ex-motorloos
MF veteraan
Dan moet ik eens gaan kijken inderdaad, bedankt voor de tip!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dan moet ik eens gaan kijken inderdaad, bedankt voor de tip!
Yep, je kan het toerental koud (fast idle) inderdaad met dat schroefje afstellen. Maar...dat hoeft enkel als het koud te hoog of te laag is, anders niet.Ik kwam er laatst achter dat je dat mechanisme ook kunt afstellen. Er zit een schroefje aan waar je vanaf de linkerkant vrij gemakkelijk bij kunt met een lange schroevendraaier, zonder iets te hoeven demonteren. Met dat schroefje kun je beïnvloeden hoe ver het schuifje uitschuift bij ‘warme’ motor (voorzover de TDM bij deze temperaturen überhaupt warm wordt) en dus hoe ver het stationair toerental terugzakt. Bij mij werkte dit goed, ik kreeg hem weer netjes op zo’n 1100 tpm. Demonteren, schoonmaken en smeren van het mechanisme had ik daarvóór al geprobeerd, maar dat hielp niet genoeg.
Inderdaad aan de hand van die website even met wwat wd40 en instant succes, even met de hand dat schuifje voorzichtig heen en weer gedaan en nu zakt ie weer netjes naar zo'n 1100 toeren :-) , erg blij ermee...
Bij mij wordt ie met die kou als ik rustig binnendoor rijdt net an op 1 derde van de schaal, op de snelweg na een tijdje komt ie halverwege. Al duurt dat wel eventjes...Yep, je kan het toerental koud (fast idle) inderdaad met dat schroefje afstellen. Maar...dat hoeft enkel als het koud te hoog of te laag is, anders niet.
Mijn TDM 900 wordt met dit weer wel iets minder snel warm. Maar nog net zo goed warm genoeg (tempmeter halverwege de schaal). Is dat bij jou anders?
De mijne werd wel redelijk warm, ook met de huidige temperaturen, maar het stationair toerental bij warme motor bleef te hoog. Ik kon dan handmatig het schuifje voor de ‘choke’ nog iets verder uitduwen, waardoor het stationair toerental nog iets daalde naar de normale waarde, maar na een stukje rijden bleef hij dan opnieuw hangen op de iets te hoge waarde. Dat laatste stukje kon het mechanisme niet zelf voor elkaar krijgen, waarschijnlijk doordat de was in het mechanisme minder uitzet dan toen de motor nieuw was. De speling die daardoor was ontstaan heb ik dus weggenomen door de schroef aan de linkerkant iets te verdraaien. Nu zakt bij warme motor het stationair toerental niet meer verder als ik handmatig het schuifje verder uit duw, dus de motor kan het nu weer zelfstandig terugregelen tot de normale waarde.Yep, je kan het toerental koud (fast idle) inderdaad met dat schroefje afstellen. Maar...dat hoeft enkel als het koud te hoog of te laag is, anders niet.
Mijn TDM 900 wordt met dit weer wel iets minder snel warm. Maar nog net zo goed warm genoeg (tempmeter halverwege de schaal). Is dat bij jou anders?
Er is met jouw motor meer aan de hand dan alleen de choke-schuit-fast-idle (3 keer woordwaarde). Normaal gesproken komt de chokeschuif, nadat de motor iets is opgewarmd, zover terug dat er speling zit tussen de schuif en de aanslag voor stationair toerental.De mijne werd wel redelijk warm, ook met de huidige temperaturen, maar het stationair toerental bij warme motor bleef te hoog. Ik kon dan handmatig het schuifje voor de ‘choke’ nog iets verder uitduwen, waardoor het stationair toerental nog iets daalde naar de normale waarde, maar na een stukje rijden bleef hij dan opnieuw hangen op de iets te hoge waarde. Dat laatste stukje kon het mechanisme niet zelf voor elkaar krijgen, waarschijnlijk doordat de was in het mechanisme minder uitzet dan toen de motor nieuw was. De speling die daardoor was ontstaan heb ik dus weggenomen door de schroef aan de linkerkant iets te verdraaien. Nu zakt bij warme motor het stationair toerental niet meer verder als ik handmatig het schuifje verder uit duw, dus de motor kan het nu weer zelfstandig terugregelen tot de normale waarde.
Pas door jouw bericht realiseer ik me dat daardoor het toerental bij fast idle ook lager geworden moet zijn, dat had ik nog niet eens gemerkt. Maar goed, dat was ook behoorlijk hoog, dus ik denk dat ‘ie dat kan hebben.
Ik weet niet of ik goed begrijp wat je bedoelt, maar het klinkt mij niet logisch. Het mechanisme met de was erin is toch juist wat de ‘choke’ bij warme motor uitschakelt door die schuif naar buiten te duwen? Dan lijkt het mij niet logisch dat daar speling tussen zit, die schuif wordt immers door een veertje tegen het fast idle-mechanisme aan geduwd. Maar misschien begrijpen we elkaar verkeerd, of begrijp ik de werking van het mechanisme verkeerd.Er is met jouw motor meer aan de hand dan alleen de choke-schuit-fast-idle (3 keer woordwaarde). Normaal gesproken komt de chokeschuif, nadat de motor iets is opgewarmd, zover terug dat er speling zit tussen de schuif en de aanslag voor stationair toerental.
Ik ben bekend met het WPH. Maar heb gelukkig ook een hoop ervaring en een gezond verstan.Stationair bij warm heb ik rond 1100 staan, koud zou ik even naar moeten kijken, nooit zo op gelet.
Synchroniseren doe je volgens WPHB met behulp van de twee mengelschroefjes op de gasklephuizen, juist niet met de schroef tussen de gasklephuizen.
Was er zelf ook verbaasd over, ben ook bekend met synchroniseren met schroefjes tussen de carburateurs/gasklephuizen. Maar synchroon stellen bij hogere toerentallen, is dat überhaupt nodig? Wordt een klein verschil in gasklepopening niet heel snel insignificant bij hogere toerentallen?Ik ben bekend met het WPH. Maar heb gelukkig ook een hoop ervaring en een gezond verstan.
Synchroon bij wat hogere toerentallen stel je niet af met de luchtomloopschroeven.
Waar denk jij waar de schroef tussen de tb's voor dient.....
Waar denk je dat de schroef tussen de tb's voor dient...?Was er zelf ook verbaasd over, ben ook bekend met synchroniseren met schroefjes tussen de carburateurs/gasklephuizen. Maar synchroon stellen bij hogere toerentallen, is dat überhaupt nodig? Wordt een klein verschil in gasklepopening niet heel snel insignificant bij hogere toerentallen?
Dit gedrag hoort niet bij een tdm900. Ik verwacht dat het gedrag van je motor een relatie heeft met de instelling van de vering demping heeft te maken. Mogelijk een te sterak balhoifd of versleten beloofd zou ook nog kunnen. Bezoek eens een vering specialist : jij wordt daar wijzer van, en je motor zal er aanzienlijk van opknappen!Middag!
Weet er iemand of er stuurdempers bestaan voor op de TDM?
Deze gast heeft het al bij 50km/h. Bij mij pas bij hogere snelheid maar vanaf 150 wordt het zo hevig dat je er bijna vanaf ligt.
Uiteraard, deze motoren zijn niet per se gemaakt voor hogere snelheden maar dit is toch wel wat overdreven. Is daar een oplossing voor? Iemand hier bekend mee?
EN...je rijdt toch wel zonder topkoffer? Zo niet, rij dan nog eens zonder op de snelheid waarbij jouw motor het ongewenste gedrag vertoond.Middag!
Weet er iemand of er stuurdempers bestaan voor op de TDM?
Deze gast heeft het al bij 50km/h. Bij mij pas bij hogere snelheid maar vanaf 150 wordt het zo hevig dat je er bijna vanaf ligt.
Uiteraard, deze motoren zijn niet per se gemaakt voor hogere snelheden maar dit is toch wel wat overdreven. Is daar een oplossing voor? Iemand hier bekend mee?
Met topkoffer en zijkoffers. Maar ook zonder is het identiek hetzelfde.EN...je rijdt toch wel zonder topkoffer? Zo niet, rij dan nog eens zonder op de snelheid waarbij jouw motor het ongewenste gedrag vertoond.
Had ik eerst ook bij 80km per uur. Was een gecupte voorband. Nieuwe band erin en nooit meer last van gehad.Middag!
Weet er iemand of er stuurdempers bestaan voor op de TDM?
Deze gast heeft het al bij 50km/h. Bij mij pas bij hogere snelheid maar vanaf 150 wordt het zo hevig dat je er bijna vanaf ligt.
Uiteraard, deze motoren zijn niet per se gemaakt voor hogere snelheden maar dit is toch wel wat overdreven. Is daar een oplossing voor? Iemand hier bekend mee?