SRX86
MF'er
- 3 aug 2021
- 78
- 81
Hoe is het nu met de opgeknapte SRX?
Ik was wat aan het googlen op SRX en kwam zodoende hier uit. Heb me maar even aangemeld (en nu pas gepost...), hoewel ik eerlijk gezegd vooral motorrijder in ruste ben ;-)
Maar er staat nog wel een SRX in de schuur. Al heel lang, namelijk sinds april 1896 :-)
Voorzover ik weet is het de oudste origineel Nederlandse SRX die er nog is. Ik heb de bestelling destijds meteen na de MOTO-RAI van februari 1986 gedaan en in april van dat jaar werd de motor geleverd (door Ernie Groen motoren in Son). Ik weet dat er nog één eerder op kenteken gezet was, maar daarvan is het blok al jaren geleden overleden en de (toenmalige) eigenaar liep met plannen rond om er een Honda blok in te hangen. Geen idee of die motor definitief verdwenen is of toch een tweede leven gekregen heeft. Bron van deze info: gesprekken tijdens de jaren '90 SRX treffens op camping de Bregman bij Schoorl :-)
Destijds was het liefde op het eerste gezicht, een eenpitter die er fantastisch uit zag en het heel wat beter op langere afstanden deed dan de twee XT500's die ik eerder gehad had. Veel mee gereden, 13.000km in het eerste half jaar en dat was zonder woon-werk verkeer want die korte ritjes wilde ik 'm niet aandoen. Maar met de nodige KNMV midweektoers, vakanties en weekendritjes tikte het toch aardig aan tot de ongeveer 95.000km die er nu op staan.
Grotere dingen die gedaan zijn: zuiger, linker krukaslager, nokkenas, allemaal zo rond de 45.000km vernieuwd. Ook andere vorkveren (WP) en schokbrekers (Koni) gemonteerd, alsmede stalen remleidingen voor. De motor staat nu al erg lang (~9 jaar) stil dus er moet wel wat aan gebeuren voor hij weer gebruikt kan worden. Is uiterlijk echter nog steeds in mooie staat (nooit in de winter mee gereden) en hij gaat ook gewoon rond zonder rare geluiden.
Ik hink op twee gedachten: aan de ene kant kan ik er moeilijk afstand van doen, heb er veel mooie ritten mee gereden, ik vind het nog steeds een schitterende fiets, en inmiddels is het gewoon een klassieker geworden (wat ik ook leuk vind, heb meer met wat oudere motoren dan met het nieuwste spul). Aan de andere kant staat hij in de weg, kan ik er zo niks mee en is de vraag ook of ik er nog veel op zal rijden als hij weer in orde is. Bovendien kan ik wel iets zelf, maar een compleet blok uit elkaar trekken is me eigenlijk een brug te ver dus het gaat ook geld kosten om hem rijdend te krijgen. En er zijn meer zaken om centen aan uit te geven... :-)
Spuitwerk is lang geleden over gedaan na wat beschadigingen aan de lak, origineel was hij zilver metallic. En hij is ook nog jarenlang vuurrood geweest...
Met excuses voor de topic-kaping ;-)
Er is (uiteraard) niet zoveel te vinden over de SRX hier, dus vandaar hier...
Blijft bestaan dat ik het wel interessant vind om te horen hoe het je SRX nu vergaat?
Ik was wat aan het googlen op SRX en kwam zodoende hier uit. Heb me maar even aangemeld (en nu pas gepost...), hoewel ik eerlijk gezegd vooral motorrijder in ruste ben ;-)
Maar er staat nog wel een SRX in de schuur. Al heel lang, namelijk sinds april 1896 :-)
Voorzover ik weet is het de oudste origineel Nederlandse SRX die er nog is. Ik heb de bestelling destijds meteen na de MOTO-RAI van februari 1986 gedaan en in april van dat jaar werd de motor geleverd (door Ernie Groen motoren in Son). Ik weet dat er nog één eerder op kenteken gezet was, maar daarvan is het blok al jaren geleden overleden en de (toenmalige) eigenaar liep met plannen rond om er een Honda blok in te hangen. Geen idee of die motor definitief verdwenen is of toch een tweede leven gekregen heeft. Bron van deze info: gesprekken tijdens de jaren '90 SRX treffens op camping de Bregman bij Schoorl :-)
Destijds was het liefde op het eerste gezicht, een eenpitter die er fantastisch uit zag en het heel wat beter op langere afstanden deed dan de twee XT500's die ik eerder gehad had. Veel mee gereden, 13.000km in het eerste half jaar en dat was zonder woon-werk verkeer want die korte ritjes wilde ik 'm niet aandoen. Maar met de nodige KNMV midweektoers, vakanties en weekendritjes tikte het toch aardig aan tot de ongeveer 95.000km die er nu op staan.
Grotere dingen die gedaan zijn: zuiger, linker krukaslager, nokkenas, allemaal zo rond de 45.000km vernieuwd. Ook andere vorkveren (WP) en schokbrekers (Koni) gemonteerd, alsmede stalen remleidingen voor. De motor staat nu al erg lang (~9 jaar) stil dus er moet wel wat aan gebeuren voor hij weer gebruikt kan worden. Is uiterlijk echter nog steeds in mooie staat (nooit in de winter mee gereden) en hij gaat ook gewoon rond zonder rare geluiden.
Ik hink op twee gedachten: aan de ene kant kan ik er moeilijk afstand van doen, heb er veel mooie ritten mee gereden, ik vind het nog steeds een schitterende fiets, en inmiddels is het gewoon een klassieker geworden (wat ik ook leuk vind, heb meer met wat oudere motoren dan met het nieuwste spul). Aan de andere kant staat hij in de weg, kan ik er zo niks mee en is de vraag ook of ik er nog veel op zal rijden als hij weer in orde is. Bovendien kan ik wel iets zelf, maar een compleet blok uit elkaar trekken is me eigenlijk een brug te ver dus het gaat ook geld kosten om hem rijdend te krijgen. En er zijn meer zaken om centen aan uit te geven... :-)
Spuitwerk is lang geleden over gedaan na wat beschadigingen aan de lak, origineel was hij zilver metallic. En hij is ook nog jarenlang vuurrood geweest...
Met excuses voor de topic-kaping ;-)
Er is (uiteraard) niet zoveel te vinden over de SRX hier, dus vandaar hier...
Blijft bestaan dat ik het wel interessant vind om te horen hoe het je SRX nu vergaat?