YAMAHA SZR 660 [DEEL 6] super single still going strong

Wat een drukte hier :X:X, inmiddels al wat dingen opgepakt van bij de SZR.
Hij stonk behoorlijk naar benzine bij stilstand, dus de carbs liggen uit elkaar op de werkbank. Na wat nazoekwerk blijken er Mikuni RS carburateurs op te zitten, dus daar maar eens wat pakkingen e.d. voor bestellen.

Tevens was er 1 vacuum dopje gescheurd, en 1 pilot screw afgebroken, geen wonder dat hij erg hoog stationair moest staan om te blijven lopen.
Het puntje van die pilot screw is wel even werk geweest om er uit te krijgen '(, die zat muurvast in het huis.
 

Bijlagen

  • DSC_0475.JPG
    DSC_0475.JPG
    64,8 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Het gebrek aan drukte hier is helaas typisch voor het aantal SZR’s dat er nog rond rijd. :/
Goed te lezen dat het oranje race monster in goede handen is. Toch wat meer aan de hand dus! :$
Ik was er van overtuigd dat Mikuni TM34-B65 de juiste type aanduiding is. Voor onderdeeltjes kun je vrijwel zeker terecht bij Frank! MXParts, zit nog bij je in de buurt ook. Of elders op internet neuzen natuurlijk.
 
Zou jij niet op vakantie moeten zijn?

Carbs. liggen in de auto, Frank is vanaf vandaag terug van vakantie dus ga er zo even langs!
 
overigens kan ik dat plaatje van Kendo niet helemaal verklaren, op die foto staan inderdaad de juiste carburateurs.
Echter volgens mij zijn dat geen TM carburateurs, vergelijk maar eens met de afbeeldingen in de parts catalogus van mikuni. http://www.mikunipower.com/Catalog/MikuniCarburetorCatalog2012.pdf

Volgens mij zit er een RS34 en RS38 op.

Oh en als je nog meeleest, zal ik dan maar niet beginnen over een voltmeter aansluiten op de teller verlichting? })
Geen wonder dat hij bij licht aan te weinig voltage aangeeft, de teller verlichting word dan iets gedimd. :+
 
Oh vreemd ja. Ik had meen ik ook TM34 B65 gelezen op de behuizing.
Verder lees ik inderdaad niet meer mee dus geen idee wat je verder te melden hebt. :P
Bij de TRX is het nog erger, steevast onder de 12V. Volgens mij meet die de spanningsval over de verlichting of zo.
 
De SZR660 was mijn eerste motor :)
Wat is tegenwoordig een goede prijs voor een szr? Rond de 1500,-?
 
De SZR660 was mijn eerste motor :)
Wat is tegenwoordig een goede prijs voor een szr? Rond de 1500,-?

Zoiets denk ik wel ja, voor een standaard SZR met wat werk moet je rond de € 1000,- koopprijs denk ik wel uitkomen. Voor een mooie nette, of bijzondere rond de € 1500,- veel gekker moet het niet worden. Tenzij het natuurlijk echt iets speciaals is qua set-up/extra's.
 
Er staan er altijd wel enkele op marktplaats, ook boven de €2000 maar die verkopen nog slechter/trager dan de rest. Voor die prijsklasse is er ook zo enorm veel keuze.
 
Oh vreemd ja. Ik had meen ik ook TM34 B65 gelezen op de behuizing.
Verder lees ik inderdaad niet meer mee dus geen idee wat je verder te melden hebt. :P
Bij de TRX is het nog erger, steevast onder de 12V. Volgens mij meet die de spanningsval over de verlichting of zo.

Op de behuizig staat T34 B65 en T38 Dxx

Volgens "MX Frank" is onze verwarring niet zo vreemd, TM & RS carburateurs zijn vrijwel identiek.
Met het verschil dat de TM voor solo montage geschikt is, en de RS gekoppeld is/kan worden.
In dit geval gaat het dus om RS carbs. Doosje pakkingen & de nieuwe pilot screw liggen klaar voor montage, later deze week hopenlijk tijd voor.


Nog even wat anders, voor het afstellen van een (getunede) SZR werd hier eerder Hoogland in kwadijk veel genoemd in dit topic als specialist.
Echter zijn de helemaal gestopt. Misschien weet iemand van de stiekeme meelezers hier nog een alternatief?

MVS lijkt wellicht een optie, maar zit wel weer een eind weg voor mij...
 
Laatst bewerkt:
Ben aan het opruimen, kwam nog wat SZR onderdelen tegen. Iemand intresse?

1x frame met kenteken
1x frame zonder kenteken
brandstof tank blauw
Voorwiel met lakschade
Kabelboom
Remschijf Voor
Remklauw voor
2x clipon ( ik vermoed SZR weet niet zeker )
Achterbrug zwart incl ketting
Spanningsregelaar
Stator

Nog universeel:
Balanceerbok om wielen te balanceren nieuw ( teab )
Voorwiel Dymag magnesium nieuw ( volgens mij 16.5" ) teab
 
https://link.marktplaats.nl/m1465191225
Goed verhaal, lekker kort:

Je bent klaar voor het aanstaande motorseizoen met deze stoere motor. Natuurlijk kun je voor € 7.000 incl. afleveringskosten ook een nieuwe KTM 390 kopen. Gratis leer je dan over een paar jaar het begrip "afschrijvingen" kennen! Mooi is dat KTM de prijs meteen met 700 pop laat zakken!! Het kan ook anders en NOG goedkoper!
Deze in Italië geassembleerde Yamaha verenigt het beste van twee werelden. Italiaans design en Italiaanse top componenten gepaard aan een superbetrouwbaar en volledig uitontwikkelde Japans motorblok. Het is de uitvoering uit de XTZ 660 met 5 kleppen per cilinder. 3 inlaat en 2 uitlaat. En twee carburateurs (dus je leert ook nog wat choken is). Deze is af fabriek getuned op 48 pk en dus voor A2 ideaal omdat deze presteert zoals het hoort zonder vreemde restricties. Voor het rijwielgedeelte heeft Yamaha het frame van de TZR2503MA gebruikt. Een zeer exotische 250cc tweetakt voor op de straat.

Het Italiaanse Brembo en Paioli (de Upside down voorvork en dat in 1996!!)zijn af fabriek gebruikt voor de remmen en de vering.

Deze fiets is geupgrade met veren van het Nederlandse Hyperpro!! dat maakt er en heel andere motor van! En de stickers van Wiseco suggereren dat er een betere zuiger in is geplaatst!

Deze fabrieks cocktail van een 250cc wegraceframe, achterbrug uit een TZ 125 racer, Italiaanse remmen en vering en een eenvoudig en degelijk 1 cilinder motorblok maken deze motor technisch maar door het bijzondere design uniek in zijn soort. De SZR is een motorfiets die vooral de kleinere berijder zal bekoren door het lichte gewicht van nog geen 160 kg en de lage zadelhoogte van 770mm. Gelukkig heeft de motor wel een elektrische starter! De motor is erg wendbaar en super handelbaar waardoor je op een bochtige weg het menig zwaardere motor behoorlijk moeilijk kunt maken.

Deze SZR is in de unieke eenmalige sportieve Olivier Jacque/Tetsuya Harada Chesterfield GP kleurstelling, de meesten zijn blauw, en is in gebruikte staat met een realistische stand van 46.400 km. Er wordt echter met plezier nog regelmatig mee gereden dus de stand loopt op!

Laatste onderhoudsbeurt waarbij het blok is vervangen bij Edgar Stijner bij plm. 42.678 km. Goed voor nog jaren en jaren rijplezier. Let op dat dit exemplaar is voorzien van een unieke eenpersoons zit ombouw waardoor de zithouding nog meer racy is mede door de lage stuurhelften die er standaard op zitten. Deze zithouding is voor mijn postuur [en leeftijd??(:-))] te sportief voor het mooie, maar voor de echte sportieve rijder met een A2 rijbewijs is er geen fijner rijdende eenpitter. Tevens is er een andere einddemper gemonteerd van de firma BOS met een goed geluid, mooi om zelf te horen maar niet te irritant voor de buren. De duo voetrusten ontbreken dus een echte solo motor voor de liefhebber met A-2 rijbewijs (Super Single)

De vraagprijs is € 1.299 en dat is een prijs die hij over enkele jaren nog steeds waard zal zijn want dit soort motoren wordt niet meer gemaakt en zal in de toekomst waarschijnlijk steeds meer gezocht worden. Hou wel rekening mee dat je een setje nieuwe banden moet incalculeren, deze zijn al een paar jaar oud van het merk Michelin. Op de internetsite wordt een set Bridgestone BT16 banden al voor € 135,- aangeboden. Ook moet je een onderhoudsbeurt incalculeren om de motor helemaal goed te laten lopen. Om te voorkomen dat ik de motor verkoop en het merk banden is niet jouw voorkeur laat ik deze er nog even op zitten. Om die reden vraag ik ook niet de hoofdprijs voor de motor. Voor de liefhebber van lichte stuurfietsen of een sportief aangelegde beginner. Ik heb er ook nog vier liter olie van het Franse wereldmerk Elf van de juiste viscositeit bij, die geef ik uiteraard mee! Voor de snelle beslisser kan ik er ook nog een extra toerenteller en een kabelboom bij leveren. Die staan ook apart op MP te koop.
Mail evt. voor meer inlichtingen.

De motor staat in de buurt van Harderwijk en niet Haulerwijk!
trefwoorden: SZR 660, SZR660, KTM Duke 390, KTM RC 390, Bimota Monoposto, Gilera Saturno Bialbero, Monoracer, A2, A2 rijbewijs, 35 kW, 35 pk, 48 pk, Rossi, gratis olie, Vinales, Quartararo Omstandigheden, nu of nooit, TEAB en T.E.A.B. Wie maakt me los?
Ben aan het opruimen, kwam nog wat SZR onderdelen tegen. Iemand intresse?
8<
Voorwiel Dymag magnesium nieuw ( volgens mij 16.5" ) teab
Specifiek voor een SZR? :9~
 
Ik heb ook nog een goeie vraag voor jullie. Mijn radiateur fan gaat niet aan als de szr (eindelijk) op temperatuur is. Heb de thermoswitch vervangen en hierna deed ie het even weer, maar inmiddels werkt ie weer niet. De fan is overigens goed, heb ik getest. Misschien een draadbreuk?
 
Even voorstellen (voor de mensen die nog actief zijn op dit forum):

Mijn naam is Fedde en momenteel ben ik bezig met het verbeteren van mijn Yamaha SZR 660.

Voorheen reed ik een Yamaha R6 '00 en een Kawasaki ZX6R '06, voor mijn vriendin (A2 rijbewijs) had ik een Kawasaki Ninja 300 aangeschaft. Na een motorvakantie naar de Ardennen en de Eifel waren wij de Kawa 300 behoorlijk zat. De 2-cilinder was alleen fijn te rijden in de hoge toeren en voelde niet spannend genoeg aan waarna wij de overstap hebben gemaakt naar een KTM RC390. Hier begon de liefde voor Supermono's!

Nadat ik een dikke 40dkm's op mijn ZX6R had gezet merkte ik dat ik veel meer plezier had op de KTM Supermono van mijn vriendin dan op mijn Kawa. De verslaving begon ernstige vormen aan te nemen; de vibraties van het blokje, het ploffende geluid, de wendbaarheid, de bochtensnelheid, het constante op- en terugschakelen en overal en altijd volgas gaan. De Kawasaki ZX6R de deur uit en na veel inlezen een Yamaha SZR660 aangeschaft. De motor heb ik vorig jaar aangeschaft en er een vol seizoen van mogen genieten, hier en daar wat "verbeterpunten" aangebracht waar de SZR te kort kwam of wat aan vervanging toe was. Na mijn laatste aanpassing aan de motor (losse K&N filters) start de motor niet meer, aan de bougie te zien komt er aardig wat benzine te kort (tips?). Hierna heb ik besloten om de motor volledig te strippen en voor een groot deel opnieuw op te bouwen en een aantal zaken te verbeteren. Dit is wat er al aan is gedaan:

- Wilbers voorvering (HK-suspension)
- Ignitech CDI (begrenzer op 7800tpm)
- 2x K&N filter zonder filterhuis
- Laser Carbon demper
- Custom rear sets
- Hyperpro RSC Stuurdemper

en wat er de komende 2 maanden nog gaat gebeuren:

- Brembo RCS15 rempomp
- Stalen remleiding
- Ignitech quickshifter
- Ignitech Ignition coil
- Iridium bougie
- Dynojet 1-3 carburateur kit
- Wilbers 631 achtervering

en in de loop van 2020 staat nog op de planning:

- Yamaha TZ 250 '06 voorkuip
- Aluminium subframe voor en achter laten lassen (heeft iemand een adresje?)
- Lithium accu
- (in de wintermaanden het blok onder handen laten nemen en uitlaten laten maken)

Er moet nog aardig wat werk verzet worden zodat ik in maart weer de weg op kan. Het doel is om volgend jaar de motor optisch en motorisch te upgraden, en nu vroeg ik mij af of er hier nog mensen zijn die ideeën, ervaringen en oplossingen hebben voor de SZR. Mocht je zelf nog wat upgrades in je schuur of op zolder hebben liggen waar je vanaf wilt dan zou ik graag met je in contact willen komen.
Ik zal de komende maanden hier en daar wat foto's posten van de upgrades en af er toe een vraag stellen (mocht er überhaupt nog enige activiteit zijn op dit forum). Alle support is van harte welkom!

Zoals de SZR er nu bij staat:
45E0EA85-DC83-4618-84AB-30DE0080FBEE.jpeg

9161C19D-C9CA-4E61-B6C4-C3151057842E.jpeg
E243E772-4B66-44C7-BDEA-CFBC39B7F541.jpeg


Wat er nog paraat ligt om jullie een beeld te geven:
A17E3CBB-22AF-48CD-B373-6233F5F82290.jpeg
E9DD94B9-487C-4764-8382-865D134E6DEA.jpeg
 
Welkom hier! Leuk projectje.
Als je toch aan het aanpassen bent kunt je wellicht beter een hele nieuwe set carburateurs pakken. De standaard setup is niet echt feest.
 
Welkom hier! Leuk projectje.
Als je toch aan het aanpassen bent kunt je wellicht beter een hele nieuwe set carburateurs pakken. De standaard setup is niet echt feest.

Ik heb daar inderdaad al over na zitten denken en die set carburateurs gaat er uiteindelijk wel komen. Hoewel en na het aanpassen van het blok misschien beter is om te doen wil ik i.v.m. kosten (€750,- voor Mikuni's en €70 voor Dynojet set) toch eerst met een setje van Dynojet proberen om nog een seizoen door te kunnen rijden.
 
Ik heb daar inderdaad al over na zitten denken en die set carburateurs gaat er uiteindelijk wel komen. Hoewel en na het aanpassen van het blok misschien beter is om te doen wil ik i.v.m. kosten (€750,- voor Mikuni's en €70 voor Dynojet set) toch eerst met een setje van Dynojet proberen om nog een seizoen door te kunnen rijden.

Kijk even op Kedo.de daar zijn ze een stukje goedkoper, maar blijft veel geld inderdaad.
 
Ik heb daar inderdaad al over na zitten denken en die set carburateurs gaat er uiteindelijk wel komen. Hoewel en na het aanpassen van het blok misschien beter is om te doen wil ik i.v.m. kosten (€750,- voor Mikuni's en €70 voor Dynojet set) toch eerst met een setje van Dynojet proberen om nog een seizoen door te kunnen rijden.
Als je geïnteresseerd bent: Ik heb nog een nieuwe JE zuiger 102mm voor de SZR liggen. Voor weinig, ik ga 'm toch niet meer gebruiken. Nieuw in doos, met alle veren, zuigerpen en borgclips.
 
Hallo allemaal, heb vandaag ook een SZR gekocht.
Eigenlijk is het een 680 volgens de papieren die ik erbij heb gekregegen.
Zou 68pk moeten hebben. Maar de proefrit ging niet helemaal goed. Van het lange stilstaan stond ik na 100 meter al stil.
Heb de motor van een goede kennis bij ons in het dorp gekocht. Dus samen de carb wat schoon gemaakt. En jahoor de motor liep weer. Dus naar het tankstation verse benzine erin en rijden. Was nog maar kilometer onderweg of de motor viel weer uit. Gelukkig vlak bij huis. Dus dan maar duwen. Even later deed hij het weer. Dus de laatste paar meter kon ik gelukkig naar de garage rijden. Inmiddels ligt de carb in het ultrasoonbad te badderen. Hopelijk morgen echt even een fijn stukje rijden.
Hierbij ff een foto van de SRZ.
Ze is best verbouwd, het frame is ook de olietank. Bijde kanten zitten kijkglazen.
Verder weet ik er nog niet veel van deze types, maar wel dat er dikke klappen uit de uitlaat komen👍
20200314_161503.jpg
20200314_161436.jpg
20200314_192605.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo die's gaaf !
Wat was het verhaal achter Over ook al weer ?
Of is deze toevallig ook actief geweest op het forum waar ook de srxclub zit ? (Monoconnection ?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan