En verder, tja, je kan vanalles van een TDM vinden, maar het rijdt heerlijk. Als je rondjes van 8 minuten op de Nurburgring wil rijden, moet je hem niet kopen, en als je indruk wil maken op de chickies ook niet.
Eigenlijk wel benieuwd wat die moderator rijdt,als die al motor rijdt.
M
Beste mensen,
Ik heb een vraagje
Mijn motor loopt altijd lekker, behalve als hij eenmaal warm is. Na zo'n goed uur rijden begint de meeste rechter meter op te lopen, volgens het handboek de motortemperatuur. Zodra deze ongeveer halverwege aangeeft begint de motor niet meer lekker te lopen. Bij stationair draaien valt ie plots uit. Iemand een idee waar het probleem kan liggen?
Ik gok op de "choke" die blijft hangen, bekend TDM dingetje...als je een 900 hebt tenminste
Mede TDM'ers, een vraagje dit keer;
Mijn TDM900 van '03 (101,000km) start soms wat lastig.
Het viel mij op dat bij het starten ook het display wegviel en de klok en dagteller gereset werden.
Daarom heb ik de accu vervangen; deze zat al in de motor toen ik deze 4 jaar geleden kocht maar ik weet niet hoe oud die was. Het was geen originele maar een DynaVolt.
Ik heb er nu een Yuasa ingezet, 12Ah, een 'normale' onderhoudsvrije accu.
Het display valt nu niet meer weg bij het starten maar toch slaat de motor vaak niet snel aan.
Dat is dan als hij bijvoorbeeld buiten in de wind heeft gestaan (bij lage buitentemperaturen) of op mijn werk in de parkeergarage (winderig, maar wel droog / niet vochtig)
Als ik hem uit de garage pak, of als hij al gelopen heeft, start hij wel direct goed.
Zou dit accu/startcircuit gerelateerd zijn Toch accucapaciteit laag bij deze temperaturen, startmotor 'wat minder' (koolborstels?) ?? of misschien de injectors/niet lekker vernevelen met koude benzine??
Als hij dan eenmaal loopt (het starten duurt dan vaak meerdere seconden, ik start een paar tellen en hou dan op, dan nog een keer en dan slaat hij na een paar tellen aan) dan loopt hij gewoon goed, hoewel het me wel is opgevallen dat hij recent nog 2x af sloeg bij het wegrijden.
Kan het (dus) ook de choke zijn die misschien niet helemaal lekker meer mee doet?
Dat ja. Deed ik met wd40. en de kabels van de bobines naar de bougies opfrissen, door er een stukje af te knippen en weer goed vast te draaien.Ik zou eens beginnen om een busje antivochtspray te kopen en daar mee alle stekkerverbindingen te behandelen, kijken of de TDM dan beter start.
Bij deze verlaat ik het tdm topic, daar ik afscheid ga nemen van mijn tdm 850 3vd. Sinds maart 2016 in mijn bezit, ik rij 365 dagen per jaar en alleen maar narigheid mee gehad. Doordat onze financiële en privé situatie is veranderd helaas niet de mogelijkheid gehad om eerder afscheid te nemen. Buitenom de normale slijtagedelen, zoals banden, ketting, remmen etc. veel rottigheid gehad o.a.:
- 2 kapotte accu's
- Spanningsregelaar kapot
- Diverse elektronica problemen en daardoor veel dingen vervangen zoals knipperlichtrelais, bobines, bougies etc
- Uitlaatbochten vervangen voor RVS
- Zo'n beetje alle lagers vervangen
- Versnellingsbak kapot, met als gevolg complete blok vernaggeld door losse tandjes overal, complete blok gewisseld.
- Zo'n beetje alle revisiesetjes gebruikt, o.a. remmen, benzinekraan, carburateurs, rempomp.
- Achterremklauw vervangen voor een 2e hands exemplaar i.v.m. vastgerotte ontluchtingsnippels
- Achterrempomp vervangen, was niet meer te reviseren
- Afgebroken topkuipsteunen, een oude beschadiging is gaan roesten en daardoor op die plek afgebroken
- Tank gereinigd nadat de benzinefilters in ontbinding waren gegaan, filter vervangen voor een externe filter
- Door bovenstaande het complete brandstofsyteem gereinigd en preventief meerdere slangen ed. vervangen.
- Meerdere keren met een verzopen motor gestaan ivm carburateurs problemen, veelal veroorzaakt door bovenstaande
- Motor is 2 keer afgesleept wegens uitvallen op de snelweg, 1 keer elektronica en 1 keer verzopen tijdens het rijden
- Ontelbaar veel km gelopen met de motor
- Motor heeft een aantal maanden stil gestaan
- Meerdere keren door mijn vrouw opgehaald of gebracht naar mijn werk ivm motor problemen
Altijd Honda gereden en nu een keer een Yamaha, dat is me erg slecht bevallen dus vanaf komende week dus weer vertrouwd op een Honda
Dat ja. Deed ik met wd40. en de kabels van de bobines naar de bougies opfrissen, door er een stukje af te knippen en weer goed vast te draaien.
De rest laat ik aan de techneuten hier ......... waar zijn ze gebleven
En er waS EENS EEN AANSLUITING VAN MIJN ACCU los gegaan, starte toen ook lastiger.
Jeetje wat een pech. Je TDM was 22 tot 26 jaar oud. Zonde dat hij je toen al op kosten heeft gejaagd! Ik ken er ook een paar die het met redelijke tellerstanden nog prima doen. Succes met je Honda!
Op het moment dat je de choke gebruikt sluit je een deel van de luchttoevoer af en wordt het benzine-luchtmengsel rijker en start de motor bij koud weer beter.
Dus, vol de choke open betekent eigen dat de chokeklep dicht gaat.........
Dat krijg je als je 'vreemd' gaatEr zijn betrouwbaardere motoren dan een TDM850, maar jij hebt gewoon pech gehad met een heeeeele slechte motor!!
De TDM850 heeft wel wat kwaaltjes, waar ik verder niet zoveel van weet, maar in het algemeen denk ik dat Yamaha na 2000 niet veel slechter is dan Honda op betrouwbaarheid, maar oudere Yamaha's zijn wel minder dan oudere Honda's..
Er zijn betrouwbaardere motoren dan een TDM850, maar jij hebt gewoon pech gehad met een heeeeele slechte motor!!
De TDM850 heeft wel wat kwaaltjes, waar ik verder niet zoveel van weet, maar in het algemeen denk ik dat Yamaha na 2000 niet veel slechter is dan Honda op betrouwbaarheid, maar oudere Yamaha's zijn wel minder dan oudere Honda's..
Dat begrijp ik, maar ik ben meer benieuwd naar wat er in het deel van de chokeklep zit, tussen de koelwateraansluiting en het bewegende pennetje.
Wat maakt dat het pennetje beweegt, en heeft dat te maken met de koelwatertemperatuur of...???
Of meer met het circuit van de thermostaat, dat deze klep alleen bediend wordt als de thermostaat open is of zo.
En waarom dan deze klep, als je een injectiesysteem hebt. Volgens mij worden chokekleppen bij injectiemotoren amper nog gebruikt.
toch zit er zo iets wel opInjectie motoren hebben geen choke, het "brein" bepaalt de verhouding lucht/benzine, de motor draait meestal na de start even met verhoogt stationair toerental.