Yamaha TDM 850 3VD loopt in eens niet meer.

Johann257

MF'er
19 mei 2020
41
11
Beste mede motorfanaten,

Ik heb sinds kort een toffe yamaha TDM 850 3VD uit 1992 aangeschaft. Leuke wendbare tour machine. Alleen bij het begin had ik al last van een probleem.

motor houdt in/ stottert tussen de 1000 en 3000 toeren. Naar de 3000 toeren gaat die weer als de brandweer. Het stotteren en inhouden gebeurt voornamelijk als je gas constant houdt. Trek ik hem door. Dan merk ik amper wat.

1000 km geleden heeft die nieuwe bougies, olie, olie filter en volledige schoon maak gehad van de carburateurs.
Dus wat kan het dan zijn!?

maar nu is het zelfs zo.. hij is gestopt met starten. Hij stond net geen week stil...
ik wou hem gisteren starten en hij ging 2 sec aan op 1 cilinder en viel toen uit. Weer proberen te starten en toen kwam knal uit de uitlaat met zwarte rook. Nu doet die dus helemaal niks meer. Wel starten maar niet aanslaan.
Heb getest of die vonk krijgt: ja dat krijgt die tot 1.5 cm vanaf het blok. Dus goed! alleen zag ik dat mijn benzine kraan aardig lekt.. kan dit dus verstopt zitten?
Ik hoor graag wat ideeën zodat ik wat makkelijker kan zoeken!
alvast mega bedankt.
Mvg
Johan
 
Het op 1 cil starten gebeurt waarschijnlijk alleen als de motor op zijn jiffy heeft gestaan.
De benzine stroomt dan naar de lager gelegen carburateur.
Ga je starten dan slaat alleen de linker cilinder aan.

Probeer het volgende eens:
Zet de benzinekraan open en doe 2 minuten helemaal niets aan de motor.
Geef de benzine de tijd om langzaam in de vlotterbakjes te stromen.
Trek de choke uit en start zonder gas te geven.
Als de motor aanslaat loopt hij waarschijnlijk wel op 2 cilinders.

Je hebt de motor nog maar kort dus zal je nog maar weinig weten over het brandstofverbruik.
Daarom, start de koude motor eens zoals eerder echter nu zonder de choke uit te trekken.
Slaat hij nu ook makkelijk aan? dan zijn de puntjes je chokeplunjers versleten, hierdoor rij je eigenlijk altijd met een beetje choke.



002414.gif
 
ik wou hem gisteren starten en hij ging 2 sec aan op 1 cilinder en viel toen uit. Weer proberen te starten en toen kwam knal uit de uitlaat met zwarte rook. Nu doet die dus helemaal niks meer. Wel starten maar niet aanslaan.

Heb getest of die vonk krijgt: ja dat krijgt die tot 1.5 cm vanaf het blok. Dus goed! alleen zag ik dat mijn benzine kraan aardig lekt.. kan dit dus verstopt zitten?

Pas op! Dat dikgedrukte hoeft niet waar te zijn. Zie mijn laatste alinea.

Ik had vergelijkbare problemen. Erg happen bij constant gas en lage toeren, geen probleem bij volgas. In eerste instantie op 2 cilinders starten en naarmate het probleem verergerde steeds meer op 1 cilinder starten. 2e kwam er na een tijdje bij, voornamelijk op hogere toeren.

Als de how to gaat doorlopen en je gaat meten, meet dan ook meteen je bobines door. Ik had namelijk een goede vonk buiten het blok maar na doormeten bleek 1 van mijn 2 bobines slecht. Na vervangen van deze bobine waren alle problemen verholpen. Zie ook dit topic.
 
Raymond,

dankjewel voor deze top tip! Want het klopt dat mijn motor zonder choke gelijk aan slaat zonder de choke te gebruiken. En ik heb al beetje opgemerkt dat die aardig wat benzine lust..
daar niet van heb ik het idee dat de naalden en buizen ook vervangen kunnen worden daar niet van.
Maar kan ook zo zijn dat de motor gaat stotteren en inhouden bij lage toeren omdat de choke altijd een beetje uit staat?
Mvg
Johan
 
Terug
Bovenaan Onderaan