Yamaha SRX6 super single

Hoe is het nu met de opgeknapte SRX?

Ik was wat aan het googlen op SRX en kwam zodoende hier uit. Heb me maar even aangemeld (en nu pas gepost...), hoewel ik eerlijk gezegd vooral motorrijder in ruste ben ;-)
Maar er staat nog wel een SRX in de schuur. Al heel lang, namelijk sinds april 1896 :-)
Voorzover ik weet is het de oudste origineel Nederlandse SRX die er nog is. Ik heb de bestelling destijds meteen na de MOTO-RAI van februari 1986 gedaan en in april van dat jaar werd de motor geleverd (door Ernie Groen motoren in Son). Ik weet dat er nog één eerder op kenteken gezet was, maar daarvan is het blok al jaren geleden overleden en de (toenmalige) eigenaar liep met plannen rond om er een Honda blok in te hangen. Geen idee of die motor definitief verdwenen is of toch een tweede leven gekregen heeft. Bron van deze info: gesprekken tijdens de jaren '90 SRX treffens op camping de Bregman bij Schoorl :-)

Destijds was het liefde op het eerste gezicht, een eenpitter die er fantastisch uit zag en het heel wat beter op langere afstanden deed dan de twee XT500's die ik eerder gehad had. Veel mee gereden, 13.000km in het eerste half jaar en dat was zonder woon-werk verkeer want die korte ritjes wilde ik 'm niet aandoen. Maar met de nodige KNMV midweektoers, vakanties en weekendritjes tikte het toch aardig aan tot de ongeveer 95.000km die er nu op staan.
Grotere dingen die gedaan zijn: zuiger, linker krukaslager, nokkenas, allemaal zo rond de 45.000km vernieuwd. Ook andere vorkveren (WP) en schokbrekers (Koni) gemonteerd, alsmede stalen remleidingen voor. De motor staat nu al erg lang (~9 jaar) stil dus er moet wel wat aan gebeuren voor hij weer gebruikt kan worden. Is uiterlijk echter nog steeds in mooie staat (nooit in de winter mee gereden) en hij gaat ook gewoon rond zonder rare geluiden.

Ik hink op twee gedachten: aan de ene kant kan ik er moeilijk afstand van doen, heb er veel mooie ritten mee gereden, ik vind het nog steeds een schitterende fiets, en inmiddels is het gewoon een klassieker geworden (wat ik ook leuk vind, heb meer met wat oudere motoren dan met het nieuwste spul). Aan de andere kant staat hij in de weg, kan ik er zo niks mee en is de vraag ook of ik er nog veel op zal rijden als hij weer in orde is. Bovendien kan ik wel iets zelf, maar een compleet blok uit elkaar trekken is me eigenlijk een brug te ver dus het gaat ook geld kosten om hem rijdend te krijgen. En er zijn meer zaken om centen aan uit te geven... :-)

juni 2010.JPG

Spuitwerk is lang geleden over gedaan na wat beschadigingen aan de lak, origineel was hij zilver metallic. En hij is ook nog jarenlang vuurrood geweest...


Met excuses voor de topic-kaping ;-)
Er is (uiteraard) niet zoveel te vinden over de SRX hier, dus vandaar hier...

Blijft bestaan dat ik het wel interessant vind om te horen hoe het je SRX nu vergaat?
 
Mooi exemplaar al is het groen niet helemaal mijn smaak
Maar er staat nog wel een SRX in de schuur. Al heel lang, namelijk sinds april 1896 :-)
Dat is inderdaad wel heel erg lang ;)

eigenaar liep met plannen rond om er een Honda blok in te hangen.
Tsssk :N
De motor staat nu al erg lang (~9 jaar) stil dus er moet wel wat aan gebeuren Bovendien kan ik wel iets zelf, maar een compleet blok uit elkaar trekken is me eigenlijk een brug te ver
Waarom moet het motorblok uit elkaar, niet alleen vanwege 9 jaar stilstaan neem ik aan?
 
Ik vind die groene kleur hem wel mooi staan!
Het is dat ik er al 3 (of eigenlijk 1 en een heeele hoop onderdelen van nr. 2&3) heb staan, maar anders... ;)
 
Dat is echt een ouwe😮🤭
Snap alleen niet waarom deze beter zouden zijn dan een XT op lange afstanden,de SRX is wel leuker om
sportief mee te rijden dat wel.
 
Heb er hier 1 al 15 jaar in de huiskamer staan.. bouwjaar 86 en in 91 op kenteken gezet in NL.
Benzine erin en lopen, no problem.
Een rooie SRX-6
 
Hoe is het nu met de opgeknapte SRX?

Ik was wat aan het googlen op SRX en kwam zodoende hier uit. Heb me maar even aangemeld (en nu pas gepost...), hoewel ik eerlijk gezegd vooral motorrijder in ruste ben ;-)
Maar er staat nog wel een SRX in de schuur. Al heel lang, namelijk sinds april 1896 :-)
Voorzover ik weet is het de oudste origineel Nederlandse SRX die er nog is. Ik heb de bestelling destijds meteen na de MOTO-RAI van februari 1986 gedaan en in april van dat jaar werd de motor geleverd (door Ernie Groen motoren in Son). Ik weet dat er nog één eerder op kenteken gezet was, maar daarvan is het blok al jaren geleden overleden en de (toenmalige) eigenaar liep met plannen rond om er een Honda blok in te hangen. Geen idee of die motor definitief verdwenen is of toch een tweede leven gekregen heeft. Bron van deze info: gesprekken tijdens de jaren '90 SRX treffens op camping de Bregman bij Schoorl :-)

Destijds was het liefde op het eerste gezicht, een eenpitter die er fantastisch uit zag en het heel wat beter op langere afstanden deed dan de twee XT500's die ik eerder gehad had. Veel mee gereden, 13.000km in het eerste half jaar en dat was zonder woon-werk verkeer want die korte ritjes wilde ik 'm niet aandoen. Maar met de nodige KNMV midweektoers, vakanties en weekendritjes tikte het toch aardig aan tot de ongeveer 95.000km die er nu op staan.
Grotere dingen die gedaan zijn: zuiger, linker krukaslager, nokkenas, allemaal zo rond de 45.000km vernieuwd. Ook andere vorkveren (WP) en schokbrekers (Koni) gemonteerd, alsmede stalen remleidingen voor. De motor staat nu al erg lang (~9 jaar) stil dus er moet wel wat aan gebeuren voor hij weer gebruikt kan worden. Is uiterlijk echter nog steeds in mooie staat (nooit in de winter mee gereden) en hij gaat ook gewoon rond zonder rare geluiden.

Ik hink op twee gedachten: aan de ene kant kan ik er moeilijk afstand van doen, heb er veel mooie ritten mee gereden, ik vind het nog steeds een schitterende fiets, en inmiddels is het gewoon een klassieker geworden (wat ik ook leuk vind, heb meer met wat oudere motoren dan met het nieuwste spul). Aan de andere kant staat hij in de weg, kan ik er zo niks mee en is de vraag ook of ik er nog veel op zal rijden als hij weer in orde is. Bovendien kan ik wel iets zelf, maar een compleet blok uit elkaar trekken is me eigenlijk een brug te ver dus het gaat ook geld kosten om hem rijdend te krijgen. En er zijn meer zaken om centen aan uit te geven... :-)

Bekijk bijlage 1695882
Spuitwerk is lang geleden over gedaan na wat beschadigingen aan de lak, origineel was hij zilver metallic. En hij is ook nog jarenlang vuurrood geweest...


Met excuses voor de topic-kaping ;-)
Er is (uiteraard) niet zoveel te vinden over de SRX hier, dus vandaar hier...

Blijft bestaan dat ik het wel interessant vind om te horen hoe het je SRX nu vergaat?
Ik vind 'm ontzettend mooi, idd vooral die groene kleur.
Weet nog dat ik met m'n pa op de beurs was en pa liep maar om die srx heen te draaien en kijken en foto's maken, zó mooi vond 'ie hem.
En ik dacht natuurlijk als jochie; pfff tis maar een 600, ook nog een 1 cylinder, komt niet vooruit _O- en je mot 'm nog aantrappen ook.
Door naar de Kawasaki's... :+ GPZ900r enzo...
Maar ik heb bijgeleerd in de jaren, pa is helaas niet meer, de srx600 is er niet gekomen behalve een bouwkitje in 1:18 uitvoering.
Van alle motoren die hij echt mooi vond maar niet kon betalen kocht hij een bouwkitje. (ik zal er eens een foto van maken)

Nou mooi verhaal voor bij de kerstboom _O-
 
Deze kit denk ik, Tamiya schaalmodel? ;-)
(Zie ook mijn avatar).
IMG_20210326_132942971_HDR.jpg


In rood geverfd, omdat mijn eigen motor in die jaren ook vuurrood was.
De groene kleur (van een Volvo) is erop gekomen na wat schade midden jaren '90.

Reactie op diverse opmerkingen:
Ik vond de XT500 een superding, maar vermoeiend op de snelweg en ook een beetje ondergemotoriseerd voor dat gebruik. Je ving veel wind met dat brede stuur en hoge voorspatbord, waardoor hij niet heel stabiel reed en ik vond het ook niet prettig om de motor langdurig op (of boven) 100km/h te houden. Dat doet de SRX veel beter, die is juist heel rustig in de rechte lijn, door de zithouding vang je minder wind en de +/- tien pk meer maakt bij dergelijke lage vermogens een aardig verschil voor hoeveel je van de motor vraagt.
Neemt niet weg dat snelweg rijden ook op een SRX niet leuk is, ik heb per definitie een hekel aan snelweg rijden op de motor... alle vakanties begonnen dan ook met een uurtje snelweg tot ergens in Zuid-Limburg en dan z.s.m. de binnenwegen op tot aan de Alpen of verder :)

De SRX is vrij klein, maar ik ben zelf ook niet groot dus hij past me prima.

Hele blok hoeft niet persé open natuurlijk, maar dat is wel wat ik het liefst zou doen, ook gezien de km-stand. Gewoon met het idee alles zo perfect mogelijk aan te pakken. Nog verder dromend zou ik hem ook wel van een oliekoeler en een set spaakwielen willen voorzien, maar dat laatste zal zeker bij dromen blijven... Er zit wel een peilstok met thermometer in trouwens, ooit bij Louis of Gericke gekocht als ik me goed herinner. De 100 graden wordt wel ongeveer bereikt met snelwegrijden en wat warmer weer. En dat is uiteraard gemeten in de olietank.

@KwaSuz, dat op een beurs om die SRX drentelen komt me bekend voor :)
Heb zo ooit een mede-SRX-er ontmoet toen hij en ik op een of andere beurs om een Honda eenpitter drentelden en we in gesprek raakten. Hij bleek dus ook een SRX te hebben (en eenpitters leuk te vinden...) en er bleek een Nederlands SRX "clubje" opgericht te gaan worden. Bij die meeting ben ik aanwezig geweest en daar kwam jarenlang een SRX treffen bij Schoorl uit voort. Leuke herinneringen aan...
(Mocht je ook hier op het forum aanwezig zijn S., stuur me een berichtje. Zou leuk zijn!)

Ik heb de SRX destijd grotendeels bekostigd uit mijn Zilvervloot-spaarrekening, wie kent hem nog ;-)
Die kwam rond die tijd vrij en ik had er meteen een goed doel voor!
 
Deze kit denk ik, Tamiya schaalmodel? ;-)
(Zie ook mijn avatar).
Bekijk bijlage 1699329

In rood geverfd, omdat mijn eigen motor in die jaren ook vuurrood was.
De groene kleur (van een Volvo) is erop gekomen na wat schade midden jaren '90.

Reactie op diverse opmerkingen:
Ik vond de XT500 een superding, maar vermoeiend op de snelweg en ook een beetje ondergemotoriseerd voor dat gebruik. Je ving veel wind met dat brede stuur en hoge voorspatbord, waardoor hij niet heel stabiel reed en ik vond het ook niet prettig om de motor langdurig op (of boven) 100km/h te houden. Dat doet de SRX veel beter, die is juist heel rustig in de rechte lijn, door de zithouding vang je minder wind en de +/- tien pk meer maakt bij dergelijke lage vermogens een aardig verschil voor hoeveel je van de motor vraagt.
Neemt niet weg dat snelweg rijden ook op een SRX niet leuk is, ik heb per definitie een hekel aan snelweg rijden op de motor... alle vakanties begonnen dan ook met een uurtje snelweg tot ergens in Zuid-Limburg en dan z.s.m. de binnenwegen op tot aan de Alpen of verder :)

De SRX is vrij klein, maar ik ben zelf ook niet groot dus hij past me prima.

Hele blok hoeft niet persé open natuurlijk, maar dat is wel wat ik het liefst zou doen, ook gezien de km-stand. Gewoon met het idee alles zo perfect mogelijk aan te pakken. Nog verder dromend zou ik hem ook wel van een oliekoeler en een set spaakwielen willen voorzien, maar dat laatste zal zeker bij dromen blijven... Er zit wel een peilstok met thermometer in trouwens, ooit bij Louis of Gericke gekocht als ik me goed herinner. De 100 graden wordt wel ongeveer bereikt met snelwegrijden en wat warmer weer. En dat is uiteraard gemeten in de olietank.

@KwaSuz, dat op een beurs om die SRX drentelen komt me bekend voor :)
Heb zo ooit een mede-SRX-er ontmoet toen hij en ik op een of andere beurs om een Honda eenpitter drentelden en we in gesprek raakten. Hij bleek dus ook een SRX te hebben (en eenpitters leuk te vinden...) en er bleek een Nederlands SRX "clubje" opgericht te gaan worden. Bij die meeting ben ik aanwezig geweest en daar kwam jarenlang een SRX treffen bij Schoorl uit voort. Leuke herinneringen aan...
(Mocht je ook hier op het forum aanwezig zijn S., stuur me een berichtje. Zou leuk zijn!) Bekijk bijlage 1699329
100 graden is niks,daar heb je echt geen koeler voor nodig.
 
Bestaat de SRX-connection dan nog?
Ben daar ook nog lid van geweest en met de SRX in Schoorl geweest.
 
Geen idee of de connection nog bestaat, de website van toen in elk geval niet meer.
Ik ben meerdere malen op het treffen geweest, en ook nog een of twee keer bij een Duits treffen. Daarna is het motorrijden bij mij langzaam minder geworden tot de totale inactiviteit die het nu is :-)
 
Die induk had ik al toen ik bij de oprichter thuis kwam en hij een srz had staan.
Was wel klaar met het oude model zei ie..
 
Mijn SRX (de echte, niet het model :)) was ook zilverkleurig toen hij nieuw was. Voorzover ik weet waren de officiëel in NL geïmporteerde SRX-en allemaal zilverkleurig. Hij is maar een paar jaar geïmporteerd door Yamaha NL, daarna (rond 1990) zijn er nog een aantal grijs naar NL gehaald en dat waren vaak metallic rode exemplaren uit de USA.
Die waren geen 608 maar 595cc (net als de XT 600 blokken), hadden andere schokbrekers met piggyback, hadden geen losse chrome beugel achter de buddy maar twee aan het frame gelaste handgrepen, een ander achterlicht, een uit-schakelaar aan de jiffy, andere duo-stepjes en natuurlijk een mijlenteller. Nog wat later zijn er -grijs- wat van de latere monoshock-SRX-en naar Nederland gehaald (er zat nog een model tussen die twee in, gewoon met twee schokdempers maar met andere wielen en een enkele grote remschijf voor).

Mijn motor liep al snel na aanschaf wat krasjes op in de fietsenstalling toen ik hem bij wijze van uitzondering een keer mee naar het werk had genomen. Daar baalde ik zo van, en ik vond het zilver toch al wat saai, dat ik hem vuurrood heb laten spuiten. Nadat ik in '96 nog een keer wat schade opliep is hij (Volvo) groen geworden.
 
Mijn SRX (de echte, niet het model :)) was ook zilverkleurig toen hij nieuw was. Voorzover ik weet waren de officiëel in NL geïmporteerde SRX-en allemaal zilverkleurig. Hij is maar een paar jaar geïmporteerd door Yamaha NL, daarna (rond 1990) zijn er nog een aantal grijs naar NL gehaald en dat waren vaak metallic rode exemplaren uit de USA.
Die waren geen 608 maar 595cc (net als de XT 600 blokken), hadden andere schokbrekers met piggyback, hadden geen losse chrome beugel achter de buddy maar twee aan het frame gelaste handgrepen, een ander achterlicht, een uit-schakelaar aan de jiffy, andere duo-stepjes en natuurlijk een mijlenteller. Nog wat later zijn er -grijs- wat van de latere monoshock-SRX-en naar Nederland gehaald (er zat nog een model tussen die twee in, gewoon met twee schokdempers maar met andere wielen en een enkele grote remschijf voor).

Mijn motor liep al snel na aanschaf wat krasjes op in de fietsenstalling toen ik hem bij wijze van uitzondering een keer mee naar het werk had genomen. Daar baalde ik zo van, en ik vond het zilver toch al wat saai, dat ik hem vuurrood heb laten spuiten. Nadat ik in '96 nog een keer wat schade opliep is hij (Volvo) groen geworden.
Ik meende dat er ook voor de Japanse markt een versie is geweest met e-start?
En een 400 en 250 cc uitvoering, minder interessant natuurlijk. Ook alleen voor de Japanse markt.
 
Ik meende dat er ook voor de Japanse markt een versie is geweest met e-start?
En een 400 en 250 cc uitvoering, minder interessant natuurlijk. Ook alleen voor de Japanse markt.
De monoshock versie is met elektrische start.
98C3B2B0-30BB-4810-A7A7-0E88D84B0544.jpeg

Mijn oom had er een, in het zilver. Zelf met de aanhanger opgehaald uit Engeland. Helaas is die gestopt met rijden en heeft alles verkocht.
 
Ik heb een SRX staan in de vorm van een gestrand project.
Ooit in een opwelling gekocht.
Hij liep heel mooi en het leek me de perfecte basis voor een leuk project.
En dat is het nog steeds.
Ik heb er toen, 6 jaar geleden, een paar honderd km mee gereden.
Er zijn nieuwe banden en een nieuwe kettingset onder gekomen.
En daarna heb ik het heel druk gekregen met verhuizen, schuur bouwen, zijspan bouwen en vanalles meer.
Zo mooi en origineel als ik ze hier zie, wordt het nooit meer.
Maar lang verhaal kort, als iemand interesse heeft in een project, of een donor fiets met een goed blok, banden en nieuwe kettingset, dan stuur maar een pb
 

Het zijspan waar ik druk mee ben.
Met een slijptol kun je mooie dingen maken hoor ;)

Ergens rond pagina 38 vind je wat foto's van het rijdend resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan