Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
343
132
Culemborg
Ja leuk! Ik moet mijn vriendin eerst overhalen om iets comfortabelers te kopen, na een dagje op haar monster heeft ze overal pijn _O-

jpreesink

Die hard MF'er
3 mei 2013
697
15
36
Dedemsvaart
Aanvullende vraag: hangen de lampen nu aan een beugeltje aan het plastic?

Het plastic van mijn tdm900 lijkt me daarvoor niet sterk genoeg onder de koplamp.....

Een andere optie is onder de valdoppen monteren: kan ook nog misschien...

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
343
132
Culemborg
De lampen zijn van kunststof en hebben een metalen bevestigingslip er aan zitten. Mijn lampen wegen niets, laat het 300gr per lampje zijn. Het kunststof van de topkuip is soepel maar desondanks verassend vormvast. Heb een gaatje in het kunststof geboord en de lampen aan hun metalen bevestigingslip rechtstreeks aan de topkuip bevestigd met een boutje.

• Like
Waarderingen: jpreesink

ex-motorloos

Die hard MF'er
28 aug 2013
648
144
Deventer
Ik heb de extra led-lampen met een zelfgemaakt beugeltje vastgemaakt aan de bout van van bovenste blokbevestiging van mijn TDM900. Daarmee staan de lampen ook iets verder naar buiten. Optisch wordt de motor iets robuuster/steviger van.

@jpreesink: veel motorplezier daar in de Vogezen, ik was er afgelopen weekend. Ik heb er erg genoten! Je kan met de tent gaan, maar ik heb gemerkt dat in de plaatsjes waar vroeger veel vraag naar hotelplekken was (de oude `les Bains`plaatsten) was vanwege de thermaalbaden, de kamerprijzen nu erg aantrekkelijk zijn. Er is minder vraag naar hotelkamers, en daarmee een overschot aan aanbieders, wat zijn weerslag heeft op de prijs.
Zit je toch droog, warm en voorzien van alle gemakken (zoals een bed...) na een dag rijden. Dat kan een interessante optie zijn.

jpreesink

Die hard MF'er
3 mei 2013
697
15
36
Dedemsvaart
Nou de lampen werken. De geschakelde plus gebruikt die ook de 12v stekker gebruikt (voor tel laden etc).

Wat een strooilicht! Ik heb ze maar een beetje naar beneden gekanteld. Ben benieuwd morgen op de weg. 😁🤗

Bijlagen

jpreesink

Die hard MF'er
3 mei 2013
697
15
36
Dedemsvaart
Opgehangen aan de valblokken. Werkt prima!

Het is led verlichting. Wel goede kwaliteit. Van iemand gekregen dus geen idee waar t vandaan komt. Wel nederlandse leverancier aan t doosje te zien

• Like
Waarderingen: RR Vliet

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
343
132
Culemborg
Afgelopen weekend met ruim 100 over de fly-over gereden van de A2 naar de A12 bij Utrecht. Mijn motor zette kleine stapjes opzij als ik over de expansion joints reed, en dit veroorzaakte een vervelende wobble in het frame. Bandenspanning is 2.9 achter 2.5 voor, rij op Michelin nogiets voorband en Michelin Anakee 3 achterband.

Daarnaast schud mijn fiets een beetje met z'n voorpartij als ik boven de 160 rij. Niet gevaarlijk, wel oncomfortabel. Ook zak ik door tot op de bumpstop van de achterschokker als ik hard van drempels afklap en vind ik mijn voorvork vrij stug als ik over ribbels (boomwortels e.d.) knal. Laatst zat ik achter een KTM Duke 790 op de dijk, ik moest alle zeilen bijzetten om hem bij te houden en mijn hele fiets schud en doet moeilijk op die momenten.

Rij trouwens een 4TX uit 2001 waarvan de voorpoten een ruime centimeter doorgestoken zijn.

Herkennen jullie dit? Moet ik dit accepteren als het gebrek van een 18 jaar oude fiets? Of is hier iets aan te doen? Hoor graag jullie ervaringen.

ex-motorloos

Die hard MF'er
28 aug 2013
648
144
Deventer
Afgelopen weekend met ruim 100 over de fly-over gereden van de A2 naar de A12 bij Utrecht. Mijn motor zette kleine stapjes opzij als ik over de expansion joints reed, en dit veroorzaakte een vervelende wobble in het frame. Bandenspanning is 2.9 achter 2.5 voor, rij op Michelin nogiets voorband en Michelin Anakee 3 achterband.

Daarnaast schud mijn fiets een beetje met z'n voorpartij als ik boven de 160 rij. Niet gevaarlijk, wel oncomfortabel. Ook zak ik door tot op de bumpstop van de achterschokker als ik hard van drempels afklap en vind ik mijn voorvork vrij stug als ik over ribbels (boomwortels e.d.) knal. Laatst zat ik achter een KTM Duke 790 op de dijk, ik moest alle zeilen bijzetten om hem bij te houden en mijn hele fiets schud en doet moeilijk op die momenten.

Rij trouwens een 4TX uit 2001 waarvan de voorpoten een ruime centimeter doorgestoken zijn.

Herkennen jullie dit? Moet ik dit accepteren als het gebrek van een 18 jaar oude fiets? Of is hier iets aan te doen? Hoor graag jullie ervaringen.
Als de extension joints van staal zijn (en/of nat) of van bitumen EN nat: dan is er niets aan de hand. Behalve dan dat de grip op deze materialen onder de genoemde omstandigheden laag is. Als je achterdemper doorslaat bij drempels zou ik eens gaan draaien aan de knoppen van veervoorspanning en ingaande demping (mits aanwezig natuurlijk...).
Het schudden van je fiets zou kunnen komen doordat je motor `op zijn kont`hangt. Ergo; te lage veervoorspanning van de achterveer.
Maar, helaas: een dergelijk probleem heeft vaak niet 1 unieke oorzaak. Per motor kan de oorzaak anders zijn. En/of uit een combinatie van oorzaken zijn opgebouwd.

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
343
132
Culemborg
Nat was het zeker! Vies pisweer afgelopen zaterdag. Het was op onderstaande joints, kan me prima voorstellen dat ik daar iets minder grip heb. Moet ik hier voortaan rustiger overheen of hoef ik me geen zorgen te maken over die stapjes?

1571048137547.png

Ik denk verder dat je wel gelijk hebt voor wat betreft die achterschokker. Ik ga eens kijken of ik daar iets kan aanpassen. Heb de stelknop bovenop (bedoeld voor afstelling met buddy) als hard gedraaid, helaas was dit onvoldoende. Denk dat ik de veervoorspanning moet vergroten of verkleinen (even online opzoeken) om de veerweg te vergroten. Ik weeg maar 66kg incl. gear en ik sla al door, dat kan niet kloppen.

Wellicht dat ik even naar Hyperpro in Werkendam rijd, dat is ook maar 40 minuten. Ik rapporteer hier sowieso nog even terug. Als iemand nog andere ideeën heeft, laat maar horen!

motoRRmania

MF veteraan
12 mrt 2009
3.111
15
34
HIA
Mijn TDM900 blijft een heerlijke onthaast motor waarmee je ook leuk kunt haasten. Geen megabrute machine maar een heerlijk vliegend tapijt waarmee je ook nog zeer wendbaar bochten kunt maken en voldoende kracht en karakter voor een leuke beleving. Ik had hem gewoon voor de grap erbij gekocht om uberhaupt dit type motor eens te proberen, maar hij bevalt me zo goed dat ik hem gewoon hou voor vooral het weer van de minder mooie seizoenen, want je blijft er ook heel goed op droog. De actieradius is gigantisch, ook iets wat ik nog nooit eerder gehad heb. En de orginele koffer is erg handig (ook nog nooit iets van bagagemogelijkheid gehad) en een van de weinige motoren die er met koffer nog goed uit zien. Had hem met 17000km gekocht en staat nu op 25000 en nu splinternieuwe Bridgestone T31 banden en bougies en olie al gedaan bij 19000 dus voorlopig rijden zonder onderhoud.

Ik vind al die vergelijkingen met de Tracer 900 wel lollig. De overeenkomst is een concept van vlot sturend vliegend tapijt. Het verschil is echt onthaastend genieten of als hooligan toeren. De xsr900 gebruik ik dan wel om als hooligan te funbiken.

nsr-racer

Die hard MF'er
14 aug 2003
449
2
48
Heijen
Nat was het zeker! Vies pisweer afgelopen zaterdag. Het was op onderstaande joints, kan me prima voorstellen dat ik daar iets minder grip heb. Moet ik hier voortaan rustiger overheen of hoef ik me geen zorgen te maken over die stapjes?

Bekijk bijlage 1435829

Ik denk verder dat je wel gelijk hebt voor wat betreft die achterschokker. Ik ga eens kijken of ik daar iets kan aanpassen. Heb de stelknop bovenop (bedoeld voor afstelling met buddy) als hard gedraaid, helaas was dit onvoldoende. Denk dat ik de veervoorspanning moet vergroten of verkleinen (even online opzoeken) om de veerweg te vergroten. Ik weeg maar 66kg incl. gear en ik sla al door, dat kan niet kloppen.

Wellicht dat ik even naar Hyperpro in Werkendam rijd, dat is ook maar 40 minuten. Ik rapporteer hier sowieso nog even terug. Als iemand nog andere ideeën heeft, laat maar horen!
Ik heb eventueel nog wel een Hyperpro schokbreker te koop voor dit type als je nteresse heb.
Ik had hem op mijn TDM maar die is helaas overleden deze zomer.

Groeten

ex-motorloos

Die hard MF'er
28 aug 2013
648
144
Deventer
Mijn TDM900 blijft een heerlijke onthaast motor waarmee je ook leuk kunt haasten. Geen megabrute machine maar een heerlijk vliegend tapijt waarmee je ook nog zeer wendbaar bochten kunt maken en voldoende kracht en karakter voor een leuke beleving. Ik had hem gewoon voor de grap erbij gekocht om uberhaupt dit type motor eens te proberen, maar hij bevalt me zo goed dat ik hem gewoon hou voor vooral het weer van de minder mooie seizoenen, want je blijft er ook heel goed op droog. De actieradius is gigantisch, ook iets wat ik nog nooit eerder gehad heb. En de orginele koffer is erg handig (ook nog nooit iets van bagagemogelijkheid gehad) en een van de weinige motoren die er met koffer nog goed uit zien. Had hem met 17000km gekocht en staat nu op 25000 en nu splinternieuwe Bridgestone T31 banden en bougies en olie al gedaan bij 19000 dus voorlopig rijden zonder onderhoud.

Ik vind al die vergelijkingen met de Tracer 900 wel lollig. De overeenkomst is een concept van vlot sturend vliegend tapijt. Het verschil is echt onthaastend genieten of als hooligan toeren. De xsr900 gebruik ik dan wel om als hooligan te funbiken.
Grappige benadering van wat een TDM nu precies is, of kan zijn. Ik herken me in veel zaken.

24 apr 2019
34
9
Ik herken de problemen met de vering wel zoals RR Vliet die heeft, en dan voornamelijk aan de achterkant. Ik denk dat die schokbreker aardig af is. Ik ben me daarom aan het oriënteren op een andere achterschokbreker, en ook progressieve voorveren. @ nsr-racer, is die schokbreker voor een 3VD of een 4TX?

nsr-racer

Die hard MF'er
14 aug 2003
449
2
48
Heijen
Is voor een 4TX maar past ook op een 3VD maar is minder perfect want die heeft een iets kortere schokbreker (paar mm) waardoor de motor achter net iets omhoog komt. Maar ook voor de 3VD is het een hele verbetering.
Groeten