Yamaha SRX6 super single

Mwah, valt toch wel mee? Vrij eenvoudig qua opbouw.
Probleem blijft bij de carburateur. En dan bij het asje van de vlinderklep. Ik heb er nu een passende x-ring gemonteerd maar toch nog lek.
De motor vliegt in de toeren als ik er remmenreiniger op spuit. De originele keerring heb ik ook nog en deze lijkt ook redelijk.
De vraag is daarom waarom het zo lekt. Ik vermoed dat de messing busjes te ruim zijn geworden. Daarom zit het asje niet goed meer in het midden en lekt het via de keerring.
De messing bussen zijn in de carburateur geperst. Misschien kunnen ze er uit en kunnen er nieuwe bussen in of anders links met rechts omwisselen.
Geen idee of de bussen los te krijgen zijn. Een andere keerring die goed past zou ook een optie zijn.
 
De oude keerring was te ruim voor het asje. De nieuwe keerring iets te klein voor de passing. Ik heb nu de nieuwe keerring met vloeibare pakking in het huis gelijmd en daar de oude pakking boven weer gebruikt. Er was ruimte zat. Klinkt wat rommelig maar het werkt. De boel blijft nu goed in plaats en geen lek meer....
 
De BMW R1100 boxers hebben dat ook met het asje. Het messing asje wordt ovaal en de busjes slijten mee. Voor BMW zijn kitjes voor te koop met een nieuw asje. Je kan ook het asje afdraaien en een ondermaats lager busje monteren.
Zit jouw carburateur niet ook op een Japanse viercilinder? Dan kan je misschien een goede body scoren.
 
KLAAR!!!... (nou ja op wat kleine dingen na)

Testrit gemaakt.
1e impressie:
In eerste instantie bang dat valse lucht de boel zou verstieren. Maar na het goed warm lopen en stationair netjes afstellen ging dat eigenlijk best wel goed.
Motor trekt lekker, vermogen is natuurlijk niet tenenkrommend maar veel koppel in combinatie met een laag gewicht is eigenlijk heel gaaf... En die klappen.
Voorrem is bagger. Remt wel goed maar voelt als een spons. Was zo, en is nog steeds zo. Alsof de boel nog steeds vol met lucht zit (is waarschijnlijk ook zo)
Op vol gas houdt de motor in. Voelt als te weinig brandstof. Moet daar nog eens naar kijken.
Met de benzinekraan op "on" stopte de motor. Kraan weer op reserve en proberen de motor te starten door het momentum.
Niet dus 😳. Kwam met een blokkerend achterwiel tot stilstand. Met de compressie zit het wel goed :t
Stuurt best wel lekker. Ik had eigenlijk nog even de bandenspanning moeten checken.
(Nadat je de eerste keer oppompt loopt de druk relatief snel terug)



 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er prachtig uit! Een hele verbetering ten opzichte van de foto’s uit de startpost.
Dat maakt het de moeite waard om de laatste euveltjes op te lossen hoop ik.... toch?
 
Weet niet of je dat zomaar kunt verklaren door de atoomgrootte..
Mooi gedaan trouwens!:)
 
Weet niet of je dat zomaar kunt verklaren door de atoomgrootte..
Mooi gedaan trouwens!:)
Je hebt gelijk. even factcheck en aangepast. Stikstofmoleculen en Zuurstofmoleculen zijn vrijwel even groot. Toch is mijn idee dat een band sneller leegloopt als je hem de eerste oppompt ten opzichte van de keren daarna.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Van 1989 tot 1991 reed ik een SRX. Een hele bijzondere motor waar ik heel veel plezier mee heb gehad.
Maar soms niet:
Er is het gevaar van stuurpendelen als je een bocht uit accelereert en een hobbel tegenkomt en niet te zwaar bent. Dat koste mij een sleutelbeen. Uiteraard gelijk een stuurdemper gemonteerd.
Zwakke punten zijn de tandwielen van de vijfde versnelling die pitting gaan vertonen (nieuwe tandwielen) en het hoofdlager dat speling krijgt op de krukas (Loctite). Dit alles bij 20.000 km.
En een ketting die maar 12.000 km meegaat. Vervang hem nou maar 2.000 km eerder, want anders wordt het kettingstellen een dagelijks ritueel. Dit is overigens een punt bij elke krachtige ééncilinder.
En een koplamphuis dat al na een jaar begon te roesten.

Maar dat was het dan ook. Veel plezier met de dappere éénpitter!
André
André, kan jij misschien even toelichten wat het probleem met de hoofdlager precies inhield. Gaat het om de krukaslagers?
Hoe kenmerkte zich dat?
 
André, kan jij misschien even toelichten wat het probleem met de hoofdlager precies inhield. Gaat het om de krukaslagers?
Hoe kenmerkte zich dat?
Oei, dat is zo lang geleden dat ik het niet meer echt weet. Zeker ben ik er dus niet van, maar volgens mij was het een eigenaardige, onaangename hoogfrequente trilling die erbij kwam.
Het was het rechter krukas-hoofdlager.
 
Erg mooi gedaan. Ook altijd een oogje op gehad. Heb zelf van '86-'88 een SR500 gehad als eerste motor. Ik moet alleen eerlijk zijn en zeggen dat ik de spiegels en dat tasje wat minder geslaagd vind. Misschien zijn hier nog wat gebruikte vervangers te vinden.
Veel plezier met deze prachtige fiets!
 
Hoe bevalt je fiets dusverre?
Ik heb vandaag weer een karrevracht onderdelen gekocht incl kenteken. Ik heb helaas vorig jaar september een best ongeluk gehad, dus nog weinig aan de mijne kunnen doen, buiten onderdelen verzamelen.
 
Dit jaar de SRX maar weer eens aan de loop brengen na een jaar of 15 stilstand (in huiskamer).
Kids, andere motoren en div. levensabberaties verhinderden dat tot dusver.
 
Hoe bevalt je fiets dusverre?
Ik heb vandaag weer een karrevracht onderdelen gekocht incl kenteken. Ik heb helaas vorig jaar september een best ongeluk gehad, dus nog weinig aan de mijne kunnen doen, buiten onderdelen verzamelen.
Nog steeds last van je schouder? Frustrerend als je niet kan doen wat je wilt doen.
Maar de motor rijdt wel lekker. Gezien het tegenvallende weer nog niet veel gereden.
Wel een wat hoger clipon gemonteerd van Tarozzi.
Ik wil nog wat kleine dingetjes wijzigen. Oa de indirecte schakeling heeft naar mijn idee teveel speling etc.
Maar voor de rest, prima...
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Leuk verslag. Nou heb ik twee weken geleden toevallig ook een srx gekocht. Altijd al graag eens willen hebben en toen er een voor erg weinig werd aangeboden op Facebook heb ik geen seconde meer getwijfeld.
Het mooie is dat de tweede eigenaar hem had gekocht van de vader van een vriend. Hij heeft hem een jaar gehad en nauwelijks mee gereden. De eerste eigenaar heeft er echter wel bijna 70000 km mee gereden maar dat is de motor niet aan te zien. Er is ook een complete blokrevisie uitgevoerd bij ongeveer 55000km. Helaas zijn daar geen rekeningen meer van maar gezien de algehele staat van de motor en de soepele loop geloof ik het wel. Een flinke rit naar huis van 120 km was direct een mooie proefrit.
In eerste instantie leek de motor in slechte uiterlijke staat maar een flinke poetsbeurt deed wonderen. Wat me op viel is dat er nauwelijks roest aanwezig is. Ook boutjes en moeren zien er allemaal als nieuw uit.
Het enige dat ik heb gedaan is de achterbrug gespoten en wat kleine dingen.
De roestpuntjes hier en daar op de tank laat ik voorlopig voor wat ze zijn, patina noemen ze dat😉 Ik las hier ook iets over een stuurdemper en die zit er toevallig ook op evenals staalommantelde remleidingen.
Nou nog wat fotokes dan. De eerste is direct na thuiskomst. De rest na wat werk. Toevallig ook nog een mooier zadel gevonden op marktplaats dus dat zit er ook al op. Knipperlichtjes ben ik nog niet over uit. Ben er niet echt een liefhebber van.
45080F98-4D48-46BB-B22D-1AD990FFCE18.jpeg
A41D3C67-B041-4292-964F-84276AA40795.jpeg
F99F9F66-C99F-475E-8179-DA91262FC3A5.jpeg
0574CDF8-2FD6-4434-A7FA-AA9E9C705B2C.jpeg
C00F88D1-05BC-407F-9C45-819489D7BE56.jpeg
7B69D2F1-E9A7-4F4F-9E03-8DBFAE43EDEF.jpeg
A1F10A10-87A4-4E94-9830-E73BA076554C.jpeg
 
Leuk, ziet er netjes uit.
Er hoort geen oliekoeler op origineel.
Knippers vind ik minder.Past niet echt maar is vrij makkelijk te vervangen.
Viel mij inderdaad ook op dat er een stuurdemper gemonteerd is.
Daar hebben we in dit topic eerder over gehad. En het klopt dat de fiets inderdaad wat gevoelig is voor een wobble is mijn ervaring.
Laatst ook eens een ritje weer gemaakt en het is echt wel een lekker rijdende motor.
 
De motor rijdt heerlijk. Gisteren een hele middag er mee gereden en dan merk je wel dat hij niet echt comfortabel is. Lees zere reet, een knie die lastig begint te doen en mijn pols. Maar dat vergeef je hem als je lekker over de dijken stuurt.
ik ga er ook geen aanpassingen voor doen omdat ik hem origineel het mooist vind. Gewoon wat vaker stoppen onderweg dan maar.
 
Voor de liefhebbers. De srx is te koop.
Ik wil er 1750€ voor hebben.
 

Bijlagen

  • E98189EC-78AB-44CD-ABBF-42291D250F4F.jpeg
    E98189EC-78AB-44CD-ABBF-42291D250F4F.jpeg
    407,7 KB · Weergaven: 52
  • FBBD3143-15CA-410B-A23E-DF5F55AA0ECD.jpeg
    FBBD3143-15CA-410B-A23E-DF5F55AA0ECD.jpeg
    399 KB · Weergaven: 52
  • 8BFE3F63-5A03-40BC-9D90-84623E2D68A9.jpeg
    8BFE3F63-5A03-40BC-9D90-84623E2D68A9.jpeg
    264,8 KB · Weergaven: 21
  • 357F787B-F3BE-4536-A855-61E2FDD02321.jpeg
    357F787B-F3BE-4536-A855-61E2FDD02321.jpeg
    458,9 KB · Weergaven: 27
  • F86B7B1B-AF7B-4939-88F6-B01EC3EBC4F8.jpeg
    F86B7B1B-AF7B-4939-88F6-B01EC3EBC4F8.jpeg
    327,8 KB · Weergaven: 23
  • 52BC223F-D7AC-4114-A462-E9148F9F5CE9.jpeg
    52BC223F-D7AC-4114-A462-E9148F9F5CE9.jpeg
    665,4 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Oei wat veel foto’s
Ik heb er ook nog nieuwe voorvorkkeerringen ingezet plus nieuwe olie. Zitten progressieve veren in. Ook nog verse olie, filter en bougie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan