Yamaha SR500 Tracker project.

Maximale vervroeging is volgens het boekje 26.5 graden dus dat klopt aardig.
Ik ben een stukje meer vervroeging gewend bij de gemiddelde hoogtoerige viercilinder dus ik heb het even gecheckt. :t
 
Lekker bezig! Dus nu afstellen en rijden?
Hij rijdt al aardig, heb er nu een 200 km op zitten. :Y
Maar ik zit nog midden in de ruwbouw, dat wil zeggen, eerst zorgen dat alles het doet en zijn plekje heeft, daarna kan hij helemaal uit elkaar voor spuitwerk, onderdelen verzinken en eventueel poedercoaten.

Ik moet wel zeggen dat die originele carburateur het me wel lastig maakt met die extra membranen en milieucircuits er in.
En dan heb ik toch redelijk wat ervaring met carburateurs afstellen... B|


IMG_0235.jpeg
 
Kijk aan! Is het geen idee om een VM36 te plaatsen? Dan ben je imo van een hoop gedoe af…
Je onderschat mijn hardnekkigheid :P

Mijn vorige SR500 met K&N en open uitlaat liep prima met de originele carb (na een beetje afstellen) dus het is mogelijk!

Koude start heb ik zelfs mooi voor elkaar met een trap of twee, warm 1 trap, normaal is het volgasgedeelte het makkelijkst maar daar zit nu juist het probleem.
 
Maar budgettechnisch is een tweedehands XT500 carburateur weer veel beter. :P
En die heb ik dus pas aangeschaft, om te kijken of hij daar ook van die rare fratsen mee heeft.
Niks geen stomme membranen en extra milieudingen, gewoon een simpele rondschuifcarburateur!

IMG_0458.jpeg


Past 1-op-1 op het blok en het luchtfilter, na een goede schoonmaakbeurt kon ik het uitproberen, bij de tweede trap starte hij al en het rijdt echt prima! *O* Stationairmengsel afgesteld op hoogste toerental, gasnaald staat goed denk ik want hij pakt goed op, hoofdsproeier kan misschien een stukje groter, zit nu een 250 in, later nog eens mee rommelen. :Y Maar ik ben happy, heb nu 120 km probleemloos gereden. :t
 
Ik vind die brace cool, slim om spatbord montage meteen te integreren :Y Zet mij meteen aan het denken om dat misschien ook eens bij mn eigen spatbord te proberen.. al zit daar wel weer een eigen (OEM) brace onder 🤔
 
Ik vind die brace cool, slim om spatbord montage meteen te integreren :Y Zet mij meteen aan het denken om dat misschien ook eens bij mn eigen spatbord te proberen.. al zit daar wel weer een eigen (OEM) brace onder 🤔
Wat voor motor? Als er af fabriek al zo'n extra metalen stuk aan de binnenkant van het spatbord zit is het effect van een extra stabilisator gelijk een stuk minder lijkt me.

Ik vroeg me trouwens af waarom ook met de gloednieuwe Kedo tankdop er nog steeds benzinesporen over mijn tank liepen (mijn prachtige spuitbuskleurtje!) maar ik had niet goed naar de tankdop-opening gekeken. Die was zo ongelijk als wat.
IMG_0490.jpeg


Nu dicht die wel af. :Y

IMG_0491.jpeg
 
Wat voor motor? Als er af fabriek al zo'n extra metalen stuk aan de binnenkant van het spatbord zit is het effect van een extra stabilisator gelijk een stuk minder lijkt me.
cb500, maar die originele is zon gebogen stalen beugel, die doet niet heel veel, de alu brace doet merkbaar meer.

1655500306372.png




Ik vroeg me trouwens af waarom ook met de gloednieuwe Kedo tankdop er nog steeds benzinesporen over mijn tank liepen (mijn prachtige spuitbuskleurtje!) maar ik had niet goed naar de tankdop-opening gekeken. Die was zo ongelijk als wat.

is gewoon ingebouwde tank be/ontluchting, helemaal verpest nu! :P
 
Vandaag de mobiele meetopstelling gemaakt voor in de tanktas, normaal bouw je de Innovate MTX-L vast op een motor, geschakeld over het contact, tellertje op een vaste plek en zo, maar ik rij de SR zonder accu dus dat schiet niet op en wilde alleen het mengsel controleren, zo'n losse opstelling is best handig, kan je zo van motor naar motor switchen :Y

IMG_0524.jpeg



Paar dingen geleerd vandaag:

Het mengsel is in alle gebieden goed :t
De SR500 loopt 140+ GPS kilometers :t
Als je zo hard rijdt trilt hij behoorlijk. _O-

IMG_0525.jpeg


Gelukkig stond deze spiegel al op de lijst (letterlijk) om te vervangen door een mooiere maar ik stond even raar te kijken.

:W



:W
 
Toch een heel mooi resultaat alles bij elkaar :t En dat daar een spiegel voor is opgeofferd mag de pret niet drukken lijkt me
 
Vandaag de mobiele meetopstelling gemaakt voor in de tanktas, normaal bouw je de Innovate MTX-L vast op een motor, geschakeld over het contact, tellertje op een vaste plek en zo, maar ik rij de SR zonder accu dus dat schiet niet op en wilde alleen het mengsel controleren, zo'n losse opstelling is best handig, kan je zo van motor naar motor switchen :Y

Bekijk bijlage 1774130


Paar dingen geleerd vandaag:

Het mengsel is in alle gebieden goed :t
De SR500 loopt 140+ GPS kilometers :t
Als je zo hard rijdt trilt hij behoorlijk. _O-

Bekijk bijlage 1774131

Gelukkig stond deze spiegel al op de lijst (letterlijk) om te vervangen door een mooiere maar ik stond even raar te kijken.

:W



:W
Haha,bekend dat trillen.Moet je hand eens op de tank leggen bij die snelheid.Dan verwonder je je dat de benzine nog binnenboord blijft*D
 
En ik had net de
Haha,bekend dat trillen.Moet je hand eens op de tank leggen bij die snelheid.Dan verwonder je je dat de benzine nog binnenboord blijft*D

Dat is ook pas sinds kort dat de benzine binnen de tank blijft, maar dat lag weer aan 10 lagen verf, plamuur en tanksealer :P

Maar hij trilt dus wel een beetje ja, ik had nét de gaskabel weer vastgezet die losgetrild was aan de carburateur kant.
 
Wat voor lambda waardes mik je nou op met afstellen?
Gezonde waardes :9

Stationair had ik hem al afgesteld waar hij het lekkerste op liep, dat bleek bij controle 12.5 op 1 te zijn, daar start hij ook perfect op, koud met de choke er op zit je in de 10 op 1, grappig om te zien, haal je de choke er af dan blijft hij nu gelijk lopen met deze temperatuur en ook warm loopt hij nog mooi, niet te rijk.
Cruisen (constante snelheid van 50, 80 en 100 KM/H meet ik meestal) tussen de 12.7 a 13.5 op 1
Volgas tussen de 13 en 13.5 op 1

Dit vind ik mooie waardes voor een oud luchtgekoeld blok, het kan wel armer, zeker stationair en bij cruise, maar dat zorgt voor meer warmte en schokkeriger rijgedrag.
 
Gezonde waardes :9

Stationair had ik hem al afgesteld waar hij het lekkerste op liep, dat bleek bij controle 12.5 op 1 te zijn, daar start hij ook perfect op, koud met de choke er op zit je in de 10 op 1, grappig om te zien, haal je de choke er af dan blijft hij nu gelijk lopen met deze temperatuur en ook warm loopt hij nog mooi, niet te rijk.
Cruisen (constante snelheid van 50, 80 en 100 KM/H meet ik meestal) tussen de 12.7 a 13.5 op 1
Volgas tussen de 13 en 13.5 op 1

Dit vind ik mooie waardes voor een oud luchtgekoeld blok, het kan wel armer, zeker stationair en bij cruise, maar dat zorgt voor meer warmte en schokkeriger rijgedrag.
Klinkt inderdaad goed die getalletjes, mooi dat je het zo afgesteld krijgt :t
 
Return of the SR500!

De minder leuke klusjes (vind ik) moeten ook gedaan worden, zoals de bedrading van de teller met controlelampjes. Fantastisch vertaalde gebruiksaanwijzing zit er bij. :P Gelukkig heb ik geen "winkers" op deze motor dus dat scheelt weer een paar draadjes... maar de "neautral" lamp zou ik wel handig vinden.

Drie vragen aan de SR kenners:
De sensor met het blauwe draadje er aan, links onderaan het blok is de neutraalsensor?
Die zou in de vrij aan de massa moeten liggen?
En de oliedruksensor waar zit die?

IMG_0245.jpeg
IMG_0247.jpeg
IMG_0249.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan