Yamaha SRX6 super single

Ja oxaalzuur werkt. Normaal probeer ik zoveel mogelijk zout op te lossen dus een zo hoog mogelijke concentratie.
Wel is het zo dat na een tijdje er zwavel (zo lijkt en ruikt het iig) ontstaat in de oplossing dan gebruik ik het niet meer want alles komt er dan gelig uit.
Geen idee of het kwaad kan.

De Oplosmiddelspecialist
 
Koplamphuis toch te ver heen om te monteren. Zou zonde zijn.

Decals voor de bediening ook al binnen, helaas zit er een fout in de decal dus de verkoper gecontacteerd.

Verder zijn een aantal chromen m10 fijn bouten aardig geroest. Daarvoor vervangers gezocht.
US $6.67 25% OFF|Wanyifa M10 Titanium Ti Bolts 1.25 Pitch Flange Hexagon Head Bolt Screws M10 x 30 35 40 45 55 60 65 70 75 80 100mm|bolt m10|bolts hexbolt ti - AliExpress
Opnieuw laten verchromen die koplamp.
 
Koplamp heb ik een nieuwe voor met goed chroom. Binnenzijde was wel geroest maar daar een laag hammerite opgespoten. Is nu weer netjes.

Weet iemand of de bougiekabel uit de bobine is te halen bij Yamaha?
Ik kan wel draaien maar de kabel komt niet los...
 
Knap en rap werk zeg. Mooi om te volgen. Ik neem aan dat je de groep op Facebook ook al geraadpleegd hebt? Veel info over de techniek (vooral carbs, 5e versnelling etc.). Succes met het vervolg.
 
Veel kleine klusjes gedaan.
Remklauwen gereviseerd en gemonteerd.
Nieuwe rubbers voor de tellers gemaakt en gemonteerd.
Het koplamphuis kwam binnen. Deze aan de binnenzijde ontroest en gespoten.
De kabelboom gereviseerd. Diverse rvs bouten en moeren nog gemonteerd.

De bobines en kabel zijn één geheel. Maar de bougiekabel kon ik draaien in de bobine en dat is niet goed.
Een aftermarket exemplaar is trouwens heel betaalbaar via Ebay, dus die maar besteld.
Overigens heb ik in het verleden ook wel eens aangegoten bobines voorzien van een nieuwe kabel door het huis in te zagen en een nieuwe bougiekabel aan aan te solderen.
Ik twijfel een beetje over de olie ivm de 5e versnelling problematiek. Ik weet de status van de tandwielen niet maar nijg ernaar om een 15w50 syntheet te gaan gebruiken.
Ook gezien het ontbreken van een oliekoeler en vooral de extreme temperaturen tegenwoordig.



 
Ik heb ook nog een setje led insteeklampjes gekocht. Maar die dingen zijn zo ongehoord fel dat je er nog geeneens in kan kijken.
Getest in de teller behuizing maar door het felle licht zag je erg de waas aan de binnenzijde van het glas. Dus een no go.
Voor de signaallampjes wel handig voor de highbeam en mogelijk de neutral. De richtingaanwijzer werkt dan weer niet vanwege de polariteit.

led lampjes
 
Qua versnellingsbak; beter 5k in de 4 dan 4k in de 5 qua toeren.
 
Ondertussen de bedrading weer aangelegd. Netjes weggewerkt.

Daarna de nagemaakte rubber flappen terug, die wonderwel goed passsen.

Nieuwe ketting en tandwielen.

De koplamp met heel net chroom. Aan de binnenzijde behandeld en alvast bedrading doorgevoerd.


Dan nog het punt van de bobine. Helaas een andere bobine binnengekregen dan besteld. Die gaat dus retour...
Daarom maar een poging gedaan de oude te restaureren. Bobine opgezaagd en de secundaire draad vrijgemaakt met de dremel.
Daarna een nieuwe (en soepele!) bougiekabel doorgevoerd en gesoldeerd. Het gat gevuld met wat oud kneedbaar staal.
(nee het geleid niet want is eigenlijk gewoon epoxy). De bobine meet weer conform specificaties.


Uitlaat eronder. Het begint er steeds meer op te lijken.
 
Ik had metrisch fijn M10 bouten nodig om de verroeste chromen bouten te vervangen van de remklauwen.
Via Ali-express titanium bouten gekocht. Wat een apart spul, net zo sterk als staal maar bijna zo licht als aluminium en corrosiebestendig als platina.
 
Ziet er goed uit Meteor! Let er op dat je die titanium bouten wel invet met iets als keramische pasta, anders vreten ze vast in het alu van je vork.
 
Okee, de motor heeft weer gelopen.
Maar slecht starten en slecht stationair lopen.
Tot twee maal toe de carbs gedemonteerd.
Uiteindelijk ging de motor harder lopen als ik remmenreiniger spoot bij de vlinderklep.
Deze is aan één zijde dicht met een afdekplaatje.
Hierin een gat geboord om het plaatje te demonteren.
De keering van het asje lijkt op zich goed maar de boel lekt toch aantoonbaar.


Nu heb ik zo'n keerring nodig van 11x8x2,5 mm en het liefst ook een nieuw plaatje.
De term is in het engels een Welch plug maar geen idee hoe dit in het Nederlands heet.
Iemand een idee waar je zoiets kan vinden?
 
Van 1989 tot 1991 reed ik een SRX. Een hele bijzondere motor waar ik heel veel plezier mee heb gehad.
Maar soms niet:
Er is het gevaar van stuurpendelen als je een bocht uit accelereert en een hobbel tegenkomt en niet te zwaar bent. Dat koste mij een sleutelbeen. Uiteraard gelijk een stuurdemper gemonteerd.
Zwakke punten zijn de tandwielen van de vijfde versnelling die pitting gaan vertonen (nieuwe tandwielen) en het hoofdlager dat speling krijgt op de krukas (Loctite). Dit alles bij 20.000 km.
En een ketting die maar 12.000 km meegaat. Vervang hem nou maar 2.000 km eerder, want anders wordt het kettingstellen een dagelijks ritueel. Dit is overigens een punt bij elke krachtige ééncilinder.
En een koplamphuis dat al na een jaar begon te roesten.

Maar dat was het dan ook. Veel plezier met de dappere éénpitter!
André
 
Goede tip - vooral die van de stuurdemper - die komt er bij mij dus op.
Ben net aan het revalideren van een schouderprothese - na een ongelukkige val met de Kawa drie weken geleden - mijn sleutelbeen is nog heel, en dat wil ik graag zo houden. :)
 
Hé bedankt voor de tip. In dit geval telt een gewaarschuwd mens voor twee.
En voor wat betreft de schouder, daar kan ik over meepraten, helaas...
De motor is weet bijna lopend. Dan eens luisteren hoe de 5e versnelling klinkt.
Ik ben nu vooral bezig met de carburateur(s). Dat is een studie op zich met die rare dubbele carbs.
 
Van 1989 tot 1991 reed ik een SRX. Een hele bijzondere motor waar ik heel veel plezier mee heb gehad.
Maar soms niet:
Er is het gevaar van stuurpendelen als je een bocht uit accelereert en een hobbel tegenkomt en niet te zwaar bent. Dat koste mij een sleutelbeen. Uiteraard gelijk een stuurdemper gemonteerd.
Zwakke punten zijn de tandwielen van de vijfde versnelling die pitting gaan vertonen (nieuwe tandwielen) en het hoofdlager dat speling krijgt op de krukas (Loctite). Dit alles bij 20.000 km.
En een ketting die maar 12.000 km meegaat. Vervang hem nou maar 2.000 km eerder, want anders wordt het kettingstellen een dagelijks ritueel. Dit is overigens een punt bij elke krachtige ééncilinder.
En een koplamphuis dat al na een jaar begon te roesten.

Maar dat was het dan ook. Veel plezier met de dappere éénpitter!
André
Kan dat ook niet aan de banden uit die jaren hebben gelegen, zon speedwobble?
Ik heb tussen 2004/2007 flink wat kilometers op een SRX gemaakt. Nooit een speedwobble of wat gehad. Nou was ik toen een 80 kg, wellicht dat dat scheeelt.
 
Onze motorboer nam in het begin deel aan de SOS met SRX-en ook zonder stuurdemper. De coureurs klaagden wel over het slappe frame. Dat werd later opgelost met Over en Harris frames.
 
Kan dat ook niet aan de banden uit die jaren hebben gelegen, zon speedwobble?
Ik heb tussen 2004/2007 flink wat kilometers op een SRX gemaakt. Nooit een speedwobble of wat gehad. Nou was ik toen een 80 kg, wellicht dat dat scheeelt
Met de huidige generatie banden is er inderdaad heel veel verbeterd. Over het algemeen geldt dat als een motor er gevoelig voor is en er te weinig gewicht op het voorwiel rust, bijvoorbeeld door een lichte rijder, acceleratie of een windscherm, een impuls, bijvoorbeeld een hobbel in de weg, ineens gevaarlijk kan gaan doorzetten. Een jaar lang heb ik er met mijn 65 kg niets van gemerkt en ineens was het raak. De SOS race op het stratencircuit van Almere.
 
Yup.. zijn ze best gevoelig voor met standaard vering en slechte banden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan