Yamaha super Tenere 2012

Rb2022

Rookie
1 okt 2022
4
1
Goedenavond allemaal,
Ik heb een xt1200z uit 2012.
Deze heeft in maart de 40000km beurt gehad, en helaas twee maanden later de hydraulische kettingspanner, weer alles los.
Op dit moment sta ik al weer drie weken stil. ( Ook de motorzaken zijn druk)
Wat is het geval.
De laatste tijd viel het me op dat de motor bij stationair toerental, heel af en toe eens dipte,,,,, totdat drie weken geleden tijdens het rijden de motor 1sec inhield maar wel gewoon verder reed. storings lampje aan, en weer uit.
Ben iets verderop gestopt. Uitgezet 10 min gewacht, en weer gestart. Lampje uit en iets hoger in toeren ( choke? )dan naar een paar minuten onregelmatig lopen en afslaan.( Met sterke benzine lucht)
Heb inmiddels de bougies vervangen, de bobines doorgemeten en alle stekkers los vast gehad, lambda beide visueel gecontroleerd ( mooi schoon). Slangetjes naar gasregelunit doorgeblaast.
Maar het helpt niet,
Het lijkt erop dat de motor na de "choketijd" verzuipt, ik verdenkt dus elke sensor op de gasregelunit en de lambadasondes maar zeker weten doe ik het niet, over twee weken mag die naar de dealer en kunnen ze hem daar misschien uit lezen. Maar ik hoop eigenlijk dat iemand hier dit herkend en mij de gouden tip kan geven .
Gegroet,
Rik
 
Als het goed is kun je in het display foutcodes uitlezen.

Maar mijn gok, gebaseerd op ervaringen uit het verleden: luchtsensor is stuk. Die kun je volgens het werkplaatshandboek testen; bij mij kwam deze door de tests heen. Maar toch, een nieuwe sensor loste het probleem uiteindelijk op. Bega niet de fout die ik ook maakte: een tweedehands sensor kopen om mee uit te sluiten. Dat had ik gedaan, maar deze had exact hetzelfde probleem. Een nieuwe luchtsensor, die overigens te herkennen was aan een groene markering, loste het probleem uiteindelijk op.

Bij mij viel de motor (2010 model, bij 108.000km) bij gas los, ook tijdens het rijden, gewoon uit. Echt lachen als je rijdt, gas terug neemt en je achterwiel blokkeert. B| 200km naar huis gestrompeld door het gas continu boven de 4000 rpm te houden. En inderdaad, normaal starten, maar na 30 seconden begon het toerental steeds sterker te schommelen waarna hij afsloeg omdat 'ie verzoop.
 
Goedemorgen,
Dat klinkt inderdaad net zoals die van mij.
Ik zal eerst eens kijken of ik de code in de display kan zien.
En dan kijken hoe ik die luchtsensor kan testen.
Bedankt voor uw verhaal/advies.
 
Dat is het punt net: buiten de motor komt die sensor door de tests heen.
Eenmaal ingebouwd gaat ie echter weer in de fout.
We hebben de spanningen zelfs gemeten tijdens het lopen, waardoor we op een gegeven moment zelfs de ECU niet meer vertrouwden en hebben laten checken. Met een ruil-ecu hebben we dat toen ook uitgesloten.
(Hulde aan Carmo overigens voor het meedenken en de ondersteuning)
 
Goedenavond,
Ik heb hem naar de dealer gebracht in de hoop dat ze hem konden uitlezen, heb ze het hele verhaal verteld en ook uw reactie. Ze vertelden dat ze de motor eerst aan de Yamaha computer zouden hangen om de codes uit te kunnen lezen, (ja ja)
Maar goed, ik kwam er ook niet uit en wilde niet gaan lopen gokken dus toch maar gebracht. foto's, filmpje en verhaaltje erbij en ook nog eens de monteur goed bijgepraat dacht ik.
Helaas volgen ze hetzelfde stappenplan als wij als er geen codes uit te lezen zijn en beginnen ze natuurlijk met de bobines en bougies. Ze belden wel eerst netjes of dat het mocht, ( gokken op eigen kosten) ..... maar dat was het dus niet.
2x keer raden nu... het was de sensor uit uw verhaal. ik moet de motor nog ophalen, kosten 700. zucht. maar goed, lesje geleerd. volgende keer dus zelf doen en vertrouwen op mensen op dit forum. maar ik ben wel blij dat hij het weer doet en vindt ik het knap dat u de juiste conclusie getrokken heeft.
nogmaals mijn dank.
 
Goedenavond,
Ik heb hem naar de dealer gebracht in de hoop dat ze hem konden uitlezen, heb ze het hele verhaal verteld en ook uw reactie. Ze vertelden dat ze de motor eerst aan de Yamaha computer zouden hangen om de codes uit te kunnen lezen, (ja ja)
Maar goed, ik kwam er ook niet uit en wilde niet gaan lopen gokken dus toch maar gebracht. foto's, filmpje en verhaaltje erbij en ook nog eens de monteur goed bijgepraat dacht ik.
Helaas volgen ze hetzelfde stappenplan als wij als er geen codes uit te lezen zijn en beginnen ze natuurlijk met de bobines en bougies. Ze belden wel eerst netjes of dat het mocht, ( gokken op eigen kosten) ..... maar dat was het dus niet.
2x keer raden nu... het was de sensor uit uw verhaal. ik moet de motor nog ophalen, kosten 700. zucht. maar goed, lesje geleerd. volgende keer dus zelf doen en vertrouwen op mensen op dit forum. maar ik ben wel blij dat hij het weer doet en vindt ik het knap dat u de juiste conclusie getrokken heeft.
nogmaals mijn dank.
Daar ben je ook de fout ingegaan. Als je toen had gezegd, vervang eerst de sensor maar had je je een hoop geld kunnen besparen. Bij mij mag de klant dat altijd zelf bepalen, en het kan 2 kanten opwerken.
Ik heb het ook wel gehad dat ik van een klant de opdracht kreeg om eerst bepaalde zaken te controleren waarvan ik wist dat dat het probleem niet veroorzaakte. Maar hij was er van overtuigd dat dat het wel was omdat de wegenwacht en een handige kennis dat hadden gezegd.
Toen ik hem na 2,5 uur belde dat dat het niet was mocht ik mijn eigen plan trekken en hem een half uur later bellen dat het probleem was opgelost. Deze klant was vervolgens boos dat hij 3 uur af moest rekenen terwijl ik al bijna zeker wist wat het was......

Maar gelukkig dat het bij jou nu wel is opgelost.
 
Inderdaad mooi dat het is opgelost. Die sensor kost ook al iets van 200 euro of zo geloof ik.

Overigens, als hij heel moeizaam start (heel moeizaam rondgaan totdat hij zelfs niet meer rond draait), heb ik nog een verhaaltje voor je. Daarvan is de diagnose nog duurder, tenzij je weet waar je moet zoeken.
Oplossen is dan vooral uurloon en minder kosten aan materiaal.
 
Ligt voor de hand, en zou ik zeker als eerste controleren. Maar als dat het niet is kun je verder gaan zoeken. De eerste modellen van de XT1200Z hebben een probleempje met de zuigerveren die vast gaan zitten.

Op een gegeven moment levert dat zoveel weerstand op, dat het blok gewoon niet meer rond gaat.
Zelfs als het blok uigebouwd ligt op de werkbank, zonder kleppendeksel, puur om te kijken of het geheel wel draait en de olie netjes wordt rondgepompt.

Yamaha weet nergens van. ;) De originele zuigerveren/olieschraapveren zijn alleen niet meer te bestellen, ook geen vervanger. Yamaha levert wél een setje bestaande uit een zuiger met bijbehorende veren (140 euro). Vergeet de zuigerpen (80 euro) niet mee te bestellen, en dit alles maal 2 want het is immers een tweecilinder.

Blok er onderuit, cilinders er af (dat moest bij mij met geweld omdat het geheel zo vast zat), zuigers vervangen, als je alles toch uit elkaar hebt laat je de kleppen ook in een keer stellen. Dan in elkaar zetten en lopen.

We kwamen hier achter doordat er aanslag zat op de zuigers, maar die aanslag bleek magnetisch te zijn. En het enige van staal in dat blok, zijn de olieschraapveren. Een hele zoektocht op internet bracht een aantal gevallen in Duitsland aan het licht die in het begin een lange tijd in de werkplaats hebben moeten logeren, waarbij zo'n beetje alles vervangen is. Tot en met kabelbomen aan toe. Ik kwam er maar één tegen die de zuigers als probleem aanwees, en daarvan kreeg ik ook nog eens een reactie 'dat hij er niets over mocht zeggen'.

Hoe dan ook, we hebben hier echt lang naar gezocht. Na deze operatie ging ik proefrijden.
De topsnelheid ging bij mij van 193km/h naar 214km/h, beiden op de gps afgelezen. Dat probleem leverde dus ook merkbaar een serieus vermogensverlies op, logisch ook. Ik wist alleen niet beter

Toen ik dit in het super Tenere topic vertelde werd het weggewuifd, want die blokken zijn toch bulletproof?! En tot op zekere hoogte klopt dat: laat je geen blok revisie aansmeren. Na 100k op de teller waren er nog geen (0!) loopsporen in de cilinder wanden zichtbaar. Gewoon een doekje erdoor, zuigers vervangen en verder rijden.

Geloof me, dit was een flinke zoektocht voor me die serieus wat geld heeft gekost. De monteur heeft me 100% betrokken bij de zoektocht, vandaar dat ik de details er nog van weet.

We hebben ook onderdeelnummers van modeljaren zitten vergelijken. Vanaf modeljaar 2014 worden er andere zuigers gebruikt. Ik heb zelfs op het punt gestaan om die erin te zetten, totdat ik erachter kwam dat Yamaha vervangende zuigers voor de eerste versie aanbiedt. Ik wil best nog eens een super Tenere rijden, maar ik blijf voortaan weg bij die eerste serie.
 
Gelukkig zijn dit de enige twee technische verhalen die ik over de super Tenere te vertellen heb. Het probleem met de sensor was bij 92k, het probleem met de zuiger bij 106k, ongeveer.
Die motor heb ik bij 108k verkocht, nadat ik zeker wist dat het probleem verholpen was. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan