Yamaha T-Max 530 2013

15 jun 2015
3
0
Hallo,

Ik ben nieuw hier aangezien ik net pas de trotse bezitter ben geworden van een T-max 530 (Blackmax) uit juli 2013.

Ik heb hem van de eerste eigenaar overgenomen die er zelf heeeeel weinig op heeft gereden maar er motorisch best veel aan heeft gedaan.

Maar het rijgedrag valt me toch een beetje tegen (kan altijd sneller dacht ik zo ;-) )

De volgende aanpassingen heeft hij reeds ondergaan;

J costa vario
(ik geloof een volledig) Akrapovic uitlaatsysteem titanium kleur (ik had liever de black/carbon versie gehad dus als iemand die nog te koop heeft :p )
een EJK controller (Electronic Jet Kit) soot van" powercommander"


Nu vroeg ik me af of er andere Tmax rijders nog andere aanpassingen hebben gedaan qua acceleratie (topsnelheid is 183 op de teller, gps gaan we nog doen)


Alle tips en trucs zijn welkom

grtz
 
als je niet tevreden bent dan is er een overtreffende trap.
namelijk de 560cc cilinder die is gewoon te koop en die word gebruikt in de race wereld.
hiermee gaat hij met de specificaties die jij al hebt in iedergeval minimaal naar de 200 op de teller geloof ik en uiteraard nog meer trekkracht dan je nu al hebt.
als je hier dan nog niet blij mee bent dan heb je dus de verkeerde scooter gekozen en had je beter voor de gp800 kunnen gaan of de bmw c600 die krijg je wel op de 200 gps.
jouw tmax gaat nu 183 op de teller .
dan zal dat tussen de 165 en 175 gps zijn.
de bmw c600 gaat standaard 178 gps.
dus als je daar dezelfde dingen laat doen als bij de tmax dan zit je ruim op 200 gps.
die rijden er inmidels ook al rond in nl.
de gilera gp800 of aprilia 850 die rijden standaar 188 gps 0-100 5,7 sec en met een jcosta 4,7 en gaat de topsnelheid omhoog naar 193, en als je dan de oeren verlegt dan gaat hij 200 gps.

succes
 
Ik ben op dit moment niet in de gelegenheid om fotos te maken en te posten. Ik zal proberen na het weekend wat te schieten en te plaatsen.

Is naar mijn idee ook de 3 aanpassingen die je kan ondergaan (zonder natuurlijk echt het motorblok aan te passen dmv cilinderkop,zuiger,enz..)

Volgens mij heeft hij wel op de bank gestaan met afstellen maar dat heeft de vorige eigenaar gedaan dus ik ben wel van plan om hem zelf ook maar op een bank te laten zetten en eventueel af laten stellen (hoever dat nog kan icm die Jetkit)

iemand een goed adres van een "fine" tuner die in bezit is van een bank?
Het gaat mij niet zo zeer om zn topsnelheid maar meer om de acceleratie!
 
Aandrijf-riem vervangen voor ketting + tandwielen set.
ketting & tandwielen set kost 600 euro.

aRacer RS2 Twin Power ECU for T Max 530 kost ongeveer 750 euro.
Jou ECU eruit en de aRacer erin (meest uitgebreide ECU van de hele wereld) prijs kan wel oplopen i.v.b. invoer/accijnzen

Gasklephuis upgrade.

K&N luchtfilter.

Je zou nog wat onderdelen kunnen vervangen voor lichter spul, denk hierbij b.v. aan een lithium-ion accu, en aan Rizoma wiel assen etc. etc.
 
Laatst bewerkt:
Thanks WebEngine!

Klinkt allemaal erg interessant maar ik ben zelf niet zo handig daarin dus wil het wel door een specialist laten doen.
Heb je een goed adres waar ik wat meer info kan winnen en misschien daar ook wel laten tunen....
 
Meer koppel door tandwielen+ ketting. (bestellen kan ik bemiddelen via Azië)
En anders zelf opzoeken in Europa zie mijn Ital-trans
Zie: WebEngine in "Super tevreden over mijn T-Max 530"


RS2 Twin Power ECU for T Max 530 via mijn race-team "vrienden" in Maleisië & Taiwan.
Kort samengevat: Jou ECU eruit en de aRacer ECU erin >> (plug&play)
De duvel en zijn ouwe moer zit erop, o.a. zelf tpm. verleggen etc. etc.
Bij bestellen moet je jou huidige config. aan ze doorgeven, dan stellen ze 'voor verzenden'
de ECU direct al daar op af.
Zit ook software bij en de geïntegreerde helpdesk die dus bereikbaar is via de meegeleverde
software kan je dan op afstand helpen, en jou rit registratie bekijken en ook vernieuwde en of andere parameters aanbieden etc. etc. "the sky is the limit" (voer taal Engels)
http://www.aracer-speedtek.com/English/ProductDetail.aspx?tid=15&pid=56


Gasklep upgrade van 34 naar 36, 38 of 40mm. is mogelijk alleen handig met cilinder upgrade,
maar weet dat niet zeker, ben zelf ook geen voorstander van om een mooie HQ cilinder
van Yamaha te vervangen voor een after-market big-bore, gewoon net als jou CVT en aanverwanten zaken aanpakken spreekt mij meer aan.
image.php


Lichtere natte-koppeling of andere torque-driver valt ook onder de mogelijkheden.
JetPrime uit Italie is leverancier maar ik kan ook bemiddelen via Taiwan route.
Italianen zijn ietsie minder service gericht en soms arm in communicatie, dus vandaar ;)
JetPrime heeft ook airboxen, inlaten, moto-magenement etc. url...: Jetprime srl - Building special parts

image.php


image.php


Jou vraag over tune bedrijven:
Tune bedrijven heb ik geen ervaring mee die vraag kan een ander mogelijk beter invullen.


Voor de ketting set, ECU en CVT aangelegenheden heb je geen tune bedrijf nodig.
K&N luchtfilter t.b.v. jou brommer kun je zelf even opzoeken, moet makkelijk zijn.

Als je je brommer een beetje kent, zou je kunnen bekijken wat de zware onderdelen zijn,
een accu is dan een hele makkelijke en goedkope om zomaar 2 tot 2,5 kilo winst op te behalen.
Daarna worden de gewichten per gram die je kan besparen als snel duurder.
Denk hierbij b.v. aan een titanium header voor je uitlaat.
Ik denk dat Linusje in het 530 topic je wel een paar tips kan geven omtrent gewicht besparing.
Ik wil je dan ook adviseren je discussie voort te zetten in het daarvoor bestemde topic, dan krijg je waarschijnlijk/hopelijk wat meer respons ;)

Mvg. Jan

b.t.w.
Voor veel mensen (zeker in NL) te hoog gegrepen, die vinden het wel best als ze 12.000 voor een Tmax uit hebben gegeven, ik ben zo'n kneus die het rustig nog eventjes zou gaan kopen })
 
Laatst bewerkt:
Halloi ik heet Joop. Heb mij eigen zojuist aangemeld op dit forum... Ik ben altijd onder de indruk hoeveel sommige mensen veel van motoren afweten..
 
Terug
Bovenaan Onderaan