YAMAHA SZR 660 [DEEL 6] super single still going strong

Tja als ik naast zo’n Harley bordje moest staan zou ik ook niet starten. 😬
de SZR moet juist de HD als voorbeeld nemen,die start na 3x kicken gewoon altijd (jaja nog gewoon old-school dus geen el.starter)
en inderdaad gistermiddag na vier x tji-tji-tji-tji met de startmotor sloeg de SZR aan..................choke eraf en de stationair afgesteld..........en zie daar..... een perfect lopende SZR
meteen maar een test ritje gedaan van 60km en alles is 100% (en ik moet zeggen dat hij als een kanon loopt,natuurlijk is t geen Hayabusa ...maar toch)
 
Tis toch geen makkelijke motor om aan te sleutelen,vind ik,met chirurgische precisie moet je alles aanpakken.
Daar de motor al verse bandjes had gehad vond ik het een beter idee om de motor onderhoud ook maar eens te doen.
Dus verse olie en oliefilter erin (dat was niet zo moeilijk) en ook maar eens de kleppen stellen.
Aaai da's niet zo simpel,moet de hele radiator "los"
20200808 (4).JPG

Zoeken naar het goede streepje dus leesbril op.............
20200814 (3).JPG

Prutsen op moeilijk bereikbare plekken.
20200814 (4).JPG

Maar met wat fingerspitzengefühl gaat t lukken.
20200814 (5).JPG

Ook meteen maar een nieuwe bougie erin nu ik er "normaal" bij kan.
Alles weer in elkaar zetten en dat geeft meteen weer een netter beeld.
Alle el.bedrading controleren want er was soms stroomuitval.
20200505_173502.JPG

De boosdoener is de hoofdschakelaar waar het draad langs de beugel van de kuip loopt.
20200505_174124.JPG

Netjes solderen en isoleren en de route van de bedrading veranderen zodat het niet meer gebeurt.
Alle verdere bedrading controleren/aanpassen/verbeteren en netjes met bundelbandje monteren,zo ook olie/waterslangen etc.
Nu is die carburatie aan de beurt.
20200816 (17).JPG

Tja wat zal ik zeggen ?
20200816 (15).JPG

Meteen een ander carb. die er nog lag ook maar aangepakt.
20200825 (1).JPG

Alles schoongemaakt.doorgeprikt,ultrasoon badje gehad,er kwam nogal wat rotzooi af/uit dus nu weer alles monteren.
Met het goede benzine niveau.
20200828 (4).JPG

Ik hou t op 27mm.
20200828 (5).JPG

FF checken
20200828 (14).JPG

Ja tussen de 6 en 8mm onder de rand....................
20200828 (19).JPG

Ik heb er vertrouwen in dus de hele zwikje weer op z'n plek gemonteerd..............Jezus wat een slangen en kabel rommel.
Maar uiteindelijk ligt alles op z'n plek.
20200901 (5).JPG

Accu opladen terwijl ik aan t sleutelen was.
20190630_124156.JPG

Nu die luchtfilter-koektrommel nog.
20200901 (6).JPG

Hoe kom je in godsnaam bij de benzine-vacuüm leidingen ? (als je in je eentje sleutelt en niemand die tank kan vasthouden) ?
20200902 (1).JPG

Uiteindelijk toch alles in elkaar gekregen....................t kost ff wat moeite maar dan heb je ook wat.................
20200902 (5).JPG

Zoals gezegd,meteen starten en een ritje mee gemaakt.
t was een leuk leerproces,t koste wel wat moeite,maar het doel is bereikt,nu nog de kuip en andere Tuperware erop en dan istie weer compleet.
dan maar een langer ritje ermee maken.......................tot zover............auf wiedersehen..........
 
Oja laatste reactie,tijdens de testrit toen de motor redelijk op temperatuur was m flink van Jetje gegeven,en toen ging de temp. meter naar 40° en later naar +/- 80° ........... met door accelereren werd de 140km/h rap gehaald,ff opletten want ik wil geen bon krijgen maar de topsnelheid moet ik ergens anders proberen,lijkt mij...................
20200902_194010.jpg

ff foto nemen onderweg en toen liep de temperatuur verder op (met lopende motor) maar daarna ging de ventilator direct van start
20200902_195734.jpg

nou dat werkt dus ook fantastisch
 
Tis toch geen makkelijke motor om aan te sleutelen,vind ik,met chirurgische precisie moet je alles aanpakken.
Daar de motor al verse bandjes had gehad vond ik het een beter idee om de motor onderhoud ook maar eens te doen.
Dus verse olie en oliefilter erin (dat was niet zo moeilijk) en ook maar eens de kleppen stellen.
Aaai da's niet zo simpel,moet de hele radiator "los"
Bekijk bijlage 1539594
Zoeken naar het goede streepje dus leesbril op.............
Bekijk bijlage 1539598
Prutsen op moeilijk bereikbare plekken.
Bekijk bijlage 1539595
Maar met wat fingerspitzengefühl gaat t lukken.
Bekijk bijlage 1539596
Ook meteen maar een nieuwe bougie erin nu ik er "normaal" bij kan.
Alles weer in elkaar zetten en dat geeft meteen weer een netter beeld.
Alle el.bedrading controleren want er was soms stroomuitval.
Bekijk bijlage 1539599
De boosdoener is de hoofdschakelaar waar het draad langs de beugel van de kuip loopt.
Bekijk bijlage 1539601
Netjes solderen en isoleren en de route van de bedrading veranderen zodat het niet meer gebeurt.
Alle verdere bedrading controleren/aanpassen/verbeteren en netjes met bundelbandje monteren,zo ook olie/waterslangen etc.
Nu is die carburatie aan de beurt.
Bekijk bijlage 1539602
Tja wat zal ik zeggen ?
Bekijk bijlage 1539603
Meteen een ander carb. die er nog lag ook maar aangepakt.
Bekijk bijlage 1539604
Alles schoongemaakt.doorgeprikt,ultrasoon badje gehad,er kwam nogal wat rotzooi af/uit dus nu weer alles monteren.
Met het goede benzine niveau.
Bekijk bijlage 1539605
Ik hou t op 27mm.Bekijk bijlage 1539606
FF checken
Bekijk bijlage 1539607
Ja tussen de 6 en 8mm onder de rand....................
Bekijk bijlage 1539608
Ik heb er vertrouwen in dus de hele zwikje weer op z'n plek gemonteerd..............Jezus wat een slangen en kabel rommel.
Maar uiteindelijk ligt alles op z'n plek.
Bekijk bijlage 1539609
Accu opladen terwijl ik aan t sleutelen was.
Bekijk bijlage 1539610
Nu die luchtfilter-koektrommel nog.
Bekijk bijlage 1539611
Hoe kom je in godsnaam bij de benzine-vacuüm leidingen ? (als je in je eentje sleutelt en niemand die tank kan vasthouden) ?
Bekijk bijlage 1539612
Uiteindelijk toch alles in elkaar gekregen....................t kost ff wat moeite maar dan heb je ook wat.................
Bekijk bijlage 1539614
Zoals gezegd,meteen starten en een ritje mee gemaakt.
t was een leuk leerproces,t koste wel wat moeite,maar het doel is bereikt,nu nog de kuip en andere Tuperware erop en dan istie weer compleet.
dan maar een langer ritje ermee maken.......................tot zover............auf wiedersehen..........
Jij laat er geen gras over groeien hè? ;) lekker bezig!
 
Hallo allemaal,

rij al een tijdje rond met mijn mooie rode szr (zie mooie foto van vakantie) echter schakeld hij erg luid, schakelpook is wel mooi soepel. is dit normaal gedrag of is dit een mechanisch gebrek?

Alvast bedankt!
Bekijk bijlage 1541011
gisteren nog een tochtje gedaan met de motormaten van pakweg 130km (mooie testrit) alles 100% .... ook schakelen gaat secuur en zonder extra geluiden......
 
gisteren nog een tochtje gedaan met de motormaten van pakweg 130km (mooie testrit) alles 100% .... ook schakelen gaat secuur en zonder extra geluiden......
Oeh altijd lekker, heerlijk he die SZR:P Dan wordt het denk toch maar tijd om mijn koppelingsplaten te vervangen! bedankt

Edit:
Raar vraagje weet iemand waar de ground locaties zijn op de SZR, heb er een gevonden op het motorblok, maar zijn er nog meer? Heb namelijk wat problemen met mijn koplamp en mijn rechter knipperlichten.
 
Laatst bewerkt:
Oeh altijd lekker, heerlijk he die SZR:P Dan wordt het denk toch maar tijd om mijn koppelingsplaten te vervangen! bedankt

Edit:
Raar vraagje weet iemand waar de ground locaties zijn op de SZR, heb er een gevonden op het motorblok, maar zijn er nog meer? Heb namelijk wat problemen met mijn koplamp en mijn rechter knipperlichten.
waarom koppelingsplaten vervangen ? dat is alleen nodig als je koppeling begint door te slippen ?
 
Zow ook eens met de SZR bezig geweest.
De motor heeft al veel stil gestaan, en dat is bij mij niet veel anders.
Dus de brug maar eens op.
20200904_162647.jpg

Vloeistoffen eens vervangen. Olie + filter, koelvloeistof, teven ook de remvloeistof voor en achter.
20200904_193335.jpg


Extra benzinekraan er tussen gemaakt.
20200905_140837.jpg


Ook een massa schakelaar op de accu.
Deze zit net achter het voorwiel, daar kan je makkelijk bij. Kan je op deze foto nog net zien.
20200905_174854.jpg


En de tellerverlichting vervangen voor led.
Mooi zichtbaar zo. En niet te fel.
20200904_222934.jpg
 
Zow ook eens met de SZR bezig geweest.
De motor heeft al veel stil gestaan, en dat is bij mij niet veel anders.
Dus de brug maar eens op.
Bekijk bijlage 1541693
Vloeistoffen eens vervangen. Olie + filter, koelvloeistof, teven ook de remvloeistof voor en achter.
Bekijk bijlage 1541697

Extra benzinekraan er tussen gemaakt.
Bekijk bijlage 1541698

Ook een massa schakelaar op de accu.
Deze zit net achter het voorwiel, daar kan je makkelijk bij. Kan je op deze foto nog net zien.
Bekijk bijlage 1541704

En de tellerverlichting vervangen voor led.
Mooi zichtbaar zo. En niet te fel.
Bekijk bijlage 1541706
LEKKER BEZIG !
 
Hallo allemaal,

rij al een tijdje rond met mijn mooie rode szr (zie mooie foto van vakantie) echter schakeld hij erg luid, schakelpook is wel mooi soepel. is dit normaal gedrag of is dit een mechanisch gebrek?

Alvast bedankt!
Bekijk bijlage 1541011

Heb je ooit vergeleken met een andere SZR? Wellicht ben je een probleem aan het oplossen dat geen probleem is...
 
Heb je ooit vergeleken met een andere SZR? Wellicht ben je een probleem aan het oplossen dat geen probleem is...
Het was in het begin toen ik hem kocht niet zo, dus verwacht dat het een probleem is.;( Zaterdag gaat hij toch naar een motorzaak omdat hij niet genoeg laadspanning op de accu heeft, vraag ik direct of ze daar naar zouden willen kijken. Heb helaas geen tijd meer om er zelf naar te kijken.
 
Edit:
Raar vraagje weet iemand waar de ground locaties zijn op de SZR, heb er een gevonden op het motorblok, maar zijn er nog meer? Heb namelijk wat problemen met mijn koplamp en mijn rechter knipperlichten.
[/QUOTE]
bij mijn weten zijn er geen extra aarde punten,el.problemen zijn meestal draadbreuk bij draaipunten of oxidatie in stekkerverbindingen(slecht contactvlak)
 
Het was in het begin toen ik hem kocht niet zo, dus verwacht dat het een probleem is.;( Zaterdag gaat hij toch naar een motorzaak omdat hij niet genoeg laadspanning op de accu heeft, vraag ik direct of ze daar naar zouden willen kijken. Heb helaas geen tijd meer om er zelf naar te kijken.
nou ik ben benieuwd wat de conclusie wordt......lijkt me niet makkelijk op te lossen als het iets inwendig is (los koppelinghuis/moer/lager versleten)!
 
Ahh nu snap ik wat er met ground locties word bedoeld. Massa punt...
Het is algemeen bekende jappen kwaal dat de massa na verloop van tijd minder word. Zoal is aangegeven oxidatie. Controleer, ehh maak dat eerst schoon en weer met wat nachtkastjes vet monteren. (Vaseline)
En een extra massa erbij van accu naar frame kan nooit kwaad.
 
leuke fiets,mooie kleur ook....................maar waar is die extra benzine kraan voor ?
[/QUOTE]
Thanks, ben er blij mee. Leuk verbouwd enzo.
De brandstof pomp was kapot van het lange stilstaan. Nu zit er een alie pomp onder. Die werkt prima. Maar bij volle tank en lang stilstaan lekt deze pomp door.
Natuurlijk vlotternaald moet het afsluiten. Maar het is me al opgevallen met starten na een periode van stilstaan, dikke benzine walm maar niet starten. Verzopen dus 😉
Accu weer aan de lading. Aantal uur laden. Dan start ze wel.
Plus ze staat in een stalling, ook minder kans op lekkage 😉
 
Zow ook eens met de SZR bezig geweest.
De motor heeft al veel stil gestaan, en dat is bij mij niet veel anders.
Dus de brug maar eens op.
Bekijk bijlage 1541693
Vloeistoffen eens vervangen. Olie + filter, koelvloeistof, teven ook de remvloeistof voor en achter.
Bekijk bijlage 1541697

Extra benzinekraan er tussen gemaakt.
Bekijk bijlage 1541698

Ook een massa schakelaar op de accu.
Deze zit net achter het voorwiel, daar kan je makkelijk bij. Kan je op deze foto nog net zien.
Bekijk bijlage 1541704

En de tellerverlichting vervangen voor led.
Mooi zichtbaar zo. En niet te fel.
Bekijk bijlage 1541706
Mooi opgelost dat benzinekraantje!
Vlotternaald gaat het niet redden tegen een lekkende kraan kan ik je uit ervaring vertellen, als het goed is wil hij nu veel beter starten na langere stilstand.
 
leuke fiets,mooie kleur ook....................maar waar is die extra benzine kraan voor ?
Thanks, ben er blij mee. Leuk verbouwd enzo.
De brandstof pomp was kapot van het lange stilstaan. Nu zit er een alie pomp onder. Die werkt prima. Maar bij volle tank en lang stilstaan lekt deze pomp door.
Natuurlijk vlotternaald moet het afsluiten. Maar het is me al opgevallen met starten na een periode van stilstaan, dikke benzine walm maar niet starten. Verzopen dus 😉
Accu weer aan de lading. Aantal uur laden. Dan start ze wel.
Plus ze staat in een stalling, ook minder kans op lekkage 😉
[/QUOTE]
loud and clear....handige knakker ben je toch....
 
Btw, die paar keer dat ik op de Szr heb gereden. Geen dikke klik klak met schakelen. Boter zacht. Enkel met koude motor van vrij naar eerste wil een dikke klik geven. Maar dat is normaal.
 
Ondertussen is de motor bij een zaak geweest en al weer terug. De elektrische problemen zijn kwamen door een breuk in de kabelboom tussen de spannings regelaar en de accu. Het luide schakelen is niet opgelost, ik citeer "Ach is niet zo erg dat hoort zo". weet nog niet wat ik daar van moet vinden maarja.😅 Hebben mensen hier advies?

Het is zo sinds 3000km, toen is er heel iets(300 ml) verkeerd olie(motorex legend 4t) in gekomen. een tijdje daarna is het begonnen. in die 3000km heeft hij 2x vast gezeten in de 4 dat ik niet naar beneden kon schakelen maar wel naar boven.

Het schakelen omhoog voelt als een klik, dus weinig gevoel tot halverwege en dan een stukje weerstand. naar beneden schakelen heeft het zelfde gevoel maar dan de andere kant op.

Ook moet ik vaak de koppelings kabel bijstellen.

Als ik schakel met tussengas en met drukzetten op de schakelpook, klinkt het minder hard.

Met de koppeling in rijd hij niet naar voren en welke versnelling ik dan ook maar zit.

Wat heb ik al gedaan:
kabel freeplay gesteld.
ketting spanning gesteld.
schakelpook vastmaken.
Olie vervangen met syntetic 10w40(rij veel met koud weer 20w50 dat vond het blok niet heel fijn met starten. hij staat buiten bij een appartementen complex).

Alvast bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan