Yamaha szr start niet

Mophius

*Inspirerende quote*
13 apr 2017
2.375
2.279
Goedeavond altesaam,

Ik heb een tijd geleden de motor van mijn vader gekregen aangezien ik net begonnen ben met lessen. Het betreft een Yamaha szr 660 supersingel. Allemaal leuk en aardig. Maar hij staat al een aantal jaar stil en is met geen mogelijkheid aan te krijgen en inmiddels weet ik niet meer wat ik nog kan doen. Ik zal even opnoemen wat er allemaal al gedaan is.

Na lang gekloot met het schoonmaken van de carburateur en het zoeken van een nieuw luchtfilter was het gelukt om de motor aan te krijgen. Helaas schoot de motor willekeurig door zijn hele toeren gebied heen (sorry buren) zonder een duidelijk patroon (en dit allemaal nadat er al verse benzine inzat en er met Startspray was gekloot). Hij startte ook nog steeds lastig. Ik had daarna dus een nieuwe CDI gekocht en deze geïnstalleerd. En nou doet dat kreng het helemaal niet meer. Alleen met startspray wilt ie lopen en dan alleen voor een halve seconde. Bougie was er nieuw ingegaan voordat de motor aan de kant werd gezet, er is ook nog gereden met die bougie. De bobine is doorgemeten en werke naar behoren. De carburateur is inmiddels al meerdere keren grondig gereinigd netzoals de benzine tank.

De carburateur krijgt benzine (ik kan de benzine door het slangetje de carburateur in zien gaan) en krijgt lucht. Ook heeft hij een vonk aangezien hij dus wel op de startspray loopt en ook een tijdje op benzine gelopen heeft.

Inmiddels ben ik ten einde raad en heb geen idee meer wat ik kan proberen. Heeft een van jullie enig idee wat de oorzaak misschien zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!
 
Zo snel een reactie had ik niet verwacht.

De carburateur is goed opgebouwd (heb voor de zekerheid naar bouwtekeningen gekeken). In de omgeving waar ik woon is er geen Yamaha garage en de andere garages willen hem niet aannemen (alleen beunhaas Piet om de hoek).

Maar als jij zegt dat het probleem ergens in de carburateur zit denk ik dat ik op zoek ga naar een goede 2e hands. Het kan altijd zijn dat de carburateur gewoon kapot is. Of dat ik toch onverhoopt een fout heb gemaakt.
 
Ik heb de carburateur (eigenlijk zijn het er 2 maar de ene word aangestuurd door de andere) compleet gedemonteerd en alles met carburateurreiniger behandeld. De onderdelen die los konden heb ik in een ultrasoon reiniger gedaan. En de sproeiers uiteraard doorgeblazen.

Daarna alles weer erin gezet zoals het hoort en dat kleine rubberen slangetje onderaan vervangen (de oude was helemaal hard geworden).

Maar hoe ik ook speel met de hand choke of het gas, hij gaat niet aan
 
Ook de mengsel schroeven er uit gehad?
En na terug plaatsen wel goed afgesteld?

Neem aan dat je zowel de hoofdsproeiers als ook de stationair sproeiers er hebt gehad?
Vlotternivo wel goed?

Is de motor verder nog helemaal origineel?
 
Megsschroef stond goed. Grasaanslagschroef weet ik niet zeker aangezien hij nu weer helemaal uit elkaar ligt op mijn nachtkastje. Kleine carb krijgt benzine want ik zie de benzine door de slangen heenlopen naar de carburateur toe en uit de uitlaat komt een benzinelucht.
 
Motor is nog helemaal origineel. Alle sproeiers zijn doorgeblazen en uiteindelijk nog een keer doorgeprikt met een dunne naald (gewoon voor de zekerheid) De meeste schroeven heb ik laten zitten zoals ze zaten aangezien hij rijdend weggezet is. Alleen die stationair megsschroef heb ik helemaal ingedraaid en toen anderhalf rondje uitgedraaid. Morgen ga ik de carburateur maar weer in elkaar zetten en alle schroeven eruithalen, controleren en dan op de juiste standen zetten.

PS bedoel je anderhalve slag (3/4 rondje) of anderhalf maar rond?
 
Als je de mengselschroeven er niet uit hebt gehad dan zit dat gedeelte waarschijnlijk nog dicht/verstopt met vuil.
Waren de carbs erg smerig van binnen?
En normaal gesproken is 1.5 slag idd 1,5 maal rond draaien.
 
Zou jij dan toevallig kunnen aangeven aan welke schroeven ik dan moet gaan zitten draaien? Ben bang dat ik dan namelijk aan de verkeerde loop te draaien. Ik heb er eentje zitten onder de kleine carb aan de kant van de cilinder. Dan heb ik er nog 2 die regelen hoever de gasschuifen open staan bij gas dicht (eentje met een verlenging zodat je die kan stellen zonder dat de carburateur onder de motor vandaan moet en eentje die stationair regelt voor de grote carb)
 
Het vlotterbakje was helemaal aangekoekt van binnen, en in de inlaat van de kleine carb zat wat zwart vuil. Voor de rest zagen ze er netjes uit
 
Wphb gebruikt? Is gratis op internet te vinden en legt stap voor stap uit hoe de carbs opgebouwd moeten worden. Bovendien moet de mengselschroef bij dit model 3 slagen (omwentelingen) uit (!). Dit is de schroef onder de schuifcarb (die met de smalle bovenkant) aan de kant van het motorblok.

Je weet zeker dat de benzine uit de tank vloeiend de vlotterbakken inloopt? Als ik mijn szr een tijdje (een week) laat staan moet ik al m over de jiffy trekken voor een aantal seconden om verse benzine door te laten lopen (of zoiets, tip komt van een Duits forum). Dingen zijn notoir voor slecht starten na stilstand.

Hoe is je motorolie btw? En het brandstoffilter/kraantje in de benzinetank?
 
Laatst bewerkt:
Motorolie heb ik nog niet naar gekeken. Wou hem eerst lopend hebben en daarna dat soort dingen gaan vervangen. Ik weet ook zeker dat de benzine vloeiend doorloopt, heb zelfs de slang naar de carburateur eraf gelaten tijdens het starten om te kijken of t door liep.

Ik ga morgenochtend opzoek naar het wphb, ik had hier ergens nog een CD liggen waar dat allemaal op stond. Maar die stelschroef moet dus 3 hele rondjes uit? Ik heb hem nu op anderhalf rondje dus wie weet.

Brandstof filter en kraan heb ik laatst nog helemaal schoon proberen te maken. Kwam een heleboel troep uit. Leek wel alsof er een boterham in had gezeten.


Morgen ga ik verder en dan zijn jullie de eerste die het horen als ie t doet , of niet.....
 
De meeste schroeven heb ik laten zitten zoals ze zaten aangezien hij rijdend weggezet is. Alleen die stationair megsschroef heb ik helemaal ingedraaid en toen anderhalf rondje uitgedraaid. Morgen ga ik de carburateur maar weer in elkaar zetten en alle schroeven eruithalen, controleren en dan op de juiste standen zetten

letterlijk alles wat uit je carbu kan eruit halen en ultrasoon kuisen (hoeft niet als je weet wat je doet, heb het zelf nog nooit laten doen. maar in jouw geval best aan te raden). enige wat je eventueel kan laten zitten zijn de gaskleppen en assen.
 
Inlaat van carb diet er goed uit. Geen verdroogde of gescheurde dingen. Ik ben er net wel achtergekomen dat de grote carb geen benzine krijg aangezien dat slangetje aan de onderkant verstopt zit.
 
Als ik lees wat een vuil je allemaal tegenkomt in je brandstofsysteem en je carburateur, kom je er niet met het schoonmaken van je carburateur met spray, dan krijg je niet alle minusule kanaaltjes in de carburateur schoon.
Zou de carburateur in een ulterasoonreiniger laten schoonmaken. Dan weet je met iets meer zekerheid dat hij helemaal schoon is.
 
Het kan altijd zijn dat de carburateur gewoon kapot is.

Een carburateur gaat echt niet zo maar stuk, kan dus hooguit verstopt gaan zitten.
Of rubbers die verdrogen, bij jou bv het membraan van de vacuum carburateur (1 van de 2 bij jou, in jou "set" is er 1 handbediende en 1 vacuumbediende carb.)
 
Laatst bewerkt:
De membraan is nog goed. Ook de rubbers zijn allemaal gecontroleerd en alles wat verdroog was is vervangen. De ultrasoonreiniger die ik heb is te klein om die carburateur in schoon te maken. Maar denk dat ik hem toch dan maar laat schoonmaken bij iemand die een grotere heeft. Ik kan er helaas dit weekend niet mee aan zitten. Maar ik ga hem straks nog een proberen en daarna ga ik een adresje zoeken.
 
Hier het wphb, scheelt je klooien met CD's :+

Verder zoals hierboven al aangegeven zou ik de carbs een ultrasoon badje geven, heb het zelf voor 30€ laten doen incl. verzending en nieuwe rubbertjes/oringetjes (stuur maar PB als je t adresje wilt).

Wat is je kmstand en tijd dat ie stil heeft gestaan?
 
kleppen stellen,
het is een XT blok,
dus niet heel erg ingewikkeld,
bougie vervangen?
kabels ok?
CDI lijkt mij sterk, maar niets is onmogelijk,

check anders ook op www.tenere.co.uk
daar staan bergen info op en ook daar kan men je verder helpen met suggesties,
echter,
je moet het wel in het engels of australisch doen.. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan