Yamaha SR500 Tracker project.

Oké de cilinderkop kan er dus niet meer op als het blok eenmaal in het frame zit, weet ik dat ook weer... B|
Dus dan maar gelijk de cilinderkop klaar maken, deze moest even uitgespoeld worden voor eventuele resterende straalresten, de kleppen moesten nog even ingeslepen worden en een aantal seals vervangen worden.

Slijppasta weer opgezocht, deze was in de afgelopen jaren nogal uitgedroogd maar met een druppeltje WD40 weer helemaal oké. Het zuignapje was ik minder over te spreken, ik had er eerst ook twee geloof ik, een kleine en een grote en nu alleen nog maar de kleine, die hield niet geweldig op de kleppen.... na wat nadenken heb ik een kleine boorkop gebruikt aan de andere kant van de klep, kop ondersteboven en door het gewicht van de boorkop zat er gelijk al wat druk op, ik hoefde alleen nog maar heen en weer te gaan, na een half uurtje was ik klaar. :t

IMG_0759.jpeg
IMG_0761.jpeg


Nieuwe klepseal gemonteerd uit de pakkingkit en de klepveren en aanverwanten weer gemonteerd met m'n special tool, topding!

IMG_0763.jpeg


Het motorblok was mooi droog in het half jaar dat ik er mee heb gereden op wat vettigheid na uit de toerentelleraandrijving ondanks dat ik een nieuwe o-ring heb gebruik voor de afdichting waar de kabel hoort, nu ik de oude seal van de telleraandrijving bekijk vind ik het niet heel vreemd _O- Kleplichtersealtje ook gelijk vervangen voor de goede orde.

IMG_0771.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Nadat ik het complete mechanisme van de tuimelaars ook in het klepdeksel had gebouwd kom ik de cilinderkop op de cilinder plaatsten, vastbouten moet nog even wachter vanwege wat ontbrekende hardware, bekend verhaal ondertussen.

Krukas op TDC gezet.

IMG_0765.jpeg


Nokkenas gemonteerd en in de goede stand gezet, (pinnetje van het tandwiel recht omhoog, puntje op het tandwiel aan de linkerkant gelijk met het pakkingvlak) Kick indicator heb ik rood gemaakt, valt meer op. :9 Bout gemonteerd met rode Loctite en een berg Nm's, de nokkenas heeft een zeskant er op zitten, speciaal om hem tegen te houden met vastzetten

Nokkeaskettingspanner gemonteerd, voor nu op het gevoel op spanning gezet, tzt eens kijken wat de officiele procedure is om die te stellen.

IMG_0769.jpeg


Klepdeksel met de losse dekseltjes voor het kleppen stellen en het losse deksel van de kick indicator
Die afdichting van de toerentellerkabel vond ik wat te lang en heb ik nog even wat ingekort. .

IMG_0772.jpeg

IMG_0773.jpeg
 
Dat ziet er allemaal keurig uit! Dat natstralen moet ik onthouden😬 Ik had de kickindicator wit gemaakt in plaats van rood, ik denk dat dat uiteindelijk beter te zien is, je kunt er nu nog makkelijk bij… :+
 
Dat ziet er allemaal keurig uit! Dat natstralen moet ik onthouden😬 Ik had de kickindicator wit gemaakt in plaats van rood, ik denk dat dat uiteindelijk beter te zien is, je kunt er nu nog makkelijk bij… :+
Zo past de kick indicator bij mijn bougiedop 😜

1C8CE7E5-73F4-47F8-8E8D-B3E6ADF68363.jpeg

Dat ik de bougiedop monteer voordat ik de cilinderkopmoeren heb doet er even niet toe. O-)
 
Wat is dat voor gereedschap om de klepseal te monteren (merk etc.) lijkt me idd wel handig om daar iets voor te hebben.
Die is niet voor de klepseals maar om de klepveren te de- en monteren zonder klepveertang, gaat echt lekker snel.
ik kan vanavond wel even wat meer info opzoeken voor je.
 
Ik heb in het verleden tweemaal een SR gehad en verbouwd. Ik begreep van een vriend dat de diehard SR/XT rijder zonder kijkglas rijd😎
Ik heb er toen ook een dichte dop opgezet en de indicator nooit gemist.
Zuiger tegen de compressie, even de kleplichter erbij en een rotschop, dan liep ie als je geluk had🤪🤪
 
Ik heb in het verleden tweemaal een SR gehad en verbouwd. Ik begreep van een vriend dat de diehard SR/XT rijder zonder kijkglas rijd😎
Ik heb er toen ook een dichte dop opgezet en de indicator nooit gemist.
Zuiger tegen de compressie, even de kleplichter erbij en een rotschop, dan liep ie als je geluk had🤪🤪
Ik gebruik hem eigenlijk ook niet, de kleplichter deed het tot nu toe ook niet dus ik deed gewoon oldschool kicken zonder hulpmiddelen, toen ik de carburateur eenmaal goed had was het 1 of 2 trappen koud en warm eigenlijk altijd 1 trap. Lauw moet je hem gewoon niet laten afslaan. :X

Maar het is een leuk dingetje om aan anderen te laten zien. :P En het hoort gewoon bij het XT/SR blok vind ik.
Ik had ook wel een mooie vervanger voor dat deksletje kunnen draaien/frezen hoor maar heb besloten dat niet te doen deze keer.
 
Wat is dat voor gereedschap om de klepseal te monteren (merk etc.) lijkt me idd wel handig om daar iets voor te hebben.

Het is de Lisle 36050, deze gebruik je om met één tik van de hamer je kleppen te verwijderen en te monteren.
Dat werkt samen met een methode om de kleppen omhoog te houden zoals bijvoorbeeld perslucht door het bougiegat ook met de cilinderkop nog op het motorblok, ik heb het gebruikt om alle klepveren te vervangen door zwaardere bij de Moto Martin.

https://www.amazon.com/Lisle-36050-Keeper-Remover-Installer/dp/B0012S61IO

IMG_0809.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Motorblok weer in het frame gehesen :t En daarna weer lekker wat mooi opgeknapte onderdelen er op schroeven, beginnend met het rechter blokdeksel nadatdeze een nieuwe kickstarterseal heeft gekregen.

IMG_0777.jpeg


Weer een nieuw oliefiltertje er in.

IMG_0779.jpeg


IMG_0780.jpeg


En terwijl ik die foto's aan het maken ben zie ik de roestige binnenkanten van de boutjes :X
Dus die heb ik allemaal weer los gehaald en zilver gespoten en daarna het zilver weer van de rest van de kop afgeborsteld zodat het alleen binnen het kopje overblijft... en dan ziet het er zo uit. :9

IMG_0782.jpeg

IMG_0797.jpeg


Linkerkant hetzelfde verhaal, nieuwe pakking op het dynamodeksel, alle boutkopjes netjes zilver en dan zie ik voor het eerst hoe de linkerkant is met het aangepaste deksel als het in het frame zit. :t

IMG_0790.jpg

IMG_0791.jpeg


Begint echt al ergens op te lijken.

:W
 
Jij bent echt een perfectionist 🤗 mooi man. Doe je ook weleens een project opknappen voor iemand anders? Tegen betaling uiteraard.
 
Jij bent echt een perfectionist 🤗 mooi man. Doe je ook weleens een project opknappen voor iemand anders? Tegen betaling uiteraard.
Dankjewel, dat klinkt een stuk beter als mierenneuker. :)
Maar ik heb het meer als druk genoeg met mijn eigen projecten dus ik moet helaas nee zeggen.
 
Olieleidingen plaatsen. :9
Hoewel er straks niet heel veel van in beeld is vind ik het toch wel fijn dat alles er netjes uit ziet.
De zilveren verf op de moeren hield het dapper vol met aandraaien. :t

2E7F08AC-6B02-4981-B9CA-A7FF7EC612D1.jpeg


Carterontluchtingsfiltertje ook weer geplaatst.

BDBAAF01-572E-4F21-B068-FB3025AA5CFB.jpeg


Hier komt straks de beschermplaat weer overheen.

D81A78C0-326D-4751-918D-3774CA8053E8.jpeg


En hier het voortandwieldeksel.

E37C8228-21B4-46EF-94D3-6DD612C350F2.jpeg


Verbeterde toevoerleiding van de tuimelaars, de banjobouten liggen nog bij de verzinker dus even een paar M8 bouten er in om de boel op zijn plek te houden.

24CED874-1A7F-4C5D-800A-E87D6134B605.jpeg
E1F39F76-7E1E-4BE3-BFB8-1AD30D825A99.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Hier zit ook een 530 ketting op zeker? Nooit begrepen waarom. Heb net een Ducati éénpitter 350 gekocht, daar zit ook zo’n zware ketting op.
 
Hier zit ook een 530 ketting op zeker? Nooit begrepen waarom. Heb net een Ducati éénpitter 350 gekocht, daar zit ook zo’n zware ketting op.
Ja klopt, en toen ik het bouwpakket kocht zat er zelfs de dikste, meest massieve 530 (of zoals het eerst heette 50) ketting op die ik ooit heb gezien, staat ergens een plaatje van in dit topic. In de jaren 70 waren de kettingen echt een stuk minder sterk.

Nu heeft mijn 120 PK racemotor een 520 ketting en gaat die gewoon 4 a 5 jaar mee.
 
Beugel gemaakt voor de aftermarket bobine met andere h.o.h. afstand., paar speedholes er in en klaar. :9

0B3C8921-F25B-4EEF-B55C-373B57CC9164.jpeg
2182320A-0A03-4D58-ACAA-47540A70282A.jpeg


Busjes net lang genoeg zodat de bobine niet tegen de beugel aan loopt te schuren maar niet zoveel dat hij tegen de tank aan komt.

86B82715-137F-4482-82A7-A0770FB1FB41.jpeg
 

Bijlagen

  • 48D16866-D3FC-4E6A-A9C1-889370C0EC6A.jpeg
    48D16866-D3FC-4E6A-A9C1-889370C0EC6A.jpeg
    260,6 KB · Weergaven: 9
Mooi project hoor, krijg heimwee naar de twee XT 500's die ik ooit gehad heb... (long time ago).
Ben benieuwd naar het eindplaatje!
 
Mooi project hoor, krijg heimwee naar de twee XT 500's die ik ooit gehad heb... (long time ago).
Ben benieuwd naar het eindplaatje!
Het grappige is dat ik ook graag een SRX600 zou willen hebben dus we zijn het wel eens met elkaar. :t
 
Die staat te koop, mooi voor je volgende project 😉

Ik ben altijd al liefhebber van een- en tweepitters geweest, kon me destijds nèt een XT veroorloven van rond de 2.000 oudhollandse florijnen. Na een tijdje verkocht en een Z750 twin gekocht. Dat was een fijne fiets maar toch enige spijt en daarna kwam XT nummer twee...
Echt fietsen met karakter. En echt een mooi project wat je hier hebt 👍
 
Een nieuw maand en een nieuwe pagina van de kalender. :9

Met het opbouwen van de motor kan je nog eens goed naar alle onderdelen kijken, de wielen die een vorige eigenaar al heeft afgewerkt zijn nu best wel vuil. Met WD40 en een ouwe tandenborstel is die gelukkig wel weer netjes te krijgen, ik had zelfs nog een beetje bandenzwart staan voor de Heidenau's voor de finishing touch.

7717AF93-D868-4AD2-8B61-213352CFD94F.jpeg


079488B2-E793-4CAA-8F5A-C6367643663B.jpeg


De Brembo remschijf waarvan ik dacht dat hij een geanodiseerd aluminium hart had met wat hardnekkige vlekken bleek gewoon van ijzer te zijn als ik de magneet moet geloven en de vlekken roest wat er doorheen kwam, aangezien het goud verder nergens op de motor terugkomt is deze nu hetzelfde zilver als een aantal andere onderdelen.

145D509D-9610-48C8-89E8-5AE1DE254160.jpeg


Ik heb de tandwieldrager weer in elkaar gezet, gemonteerd en goed ingevet, die blijft voorlopig ook zo ondankt dat er allerlei verbeteringen voor zijn. O-) Stuur er ook weer opgezet, deze keer met handvatten die wat meer trillingen dempen als de eerdere keihardesporthandvatten.

08429191-E25C-40DB-AD04-37AB035F5A7F.jpeg
 

Bijlagen

  • 1CCF5153-FCCD-485C-8FB1-029D67D73729.jpeg
    1CCF5153-FCCD-485C-8FB1-029D67D73729.jpeg
    344,6 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan