Yamaha SR500 Tracker project.

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
15.987
8.628
Driebergen
Facebook
Vorig jaar heb ik deze beauty gekocht.

IMG_8689.jpeg


Een gestrand project wat ook als gestrand project gekocht is door de vorige eigenaar.
Het is een Yamaha SR500 (2J4) uit 1978 met wat leuke onderdelen er op/bij.

Heidenau K60 banden
YSS schokbrekers
Motolanna aluminium achterbrug
Fatbar stuur en risers
RicambiWeiss Flattrack zitje

En nog twee kratten vol onderdelen.

Ondanks de status bij aankoop die beschreven kan worden als "voor de verkoop losjes in elkaar gezet" zag ik er wel brood in, ook gezien de redelijk lage prijs voor een SR500, omdat een hoop originele onderdelen niet meer aanwezig zijn is restaureren niet echt meer een optie, verder de richting ingaan die de vorige eigenaar(s) voor ogen hadden met wat creatieve inbreng van mijn kant.

Dit is niet mijn eerste SR, paar jaar terug heb ik deze een tijdje gehad, tot ik een nieuw project zag en deze voor een mooie prijs kon verkopen.

SR500 1.jpg


Ondanks het gebrek aan comfort vond ik het een heel leuke fiets die altijd een beetje in mijn achterhoofd is blijven hangen, vandaar dat ik gelijk op de gele reageerde toen ik die om 23:00 op FB Marketplace zag staan, de volgende ochtend was de deal gesloten in het fraaie Nigtevecht. :t
 
Nice :t Ziet eruit als een heel leuk project, eigenlijk al best ver lijkt het, tenminste als het blok OK is.
 
Dat is wel een erg originele manier van afsluiten van een gaatje.
 
Leuk project, SR vind ik ook een leuke fiets.
Alleen zou het bij mij weer origineel moeten zijn…. Of kunnen worden…. Voor weinig…:+ en laat dat nou niet zo’n gunstige combi zijn_O-
Maar ben benieuwd wat het resultaat wordt *O*
 
Leuk project, SR vind ik ook een leuke fiets.
Alleen zou het bij mij weer origineel moeten zijn…. Of kunnen worden…. Voor weinig…:+ en laat dat nou niet zo’n gunstige combi zijn_O-
Maar ben benieuwd wat het resultaat wordt *O*
Ik weet wel een manier om SR budget vrij te maken bij jou. _O-
(Ben de laatste tijd bij twee verschillende Z900's wezen kijken maar het is niks geworden)
 
Thuis eerst een beetje geïnventariseerd wat ik eigenlijk allemaal heb gekocht, een half verbouwde SR500 dus en een berg onderdelen. Wat op de motor zit had ik al verteld, door de kratten zoekend zie ik onder andere een werkplaatsboek, heel veel hardware, een complete pakkingset, allemaal nieuwe kabels, een stel Kenny Roberts racestrepen, twee voorrempompen, een megafoondemper, een XT600 of zo teller, en een minisnelheidsmetertje, een matige draadboom met CDI en S/G, een fraaie overgeschilderde bobine met een keiharde bougiekabel er aan, een voorremsysteem van een Italiaanse allroad of zoiets, en een in vier stukken getrilde kentekenplaat met daarachter een koperen plaat die het bij elkaar houdt. :9

IMG_8729.JPEG
IMG_8733.JPEG
IMG_8738.JPEG
IMG_8740.JPEG
IMG_8734.JPEG
 
De grootste pluspunten van de motor :P
Banden zijn van 2015, is gelijk ook de laatste keer dat hij aandacht heeft gehad denk ik.

IMG_8744.jpeg
IMG_8743.jpeg
IMG_8745.jpeg
IMG_8747.jpeg
 
Wat mist er? 🤔

Een contactslot, beide stuurschakelaars, uitlaatbocht, luchtfilterhuis, accubak, voorspatbord, achterspatbord, koplamp en koplamporen, achterlicht, knipperlichten, middenbok, zijkapjes, origineel zadel, beide tellers en controlelampjes.... deze gaat niet gerestaureerd worden dus, sorry origineelfreaks dit is het verkeerde topic voor jullie. :)

Ondertussen staat de motor op de brug en kan ik wat onderdelen er op zetten om een idee te krijgen van de looks.
Er zit al een leuk Jitsie Fatbar stuur en risers op, heel racy met een scharnier en één boutje per riser.

Achterwiel miste links een busje om het in de brug uit te lijnen dus die even gedraaid en zoals het nu zat kon de achterrem helemaal niet goed bediend worden, de remstang had flinke ruzie met de mooie alu brug dus ik ben een tijdje bezig geweest om dat werkend te krijgen.

Zitje kom van RicambiWeiss en is volgens mij nu niet meer te krijgen, is speciaal voor de SR500 maar heeft wat werk nodig qua bevestiging en ondersteuning.
IMG_8727.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Blok heeft al aftermarket nokkenas (enkelvoud) smering, dat scheelt weer, de vorige eigenaar heeft de carburateur naar eigen zeggen al schoongemaakt, de buitenkant ziet er inderdaad opgepoetst uit. De ouwe benzinekraan vertrouw ik bij voorbaat al niet meer tegenwoordig, veel te veel slechte ervaringen met moderne benzine en ouwe dingen die ermee in aanraking komen dus daar komt een nieuwe voor, ook een revisiesetje voor de carb, die kreeg ik vandaag net binnen. :t

De nieuwe koppelingskabel die er hier al op zit valt nu nog wel een beetje uit de toon. :')
1643741238864.png
 
Leuk zo'n SR500,heb er ook twee verbouwd een aantal jaren geleden.De laatste kocht ik voor €150,kom daar nu maar eens om.
Heb er toen een alu achterbrug van een Kawasaki klx in geknutseld,die lijkt wel wat op deze brug.
Als je er ook mee wilt rijden zou ik er een andere carb op zetten,daar knapt ie erg van op(geloof iets van 5pk ofzo)Het enige wat handig is aan de originele carb is de warnstartknop :+
Onderdelen zijn ook nog makkelijk te krijgen bij Kedo,maar niet goedkoop....
 
Leuk zo'n SR500,heb er ook twee verbouwd een aantal jaren geleden.De laatste kocht ik voor €150,kom daar nu maar eens om.
Heb er toen een alu achterbrug van een Kawasaki klx in geknutseld,die lijkt wel wat op deze brug.
Als je er ook mee wilt rijden zou ik er een andere carb op zetten,daar knapt ie erg van op(geloof iets van 5pk ofzo)Het enige wat handig is aan de originele carb is de warnstartknop :+
Onderdelen zijn ook nog makkelijk te krijgen bij Kedo,maar niet goedkoop....
Ja die heb ik weleens langs zien komen toen geloof ik?
De prijzen zijn inderdaad flink omhoog gegaan, maar dat geldt zo ongeveer voor al het ouwe spul, mijn vorige SR kocht ik in rijdende staat voor €1100, deze halve slopert die ik nu heb zit daar gewoon boven in aanschafprijs. :')
Ik wil het eerst eens met de originele carburateur proberen, heb net het revisiesetje binnen :P ook vanwege de "tikkeltje gas knop" die ik zo handig vind. Maar ik hoor vaker dat mensen deze carb vervangen door eigenlijk een simpeler type zoals een VM36, had jij die ook? Topvermogen is voor mij met deze motor eigenlijk niet zo heel interessant, wel dat hij er goed op start en goed loopt.

Kedo ben ik bekend mee, daar ga je nog spul van langs zien komen in dit topic, alleen al in hun catalogus bladeren levert al inspiratie op soms!
 
Ja die heb ik weleens langs zien komen toen geloof ik?
De prijzen zijn inderdaad flink omhoog gegaan, maar dat geldt zo ongeveer voor al het ouwe spul, mijn vorige SR kocht ik in rijdende staat voor €1100, deze halve slopert die ik nu heb zit daar gewoon boven in aanschafprijs. :')
Ik wil het eerst eens met de originele carburateur proberen, heb net het revisiesetje binnen :P ook vanwege de "tikkeltje gas knop" die ik zo handig vind. Maar ik hoor vaker dat mensen deze carb vervangen door eigenlijk een simpeler type zoals een VM36, had jij die ook? Topvermogen is voor mij met deze motor eigenlijk niet zo heel interessant, wel dat hij er goed op start en goed loopt.

Kedo ben ik bekend mee, daar ga je nog spul van langs zien komen in dit topic, alleen al in hun catalogus bladeren levert al inspiratie op soms!
Ik heb er bij de ene een TM36 en de andere een VM36 opgezet.De TM kon je bij warm/halfwarm starten door de gasschuif iets omhoog te draaien door de stelschroef met de hand in te draaien.
 
De VM36 lijkt echt sprekend op de grotere carbs die we vroeger op onze brommers schroefden.
 
Stuur een beetje aankleden, links een origineel hendel en de nieuwe koppelingskabel uit de krat gevist plus een setje handvatten wat ik op de plank had, rechts gekozen voor de 12.7 mm Magura rempomp en een snelgashendel wat ik vorig jaar gescoord heb, alles in stemmig zwart net als het stuur. :9

260988984_4247585508681156_7224024844290285652_n.jpg
261117280_4247589628680744_8878649544893314568_n.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan