Yamaha SRX6 super single

Meteor

Die hard MF'er
27 jun 2012
559
105
Na jaren is dit mijn nieuwe project.

Regelmatig zie ik hier 50tig plussers op een vlekkelose Zündapp of Kreidler voorbij suisen, de brommer van hun dromen, voor mij is het niets anders.
Deze kwam uit in 1986 als een van de eerste retro bikes. Een no nonsense single op basis van de XT serie en opvolger van de SR500.
Toen ik deze voor het eerst zag in de Motorrad was ik gelijk verkocht. Jaren later komt er eentje op mijn pad.
Maar deze heeft nog een paar cosmetische en technische issues. Inmiddels ben ik bijna weer aan het opbouwen dus ik wilde jullie deelgenoot maken van de voortgang.
Overigens deze fiets is echt basic. Er zit dus niets op dat niet strikt noodzakelijk is. Dus geen electrostart, geen oliedruklampje, geen ABS, geen motormanagement....







 
Overigens ontbreken zelfs sommige noodzakelijk zaken zoals een hoognodige oliekoeler bij deze motor. Zo basic is hij ;)

Mooi maken met behoud van de patina zit er niet in met dat foeilelijke rood. Nee ik wil deze weer in vrijwel nieuwstaat terugbrengen.

 
Inderdaad, toen ze uitkwamen waren het hele leuke fietsen. Nu nog trouwens.
Ik meen dat er ook een serie was met e-start, maar of dat nou alleen voor de Japanse markt was. Ook daar in 250 en 400cc geleverd.
Leuk :t
 
Het grote slopen...


Altijd kom je dan weer die klote blauwe stekkertjes tegen. Ik weet alweer genoeg... PRUTSALARM






 
Inderdaad, toen ze uitkwamen waren het hele leuke fietsen. Nu nog trouwens.
Ik meen dat er ook een serie was met e-start, maar of dat nou alleen voor de Japanse markt was. Ook daar in 250 en 400cc geleverd.
Leuk :t

Klopt en inclusief oliekoeler en monoshock (was Yamaha trouwens goed in).
Maar de fun ging er toen wel een beetje af. Het werd te beschaafd...
 
Problemen tot nu toe:
Versleten koppeling (gerepareerd)
Veel roest maar alleen oppervlakkig gelukkig (opgelost)
Afgebroken bout voorvork (weggeboord)
Versleten tandwielen en ketting (nieuwe gekocht)
Niet goed werkende voorrem.
Electra....
Afgebroken bout in frame (volgelast en nieuw schroefdraad getapt)
Gescheurd en vreemd gerepareerd voorspatbord. (goed tweedehands exemplaar gekocht)
vastgetapede passagiers voetsteunen (mooie gevonden op Ali-express)
Lekke voorband, verdroogde achterband (wel met superveel profiel, bleek uit 1991 te zijn)
Lelijk rood.(is inmiddels vrijwel weg)
Vergaan rubber profielen (eigenlijk zijn ze weer vloeibaar geworden in de laatste jaren) (rubberwebshop.nl)
Muurvaste doppen en bouten voorvork
 
Laatst bewerkt:
Mooi,ik heb er ooit eens op gereden,reed best wel goed voor een 1 pitter,ook nog verassend rap.
 
Leuk om te volgen.Ik hoop dat je geen problemen hebt met de vijfde versnelling,daar hadden ze nog wel eens last van.
Ik heb twee maal een SR500 project gehad,prachtspul :+
 
Heb ik gelezen. Ik vraag mij af hoe dit zich uit, hoe merk je dat. Ik heb in zijn vijf gereden en niets bijzonder gemerkt. Ook de olie was zonder schraapsel. Het blok is er nu uit. Aan de andere kant moet je niet iets gaan repareren dat niet stuk is.
 
Roestige bouten en moeren verpesten een mooie restauratie. Dat was dus de volgende stap. Alles wat vervangen kan worden door RVS wordt dus ook vervangen. Hier de nog niet complete verzameling.


 
Niet alles is natuurlijk te vervangen door RVS. Blokbouten, veren, verzinkte onderdelen etc. Ik heb er aan gedacht om het te laten galvaniseren. Maar het leek mij ook leuk om zelf te proberen.
Benodigdheden:
  • demi water
  • oxaalzuur
  • azijn
  • keukenzout
  • zink
  • laagspanningsvoeding
  • pacificeermiddel
  • emmers
  • youtube
Alles is tegenwoordig via het web te bestellen. Lang leve het internet!
Klein beetje experimenteren en voila:



 
Leuk, ga ik volgen. Mijn zusje en vader hebben ook allebei een srx.
Op die van mn vader heb ik mijn eerste meters gemaakt toen ik mijn rijbewijs had.
 
Het blok was een andere uitdaging. Oorspronkelijk waren de carterdeksels gepoetst en met blanke lak afgewerkt. Deze lak was voor het grootste gedeelte verdwenen.
Het oppoetsen van de deksels was niet te doen. Op het moment dat je namelijk met lak afspoot dan kleurde de alu toch weer donker. Kennelijk is daar een ander procedé voor vanuit de fabriek. Daarom maat met VHT lak aan de slag. Dat geeft overigens een erg mooi resultaat. (ik houd trouwens angstvallig mijn masker op bij het spuiten van dit spul. Het werkt te goed om niet heel giftig te zijn)




 
Heb ik gelezen. Ik vraag mij af hoe dit zich uit, hoe merk je dat. Ik heb in zijn vijf gereden en niets bijzonder gemerkt. Ook de olie was zonder schraapsel. Het blok is er nu uit. Aan de andere kant moet je niet iets gaan repareren dat niet stuk is.
Zou een gierend geluid moeten geven.Als je niets hebt gemerkt,lekker laten zitten;)
 
Even een vraag tussendoor. De doppen van de vorkpoten zitten muurvast en ook de inbusbouten in de voet. Nog tips hoe deze te verwijderen?
 
Laatst bewerkt:
Blok is toch gelijk aan XT600, daarvoor is online genoeg te vinden!
Al is het maar voor de plaatjes dan. :)
 
Blok is toch gelijk aan XT600, daarvoor is online genoeg te vinden!
Al is het maar voor de plaatjes dan. :)

Ja maar het gaat niet alleen om het blok. Er is een versie te downloaden via het weg maar de resolutie is heel matig.
 
Het frame zit nog redelijk in de verf dus dat laten we zo. De voorvork, uitlaatbochten en wielen zagen er niet niet uit. Dus een afspraak met Hans Knijn gemaakt in Zwaag om te zandstralen. Aardige man en tegen schappelijke prijzen. Even 1 1/2 uur bezig geweest om de verf te stralen en de bochten en voorvork te glasparelen. Moest het even onder de knie krijgen. Zandstralen is ook een vak :).






Wielen gelijk in de etsprimer gezet
 
Het frame zit nog redelijk in de verf dus dat laten we zo.
Ga je daar geen spijt van krijgen?
Frame lijkt nu misschien redelijk omdat de rest zo aftands is, als straks de rest als nieuw is, lijkt het frame misschien nergens naar.
Je hebt nu de hele zooi zover uit elkaar dat het een kleine moeite is, om dat frame meteen mee te nemen.
Als straks alles in elkaar zit is het te laat......
 
Ik moet twee kleuren spuiten: Fine silver en Titanic gray metallic.
Beide moeten ook nog eens afgelakt worden met een 2K blanke lak.
Daarbij was mijn plan om van het frame alleen de roest weg te borstelen en dan de framedelen te behEeandelen met Brunox epoxy primer cq roestomvormer.
De vraag is dus hoe de laksoorten elkaar verdragen. Daarom maar eerst eens een aantal onderdelen gespoten.
Ik heb via Ali-express een spuitpistool 1,2 mm inclusief vochtvanger en drukreduceerventiel gekocht.
Ik moet zeggen dat ik daar heel tevreden over ben. (foto volgt)
Eerste test ging prima:



 
Terug
Bovenaan Onderaan