Yamaha T-max 530 model 2017

ff een update, ik ben straks bij de dealer geweest om mijn nieuw speeltje te gaan bewonderen...net binnen gekomen...stond nog in de verpakking..joepie...nu nog wachten tot de papieren er zijn en dan kunnen we bollen...ben echt benieuwd...hoe sneller, hoe liever ik het heb. :) :)
 
Eerste ervaring met tanken.
Niet geheel lekker verlopen, ik ben maar 1.170 en de tankingang zit vrij hoog, tevens zit de dop er los op, dus, zorg ervoor dat je de dop niet uit het oog verliest. Je kunt de slang er ook niet te diep in doen want dan slaat ie elke keer af, veel geknoei gisteren, was niet echt fijn, maar ja kan ook gewemming zijn. Dan zit er een meter op die aangeeft hoeveel je nog kan rijden, echter als het laatste gedeelte van de indicatie gaat knipperen, geeft ie niet meer aan hoeveel km je dan nog kan rijden. Wat ik wel weet is dat als ie gaat knipperen je nog 3 liter in de tank heb, dus ja dan is even de vraag, wat is het gebruik? 1 op 20?
Nu ruim 700 kilometer gereden, dus bijna aan de eerste beurt en daarna wat meer de snelheid erin
 
Hoi @Dandev, ik ben benieuwd hou ons op de hoogte en plaats een mooie foto, van je nieuwe aanwinst
 
Ik rij ongeveer 1 op 21/22.
Bij het tanken heb ik dit ook dat ik goed moet opletten.
De laatste beetjes knijp ik de vulslang heel licht in, zodat het niet te snel gaat.
Anders heb ik de benzine er ook over heen.
 
Onlangs is bij het zoeken naar een nieuwe motor mijn oog op de nieuwe T-MAX gevallen, ik heb wat vragen die af en toe opborrelen en hoop hier wat te leren. Ik heb wel al wat oudere topics over T-MAXen gelezen.

Even mijn motorverleden: Vele jaren tourmotor, de eerste 15 jaar mooie vakantietochten en weekendtrips. Huwelijk, kinderen. Bleef woon-werk rijden, totaal 30+ jaar. De weg werd drukker en om de file te ontwijken kocht ik een paar jaar geleden een bromscootertje. Humor maar wel effectief zo'n lichtgewicht met CVT.

Mijn leeftijd, ondertussen 60+ en de ervaring met het brommertje zullen de oorzaak zijn maar de oude trouwe 55kW 260kg tourmotor voelt nu lomp en zwaar en toen ik onlangs er mee door Amsterdam reed en op en neer bleef schakelen in de drukte dacht ik aan het bromscootertje: "Zou er niet een motor zijn, 50kg lichter en met een CVT?"

Ik ging online zoeken, geen benul wat er tegenwoordig te koop is en vond zo de Yamaha T-MAX. Zelfs een dealer om de hoek bij mijn werk!

Ruim een week geleden eens gaan kijken naar de DX en er zelfs op gezeten, best wel een positieve indruk. In de vriendenkring de opmerking dat hij wel een klein vermogen heeft maar in de jaren '70 ging ik met 500cc en 50pk/37kW met vriendin en bagage achterop half Europa door en de bergen in. Nooit gebrek aan vermogen gehad dus dat zal volgens mij wel meevallen.

Wat mij opviel in de showroom: Kleine spiegels. Wel heel erg klein was mijn indruk, ik vind zicht naar achteren heel belangrijk en dit leek erg tegen te vallen. Iemand praktijk ervaring?

Ik vroeg mij af of je ondanks de stroomlijn wel met je handen uit de wind/kou/regen zit maar ik geloof al een oplossing gezien te hebben in de volgende accessoire: T-MAX Handbeschermers van Yamaha. Lijkt best wel prijzig. Ook hier, iemand ervaring?

Cruise Control op de DX. Ik vond het niet maar weet iemand of deze ook een Limiter functie heeft zoals in moderne auto's? Daarmee stel je alleen een max snelheid in, zolang je gas geeft werkt het als een klassieke cruise control maar zonder aan knopjes te zitten kun je door gas te minderen anticiperen op het verkeer. Stel de snelheid in op 50/80/100/120 naar keuze en vergeet de flitsers.

Tankinhoud... Die 15 liter zijn wat krap, konden er in die ruimte niet een paar litertjes bij? Gelukkig lees ik hier dat het verbruik erg zuinig is maar wat is de actieradius in de praktijk voordat de reserve aangesproken moet worden? Mijn natte vinger zegt bij 1:20: 12x20=240km. Ja, dan mag je wel de benen even strekken.

Stroom. Hoe lang kun je de T-MAX wegzetten voor de accu leeg is? Mijn 20 jaar oude barrel verbruikt nul stroom als het contact uit is maar dat gaat natuurlijk niet meer op vandaag de dag. Mijn garagebox heeft geen elektra dus druppelladen etc. is er niet bij.

In de winkel vertelde men mij dat er leverproblemen zijn wegens grote vraag. Als ik niet snel was zou het wel eens heel lang kunnen gaan duren... ik ben niet impulsief en laat mij ook niet snel opjagen dus heb deze info maar even gelaten voor wat het was.

Dit waren wat overpeinzingen en vragen, mogelijk later meer. Ik ben echter erg positief over deze Motorscooter!
 
@Dirk6, goedemorgen, ik ben zelf 56 en rij al sinds 1978 en heb al van alles gehad van racer tot tour enz
- Klein vermogen? hm 530 cc, vind ik niet weinig, een top van 140 150 is denk ik wel haalbaar, mogelijk meer, maar dat weet ik nog niet want bij ons zit er nu ruim 700 km op, dus tot 1000 km mag je niet harder dan 100 of 5000 toeren
-Spiegels is wennen, zitten wat veraf, maar ik vind ze prima, mijn vrouw vind het erg wennen en heeft er meer moeite mee. Je kan alles goed zien, maar uiteraard, blijft over de schouder kijken deel uitmaken van het rijden, maar dat is met autorijden ook soms nodig.
-Handvatbescherming, wij hebben deze gekocht, maar die zijn nog niet binnen, maar buiten de prijs denk ik dat ze zeker wel een meerwaarde hebben, want ze houden immers de wind flink tegen, dus pluspunt.
-Cruisecontrol, je drukt het knop je in en deze wordt geactiveerd, dmw een schakelaar stel je deze in op de gewenste snelheid en kan je dee met deze knop verhogen of verlagen, echter stel hij staat ingesteld op 100 en je deactiveert de cruisecontrol, zorg dan wel dat je de gashendel opendraait, maw zet je de cruisecontrol uit, zorg dan dat de gashandel openstaat en deze opvangt, anders zakt het vermogen in één keer is, begrijp je wat ik bedoel? Volgens mijn wel hetzelfde als in een auto, ook hier is het gewenning.
- Tankinhoud ja krapjes, volle tank, tegen of net over de 300 km met volle tank, zit een indicatie op die aangeeft hoeveel je nog kunt rijden met de rest in de tank. Gaat de indicatie knipperen dan zit er nog drie liter in die voldoende zou dienen te zijn voor zeg maar 60 km
- Stroom, geen idee, heeft natuurlijk met allerlei omstandigheden te maken, wij hebben een druppellader, maar ja zonder stroom in de box wordt dat lastig.
-Ja levering is een feit, hij is zeer gewild en ze hebben de productie al opgeschroefd hoorde ik, maar het kan zo maar zijn dat je ruim twee maanden dient te wachten.
Nou dat waren een beetje de antwoorden met de kennis van vandaag, wij zijn erg blij met de T-max, alhoewel de Kymco 550 er ook mooi uitziet, maar ook daar zitten positieve en negatieve kanten aan, zo is bijvoorbeeld het electrische windscherm op de Yamaha beter.
Vraag gerust verder als je vragen heb
mvg, Rob
 
Rob, bedankt voor je reactie. De handbeschermers moeten op het verlanglijstje begrijp ik en de spiegels aanzien en mogelijk later een alternatief zoeken. Ik merk dat de winkels voor onderdelen en accessoires het 2017 model nog niet als keuze hebben.

Eerst mijn huidige motor zien te verkopen, komende week komt er al iemand kijken.

Betaal je overigens de volle catalogusprijs voor een nieuwe motor zonder inruil? Ik ben daar eerlijk gezegd niet zo in thuis.
 
Iemand een idee hoe je een navigatie-systeem (in mijn geval een Garmin Zumo 550) met een RAM-mount op een 2017 T-Max 530 kan monteren? Heb op internet nog niets kunnen vinden. Groet, Paul
 
zoo ...hier zijn we dan ...gisteravond de scooter opgehaald bij de dealer en vandaag de eerste 100 km erop gezet
wat rijd dat ding lekker, de minpuntjes...de spiegels hadden ja iets groter gemogen maar het went wel , voor mij met mijn 1,73m is het zoals bij Rob met de tippen van je tenen om met beide voeten aan de grond te raken, met mijn Beverly was dat ook, alleen bij de Kymco 550 AK was dit niet
de pluspunten...de elektrische ruit is heerlijk en iets breder dan bij Kymco ....de cruisecontrol vind ik ook heel goed zoals Rob heeft beschreven...de uitlaat heeft ook wel een apart geluid al is dat van Kymco mooier.
verbruik kan ik nu nog niet zeggen en zo zijn er nog wel een paar dingen die ik zal moeten ervaren
al bij al... deze scooter is voor mij de beste oplossing en ben er heel blij mee
voor wie minder geld wil uitgeven...zeker eens met de Kymco gaan testen
Danny
 
Door het verschil in motorconstructie zal de Kymco altijd anders klinken als de T-max al zou je dezelfde uitlaat monteren. Ik heb de Kymco nog niet in het echt horen lopen, maar een T-Max is ook zeker niet verkeerd. In je DX uitvoering heb je volgens mij een volwaardige toermotor. Er zijn altijd andere opties maar de T-Max lijkt mij niet verkeerd. Heel veel plezier ermee.
 
foto
full
 
@Dandev, mooi man gefeliciteerd, mooi he die blauwe kleur en gelijk al 100 km erop, zo,zo dat gaat lekker snel nog 900 te gaan, haha
 
@Dirk6, altijd proberen te onderhandelen, doe ik ook en ik heb een mooie korting gekregen
Navi, geen idee of daar iets voor is, op de site van Yamaha, staan al wel allerlei accecoires voor de 530
 
Thx Rob...ff gisteren naar Brussel airport binnen door gereden en zo 100km erop gezet, ik ga proberen zo snel mogelijk die 1000 km erop te zetten .. trouwens we zijn dezelfde leeftijd :9

@dirk ...de dealer waar ik nu gekocht heb kreeg ik ook wel beetje korting, bij een andere helemaal niks omdat ze zo goed verkopen en vooral ook de duurste...crisis })

grts Danny
 
Laatst bewerkt:
Ik kom vanwege de levertijd inderdaad in de verleiding om te kopen voor ik mijn huidige motor verkocht heb. Als ik die foto's zie krijg ik spontaan zin om te touren. Ik vind het apparaat met de dag mooier worden.

Ik heb echter ruimte voor 1 motor in mijn garagebox en in dubbele verzekeringen heb ik liever niet, ik heb nu een bonus van 30+ jaar schadevrij en die hevel ik graag over.

Ik heb mijn 'oude' motor gisteren ook op dit forum te koop gezet, hij stond al elders te koop en daar vandaan komt iemand deze week kijken. Ik wacht in spanning af.

Iemand misschien nog een tip voor een slot voor de TMAX?
 
Dirk, ik heb zelf 3 x n proefrit gereden op n tmax.
Weinig vermogen? Die tmax trekt jouw toermotor er gewoon uit hoor en wel met 2 vingers in de neus;)
Vergeet niet, bij stoplicht op groen geef je namelijk gewoon vol gas.
Wil je nog sneller? Een malossi of j costa vario erop!

Zo'n tmax is niet alleen veel lichter dan je huidige motor, maar t gewicht zit ook nog s laag.
Veel handzamer door de stad etcetera.

Handvatbescherming?
Zorg in ieder geval voor handvatverwarming!

Volgens mij is er n navigatiehouder te koop die op de kroonplaat komt, maar zelf zou ik m iets hoger willen.

Ga gewoon ff n proefrit maken, dan zal je merken wat ik bedoel. Dan weet je meteen of t iets voor jou is, maar ik weet nu al hoe je t gaat vinden
 
De afgelopen dagen eens het paneel laten tonen hoever je nog kunt rijden met de tankinhoud, nou daar zou ik maar niet teveel op vertrouwen. De meter (benzine) staat nu halverwege en hij geeft aan nog 46 km te gaan, nou dat gaat nergens over aangezien er nog 3 liter in zit als de meter gaat knipperen, dus dan zou het nog zo'n 60 kilometer dienen te zijn. Of ik doe iets verkeerd, dat kan natuurlijk ook
gr Rob
 
Ben ook om! Deze week een T-Max DX besteld en daarbij mijn R1200GS ingeruild. Mijn naam is Paul en woon in de buurt van Utrecht. Dit jaar al weer 40 jaar geleden opgestapt op een Triumph Thunderbird, daarna alles en nog wat en de afgelopen 10 jaar BMW R1200GS. Afgelopen paar jaar weinig gereden nadat ik bij het skiën mijn schouder heb gebroken. Wilde eigenlijk overstappen naar een tourmoter maar na een proefrit op de T-Max toch anders besloten. Wissel graag ervaringen met jullie uit. Als het goed is krijg ik de T-Max in de loop van volgende week. Heb er veel zin in!
 
Terug
Bovenaan Onderaan