Yamaha SR500 Tracker project.

Grandia

motociclista da bar
Donateur
27 jun 2006
24.693
740
Amsterdam
1979..een jaartje jonger dan de eigenaar. Is nieuw gekocht door mijn grootvader en hij heeft er een aantal jaar mee gereden. De SR is toen vervangen door een GPZ550 voor dagelijks woon/werk maar heeft altijd op de deel van de boerderij van opa verbleven. Toen opa en oma het huis moesten inruilen voor een verzorgtehuis heb ik de SR overgenomen maar hij staat ook hier al meer dan 10 jaar stil in de garage helaas..
lekker zo laten dan, zo'n mooi familiestuk moet je niet verbouwen

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
13.210
3.953
Driebergen
Facebook
welke vloeistof gebruik jij als ik vragen mag? Ik gebruik Tickopur r33, maar leer graag bij ;)
Dan ben jij professioneler bezig als mij, ik gebruik gewoon water met flink wat Dasty er in, dat lijkt wel goed te werken hoor dat wel.
Na het ultrasonen afspoelen met gewoon water, helemaal doorblazen om het water uit de kanaaltjes te krijgen en om te checken of alles echt open is (zo kwam ik er achter dat de "sproeier" in de vlotterbak niet open is) ) en in de WD40 zetten, dat laatste vind ik ook handig omdat dan alle schroefjes er weer lekker soepel in draaien bij het weer in elkaar zette. .

CH Racing M900

MF veteraan
26 mei 2003
7.471
660
Omg. Arnhem
Ik vroeg het omdat die Tickopur zo verdomd duur is voor een hobbyist... Dasty daarentegen...;)
Gaan we proberen. Bedankt! Ik heb nog een carb van een SRX te doen, vandaar mijn vraag.

KwaSuz

MF veteraan
Donateur
20 aug 2006
9.144
8.064
Het mooiste stukje Friesland
Hoeveel moet je er van gebruiken per keer? Meng je het met water? Ik heb een 4 liter bak.
5-10% r33, rest is water.
Dus 200-400ml bij 3,8/3,6 ltr water.

Wellicht is dasty goedkoper, of schoonmaak azijn met scheutje dreft en water. Maarja moet je weer de perfecte verhouding zien te vinden….

Ik heb trouwens een 3 ltr bakje, de carb geheel uitelkaar past net in het mandje.
Keertje omdraaien, en over het algemeen X4 bij mij….

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
13.210
3.953
Driebergen
Facebook
5-10% r33, rest is water.
Dus 200-400ml bij 3,8/3,6 ltr water.

Wellicht is dasty goedkoper, of schoonmaak azijn met scheutje dreft en water. Maarja moet je weer de perfecte verhouding zien te vinden….

Ik heb trouwens een 3 ltr bakje, de carb geheel uitelkaar past net in het mandje.
Keertje omdraaien, en over het algemeen X4 bij mij….
Oké thanks, ik wil het een keertje proberen om te kijken of er veel verschil is in resultaat.

In die 4 liter van mij passen twee carbs van een viericilinder, of één grote carb van een Single of Twin, de 48 mm carb van een Firestorm paste maar nét!

CH Racing M900

MF veteraan
26 mei 2003
7.471
660
Omg. Arnhem
Ik heb een 22 liter bad. Daarom was ik op zoek naar een alternatief middel. Maar KwaSuz heeft gelijk: waarom iets dat goed werkt, weg doen? Voor die 2-3 x per jaar dat ik dat bad überhaupt gebruik…

nampus

MF veteraan
30 mei 2005
4.878
879
Zeeland
Ik heb een 22 liter bad. Daarom was ik op zoek naar een alternatief middel. Maar KwaSuz heeft gelijk: waarom iets dat goed werkt, weg doen? Voor die 2-3 x per jaar dat ik dat bad überhaupt gebruik…
Kan je daar niet gewoon een kleinere bak inzetten waar dan een mengsel van tickopur en water in zit. Een setje carbs hoeft niet ik een bak van 22 liter, die hebben genoeg aan een stuk minder. De rest van het bad gewoon vullen met water. Die trillingen komen wel door die bak heen toch?

CH Racing M900

MF veteraan
26 mei 2003
7.471
660
Omg. Arnhem
Ja. Zo doe ik het inderdaad ook al voor kleinere delen. Maar is niet ideaal, want het kleinere bakje moet niet onder kunnen dompelen in de grote bak. Dus leg ik een soort fundering waar ik het kleine bakje dan weer opzet. Ik zou er eigenlijk een kleiner apparaat bij moeten kopen…. Maar dat vind ik overkill. Dus red me zo wel. Hoe dan ook: bedankt voor het meedenken!

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
13.210
3.953
Driebergen
Facebook
Spul is nu allemaal schoon, al het messingwerk nog even met de dremel opgepoetst, vlotters staan nu gelijk.
Alle o-ringen op de foto heb ik vervangen.

IMG_0040.jpeg

Spulletje weer rustig opbouwen, nieuwe vlotternaald en zitting, nu ook afgesteld op 23.5 mm vlotterhoogte volgens het boekje, deze stond op 20/21mm. Mengselschroef weer op dezelfde setting terug gezet als dat hij stond, kunnen we later nog eens mee spelen.
Hoofdsproeiermaat is niet meer leesbaar, zelfs met 15x vergroting dus heb gekeken welke maat boor er nog doorheen past, 1.5 mm past er losjes doorheen, 1.6 mm niet meer, ik denk dat het een #155 is.

IMG_0044.jpeg

Ondanks dat ik alles in een Overtoom bakje had gemikt is er toch een 3 mm kogeltje ontsnapt die er samen met een veertje voor zorgt dat het chokehendel in positie blijft staan, heb ik niet liggen helaas dus ik heb nu een 3 mm boortje die wat korter is als eerst en iets wat op een kogeltje lijkt bij de choke. :9 Alle kruiskopjes heb ik niet verder verpest als dat ze al waren dankzij de JIS schroevendraaiers, niet mij de schuld geven. O-)

IMG_0043.jpeg
IMG_0046.jpeg

Ingewikkelde carburateur, ingewikkelde ontsteking.... zouden ze zich bij Yamaha verveeld hebben bij het ontwikkelen van de 500 Single of zo? _O-

IMG_0047.jpeg

Carb weer op de motor, slang er aan, gaskabel er aan, open filter met adapter er weer op, en hij loopt weer, en lekt niet! :t

IMG_0032.jpeg

Morgen kleppen stellen :W

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
13.210
3.953
Driebergen
Facebook
Vraagje…
Mijn decompressiehendel lijkt niet te werken, zelfs niet nu ik een kabel heb gemonteerd 😁 Nu haal ik de dekseltjes er af om de kleppen te stellen en zie bij de uitlaatklep het halve maantje zitten wat verbonden is aan het heveltje, het lijkt alsof dit amper de tuimelaar kan raken, mis ik iets??? 41A47A99-523A-460A-A32E-D856E1488638.png

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
3.725
393
Moet het asje er niet verder in?
Zit er een borgboutje op het kleppendeksel die het asje fixeerd?

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
13.210
3.953
Driebergen
Facebook
Soms kan je vol enthousiasme een complete motor restaureren maar ontzettend tegen een bepaalde klus opkijken, bijvoorbeeld kleppen stellen, dan heb je 16 of misschien wel 24 van die dingen die eerst opgemeten dienen te worden en daarna eventueel gesteld, soms moeten daar de nokkenassen er voor uit en de spanner los, en daarna shims gewisseld worden, moet je ook weer andere shims regelen en zo, wat een gedoe!

Maar niet bij een SR500, toen ik het ultrasoonbadje had aangezet dacht ik "laat ik even de kleppen doen" krukas op het goede punt gezet met de kickstarter, de twee dekseltjes los op en meten maar, de inlaatklep stond iets te ruim, uitlaatklep iets te krap, beide een paar honderdsten, aangepast met de stelboutjes en weer dicht met verse o-ringen, weer een punt klaar van de to-do list :t En nog voor dat het bad klaar was en die heeft de timer op 15 minuten staan.

IMG_0037.jpeg IMG_0034.JPEG

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
13.210
3.953
Driebergen
Facebook
Nu zou je kunnen denken dat dit een beetje luie update was als het zo makkelijk ging :Y
Is ook wel een beetje zo...dus ik heb nog een paar dingetjes gedaan, de demper was best wel lawaaierig terwijl die toch best groot is dus ik heb hem even open gemaakt :') De demper zat nieuw in de doos en ik heb er nu twee ritjes mee gedaan van in totaal 25 kilometer.

IMG_0052.jpeg

Ik heb het restje fluff en het ijzerdraad er af gehaald en de hele demperbuis omwikkeld met een steviger stuk dempingsmateriaal wat ik op voorraad had en weer vastgebonden met dat ijzerdraad. Eenmaal gemonteerd was hij wel een stukje stiller gelukkig. _O-

Verder nog wat kleine dingetjes gedaan, nieuwe bougie gemonteerd, nog een klem gevonden om de demper goed op de uitlaatbocht vast te zetten en ik heb de achterlicht/kentekenplaathouder nog wat verder verstevigd op het deel waar de plaat aan zit, dat klapperde vrolijk op en neer bij stationair draaien. De veervoorspanning van de YSS schokbrekers was nul, ik heb ze een mm of 10 verder opgedraaid.

Beetje bij beetje wordt hij elke keer beter. :t

:W

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
3.725
393
Nu zou je kunnen denken dat dit een beetje luie update was als het zo makkelijk ging :Y
Is ook wel een beetje zo...dus ik heb nog een paar dingetjes gedaan, de demper was best wel lawaaierig terwijl die toch best groot is dus ik heb hem even open gemaakt :') De demper zat nieuw in de doos en ik heb er nu twee ritjes mee gedaan van in totaal 25 kilometer.

Bekijk bijlage 1731842

Ik heb het restje fluff en het ijzerdraad er af gehaald en de hele demperbuis omwikkeld met een steviger stuk dempingsmateriaal wat ik op voorraad had en weer vastgebonden met dat ijzerdraad. Eenmaal gemonteerd was hij wel een stukje stiller gelukkig. _O-

Verder nog wat kleine dingetjes gedaan, nieuwe bougie gemonteerd, nog een klem gevonden om de demper goed op de uitlaatbocht vast te zetten en ik heb de achterlicht/kentekenplaathouder nog wat verder verstevigd op het deel waar de plaat aan zit, dat klapperde vrolijk op en neer bij stationair draaien. De veervoorspanning van de YSS schokbrekers was nul, ik heb ze een mm of 10 verder opgedraaid.

Beetje bij beetje wordt hij elke keer beter. :t

:W
Daar zit wel wat verschil in,dempervulling.Ik heb laatst ook een paar uitlaten gemaakt en echt goede demperwol gebruikt.Als ik een flinke rit had gemaakt,kon ik de demper met m'n blote hand beetpakken.Net handwarm:)

Dirk 1961

Die hard MF'er
17 feb 2013
413
137
IJmuiden
Zo zag die demper van mij er dus ook uit na een paar uurtjes.O-)

slijptol

Het is maar ijzer
2 mrt 2010
4.433
1.443
moergestel
Leuk topic.
Ik heb nog een project-SRX staan.
Mijn zijspan is zo goed als klaar, dus de inspiratie van deze SR komt goed van pas.
Ik heb bij mijn vorige zijspan RVS staalwol sponsjes van de action als "demperwol" gebruikt.
Dat werkte heel goed.
Dempte heel netjes en na 10.000 km op de BMW R1100RS was er nog maar amper slijtage te zien.
Een emmer vol kostte toen een tientje

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
13.210
3.953
Driebergen
Facebook
Leuk topic.
Ik heb nog een project-SRX staan.
Mijn zijspan is zo goed als klaar, dus de inspiratie van deze SR komt goed van pas.
Ik heb bij mijn vorige zijspan RVS staalwol sponsjes van de action als "demperwol" gebruikt.
Dat werkte heel goed.
Dempte heel netjes en na 10.000 km op de BMW R1100RS was er nog maar amper slijtage te zien.
Een emmer vol kostte toen een tientje
Ik heb industriële rvs pannensponzen gebruikt bij m'n GPz, werkte goed inderdaad :t (maar die waren nu op)

Bovenaan Onderaan