Yamaha SR500 Tracker project.

Het wisselende stationnaire toerental. 🤔

Zelfs met de gaskabel los kwam de gasschuif niet overtuigend genoeg terug naar de beginpositie, dus de boel uit elkaar gehaald.
Als de carburateur er wat vreemd uit ziet voor de ervaring SR500 rijder dan komt dat omdat het een XT500 exemplaar is. :P Die wisseling is een aantal pagina's geleden al langsgekomen.

IMG_0187.jpeg
IMG_0188.jpeg
IMG_0189.jpeg


De scharnier-as had wat lichte braampjes en zo dus die heb ik op de draaibank gepolijst met 1200 schuurpapier, en waar hij in de carburateur zit gesmeerd met ATE vet. Daarna voor de goede orde de gaskabel gesmeerd en het gashendel waar hij op het stuur draait.

Nu komt de gasschuif met een vertrouwenswekkende "Tok" weer terug naar zijn startpositie als je het gas loslaat. :)
 
Daarna moest er uiteraard proefgereden worden, ook een stukje onverhard voor een mooie foto. :)
Wat heerlijk dat je nu kan vertrouwen op hoe hard er precies op de motor wordt afgeremd. :P
Ik heb ook nog even de voorvork 13 mm doorgestoken, voor de fraaie lijn "stance" maar ook omdat hij dan wat rechter op de standaard staat.

IMG_0199.jpeg
 
Daarna moest er uiteraard proefgereden worden, ook een stukje onverhard voor een mooie foto. :)
Wat heerlijk dat je nu kan vertrouwen op hoe hard er precies op de motor wordt afgeremd. :P
Ik heb ook nog even de voorvork 13 mm doorgestoken, voor de fraaie lijn "stance" maar ook omdat hij dan wat rechter op de standaard staat.

Bekijk bijlage 1859278
Wat een geweldige bike, diepe buiging! :}
 
974DBE0E-4440-4476-824A-0D1808CB37C8.jpeg


Even een paar cijfers...

1000 inrijkilometers is best veel
(Op een SR500 met een zadel van 4 cm dik)
Nog 644 kilometer te gaan
De SR blijkt 1 op 21 te lopen
En je kan 2 km rijden met de benzinekraan dicht tot hij er mee stopt.
Een dichte kraan staat met stip op 1 als favoriete oorzaak voor een motor die er mee op houdt 😁
 
Laatst bewerkt:
IMG_0979.jpeg


18-6-2023, 877 inrij-kilometers
Kleine verbeteringen gedaan, er zit nu een benzinefilter op met een vuil en water opvangpotje en een magneetje er in nadat ik twee keer wat prut bij de vlotternaald heb gehad. een GPS-kogel op het stuur voor als ik een keer een route wil rijden, en een nieuwe alu koplampbeugel omdat de oude begon te scheuren. Verder doet de motor het echt prima, start goed, loopt goed, net weer met 9 liter de tank volgegooid _O- en uitgerekend dat ik ruim 1 op 24 heb gereden zonde er moeite voor te doen. 8)7

Bij 1000 km moet er wat onderhoud gepleegd worden.

:W
 
Was het topic even uit het oog verloren, maar is erg netjes geworden zo 👌
De juiste lijnen, niets teveel aan en een mooie kleurstelling. Top werk, kerel.
 
Ik heb nog zo’n Bates koplamp in zwart poedercoat, mocht je interesse hebben laat maar horen.
Mocht je denken; ik vind het prima zo…
Ook goed :P
Als trouwe American Pickers kijker weet ik dat de eerste kleine deal die gemaakt wordt een belangrijk moment is bij mensen die moeite hebben om dingen weg te doen, ze noemen dat een "ice breaker" en dat maakt de weg vrij voor meer en grotere deals. :P
 
Als trouwe American Pickers kijker weet ik dat de eerste kleine deal die gemaakt wordt een belangrijk moment is bij mensen die moeite hebben om dingen weg te doen, ze noemen dat een "ice breaker" en dat maakt de weg vrij voor meer en grotere deals. :P
Hij komt wel van de Zed af, dus een klein deel ervan zou je al in bezit kunnen hebben *O*
Voor de rest heb ik nog plannen met de Zed dus nog even geduld :P (ombouw/aanpas plannen..... geen verkoop plannen O-))
 
Tijd voor een beetje onderhoud dus weer een Manneke Pis-achtige foto :P
Olie vervangen
Nieuw OEM Yamaha oliefiltertje
Klepspeling controleren
Afstelling nokkenaskettingspanner controleren
Motor poetsen! :X

Olie zag er goed uit zonder rare dingen er in, spanner stond nog goed, beide kleppen stonden net iets te ruim dus weer op 0.10 en 0.15 mm gezet.
Het speciale onderste boutje van het oliefilterdekseltje er uit en de motor aantrappen, er sputtert wat lucht en olie uit en na een paar teller een goede stroom olie, snel de motor uit en de bout er in, doekje er overheen en klaar! :)

1687554248018.png

IMG_1070.jpeg
IMG_1071.jpeg
 
Ziet er goed uit!
Hoop na dit topic toch wel heel stiekem een keer een Yamaha 1 pittertje tegen te komen voor een beetje betaalbaar project bedrag.
Zijn er helaas niet zo gek veel van.
 
Ziet er goed uit!
Hoop na dit topic toch wel heel stiekem een keer een Yamaha 1 pittertje tegen te komen voor een beetje betaalbaar project bedrag.
Zijn er helaas niet zo gek veel van.
Thanks Daan,

Wil je dan een specifiek model zoals een SR of ben je wat flexibeler?
Kijk een XT500 in wat voor vorm dan ook vind je niet meer goedkoop, ook een SR is best lastig, maar verder heb je nog modellen als de XT550 en 600, de pre-kickstarter modellen die moderne kopers niet willen want "gemak" en te jong zijn voor de echte klassieker liefhebbers. Ik zie ook af en toe goedkope SRX600's langskomen, er staat er nu eentje voor een bedrag met maar drie cijfers te koop hier op M-F.

En als je er eentje hebt wel een topic starten hè!
 
Maar 2 SRX-en zijn echt groter dan een lompe XS850 (niet dat ik die durf te vergelijken met een Zed).

Verder complimenten voor je SR500 !
 
Terug
Bovenaan Onderaan