje geleden dat ik wat gepost heb, maar in de tussentijd ben ik druk bezig geweest.

Ten eerste ben ik geslaagd voor m'n opleiding. Vanaf volgende maand aan het werk, dus het budget krijgt wat meer ruimte :D

Verder is het frame mooi kaal gemaakt. Ook de achterkant is ingekort. Het frame is naar een lasbedrijfje in de buurt gebracht om de bocht te maken en deze aan het frame te lassen.

full


Verder ben ik bezig geweest met het blok. Ik wou beginnen met schoonmaken. Daarvoor heb ik de startmotor verwijderd. Ik heb niet helemaal goed opgelet hoe dat in elkaar zat, dus bij het verwijderen viel het tandwieltje van de startmotor in het blok. Daarom moest ook de rechterkant open.
Mooie kans om bezig te gaan met de kickstarter. De kickstarter as is binnen, zie bovenste as in blok. Verder moet ik nog een tandwiel en een heleboel kleine onderdelen hebben. Die komen langzaam binnen.

full


Daarnaast lekt waarschijnlijk de koppakking. Een pakkingset moet er toch komen, dus dat kan er wel bij. Dat ga ik pas aanpakken als de onderkant weer dicht zit.

full



Ook heb ik even aandacht besteedt aan de tank. Deze is aan de onderkant doorgeroest. Een vorige eigenaar heeft al eens een poging gedaan een gat te repareren. Waarschijnlijk met tin of lood oid. Want het smeerde enorm op mijn lamellenschijf. Is deze tank nog te redden?
full


En als laatste ben ik met mijn voorvork bezig geweest. Deze heb ik helemaal uit elkaar gehaald. Gelukkig kon ik een slagmoersleutel van mijn werk lenen. Normaal gesproken moeten de pluggen en de veer aan de bovenkant er zo uit komen als het retentieveertje verwijderd wordt. Bij 1 poot was dat het geval, de andere was helemaal vastgerot. De vorige eigenaar liep hier blijkbaar ook al tegenaan, want er was al een M6 gat getapt, waar een inbusbout in zat. Het gat heb ik groter geboord, M8 in getapt en met een beetje beunwerk de plug er met de slagmoersleutel uit kunnen halen. Ook de inbus aan de onderkant ging er zo makkelijk uit. Moet toch ooit eens zo'n ding aanschaffen...

Helaas vond ik in 1 van de poten het onderstaande... Het ging om de poot die makkelijk los ging, dus het was geen ijzer van het tappen. Misschien heeft de vorige eigenaar deze plug er ook wel met geweld uit gehaald, maar niet alle spanen er uit gehaald... De goede plug wordt hergebruikt, maar de vernaggelde wordt vervangen.

full
 
Je bent lekker bezig geweest. Rook de olie bij jou ook zo lekker fris die er uit je voorvork kwam?
 
Het rook niet echt naar bloemetjes daar in de schuur. M'n broer kwam binnen en vroeg zich af of er iets dood was gegaan _O-
 
Nog gefeliciteerd dat je geslaagd bent voor je opleiding.

Je wilt jouw SR toch opbouwen als scrambler? Heb je ook overwogen om dan een ander tankje te zoeken? Dan hoef je niet met deze aan de gang.
 
Bedankt!

Ik heb al even rond gekeken voor een andere tank, maar nog niet wat gevonden. Of ik vind ze niet mooi of ze vragen er de hoofdprijs voor. Heb jij nog suggesties voor een tank?
 
Bedankt!

Ik heb al even rond gekeken voor een andere tank, maar nog niet wat gevonden. Of ik vind ze niet mooi of ze vragen er de hoofdprijs voor. Heb jij nog suggesties voor een tank?
Bij mij was de standaard tank nog goed, die heb ik gebruikt.

Ik weet niet wat je ervoor over hebt en wat je mooi vindt. Bij Westland Customs zie ik dat ze vanaf 120 euro vragen voor een Harley Sportster tank.

Benzinetanks
 
Laatst bewerkt:
Leuk project!

Deze gozer maakt hele toffe (leerzame) filmpjes en heeft toevallig ook een SR250 gebruikt!

BMCO

Ik kwam hem een paar weken geleden ook tegen, maakt erg leuke filmpjes inderdaad.
Inspiratie is altijd makkelijk. Al doet hij sommige dingen wel anders dan dat ik die zou doen... Maar daar gaat het juist om.
 
Even oma het topic uit schoppen.

Het heeft even geduurd, maar ik heb mijn frame weer terug! *O*
De lasser had zich er iets in vergist en had er meer werk mee dan gedacht.

full


De buigradius bleek te klein voor zijn pijpenbuiger. Hij heeft een mal gemaakt en daarna de buis heetgestookt en rondgebogen. Het resultaat is niet superstrak, maar daar ga je straks niks weer van zien aangezien er een zitje overheen komt en het spul gecoat gaat worden.

Verder heb ik heel veel spulletjes besteld om toch iets verder te komen.

Maar ik kom er achter dat ik niet heel slim bezig ben geweest. O-) In mijn enthousiasme heb ik alle bussen uit mijn achterbrug geslagen, om het voor te bereiden op het coaten. Sommige hebben het niet overleefd. Hiervoor heb ik al andere gekregen, maar deze gaan heel strak in de achterbrug. Nu bedacht ik mij dat ik voordat ik alles laat coaten/spuiten ik alles nog droog in elkaar wil zetten.

Omdat de bussen met een perspassing in de achterbrug gaan en ik geen kans wil lopen op kapotte bussen, want A: ze zijn moeilijk te krijgen en B: ze zijn reteduur voor wat ze zijn, heb ik een maat gevraagd een paar tijdelijke busjes te draaien. Deze komen volgende week ergens binnen. Dan kan alles weer tijdelijk in elkaar.

Tank heeft het definitief niet overleefd. Binnenkant was te erg verroest, alleen de lak hield de peut nog binnen. Vorige eigenaar had heel veel gaten dicht gesoldeerd. Iemand een gevoel bij tankjes van Ebay? Voorbeeldje:

UK 8L Cafe Racer Tank Motorcycle Fuel Gas Can Vintage Tanks For HONDA CG JH70 | eBay

Volgens mij komen deze rechtstreeks uit China...

EDIT: Bij een sloperij toch een andere SR250 tank kunnen vinden voor wênig. Wel met deuk, maar zonder onbedoelde ventilatie.
 
Laatst bewerkt:
Zo, bij deze weer een update.

De oude bocht was toch niet naar tevredenheid. Deze is dus weer vertrokken. Vandaag is er een ander bochtje voor in de plaats gekomen. Deze heb ik, raar maar waar, bij Ali besteld. Ding is nog van hard ijzer ook. Deze komt er binnenkort een keer op.

full


Verder heb ik mijn contactslot verplaatst. Ik heb een beugeltje gemaakt en met behulp van mijn aangeschafte MIG lasapparaat aan de rechterkant onder het zadel vastgepikt.

full



Ook de tank is aangepast. De beugels aan de voorkant zijn verwijderd en iets lager weer vastgelast. De achterkant is iets omhoog gegaan. Voordat ik met mijn 'nieuwe' tank zou gaan kloten heb ik de oude maar opgeofferd. De originele beugel aan de achterkant er af geslepen en er weer een simpel beugeltje aangelast. Niet helemaal recht, maar het gaat om het idee. De tank volgt nu mooi de lijn van het frame.

full



full


Ook heb ik een stuur van een XT250 binnengekregen. Moet zeggen het het hem wel staat.

full


Komende week zou ik wat plaatmateriaal binnen moeten krijgen en dan kan ik bezig met de elektrabak.
 
Vandaag is er een zadel binnengekomen. Ik heb gekozen voor een caféracer zadel met een bultje op het eind. Een scrambler zadel is nog onderweg. Komen bij AliExpress vandaan en zien er voor het geld erg goed uit. Uiteraard is het altijd afwachten hoe lang het meegaat, maar tot nu toe tevreden.

uc
 
Ik zou om de levensduur van de tank wat langer maken door hem achter op een paar rubberdoppen te laten rusten en niet alleen op die lip .
Die lip is wel goed om de tank vast te zetten
.
De lijn die de tank volgt ziet er goed uit .


Voor het zadel zou ik voor een korter scrambler zadel gaan nu lijkt er op dat je niet weet welk type motor je heen wil gaan

Ik blijft dit topic volgen
 
Laatst bewerkt:
Daar kun je nog wel eens gelijk in hebben. Met dit zadel lijkt het niet meer op een scrambler. Ik wacht het andere zadel even af, deze raak ik nog wel een keer kwijt.
 
Zo! Er is weer leven. Vanaf de laatste update in augustus vorig jaar tot januari is er niet veel gebeurd, nieuw werk en zo. Toen heb ik de wielen weggestuurd om gespaakt en gecoat te worden. Best goed gelukt al zeg ik het zelf. Achter is vergroot naar 18". In combinatie met de TKC 80 banden ziet het er allemaal lekker stoer uit.
IMG_20190611_210322.jpg


Het model tank is hetzelfde gebleven. Ik heb er ééntje van de sloop. Die heeft geen roest, maar wel een deuk in de zijkant.

IMG_20190611_210331.jpg

Het zadel wat er nu op ligt is alleen voor de beeldvorming. Een neef van me kan er één op maat maken.

IMG_20190611_210400.jpg

Dit moet het idee voor de achterkant worden. Met een paar stangen komt er wat afstand tussen het frame en het achterlicht met kenteken. Er komt verder geen spatbord op.
IMG_20190611_210456.jpg

Dit is de koplamp die er op komt. Ik heb er ook één met voorvork klemmen, maar dit vond ik rommelig staan. Deze wordt met een beugel aan de onderste kroonplaat gemonteerd.
Er is in de koplamp geen plaats voor bedrading, dus dat gaat onder de tank en onder het zadel. De bedrading wordt sowieso een stuk simpeler met behulp van een M-unit.
IMG_20190611_210506.jpg

En om het stuur wat 'cleaner' te krijgen zitten er 2 clusters van motone op. Ik moet nog wel een oplossing vinden voor de behuizing van de gashendel. Iemand een mooie behuizing gevonden zonder knoppen?
 
Wowwwwww….jeugdliefde.
Dat was rond 1982 mijn eerste motor (gekocht met weinig km), zwarte tank / rood-goude bies).
Gekocht vanwege de afmetingen omdat het ding in de schuur thuis moest passen.
 
Net gepoetst denk ik en net een nieuwe uitlaat, de oude was totaal doorgerot.
Ik denk dat die van jou heel wat stoerder wordt :t
Die uitlaat was inderdaad nogal wat. Ik had het idee om de demper er af te slijpen en het voorste stuk te gebruiken, maar toen ik hem doormidden sleep zag ik dat het een dubbelwandige pijp was. De echte doorlaat was maar heel smal. Daarom heb ik bij Jadus een RVS header gekocht.
IMG_20190612_204605.jpg


Ik heb ook een demper ergens vandaan getrokken, maar daar ben ik niet tevreden over. Maar rustig verder zoeken naar een mooie.
 
Vandaag weer eens verder gegaan. Ik wou de koplamp gemonteerd hebben.
Daarom op het werk een beugeltje laten snijden die op de onderste kroonplaat gemonteerd
1409047


Ééntje voor reserve.

Helaas had ik de boutafstand verkeerd gemeten en moest ik de reserve iets aanpassen.
Maar het resultaat mag er zijn.
IMG_20190713_171020.jpg

IMG_20190713_171035.jpg
 
De afgelopen weken heb ik niet stilgezeten en de teller en achterlicht gemonteerd. Voor beide moest er een beugeltje gemaakt worden.
IMG_20190721_193332_1.jpg

IMG_20190721_193142.jpg


En het achterlicht zit iets van het frame af met 2 stukjes rondstaf.

IMG_20190803_164400.jpg

IMG_20190803_165243_1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan