Achterwiel klaar
. Nieuwe ketting erop , tandwielen 17/48 . Kettinglijn mooi recht en het wiel in het midden
. Wat wil je nog meer .
Moest nog wel ff een hap uit de kettingkast snijden omdat de band te dik is
, de hugger met een hete luchtfohn bewerken om hem passend te krijgen maar ook dat is weer gelukt .
Uiteindelijk moest ik het voortandwiel naar buiten brengen met een spacer om de zaak in lijn te krijgen alleen heb nu alleen het probleem dat het borgplaatje niet meer op de as kan .
Als ik zo het internet eens afstruin valt het me op hoeveel Yamaha's (met borgmanier a la TDM) last hebben van loslopende voortandwielen .
Bij mijn Honda heb ik hier nog nooit last van gehad . Sterker nog de VFR heeft niet eens een borgplaatje . Hier wordt het tandwiel op de as geschoven en dmv een bout met een ring in de uitgaande as wordt voorkomen dat het tandwiel vd as af kan .
Let wel , de ring drukt hierbij net NIET tegen het tandwiel aan en het tandwiel heeft dus een paar 100 sten axiale speling .
Yamaha doet dit niet en met de centrale moer en borgplaatje draai je de moer stijf tegen het tandwiel aan en slaat de lipjes van het borgplaatje om...........klaar . Zolang je een goede kwaliteit borgplaat hebt zal het ook wel meevallen met loslopen maar toch lees je er een hoop over ( ook bij de TDM )
Ik wilde eigenlijk zoiets als de VFR maken dus met een paar 100 sten zijdelinkse speling .
Wat ik nou gedaan heb is de centrale moer omdraaien ( met het holle gedeelte naar de buitenkant dus ). Van het raakvlak een paar 100 sten afgedraaid alleen een borst ter dikte van de spline (25 mm) laten staan . Het gevolg is dat als ik de moer aandraai hij dus vastloopt tegen de spline as en Niet tegen het tandwiel zelf . Zo heb ik de axiale speling verkregen die de VFR dus ook heeft .
Mijn inziens is het niet hebben van axiale speling in combinatie met slechte borgplaatjes de oorzaak van het loslopen van de borgmoer bij de diverse Yamaha modellen .
Ik heb de moer bij mij ook nog voorzien van loctite en zal de komende km het voortandwiel scherp in de gaten houden natuurlijk
Mocht dit niet werken dan ga ik gebruik maken van de voorgeboorde gaatjes in het fazer voortandwiel om een borg methode te maken . Gaat weer goedkomen .
Nu naar het voorwiel