Yamaha SR250

Mojave

MF veteraan
13 aug 2015
2.492
18
Een aantal jaren geleden gekocht in erbarmelijke staat. Nu is mijn project afgerond en dit is er van geworden. Helaas heb ik geen foto's paraat van de werkzaamheden, maar dit is het eindresultaat. Ok dacht maar eens een eigen topic te openen.

full

full

full

full

full
 
Hoe is het begonnen. Een aantal jaren geleden het motortje gekocht als vader-zoon projectje. Eerlijkheidshalve heeft mijn vader het meeste gedaan, maar ik heb wel elk onderdeel in mijn handen gehad.

Allereerst de motor uit elkaar gehaald. Het zandstralen van de stalen delen als frame tank sparborden etc ging prima. Daarna kwam het glasparel stralen van de aluminium delen. Het hele blok goed afgesplakt. We gingnen stralen en de glasparel ging gewoon dwars door alle pakkingen en keerringen heen. Dat doe ik dus nooit meer. Alleen losse delen stralen maar nooit meer een heel blok. De glasparel zat in de lagers in het blok. De originiele Yamaha Koyo lagers bleken schrikbarend duur. Wij naar een universele lagerboer en voor ongeveer 100 euro alle lagers voor de hele motorfiets besteld. Zo kwam het dus dat we het hele blok uit elkaar hebben gehaald. Toen de boel toch open lag gelijk maar een top end revisie uitgevoerd. Met behulp van Jan Smit Powerparts, die heeft de cylinder gehoond en de kleppen geslepen en geschuurd. Dat bleek wel nodig. Een kilometerstand van 60k lijkt niet veel maar voor een eencylinder uit 1982 is dat geen gekke kilometerstand voor een top-end zo heb ik ook begrepen van een eencylinder specialist waar ik voorheen voor onderhoud kwam. Vervolgens een nieuwe zuiger met zuigerveren erin, een nieuwe nokkenas en nieuwe distributieketting en alle lagers uit het blok vervangen. Krukas en versnellingsbak waren nog goed.

Vervolgens de losse carterdelen geglaspareld net als de carburateur en andere aluminium onderdelen. De carterdelen cylinder en kop in de hittebestendige verf gesproten. Dat ziet er al een stuk frisser uit.

Zo kwamen we bij de kabelboom die hebbne we helemaal nagekeken. De velgen en naven waren eerst grijs maar ik koos nu voor zwart. Bij een CB750 specialist in de buurt heb ik de wielen opnieuw laten spaken. Vervolgens op twee nieuwe bandjes laten zetten. Voor de tank en spatborden heb ik gekozen voor een soort britisch racing green. Het originele zadel vond ik te lomp in verhouding tot de rest van de motor, dus er moest een los zadeltje opkomen. Het frame heb ik standaard gelaten, geen geslijp om er een chopper bobber tracker of ingekort sparbordje of wat voor modeverschijnsel van te maken.

Het begon allemaal met 60k op de teller. Na de revisie heb ik er tot nu toe 100km mee gereden.

Het resultaat zien jullie op de foto's. Roep maar wat jullie mening is.
 
Er zijn blijkbaar weinig SR liefhebbers hier op MF :)
 
Laatst bewerkt:
Je bent wel een beetje ongeduldig, gisteravond gepost.
Mijn eerste motor was een XT250, dus een SR heeft m’n sympathie. Ziet er mooi uit, zeker het blokje kan zo in een vitrine. Loopt ie beter na de revisie? Kan me nog herinneren dat het blok gevoelig is voor juiste klepstelling.
Bijzonder dat het een project met je vader was. Had ik ook wel een keer willen doen, maar mijn vader was superonhandig. Veel plezier ermee!
 
Ongeduldig ja :)

Mijn pa is juist super handig. Zonder hem had ik dit nooit gered.

Toen het blok helemaal open lag zijn we voor inspectie bij Jan Smit Powerparts langs geweest. De beste man zit al veertig jaar in het revisie werk en heeft vele race motoren opgebouwd inclusief dragracers. Daar bleek dat de tuimelaars een deukje hadden geslagen in de klepstelen waardoor je geen kleppen meer kon stellen. Je stopt je voermaatje ertussen en stelt daarop af. Vervolgens haal je het voelermaatje ertussen uit en staan je kleppen veel te ruim want dr tuimelaars slaan door in het kuiltje. Om die reden heeft Jan de kleppen afgeslepen.

Het blokje heeft een nieuwe nokkenas en distributieketting. Kleppen zijn geslepen en geschuurd. nieuwe zuiger en zuigerveren, cylinder is gehoond. Eerst alleen de overmaat zuiger gedaan. Wij dat ding starten en een harde tik in het blok. Dat bleek de nokkenas. De vorige eigenaar had die tik verholpen door de kleppen belachelijk strak te zetten. De kleppen waren niet verbrand (inspectie door Jan). Met een nieuwe nokkenas liep het perfect. Omdat we toch bezig waren hebben we ook maar gelijk de distributieketting vernieuwd. Voor die oude eenpitters is 60k normaal voor een top-end wil je het netjes laten lopen. Je kan het niet vergelijken met een moderne eencylinder die gaan gewoon langer mee. Krukas draait wel lang hoor, maar top-end heeft het gewoon zwaarder te verduren, men zegt door koeling en smering. Maar materialen zijn ook anders geen coating in de cylinderwanden noem maar op.

Het blok hebben we met glasparel gestraald en in de hittebestendige lak gespoten. Het resultaat mag er volgens mij ook wezen. Niet alleen op de foto's, ook in het echt ziet het als nieuw als je het mij vraagt. Zandstralen gaat niet op aluminium dan straal je putten in je aluminium. En een tip, straal alleen losse delen. We probeerden eerst met afplakken maar de glasparel ging gewoon dwars door alle pakkingen en keerringen heen. Buiten dat ziet het er ook niet uit om een heel blok te spuiten met de lak over de pakkingen heen dus dan zou je het ook niet kunnen spuiten. Toen moesten we het blok wel open halen, wat achteraf geen overbodige luxe was gezien de nodige top-end revisie wat ik eerst niet wist. Ik had vijftig meter gereden op de motor voor we hem gingen demonteren.
 
Laatst bewerkt:
Naast de SR250 heb ik ook een SRX600 en een SZR660 gehad. Die SRX kocht ik van een verzamelaar met origineel 13k op de teller en in showroom staat. In dezelfde staat en 500km erbij heb ik hem na zes jaar afgelopen voorjaar weer verkocht. De SZR660 was in mindere staat maar stuurde fantastisch. Met zijn 48pk aan de krukas heb ik er leuk mee gereden met 1000cc sportmotoren in de bergen en over dijkjes :)

Nu rij ik met een 1200cc Harley. Ik zal de enige zijn, maar de trillingen en de vermogensopbouw en toerentallen zijn voor bij vergelijkbaar met de 600cc eenpitter. Ik zie de Harley als een dubbele eenpitter. Je moet ze beiden rond laten draaien dus onder de honderd kom ik niet in de vijfde versnelling. De 250 is wat dat betreft vergevingsgezinder want er komt minder koppel vrij en de versnellingen zijn ultra kort, zo kort heb ik nog op geen enkele andere motorfiets meegemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er netjes uit hoor!
Die van mij heb ik inmiddels al een tijdje niet meer (waar ik ook een topic over had). Wat ik wel weet is dat er maar een zeer beperkt aantal liefhebbers voor zijn. Ik wil je niet bang maken maar ik had er toen best wel wat tijd en geld inzitten maar uiteindelijk heb ik hem met flink verlies verkocht.

In ieder geval succes met de verkoop.

Groeten,

Gerard
 
Het geld van de restauratie vang je nooit terug. Ook niet met een gewild model want dan zijn de onderdelen ook weer schreeuwend duur, tenzij je zelf onderdelen kan reproduceren met een draaibank etc.

Dat de SR250 niet gewild is weet ik ook de 500 wordt meer voor betaald en zeker de XT500. Maar als ik rijk wil worden met motoren moet ik in de handel gaan.

Ik ga hem niet weggeven dan laat ik hem wel staan. Maar ik hoef er ook niet rijk van te worden. We zullen het zien.

Zelf ben ik goed te spreken over jet resultaat.
 
Dat was mijn insteek ook niet om er rijk van te worden, het is mijn hobby om af en toe een motorfiets in de winter op te knappen en meestal speel ik wel quite qua geld wat ik er aan uitgeef, tijd reken ik uiteraard niet mee want het is een hobby. Met de SR ben ik behoorlijk het schip in gegaan want het bleek een onverkoopbaar modelletje te zijn. Ik vond het wel een grappig model maar zou er in ieder geval niet snel eentje terugkopen.
 
Er is ook geld in gereedschap gaan zitten. Setje lagertrekkers wij gingen voor professioneel dus paar honderd euro verder. Noem maar op :)

Voor ons was het eenmalig dus dat gereedschap gebruiken we nooit meer. Leergeld hebben we ook betaald. We dachten even een heel blok te glasparelen, nou dat ging door alle keerringen en pakkingen. Dus blok moest open en de parel zat in goede lagers. Die hebben we allemaal moeten vervangen. Origineel Yamaha schreeuwend duur. Wij zoeken en dezelfde Koyo lagers gevonden voor de hele motor voor de prijs van 1 origineel Yamaha lager, dat is leergeld dat iets oplevert.

Nieuwe nokkenas erin door onze stommiteit verkeerd gemonteerd. Weer een nieuwe besteld. Die krengen kosten bijna 400 euro per stuk. We hadden de vernielde nokkenas ook door een kennis kunnen laten aanpassen door oplossen en afdraaien op de draaibank. Maar we durfde het risico niet aan dus kozen we voor een nieuwe. Die we hebben liggen kunnen we tegen beperkte kosten reviseren maar niemand die zo een ding zoekt.

Kortom veel geleerd dat heeft een prijs. Opleidingskostem zijn fiscaal aftrekbaar maar dit zal een lastig verhaal worden want geen officiële onderwijsinstelling en geen factuur :)

Voor een keer was het leuk maar voor mij niet voor herhaling vatbaar, ik weet nu hoe een blok er van binnen uit ziet en daar blijft het bij. Wel trots op het eindresultaat zo groos als een klein kind.

In het vervolg ga ik nog geen olie meer verversen. Maar daar speelt mijn huidige gezondheid een rol, vandaar ook dat het ding in de verkoop gaat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan