YAMAHA SZR 660 [DEEL 6] super single still going strong

MP_NL

MF veteraan
Donateur
4 mei 2009
10.415
181
Twente
Wat een drukte hier :X:X, inmiddels al wat dingen opgepakt van bij de SZR.
Hij stonk behoorlijk naar benzine bij stilstand, dus de carbs liggen uit elkaar op de werkbank. Na wat nazoekwerk blijken er Mikuni RS carburateurs op te zitten, dus daar maar eens wat pakkingen e.d. voor bestellen.

Tevens was er 1 vacuum dopje gescheurd, en 1 pilot screw afgebroken, geen wonder dat hij erg hoog stationair moest staan om te blijven lopen.
Het puntje van die pilot screw is wel even werk geweest om er uit te krijgen '(, die zat muurvast in het huis.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Tarwetijger

MF veteraan
13 dec 2002
9.718
192
41
Assen
Het gebrek aan drukte hier is helaas typisch voor het aantal SZR’s dat er nog rond rijd. :/
Goed te lezen dat het oranje race monster in goede handen is. Toch wat meer aan de hand dus! :$
Ik was er van overtuigd dat Mikuni TM34-B65 de juiste type aanduiding is. Voor onderdeeltjes kun je vrijwel zeker terecht bij Frank! MXParts, zit nog bij je in de buurt ook. Of elders op internet neuzen natuurlijk.
 

MP_NL

MF veteraan
Donateur
4 mei 2009
10.415
181
Twente
Zou jij niet op vakantie moeten zijn?

Carbs. liggen in de auto, Frank is vanaf vandaag terug van vakantie dus ga er zo even langs!
 

MP_NL

MF veteraan
Donateur
4 mei 2009
10.415
181
Twente
overigens kan ik dat plaatje van Kendo niet helemaal verklaren, op die foto staan inderdaad de juiste carburateurs.
Echter volgens mij zijn dat geen TM carburateurs, vergelijk maar eens met de afbeeldingen in de parts catalogus van mikuni. http://www.mikunipower.com/Catalog/MikuniCarburetorCatalog2012.pdf

Volgens mij zit er een RS34 en RS38 op.

Oh en als je nog meeleest, zal ik dan maar niet beginnen over een voltmeter aansluiten op de teller verlichting? })
Geen wonder dat hij bij licht aan te weinig voltage aangeeft, de teller verlichting word dan iets gedimd. :+
 

Tarwetijger

MF veteraan
13 dec 2002
9.718
192
41
Assen
Oh vreemd ja. Ik had meen ik ook TM34 B65 gelezen op de behuizing.
Verder lees ik inderdaad niet meer mee dus geen idee wat je verder te melden hebt. :P
Bij de TRX is het nog erger, steevast onder de 12V. Volgens mij meet die de spanningsval over de verlichting of zo.
 

Sonic

MF veteraan
27 feb 2003
2.638
0
De SZR660 was mijn eerste motor :)
Wat is tegenwoordig een goede prijs voor een szr? Rond de 1500,-?
 

MP_NL

MF veteraan
Donateur
4 mei 2009
10.415
181
Twente
De SZR660 was mijn eerste motor :)
Wat is tegenwoordig een goede prijs voor een szr? Rond de 1500,-?
Zoiets denk ik wel ja, voor een standaard SZR met wat werk moet je rond de € 1000,- koopprijs denk ik wel uitkomen. Voor een mooie nette, of bijzondere rond de € 1500,- veel gekker moet het niet worden. Tenzij het natuurlijk echt iets speciaals is qua set-up/extra's.
 

Tarwetijger

MF veteraan
13 dec 2002
9.718
192
41
Assen
Er staan er altijd wel enkele op marktplaats, ook boven de €2000 maar die verkopen nog slechter/trager dan de rest. Voor die prijsklasse is er ook zo enorm veel keuze.
 

MP_NL

MF veteraan
Donateur
4 mei 2009
10.415
181
Twente
Oh vreemd ja. Ik had meen ik ook TM34 B65 gelezen op de behuizing.
Verder lees ik inderdaad niet meer mee dus geen idee wat je verder te melden hebt. :P
Bij de TRX is het nog erger, steevast onder de 12V. Volgens mij meet die de spanningsval over de verlichting of zo.
Op de behuizig staat T34 B65 en T38 Dxx

Volgens "MX Frank" is onze verwarring niet zo vreemd, TM & RS carburateurs zijn vrijwel identiek.
Met het verschil dat de TM voor solo montage geschikt is, en de RS gekoppeld is/kan worden.
In dit geval gaat het dus om RS carbs. Doosje pakkingen & de nieuwe pilot screw liggen klaar voor montage, later deze week hopenlijk tijd voor.


Nog even wat anders, voor het afstellen van een (getunede) SZR werd hier eerder Hoogland in kwadijk veel genoemd in dit topic als specialist.
Echter zijn de helemaal gestopt. Misschien weet iemand van de stiekeme meelezers hier nog een alternatief?

MVS lijkt wellicht een optie, maar zit wel weer een eind weg voor mij...
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Tarwetijger

MuK

Die hard MF'er
15 aug 2005
910
0
30
's-Gravenzande
Ben aan het opruimen, kwam nog wat SZR onderdelen tegen. Iemand intresse?

1x frame met kenteken
1x frame zonder kenteken
brandstof tank blauw
Voorwiel met lakschade
Kabelboom
Remschijf Voor
Remklauw voor
2x clipon ( ik vermoed SZR weet niet zeker )
Achterbrug zwart incl ketting
Spanningsregelaar
Stator

Nog universeel:
Balanceerbok om wielen te balanceren nieuw ( teab )
Voorwiel Dymag magnesium nieuw ( volgens mij 16.5" ) teab
 

Tarwetijger

MF veteraan
13 dec 2002
9.718
192
41
Assen

Goed verhaal, lekker kort:

Je bent klaar voor het aanstaande motorseizoen met deze stoere motor. Natuurlijk kun je voor € 7.000 incl. afleveringskosten ook een nieuwe KTM 390 kopen. Gratis leer je dan over een paar jaar het begrip "afschrijvingen" kennen! Mooi is dat KTM de prijs meteen met 700 pop laat zakken!! Het kan ook anders en NOG goedkoper!
Deze in Italië geassembleerde Yamaha verenigt het beste van twee werelden. Italiaans design en Italiaanse top componenten gepaard aan een superbetrouwbaar en volledig uitontwikkelde Japans motorblok. Het is de uitvoering uit de XTZ 660 met 5 kleppen per cilinder. 3 inlaat en 2 uitlaat. En twee carburateurs (dus je leert ook nog wat choken is). Deze is af fabriek getuned op 48 pk en dus voor A2 ideaal omdat deze presteert zoals het hoort zonder vreemde restricties. Voor het rijwielgedeelte heeft Yamaha het frame van de TZR2503MA gebruikt. Een zeer exotische 250cc tweetakt voor op de straat.

Het Italiaanse Brembo en Paioli (de Upside down voorvork en dat in 1996!!)zijn af fabriek gebruikt voor de remmen en de vering.

Deze fiets is geupgrade met veren van het Nederlandse Hyperpro!! dat maakt er en heel andere motor van! En de stickers van Wiseco suggereren dat er een betere zuiger in is geplaatst!

Deze fabrieks cocktail van een 250cc wegraceframe, achterbrug uit een TZ 125 racer, Italiaanse remmen en vering en een eenvoudig en degelijk 1 cilinder motorblok maken deze motor technisch maar door het bijzondere design uniek in zijn soort. De SZR is een motorfiets die vooral de kleinere berijder zal bekoren door het lichte gewicht van nog geen 160 kg en de lage zadelhoogte van 770mm. Gelukkig heeft de motor wel een elektrische starter! De motor is erg wendbaar en super handelbaar waardoor je op een bochtige weg het menig zwaardere motor behoorlijk moeilijk kunt maken.

Deze SZR is in de unieke eenmalige sportieve Olivier Jacque/Tetsuya Harada Chesterfield GP kleurstelling, de meesten zijn blauw, en is in gebruikte staat met een realistische stand van 46.400 km. Er wordt echter met plezier nog regelmatig mee gereden dus de stand loopt op!

Laatste onderhoudsbeurt waarbij het blok is vervangen bij Edgar Stijner bij plm. 42.678 km. Goed voor nog jaren en jaren rijplezier. Let op dat dit exemplaar is voorzien van een unieke eenpersoons zit ombouw waardoor de zithouding nog meer racy is mede door de lage stuurhelften die er standaard op zitten. Deze zithouding is voor mijn postuur [en leeftijd??(:-))] te sportief voor het mooie, maar voor de echte sportieve rijder met een A2 rijbewijs is er geen fijner rijdende eenpitter. Tevens is er een andere einddemper gemonteerd van de firma BOS met een goed geluid, mooi om zelf te horen maar niet te irritant voor de buren. De duo voetrusten ontbreken dus een echte solo motor voor de liefhebber met A-2 rijbewijs (Super Single)

De vraagprijs is € 1.299 en dat is een prijs die hij over enkele jaren nog steeds waard zal zijn want dit soort motoren wordt niet meer gemaakt en zal in de toekomst waarschijnlijk steeds meer gezocht worden. Hou wel rekening mee dat je een setje nieuwe banden moet incalculeren, deze zijn al een paar jaar oud van het merk Michelin. Op de internetsite wordt een set Bridgestone BT16 banden al voor € 135,- aangeboden. Ook moet je een onderhoudsbeurt incalculeren om de motor helemaal goed te laten lopen. Om te voorkomen dat ik de motor verkoop en het merk banden is niet jouw voorkeur laat ik deze er nog even op zitten. Om die reden vraag ik ook niet de hoofdprijs voor de motor. Voor de liefhebber van lichte stuurfietsen of een sportief aangelegde beginner. Ik heb er ook nog vier liter olie van het Franse wereldmerk Elf van de juiste viscositeit bij, die geef ik uiteraard mee! Voor de snelle beslisser kan ik er ook nog een extra toerenteller en een kabelboom bij leveren. Die staan ook apart op MP te koop.
Mail evt. voor meer inlichtingen.

De motor staat in de buurt van Harderwijk en niet Haulerwijk!
trefwoorden: SZR 660, SZR660, KTM Duke 390, KTM RC 390, Bimota Monoposto, Gilera Saturno Bialbero, Monoracer, A2, A2 rijbewijs, 35 kW, 35 pk, 48 pk, Rossi, gratis olie, Vinales, Quartararo Omstandigheden, nu of nooit, TEAB en T.E.A.B. Wie maakt me los?
Ben aan het opruimen, kwam nog wat SZR onderdelen tegen. Iemand intresse?
8<
Voorwiel Dymag magnesium nieuw ( volgens mij 16.5" ) teab
Specifiek voor een SZR? :9~