Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

ik ben nog niet zoo bekend met TDM om daar een argument tegenin te brengen. ik ben dan ook al heel druk bezig met research vanaf het eerste model.
desalnietemin ben ik heel blij met de '98 :) @Chris@850
 
Blijven sowieso fijne motoren. Ik kan lekker afwisselen, ritje 3VD, ritje 4TX... Afgelopen weekend het uitlaatsysteem van de 4TX van voor tot achter vervangen. Een rotklus want die voor bochten zitten altijd vastgerot. Nu RVS voor bochten en legale Laser Prostocks voor het betere geluid.... Gisteravond met een grijns van oor tot oor een ritje NH gedaan...
 
Blues... Ik meen dat je een grijs/zwarte op het oog hebt met 42000 km op de klok. Als ik dat goed heb moet ik je teleurstellen. Die motor is een 1998 model en rijdt toch behoorlijk anders dan een 1999. Zijn ook best wel veel verschillen tussen de 1e generatie 4TX en de 2e generatie.
Gaat een beginner dat verschil merken?
Kan het me niet voorstellen.
 
CA237D2E-C234-48F9-83ED-3335B731A723.JPG
hier staat ze dan naast haar Suzuki-neefje.
Eindelijk een eerlijke verkoper op Marktplaats, niet één leugen in de advertentie, alleen feiten en wat je ziet is wat je krijgt. Maar dat wist ik, want ik interviewde de verkoper grenzeloos aan de telefoon.
motor heeft ong 150 km voor aankoop een 42000km onderhoudsbeurt incl. klepafstelling, nieuwe remschijven incl remblokken, nieuwe wielen.
motor stond altijd binnen geparkeerd, dus vrijwel geen roest.
versnellingsbak werkt erg soepel, praktisch geen rook uit uitlaat bij elke snelheid of versnelling.
fiets is erg stabiel, zoals in 160 km / uur zonder handen.
Over het algemeen kan ik na mijn reis van 80km naar huis zeggen dat ik
1. nog steeds vertrouwen heb om een motorfiets te kopen in motorland
2. Ik heb een ander stuur nodig, deze is iets te laag en iets meer naar voren.
Ik merkte na ongeveer een uur een licht irriterend gevoel in mijn onderrug.
Ik hoor goede verhalen over een Renthal stuur op de tdm, iemand ervaring?
3. Ik heb ook een extra voorruit nodig. Heeft iemand aanbevelingen?

Zoals je kunt zien, staat mijn trudie heel verdrietig, bijna leunend in de hoek. Dus als ik me zorgen maak, laat de regen maar komen, zodat ik de chopper kan repareren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf SW Motech op m'n 900 en die werkt al 2,5 jaar prima. Ik heb de standaard uitlaat, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik heb ook naar die Motea gekeken omdat die goedkoper was, maar omdat er niets over te vinden was (geen reviews) heb ik toch de SW Motech gekocht voor de zekerheid. Maar wie weet is die Motea ook gewoon goed. Bij Louis hebben ze weleens een actie waarbij je €50 korting krijgt bij besteding van €249. Als je dan die SW Motech bok met wat olie en filtertjes koopt heb je die bok dan op zich voor een mooi prijsje.
Het is toch die Constands middenbok bij Motea geworden.
Ziet er prima uit:
20200813_204630.jpg


Er zit zelfs een ABE papier bij voor duitsland..
Nu hopen dat het goed gaat met m'n 2 in 1 uitlaat....
Als het weer een beetje te harden is ga ik hem er morgen onder knutselen...
 
Laatst bewerkt:
Sinds een aantal weken ook in het bezit van een TDM 4tx. Heeft wat liefde gemist de afgelopen jaren dus die schade proberen we in te halen. Draadje geopend op het TDM-TRX-TRACER forum om de voortgang bij te houden.
 

Bijlagen

  • E9EECF2F-C517-4345-A407-B53FACC88047.jpeg
    E9EECF2F-C517-4345-A407-B53FACC88047.jpeg
    72,6 KB · Weergaven: 6
  • 99766F68-AE48-4538-AC5D-49FF3BD6C08B.jpeg
    99766F68-AE48-4538-AC5D-49FF3BD6C08B.jpeg
    51,6 KB · Weergaven: 5
Ik heb geen 4tx meer. Vrijdag aangereden. Ik sloeg rechtsaf, mijn tegenligger sloeg dezelfde weg in linksaf en schoof me zo van de motor. Schade expert moet nog langskomen maar ik denk dat hij Total loss is. Al het plastic beschadigd en een gat in het carter.

IMG_20200814_181531.jpg
 
Ik heb geen 4tx meer. Vrijdag aangereden. Ik sloeg rechtsaf, mijn tegenligger sloeg dezelfde weg in linksaf en schoof me zo van de motor. Schade expert moet nog langskomen maar ik denk dat hij Total loss is. Al het plastic beschadigd en een gat in het carter.

Bekijk bijlage 1534132
Dat is balen,.hoop dat je zelf niets hebt, en verzekeringstechnisch goed uitspringt.
Mocht je zelf willen gaan repareren, geef dan maar een PM.

Heb hier een geel/grijze '96er staan waar het bigend lager van stuk is.
Nog geen tijd gehad eea uit te zoeken en op MP te zetten, dus nog onderdelen zat.
 
Knap k*t RR... Je kan als motorrijder nog zo voorzichtig zijn, een ander doet het wel voor je. Ik lees over schade aan de motor maar niet over jezelf... Heb je er niets aan overgehouden?
Wat de schade aan de motor betreft, er zijn heel veel onderdelen op MP te koop. Hou er wel rekening mee dat dit een 1999 model is. Niet alles van de 4tx past hierop.
 
Hoi allemaal!

Ik lees hier al een tijdje mee, maar dit is eerste post hier. Ik rijd sinds een jaar een TDM 900 uit 2007. Werkelijk een fantastische machine!:]

Nu heb ik mezelf voorgenomen om meer (klein) onderhoud zelf te doen, beginnend bij nieuwe olie. Het WPH zegt het volgende over de hoeveelheid olie:
WPH

In de owners manual staat 3,8l of 3,9l afhankelijk van het oliefilter. Dat zal ik aanhouden, maar dan vraag ik me af waar de 4,7l totaal vandaan komt.
Kan dit er maximaal in? Blijft er standaard 0,8l in het blok achter? Vermeerdert het zich op een magische wijze?
Ik hoor graag jullie ideeën erover.

Groetjes,
Mark
Motor
 
Dry sump smering. Dus olie in het carter en in de olietank (boven de versnellingsbak). Bovendien olie in de leidingen en dubbele oliepomp.
Dan blijft er wel het een en ander achter als je de olie aftapt.
 
Bij het aftappen van de oude olie zoals drsRob impliciet aangeeft dus aftappen onder het blok en de olietank op het blok, de plug zit achter het koppelingshuis. Doe je dat laatste niet krijg je een probleem.
 
Dat is balen,.hoop dat je zelf niets hebt, en verzekeringstechnisch goed uitspringt.
Mocht je zelf willen gaan repareren, geef dan maar een PM.

Heb hier een geel/grijze '96er staan waar het bigend lager van stuk is.
Nog geen tijd gehad eea uit te zoeken en op MP te zetten, dus nog onderdelen zat.
We gaan het afwachten. Als blijkt dat hij niet TL is en ik geld krijg om hem te repareren dan hoor je van me!
Knap k*t RR... Je kan als motorrijder nog zo voorzichtig zijn, een ander doet het wel voor je. Ik lees over schade aan de motor maar niet over jezelf... Heb je er niets aan overgehouden?
Wat de schade aan de motor betreft, er zijn heel veel onderdelen op MP te koop. Hou er wel rekening mee dat dit een 1999 model is. Niet alles van de 4tx past hierop.
Nope, alleen een beurse knie met 2 of 3 kleine schaafplekken. Het onderlinge snelheidsverschil was gelukkig ook erg laag, hij duwde mijn motor onder me vandaan.
dat is klote RR, begrijp ik goed dat je geraakt bent en dat het niet jou schuld is? juridisch dan
Dat klopt! We draaiden dezelfde weg in en ik had de korte bocht. Uiteindelijke raakten we elkaar ook vrij laat waardoor het onderlinge snelheidsverschil minimaal was, we gingen al grotendeels dezelfde kant op. Fijn dat alles met mij in orde is en even afwachten wat de verzekering doet.
 
Bedankt voor de tip. Ik ging er al vanuit dat dat restje er gewoon in bleef. Het is wel beter dat alle oude olie eruit gaat. En daarna vullen met 4.7l nieuwe olie. (Mag dan nog wel een litertje halen:))
 
Houd het maar bij de 3.9L zoals de manual aangeeft voor "replacement" anders wordt het zo'n bende. Dus dat litertje extra halen is niet nodig want ze verbruiken ook geen olie ;)
 
Had dit al in het regionale forum gevraagd, maar daar rijdt men blijkbaar geen TDM ;)

Dus, iemand ervaring met TDM hier? :) :)
Nu wil ik het niet hebben over hoe makkelijk de TDM zou zijn, een echte allemansvriend.
Je went meteen of je went nooit. Je weet wat er gezegd word.
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb hem sinds vorige week maandag en durf de stepjes (ja -jes) lekker te laten schuren en bv nog schuiner te leggen. Fiets voelt sinds dat ik er voor het eerst op stapte, heel erg vertrouwd. ik heb afgelopen week kunnen ervaren dat ik echt alle kanten op kan met de TDM.
Scooters, motoren lichter dan 700, ik weet het niet, daar ben ik echt altijd op mijn hoede. Zwabberen ed, in de regen. Gewoon geen vertrouwen.
Op de vs1400 bv, durf ik ook aardig wat, maar de 4tx slaat alles.
Zojuist lekker bochtje gemaakt op de A16 en het bolletje van mijn rechter stepje gebroken, fiets plakte gewoon verder :) kwam er thuis pas achter.
is dit normaal?

Trouwens geen enkel zweetplekje na 500km, vrijwel geen olieverbruik tot nu, motor rijd ong 290km tot reserve, ong 1/18,2 met best wel wilde rijstijl(moet hem nog leren kennen). netjes denk ik zo.
 
Dan komt het gewoon goed idd. De 2 aftappluggen los(1x links, 1x rechts achter het oliefilterhuis), oliefilterhuis los schroeven (5x inbus), nieuw oliefilter erin, alles weer vast en 3.9L olie erbij. Op youtube staat anders ook wel filmpje of wat om er een beeld bij te vormen:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan