Yamaha TDM 850 en 900 Topic DEEL 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo, in juni 4.300 kilometer Alpjes in 10 dagen afgelegd, colletje op colletje af. Wat is het toch een heerlijk apparaat! Nauwelijks olie verbruikt (300ml?), iig beduidend minder dan de BMW traktoren en nog een aardige tik sneller ook. Zenuwachtig karakter onderin was even wennen in de natte haarspeldbochten, maar met af en toe wat achterrem wel overkomelijk. Overigens maar één keer bijna uit de bocht gevlogen, prima score.

Het windgeluid vind ik wel storend, en ben van plan het volgende maand te overstemmen met een knalpijp. Wat zijn de meningen hier over geluid/kwaliteit van G&G? Youtube klinkt fantastisch, en over de 2-in-1 kan ik me best heenzetten. Betaalbare Prostocks kom ik maar niet tegen.

2z561w1.jpg

fwn4te.jpg
 
Dat zijn de Prostocks waar Hippo het over heeft. Die zijn tweedehands lastig te vinden, en nieuw worden ze niet meer gemaakt...
 
Heb nog een setje laser prostocks liggen, bruikbaar maar moet wel wat opknapwerk aan gebeuren.
stuur een pm met je mailadres voor foto's
 
He TDM-ers :)
ik heb nog niet zo lang mn rijbewijs en ben zoek naar een geschikte fiets.
Keuze lijkt meer en meer te gaan vallen op een TDM850 en als ik wat meer geld kan vrijmaken, een TDM900 uit 2005 (met abs). Toffe bikes!
Veel motoren (ook bij onze oosterburen) staan te koop rond of net onder de 40k op de teller. Dit zal vast geen toeval zijn, of misschien wel.
Ik las in de servicemanual dat per 40k e.e.a. opnieuw gesteld en onderhouden moet worden (kleppen e.d.) .
Het klein onderhoud per 10k is te overzien, maar wat is een reële indicatie van de kosten voor een dergelijke 'grote' beurt? En komt het dan vaak voor dat motorisch e.e.a. vervangen moet worden?

Ik wil voorkomen dat ik mezelf een kleine financiële titanic op mn hals haal als ik zo'n fiets koop.
Vast dank voor jullie inzichten,
groeten thijs
 
Laatst bewerkt:
Is inderdaad geen toeval, bij de 850 moeten de kleppen gesteld worden bij of rond de 42.000 km. Kosten vallen relatief mee gezien de hoeveelheid werk. Meestal hoeft bij het eerste interval niet veel te gebeuren, meestal moet bij het tweede interval (84.000 km) wel het een en ander gesteld worden. Reken dan op iets meer kosten omdat de nokkenassen er dan uit moeten. Ik was voor een grote beurt inclusief stellen iets van 500 EU kwijt geloof ik.
 
He TDM-ers :)
ik heb nog niet zo lang mn rijbewijs en ben zoek naar een geschikte fiets.
Keuze lijkt meer en meer te gaan vallen op een TDM850 en als ik wat meer geld kan vrijmaken, een TDM900 uit 2005 (met abs). Toffe bikes!
Veel motoren (ook bij onze oosterburen) staan te koop rond of net onder de 40k op de teller. Dit zal vast geen toeval zijn, of misschien wel.
Ik las in de servicemanual dat per 40k e.e.a. opnieuw gesteld en onderhouden moet worden (kleppen e.d.) .
Het klein onderhoud per 10k is te overzien, maar wat is een reële indicatie van de kosten voor een dergelijke 'grote' beurt? En komt het dan vaak voor dat motorisch e.e.a. vervangen moet worden?

Ik wil voorkomen dat ik mezelf een kleine financiële titanic op mn hals haal als ik zo'n fiets koop.
Vast dank voor jullie inzichten,
groeten thijs

Ik zou voor een 900 gaan, die zijn toch wat duurzamer naar mijn gevoel, en gebruiken geen olie ;)
Verder vind ik een TDM een vrij voordelige motor in onderhoud, het is nog steeds niet gratis maar het kan heel wat duurder :P
 
Ik zou voor een 900 gaan, die zijn toch wat duurzamer naar mijn gevoel, en gebruiken geen olie ;)
Verder vind ik een TDM een vrij voordelige motor in onderhoud, het is nog steeds niet gratis maar het kan heel wat duurder :P

Mits je de banden heel houdt ;) ;)
 
He TDM-ers :)
ik heb nog niet zo lang mn rijbewijs en ben zoek naar een geschikte fiets.
Keuze lijkt meer en meer te gaan vallen op een TDM850 en als ik wat meer geld kan vrijmaken, een TDM900 uit 2005 (met abs). Toffe bikes!
Veel motoren (ook bij onze oosterburen) staan te koop rond of net onder de 40k op de teller. Dit zal vast geen toeval zijn, of misschien wel.
Ik las in de servicemanual dat per 40k e.e.a. opnieuw gesteld en onderhouden moet worden (kleppen e.d.) .
Het klein onderhoud per 10k is te overzien, maar wat is een reële indicatie van de kosten voor een dergelijke 'grote' beurt? En komt het dan vaak voor dat motorisch e.e.a. vervangen moet worden?

Ik wil voorkomen dat ik mezelf een kleine financiële titanic op mn hals haal als ik zo'n fiets koop.
Vast dank voor jullie inzichten,
groeten thijs

Welkom Thijs!

als je budget het toelaat om een nette 900 te kopen (zeg maar vanaf 3500,-) dan zou ik dat zeker doen. Is toch een stuk moderner. ABS zou ik me niet op blind staren.
Koop hem dan wel inclusief een grote beurt indien de km stand dat vraagt.. of budgetteer het en laat het apart doen.

Als het budget wat krapper is kan je bij Pieter H. ook voor veel minder een nette 850 kopen waarbij het onderhoud gedaan is en je gewoon 'vooruit' kan met zo'n fiets..
 
Laatst bewerkt:
Klepstelbeurt is inderdaad vrij duur, dus zie je ook op marktplaats vrij veel TDM's die rond de 40.000 km zitten. je bent voor een complete onderhoudsbeurt, dus ook remmen nalopen, kleppen stellen en gaskleppen synchroon stellen toch gauw een 600 - 700 euro kwijt, maar dan kan je wel weer een hele tijd vooruit! dus als je het over het aantal kilometers verdeeld niet zo duur in onderhoud.

voor de TDM's die wij momenteel hebben staan kijk even op marktplaats, helaas momenteel slechts 1 TDM 900, maar krijg volgende week weer eentje binnen!

groet,

Pieter
 
hoi allemaal ben sinds kort in het bezit van een tdm 850 3vd uit '93 en zou deze eigenlijk willen voorzien van een nieuwe topkuip en koplamp van een tdm 850 4tx.
Nu is mijn vraag heeft iemand hier ervaring en is dit ook mogelijk

Vriendelijke groet
Sander
 
hoi allemaal ben sinds kort in het bezit van een tdm 850 3vd uit '93 en zou deze eigenlijk willen voorzien van een nieuwe topkuip en koplamp van een tdm 850 4tx.
Nu is mijn vraag heeft iemand hier ervaring en is dit ook mogelijk

Vriendelijke groet
Sander


Tja, alles is mogelijk... maar waarom heb je dan geen 4TX gekocht??
de bevestigingen van het kuipframe zijn anders, de bevestiging van radiateur en zijkappen zijn anders.. de tank is anders... dus niet eenvoudig....
 
Geachte Pieter H,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik was eigenlijk helemaal nog niet opzoek naar een motor
maar konden deze zo overnemen van een kennis en heb dus zonder enige twijfel dit gelijk gedaan zodat ik weer wat plezier van mijn motor rijbewijs kan genieten vandaar.
Ik begrijp uit uw verhaal dat het dus wel mogelijk is maar ontzettend veel werk.
Het is mij eigenlijk meer tedoen om de koplamen omdat ik deze te ouderwets vindt lijken en die van de 4tx zijn wat netter vandaar.

met vriendelijke groet
Sander
 
Geachte Pieter H,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik was eigenlijk helemaal nog niet opzoek naar een motor
maar konden deze zo overnemen van een kennis en heb dus zonder enige twijfel dit gelijk gedaan zodat ik weer wat plezier van mijn motor rijbewijs kan genieten vandaar.
Ik begrijp uit uw verhaal dat het dus wel mogelijk is maar ontzettend veel werk.
Het is mij eigenlijk meer tedoen om de koplamen omdat ik deze te ouderwets vindt lijken en die van de 4tx zijn wat netter vandaar.

met vriendelijke groet
Sander

Grappig, ik vind de ouderwetse ronde lampen nog steeds de mooiste :P
 
Dank voor jullie reacties, k had al zo'n vermoeden. Die onderhoudsbeurt hou ik in gedachten bij de onderhandeling...

Van wat ik lees lijkt de TDM900 wat aantrekkelijker in het gebruik en ik hou wel van een 6e versnelling. Ik denk dan ook dat ik nog even door spaar.

Over het ABS - ik lees veel mensen zweren bij ABS, anderen geven er niet zo om.
Is het niet zo dat beginners JUIST een fiets met ABS zouden moeten rijden ivm hun onervarenheid? Op les heb ik de ER6-N nooit in de ABS gekregen bij de remproeven, geen idee hoe het voelt. Het lijkt me gewoon net dat stukje veiligheid dat je leven kan redden..of in ieder geval een glijpartij.
Andere kant maakt de ABS de TDM wel een stuk duurder en ik wil eigenlijk niet teveel geld uitgeven aan een eerste fiets die k toch vast wel een keer neerleg. Dilemma's dilemma's... hah

@Pieter, ik ga eens op je site kijken en hou het in de gaten.
 
ABS is zeker wel een aanrader, juist bij een noodstop ga je voluit in de remmen in een reflex. Zonder ABS is de kans dan groot dat je op je plaat ligt.
Er zijn veel mensen die beweren dat ze beter en sneller remmen zonder, maar dat is dan altijd bij een remproef oid. Maar je mag hopen dat je het nooit nodig hebt, ik rij al jaren zo'n 25000 km.per jaar en heb het nog niet nodig gehad ;)

Afkloppen...
 
Vraagje , wil cbr pc 25 wielen ( 17 inch en achter 180 :9 ) pasmaken in de TDM .

Ivm met de beschikbare ketting en kettingwielen van 530 voor de cbr zoek ik dus een 530 voortandwiel welke op de TDM past .
Iemand een idee wat er op zou passen ? ( suz , kawa ofzo ?) .

Andere optie is dat ik het cbr achtertandwiel afdraai naar 525 . Liever een passend voortandwiel natuurlijk ;)

Alvast bedankt *O*
 
alleen aantal tanden Nico, niet in de breedte, wel verschil tussen de 3VD en de 4TX.
Yamaha heeft maar 2 uitgaande as types, 25 mm en 30 mm, de splinevertandingen zijn per asdiameter gelijk.
 
Breedte van de 3VD en de 4TX 99/01 is gelijk. Breedte van de 4TX 96/98 is ca + 2 mm Dit tandwiel heeft borst aan twee zijden.
 
Goede morgen ,

Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga er binnenkort eens mee aan de slag. Mijn achterbandje is bijna op en heb nog een nieuwe set conti road attack liggen (alleen in de verkeerde maat voor de tdm ;) ).


Breedte van de 3VD en de 4TX 99/01 is gelijk. Breedte van de 4TX 96/98 is ca + 2 mm Dit tandwiel heeft borst aan twee zijden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan