Yamaha SR500 Tracker project.

Welkom terug bij een nieuw aflevering van Robinjo's Place.
Vandaag gaan we een uitlaat maken, gelukkig is het een ééncilinder dus zou het ook in één dag kunnen zonder cliffhangers :P
 
In de kratten met onderdelen was er nog een originele flens aanwezig maar die vond ik niet zo mooi dus ik heb een andere gemaakt van RVS, en de kraag die er achter komt.

261057732_4247879888651718_7564243164345810293_n.jpg


Daarna een professionele photoshop gemaakt van hoe ik het ongeveer wil hebben. _O-

1644050333114.jpeg


Weer een bestelling gedaan bij RVS Uitlaat Onderdelen (geen aandelen of sponsor van het programma, gewoon tevreden klant)
Alles is 38x1.5mm, de demper is degene die in één van de kratten zat, staat geen merk op of zo maar ik vind het model wel geinig. :P

IMG_8811.jpeg


Na het netjes maken van de pijp en de bochten heb ik de demper op zijn plek gehangen en vanaf de cilinderkop begonnen met de lijn van de uitlaat, dit is voor mij de eerste keer dat ik rekening moet houden met een kickstarter die in de weg zit dus ik kon niet op de makkelijkste manier naar achteren met de hoge pijp.

IMG_8834.jpeg


Olieleiding zit daar nog rechts maar ging links van de carbs, geen paniek! En nee dat filtertje blijft ook niet.

261859404_4247885675317806_852335547814257111_n.jpg


Ik heb eerst de demper zo gemonteerd dat hij leuk zit t.o.v. de hoek van het zitje en daarna de kruislazer gebruikt om te zorgen dat de bocht in dezelfde hoek loopt, ondertussen allerlei andere onderdelen ontwijkend die niet in aanraking mogen kom met een loeihete pijp straks zoals het frame en zo.

IMG_8836.jpeg


Grotendeels klaar dus even naar buiten gerold voor een nettere foto, de beugel bij de demper is een tijdelijke op-zijn-plek-houder en misschien dat ik nog een hitteschildje ga maken voor op de demper.

IMG_8854.jpeg


Kijk morgen weer om te zien hoe het verder gaat met de SR500. :W
 

Bijlagen

  • IMG_8840.jpeg
    IMG_8840.jpeg
    364,2 KB · Weergaven: 34
Lekker simpel met maar één cilinder alleen zou ik voor de lijn de demper nog wat hoger zetten zodat die naar beneden knik waar de bocht door het frame heen komt niet naar benden buigt .
Of dat moet op de foto vertekend te zien zijn .
 
Ik krijg ook weer zin in een SR project,jammer dat die krengen zo duur geworden zijn...
Ik haal m'n uitlaatdelen ook altijd bij die zaak waar jij ze vandaan hebt.Ik kom voor m'n werk vaak in de buurt en dan haal ik het op.Ze hebben een enorme voorraad,goeie spullen,niet goedkoop,maar je komt nooit voor niks:)
 
Leuk zo'n SR500,heb er ook twee verbouwd een aantal jaren geleden.De laatste kocht ik voor €150,kom daar nu maar eens om.
Heb er toen een alu achterbrug van een Kawasaki klx in geknutseld,die lijkt wel wat op deze brug.
Als je er ook mee wilt rijden zou ik er een andere carb op zetten,daar knapt ie erg van op(geloof iets van 5pk ofzo)Het enige wat handig is aan de originele carb is de warnstartknop :+
Onderdelen zijn ook nog makkelijk te krijgen bij Kedo,maar niet goedkoop....
Ik heb ooit een flatslide Lectron op m,n XT gezet wat eigenlijk het zelfde blok is,dat scheelde een berg,
in combinatie met een andere nokkenas liep hij zo maar 20km harder dan standaard,wel 1 nadeel je verliest
wat koppel onderin.
 
Ik heb ooit een flatslide Lectron op m,n XT gezet wat eigenlijk het zelfde blok is,dat scheelde een berg,
in combinatie met een andere nokkenas liep hij zo maar 20km harder dan standaard,wel 1 nadeel je verliest
wat koppel onderin.
Goeie tuning tips, er wordt best veel getuned aan deze blokken, zeker de latere types die tammer zijn als de vroege die ik nu heb.

Het klinkt misschien wat suf maar de top interesseert me helemaal niet bij deze brommer _O-
Met mijn vorige ben ik ook nooit op de snelweg geweest, (daar zijn viercilinders voor ) het is gewoon leuk voor binnen en buiten de bebouwde kom, hij moet lekker Braaaap doen en een goed middengebied hebben zodat hij lekker trekt, minder koppel wil ik zeker niet, misschien dat ik ook wel twee tandjes minder voor doe net als bij m'n RZ350, lekker voor de acceleratie :9

Kleine spoiler... rijklaar weegt hij nu 146 kg tegen 175 origineel, dat scheelt ook aardig wat, misschien is 1 tandje minder wel genoeg. O-)
 
Het klinkt misschien wat suf maar de top interesseert me helemaal niet bij deze brommer _O-
Met mijn vorige ben ik ook nooit op de snelweg geweest, (daar zijn viercilinders voor ) het is gewoon leuk voor binnen en buiten de bebouwde kom, hij moet lekker Braaaap doen en een goed middengebied hebben zodat hij lekker trekt, minder koppel wil ik zeker niet, misschien dat ik ook wel twee tandjes minder voor doe net als bij m'n RZ350, lekker voor de acceleratie :9

Kleine spoiler... rijklaar weegt hij nu 146 kg tegen 175 origineel, dat scheelt ook aardig wat, misschien is 1 tandje minder wel genoeg. O-)
Ja als dat je doel is dan zo veel mogelijk standaard laten,en zal inderdaad wat uitproberen met de tandwiel verhouding
zal ook kunnen helpen,dingen waren van oorsprong voorzien van een hoge gearing om ze lekker zuinig te houden,
zeker als je toch alleen maar binnendoor rijd is wat meer koppel leuker.
 
Bestelling gedaan bij Kedo, ik kan nu eenmaal niet alles zelf maken. :P

Een groot K&N filter wat eigenlijk een vervanging van het achterste luchtfilterhuis
Klein K&N filter voor de carterventilatie.
Nieuwe niet vacuümbediende benzinekraan, hoe simpeler hoe beter.
Kedo CDI kastje, ik weet niet of de originele het nog doet en die is behoorlijk primitief. De nieuwe heeft echt een ingeprogrammeerde ontstekingscurve er in zitten, schijnt echt verschil te maken.
Seal en clipje voor de toerentelleraansluiting op de kop.
Stickers.
260758254_4247815521991488_2832890308908008715_n.jpg


Kraantje heeft twee mogelijkheden voor een uitgang, links of rechts...of links én rechts als je héél veel gaat verbruiken, en keuze uit haakse of rechte slangpilaar.

260794144_4249760555130318_6541728337032011317_n.jpg


Carterventilatiefiltertje was een lekker makkelijk klusje, het grote filter zit iets meer werk in om te monteren.




IMG_9044.jpeg


Kraan gemonteerd op de tank, past perfect, juiste aansluiting bepaald voor de slang, later nog een extra filter tussen gezet voor de zekerheid, als je in de tank kijkt zie je geen roest maar of hij helemaal schoon is???


IMG_9059.jpeg
 
Ook nog besteld maar niet bij Kedo, contactslot met handige extra stand, koplampje, achterlicht, schakelpookrubber en revisiesetje voor de kickstarter. :9
 
Ook nog besteld maar niet bij Kedo, contactslot met handige extra stand, koplampje, achterlicht, schakelpookrubber en revisiesetje voor de kickstarter. :9
Wat moet ik me voorstellen bij een revisieset voor de kickstarter?
Ik zie dat Kedo nog steeds snoepjes bij de bestelling doet?*D
 
Eigenlijk doe ik dit soort projecten puur voor de zakjes snoep.

Revisisetje bevat een veertje, een kogeltje, een ring en een nieuwe borgclip, mijn kickstarter was lam (nee niet zo).
Revisiesetje zit er ook al in, zie je echt helemaal niets van dus gelijk maar de vliegroest verwijderd en de boel weer gemonteerd.

IMG_9720.JPEG
 
Lang geleden ook een SR 500 gehad, spaak velgen met een hele grote trommel rem er in, aluminium tank er op, echt een leuk ding.
Had ik gekocht na dat de Guzzi's de deur uit zijn gegaan. Ik reed er wel eens mee naar mijn werk, echt een leuk ding voor op de binnen wegen.
Had maar 1 euvel, als hij warm was en afslaat niet meer aan te krijgen , 10 min wachten en hij deed het weer.

Bleek dat de hitte van het blok de benzine deed verdampen, tenminste dat heb ik later gelezen ergens op het grote internet.
Je kon daar een plaat tussen zetten, die is volgens mij ook bij KEDO te bestellen.

Mijn vrouw kreeg de SR 500 toch niet aan getrapt (ze is niet zo groot zeggen wij altijd :+) , dus uit eindelijk weg gedaan.
15 jaar later heeft zei weer een motor gekocht, en heb ik er uiteindelijk ook weer een gekocht.

Dus de volg mode staat aan, het blijft een leuke motor die SR 500. vooral op de binnen wegen
 
Ik vind een dikke trommel vóór echt gaaf, jij had er een aftermarket rem op gebouwd?
 
Als het blok eenmaal loopt ben ik misschien wel zo enthousiast dat ik die hele kurk vergeet dus laat ik die eerst maar even aanpakken.

IMG_8763.JPEG


Dus ik heb deze gemaakt, eerst opgemeten hoe groot het gat is, hoe diep het clipje in dat gat zit, daarna hoeveel ruimte ik had voordat de plug de toerentelleraandrijving zou raken zodat ik de dimensies een beetje vast heb liggen, daarna wat experimenteren met de diepte van de groef van de o-ring, deze moet iets van 20% van zijn dikte boven het opppervlakte uitkomen als vuistregel maar dat hangt ook weer af hoeveel tolerantie er tussen het gat en de plug zit etc..... in de praktijk is het een beetje passen en meten tot hij er lekker in plopt. :9
Karteltje er op gemaakt zodat ik hem ook er weer uit krijg wanneer dat nodig zou zijn.

IMG_9050.jpeg


IMG_9051.jpeg


De achterveren zaten wel op de motor maar zonder verder montagemateriaal er aan, alleen onderaan twee bouten dus ik heb voor achter de veren een paar POM ringen gedraaid zodat de veren recht omhoog staan en aan de buitenkant van het ook twee afgeschuinde alu ringen gemaakt zodat de flensmoeren niet vastlopen tegen het deel zonder schroefdraad. De flensmoeren zijn eigenlijk Suzuki cilinderkopbouten want die hebben hetzelfde M10x1.25 schroefdraad en zien er netjes uit. :t Heb ik net geen foto van geloof ik. :X

IMG_9103.jpeg


Nu we toch met vreemde merken bezig zijn gelijk een vacuümdop die eigenlijk voor een Kawasaki is gemonteerd op de carburateur waar eerst de vacuümaansluiting van de benzinekraan op kwam. En de snelheidsmeterkabel die als één van de weinige kabels niet nieuw was eerst uit elkaar gehaald en schoongemaakt en daarna helemaal vol olie gegoten zoals te zien op de foto, als die niet goed gesmeerd is weet ik het niet meer. _O-

IMG_8776.jpeg

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan