YAMAHA SZR 660 [DEEL 6] super single still going strong

Het is en blijft gewoon een wat lastigere motor om goed te starten/stationair te laten lopen. Ik zou idd even alles een goede schoonmaakbeurt geven en volgens de werkplaats handboek af stellen.
 
Ik heb hem met dezelfde problemen weggezet helaas. De caburateur ziet er helemaal schoon uit, al een tijd geleden in een ultrasoonbad geweest. Ik heb het nog een keer gecontroleerd en ziet er goed uit. De bougie was wel aan de slechte kant en heb ik vervangen. Nu valt hij niet meer uit maar blijft hij nog goed lopen. Ik heb nog een video gemaakt om het wat duidelijker te laten zien. Iemand enig idee?
 

Bijlagen

  • PXL_20210514_124448417.mp4
    9,8 MB
Als hij nu niet meer uitvalt gewoon een stuk op gaan rijden. Alles even goed warm laten worden en even nieuwe benzine in doen.


Ik heb bij die van mij de CDI vervangen, Carbs schoongemaakt, nieuwe bougie, nieuwe benzine, benzinepompje uit elkaar gehaald en schoongemaakt (als je het al een pompje kan noemen) luchtfilters vervangen, ontsteking gecontroleerd, bougie vervangen, kleppen gesteld.
Moet je nagaan hoe wanhopig ik was xD geen idee wat nou precies het probleem heeft opgelost en of iets van bovenstaande überhaupt wel iets heeft gedaan aan het oplossen.



Edit: Heb je voor de lol al gecontroleerd of het membraan van de rechter carb goed zit? En heb je al met de stationair lopen klooien kijken of dat iets doet?
 
Ik heb naar het membraam gekeken en dat ziet er niet goed uit. Heeft iemand nog een set carbs te koop? Ik denk dat dat nu de makkelijkste oplossing is...
 
Oei succes. Carbs zijn niet/nauwelijks te vinden en het membraan (als je die kan vinden) kost al snel 120 euro. Er zijn wel carbs die erg goed werken op deze motor van Mikuni(?) Alleen dan zit je ook al snel aan de 500. Ik hoop dat iemand ze hier heeft of anders eens op MP kijken.
 
Ik heb nog eens zitten lezen in t handboek maar de gasschuifcarburateur (links) doet t stationair gedeelte. Dus moet de motor gewoon stationair draaien (geen gas geven) Pas bij gasgeven gaat na pakweg 6mm (uit mijn hoofd) gasschuif beweging de constantvacuum carb. reageren (de rechtse dus) als extra ondersteuning van links (meer benzine toevoeging) Bij meer toeren (geen idee hoeveel) gaat de cv. gasschuif ophoog. Zolang er geen scheuren in je membraan zitten is er niks aan de hand en moet je dit direct merken met rijden omdat de motor dan niet oppakt (weinig vermogen) en gaat stotteren onder belasting (links carb. moet al t werk doen en da's lastig dan)
 
Ik heb nog eens zitten lezen in t handboek maar de gasschuifcarburateur (links) doet t stationair gedeelte. Dus moet de motor gewoon stationair draaien (geen gas geven) Pas bij gasgeven gaat na pakweg 6mm (uit mijn hoofd) gasschuif beweging de constantvacuum carb. reageren (de rechtse dus) als extra ondersteuning van links (meer benzine toevoeging) Bij meer toeren (geen idee hoeveel) gaat de cv. gasschuif ophoog. Zolang er geen scheuren in je membraan zitten is er niks aan de hand en moet je dit direct merken met rijden omdat de motor dan niet oppakt (weinig vermogen) en gaat stotteren onder belasting (links carb. moet al t werk doen en da's lastig dan)
Heb je helemaal gelijk in. Ik heb per ongeluk eens het membraan niet goed terug gestopt. Motor reed prima zonder iets te merken. Heb toen de motor op een rollenbank gehad en kreeg (even uit m'n hoofd) 20kw. Dus eigenlijk had ik moeten weten dat de rechtercarb niks met stationair te maken heeft.


Ben thuis maar gaan kijken waarom ik zoveel kw miste en kwam er toen achter dat t membraan niet goed zat. Volgens mij is dat ook een manier hoe ze hem vroeger begrensde toen ze de oude rijbewijzen hadden
 
Inderdaad, de duitse 25kw Kit was een pvc pijpje dat in de rechter carburateur ging, en dat zorgde dat de cv schuif niet open ging.
 
Hoe is die digitale olie meter gedaan? Zit ook te kijken naar zoiets aangezien die koelvloeistof meter (bijna) nutteloze info geeft.
 
Hoe is die digitale olie meter gedaan? Zit ook te kijken naar zoiets aangezien die koelvloeistof meter (bijna) nutteloze info geeft.
Het is een kvs temp meter volgens mij. Die kun je gewoon op de plek van originele temp.sensor schroeven.
Dat heb ik ook gedaan bij mijn oude SZR, metertje van Koso.
 
Afgelopen week ook weer eens met de SZR bezig geweest. Heb de motor even verderop in een stalling staan. En weet dat deze bokkig start. Maar na een half jaar staan. Gewoonweg niet willen aanpakken. Dus de Wankel daar neer gezet, en de SZR naar de garage geduwd. (Gelukkig is het een licht fietsje) :Y
Thuis met wat aandringen kwam er leven in. Dus aan de choke friemelen. Maar niet sneller startionair draaien. Vreemd :?
Dus sleutelen maar:
20210622_185810.jpg


Carb er achter weg. Los draaien en dan moet de choke hevel er zo uit willen. Niet dus. Vast als een huis. Bewoog enkel de veer, zo leek het alsof de choke bediend werd. WD40 en minimaal geweld gebruikt om deze weer los te krijgen.
Schoon gemaakt en met een beetje vet weer gemonteerd. Kabel ook gesmeerd. Werkt weer prima. (Tja lang stilstaan is niet goed) (verder geen foto's van de carb i.v.m. vette vingers :P)
De boel weer inelkaar:
20210625_215810.jpg


En proberen maar! Dit was met lege carb.

In 1 keer aanslaan vanochten 👍
Dus een blokkie om en de SZR op 21.000Km gezet. Lekkâh mân!
20210626_112439.jpg
 
Na ik geloof 3 jaar!! stilstaan :X mocht mijn SZR vandaag ook weer eens voor een rondje. Gisteravond een nieuwe accu besteld, die vandaag binnenkwam. Even wat nieuwe benzine erbij gegooid en mijn man heeft ervoor gezorgd dat er een mooie vacuüm op de benzinekraan ontstond, door het verwijderen van een leidingkje en het daarop plaatsen van een (hand)pompje en toen hadden we hem gauw lopend :]*D

Remvloeistof maar even vervangen en remleiding ontlucht, olie even gecheckt. Je kent het allemaal wel. En dan eindelijk weer eens opstappen. Was wel weer genieten hoor, van dat beestje..
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210731-204015.jpg
    Screenshot_20210731-204015.jpg
    145,6 KB · Weergaven: 21
Ik heb net het "nieuwe" motorblok opgehaald :) hopelijk ergens deze weken er onder knutselen en dan ook weer rijden. Staat inmiddels ook al lang stil.
 
Ik heb net het "nieuwe" motorblok opgehaald :) hopelijk ergens deze weken er onder knutselen en dan ook weer rijden. Staat inmiddels ook al lang stil.
Flinke klus voor de boeg dus. Maak je foto's van het proces? Wat is de reden voor een nieuw blok? Succes alvast...
 
Flinke klus voor de boeg dus. Maak je foto's van het proces? Wat is de reden voor een nieuw blok? Succes alvast...
Ik zal foto's maken :) cilinderkop was een bout in afgebroken en daarna was ik te druk om nog wat te kunnen doen. Cilinderkop is nauwelijks te vinden en kon dit blok goedkoop ophalen dus leek mij dit een makkelijkere oplossing.
 
Ik zal foto's maken :) cilinderkop was een bout in afgebroken en daarna was ik te druk om nog wat te kunnen doen. Cilinderkop is nauwelijks te vinden en kon dit blok goedkoop ophalen dus leek mij dit een makkelijkere oplossing.
Soms moet je het doen met hoe het loopt. Ga je dan het hele blok wisselen, of alsnog alleen de cilinderkop wisselen? Dit blok nieuwer/minder gelopen?
 
Soms moet je het doen met hoe het loopt. Ga je dan het hele blok wisselen, of alsnog alleen de cilinderkop wisselen? Dit blok nieuwer/minder gelopen?
Nieuwe blok zou ongeveer even veel gelopen hebben. Ik ga het hele blok gewoon omwisselen. Het blok wat er nu onder zit zuipt dusdanig veel olie dat ik nooit een oliewissel hoefde te doen. Gewoon na elke rit er wat bij gooien.

En dit alles omdat ik wat scheurtjes zag beginnen in de ophanging van de uitlaat :')
 
Nieuwe blok zou ongeveer even veel gelopen hebben. Ik ga het hele blok gewoon omwisselen. Het blok wat er nu onder zit zuipt dusdanig veel olie dat ik nooit een oliewissel hoefde te doen. Gewoon na elke rit er wat bij gooien.

En dit alles omdat ik wat scheurtjes zag beginnen in de ophanging van de uitlaat :')
Hahaha. Ja, dat soort dingen beginnen altijd klein. Is met klusjes in huis ook. Even een muurtje schilderen, oh, dan die ook even. Dan kan die kamer ook wel even gestuct en geschilderd en ondertussen heb je het hele huis gedaan B|
 
Gefeliciteerd! Wat mooi dat het apparaatje al 23 jaar in de familie is. Ben benieuwd naar recente(re) foto's :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan