Yamaha SR250 verslag verbouwing Bratstyle

KleineLars1.

MF veteraan
7 nov 2007
1.401
10
Na recentelijk hier op MF uitgebreid verslag te hebben gedaan van de verbouwing van mijn XL500r volgt hier een beknopt projectverslag van mijn eerder omgebouwde Yamaha SR250:

Na de verkoop van ons appartement in 2014 kon ik eindelijk een wensenlijst samenstellen voor onze nieuwe woning; “schat kijk maar wat je wilt, zolang er een garage en oprit bij zit ben ik tevreden” was het uitgangspunt. Zo gezegd zo gedaan; na 4 maanden bij schoonmoeder ingewoond te hebben en 2 maanden flink klussen was de nieuwe garage ingericht, als ook de woning zelf verbouwd en aangekleed (minor detail;-)).
Aangezien “bratstyle” toen een hot-topic was kon ik tussen het wegracen door niet achterblijven om toch maar wat te gaan verbouwen in de “nieuwe” garage.
Via MF wist ik een niet lopende Yamaha SR250 te kopen voor het astronomische bedrag van €200,-. Thuis aangekomen bleek de oorzaak simpel; een nieuw gemonteerd stuur en geen goede massaverbinding wat snel opgelost was waardoor het kloppend hart van de SR weer tot leven kwam.

Bratstyle voorbeelden waren er genoeg dus met wat geprinte voorbeeldjes op het whiteboard in de garage kon het feest beginnen. Helaas toen nog niet in bezit van een TIG apparaat wist Marcel mij uit de brand te helpen door het subframe even mee aan te passen als ook een nieuwe accu bak te maken zodat deze ook uit het zicht onttrokken werd. Binnen een aantal weken lag de gehele motor-hardware al bij de poeder coater.

De velgen werden voorzien van nieuwe banden met een grof profiel en voorzien van nieuwe RVS spaken. Bij dit project is er veel tijd gestoken in het polijsten van allerlei onderdelendelen zoals de carburateur, wielnaven en blok delen.
Het blok liep redelijk goed dus is enkel ter inspectie gedeeltelijk open gehaald, voorzien van nieuwe olie en filter en zijn de kleppen gesteld.

Het spuitwerk wilde ik graag zelf doen, ter lering en vermaak. Dus na weken lang inlezen op het net en filteren van allerhande tips & trics van andere internethelden en thuis-spuiters kon er een plan bedacht worden. De kleur werd ivoor wit, een beetje klassieke Porsche kleur. De tank werd daarnaast voorzien van SRT racing stickers (de naam waaronder we vaak op het circuit te vinden waren).

Voor het zadel heb ik Maarten benadert. Gelukkig moest Maarten die week nog in de buurt zijn en kwam enthousiast langs! Binnen no-time was ook het zadel voorzien van een mooi stofje.

Met alle componenten als nieuw in huis te hebben kon het leukste beginnen: het opbouwen.
De SR250 is een kleine fiets, wat het assembleren van alle nieuwe delen gelukkig eenvoudig maakte. Al vrij snel begon het geheel weer vorm te krijgen.

Aangezien ik destijds het circuit verkoos boven het rijden op de openbare weg is de motor in augustus 2015 al weer snel verkocht. Helaas heb ik niet al te veel foto’s meer van het project, dus zal je een aantal foto’s zien met wat tijdelijke lapmiddelen zoals een stukje tape of een tijdelijke koplampbeugel.

Al met al was het een leuk en goed behapbaar project met als resultaat een opgeleukte motor tegen een beperkt budget.

Verslag vd XL500R verbouwing:
Complete verslaglegging ombouw Honda XL500R


20150802_163919.jpg
a.jpg
a1.jpg
a3.jpg
a5.jpg
a7.jpg
a8.jpg
aa.jpg
b.jpg
 
b1.jpg
b1.jpg
b3.jpg
b4.jpg
Bike Laro 2.jpg
 

Bijlagen

  • Bike Laro.jpg
    Bike Laro.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 9
  • c.jpg
    c.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 8
  • c1.jpg
    c1.jpg
    821,2 KB · Weergaven: 8
  • c3.jpg
    c3.jpg
    552 KB · Weergaven: 9
  • c2.jpg
    c2.jpg
    105,1 KB · Weergaven: 7
  • c4.jpg
    c4.jpg
    296,9 KB · Weergaven: 8
20150701_163744.jpg
20150802_164540.jpg
20150701_163744.jpg
20150802_164540.jpg
20150802_164756.jpg
20150802_164939.jpg
20150802_165045.jpg
20150802_165205.jpg
 

Bijlagen

  • 20150802_165212.jpg
    20150802_165212.jpg
    436,5 KB · Weergaven: 9
  • 20150802_165441.jpg
    20150802_165441.jpg
    538,2 KB · Weergaven: 14
  • 20150820_200642.jpg
    20150820_200642.jpg
    513,1 KB · Weergaven: 13
  • Bike Laro 2.jpg
    Bike Laro 2.jpg
    3,5 MB · Weergaven: 13
Mooi gedaan. Ben nu zelf ook bezig met een SR250.

Mag ik vragen hoe je de elektra wegwerkt hebt?
Mooi gedaan. Ben nu zelf ook bezig met een SR250.

Mag ik vragen hoe je de elektra wegwerkt hebt?

Leuk! ben benieuwd naar de foto's;-)
De bedrading valt echt enorm mee bij een dergelijke motor. Deels heb ik er een aantal middels een klein gaatje door het frame getrokken maar heb ook wat draden nog tegen de framebuis laten lopen er zit genoeg ruimte tussen de tank en het frame..
Hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Leuk! ben benieuwd naar de foto's;-)
De bedrading valt echt enorm mee bij een dergelijke motor. Deels heb ik er een aantal middels een klein gaatje door het frame getrokken maar heb ook wat draden nog tegen de framebuis laten lopen er zit genoeg ruimte tussen de tank en het frame..
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Ik heb een topic, maar daar is al een tijdje niks gepost. Ik moet eens een keer meer tijd vinden om er mee bezig te gaan.
Waar ik vooral benieuwd naar was, was hoe je de elektrische onderdelen (relais etc.) hebt weggewerkt. Want ik kan zo niks onder je zadel ontdekken.
 
Ik heb een topic, maar daar is al een tijdje niks gepost. Ik moet eens een keer meer tijd vinden om er mee bezig te gaan.
Waar ik vooral benieuwd naar was, was hoe je de elektrische onderdelen (relais etc.) hebt weggewerkt. Want ik kan zo niks onder je zadel ontdekken.

Ah post het topic maar eens, ben benieuwd.
Voor dat soort delen heb ik bij de SR gebruik gemaakt van ruimte tussen frame en tank meen ik, en de ruimte onderaan de tank,. Knipperlichten heb ik niet gebruikt, maar je zou deze relais ook kwijt kunnen onder het zadel, en deels in het sub-frame als het ware.
 
Terug
Bovenaan Onderaan