Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Ik kwam er laatst achter dat je dat mechanisme ook kunt afstellen. Er zit een schroefje aan waar je vanaf de linkerkant vrij gemakkelijk bij kunt met een lange schroevendraaier, zonder iets te hoeven demonteren. Met dat schroefje kun je beïnvloeden hoe ver het schuifje uitschuift bij ‘warme’ motor (voorzover de TDM bij deze temperaturen überhaupt warm wordt) en dus hoe ver het stationair toerental terugzakt. Bij mij werkte dit goed, ik kreeg hem weer netjes op zo’n 1100 tpm. Demonteren, schoonmaken en smeren van het mechanisme had ik daarvóór al geprobeerd, maar dat hielp niet genoeg.
Yep, je kan het toerental koud (fast idle) inderdaad met dat schroefje afstellen. Maar...dat hoeft enkel als het koud te hoog of te laag is, anders niet.
Mijn TDM 900 wordt met dit weer wel iets minder snel warm. Maar nog net zo goed warm genoeg (tempmeter halverwege de schaal). Is dat bij jou anders?
 
Yep, je kan het toerental koud (fast idle) inderdaad met dat schroefje afstellen. Maar...dat hoeft enkel als het koud te hoog of te laag is, anders niet.
Mijn TDM 900 wordt met dit weer wel iets minder snel warm. Maar nog net zo goed warm genoeg (tempmeter halverwege de schaal). Is dat bij jou anders?
Bij mij wordt ie met die kou als ik rustig binnendoor rijdt net an op 1 derde van de schaal, op de snelweg na een tijdje komt ie halverwege. Al duurt dat wel eventjes...
 
Die temperatuur is een typisch TDM "kwaaltje" De eerste 850 3VD kwam nooit uit z'n hoekje.. Een keer gehad dat ie moest koelen, in de rij bij een warme Friese Elfstedentocht... De 4TX eerste generatie hetzelfde, 2e generatie, zonder temperatuur meter was wat sneller warm. En hoe de 900 het doet zie boven..nix om je druk over te maken..
 
Yep, je kan het toerental koud (fast idle) inderdaad met dat schroefje afstellen. Maar...dat hoeft enkel als het koud te hoog of te laag is, anders niet.
Mijn TDM 900 wordt met dit weer wel iets minder snel warm. Maar nog net zo goed warm genoeg (tempmeter halverwege de schaal). Is dat bij jou anders?
De mijne werd wel redelijk warm, ook met de huidige temperaturen, maar het stationair toerental bij warme motor bleef te hoog. Ik kon dan handmatig het schuifje voor de ‘choke’ nog iets verder uitduwen, waardoor het stationair toerental nog iets daalde naar de normale waarde, maar na een stukje rijden bleef hij dan opnieuw hangen op de iets te hoge waarde. Dat laatste stukje kon het mechanisme niet zelf voor elkaar krijgen, waarschijnlijk doordat de was in het mechanisme minder uitzet dan toen de motor nieuw was. De speling die daardoor was ontstaan heb ik dus weggenomen door de schroef aan de linkerkant iets te verdraaien. Nu zakt bij warme motor het stationair toerental niet meer verder als ik handmatig het schuifje verder uit duw, dus de motor kan het nu weer zelfstandig terugregelen tot de normale waarde.

Pas door jouw bericht realiseer ik me dat daardoor het toerental bij fast idle ook lager geworden moet zijn, dat had ik nog niet eens gemerkt. Maar goed, dat was ook behoorlijk hoog, dus ik denk dat ‘ie dat kan hebben.
 
De mijne werd wel redelijk warm, ook met de huidige temperaturen, maar het stationair toerental bij warme motor bleef te hoog. Ik kon dan handmatig het schuifje voor de ‘choke’ nog iets verder uitduwen, waardoor het stationair toerental nog iets daalde naar de normale waarde, maar na een stukje rijden bleef hij dan opnieuw hangen op de iets te hoge waarde. Dat laatste stukje kon het mechanisme niet zelf voor elkaar krijgen, waarschijnlijk doordat de was in het mechanisme minder uitzet dan toen de motor nieuw was. De speling die daardoor was ontstaan heb ik dus weggenomen door de schroef aan de linkerkant iets te verdraaien. Nu zakt bij warme motor het stationair toerental niet meer verder als ik handmatig het schuifje verder uit duw, dus de motor kan het nu weer zelfstandig terugregelen tot de normale waarde.

Pas door jouw bericht realiseer ik me dat daardoor het toerental bij fast idle ook lager geworden moet zijn, dat had ik nog niet eens gemerkt. Maar goed, dat was ook behoorlijk hoog, dus ik denk dat ‘ie dat kan hebben.
Er is met jouw motor meer aan de hand dan alleen de choke-schuit-fast-idle (3 keer woordwaarde). Normaal gesproken komt de chokeschuif, nadat de motor iets is opgewarmd, zover terug dat er speling zit tussen de schuif en de aanslag voor stationair toerental.
 
Er is met jouw motor meer aan de hand dan alleen de choke-schuit-fast-idle (3 keer woordwaarde). Normaal gesproken komt de chokeschuif, nadat de motor iets is opgewarmd, zover terug dat er speling zit tussen de schuif en de aanslag voor stationair toerental.
Ik weet niet of ik goed begrijp wat je bedoelt, maar het klinkt mij niet logisch. Het mechanisme met de was erin is toch juist wat de ‘choke’ bij warme motor uitschakelt door die schuif naar buiten te duwen? Dan lijkt het mij niet logisch dat daar speling tussen zit, die schuif wordt immers door een veertje tegen het fast idle-mechanisme aan geduwd. Maar misschien begrijpen we elkaar verkeerd, of begrijp ik de werking van het mechanisme verkeerd. :X
 
De gaskleppen draaien om hun as. Ze gaan bij stationair vrijwel dicht. Deze stand wordt gecontroleerd door de gasaanslagschroef van het stationaire toerental. Als de motor koud is wordt door het waxlelement de gaskleppen tijdelijk verder open gezet. Zodat het toerental koud verhoogd is. Fast idle. Als de motortemperatuur vanaf koud gezien hoger wordt neemt de werking van het waxelement af. Totdat de gaskleppen op de stationairschroef rusten.

Zo duidelijk?
 
Volgens mij hebben we het toch over twee verschillende dingen. Ik heb het idee dat jij het hebt over een schroefje tussen de twee gaskleppen of over de schroef waarmee je normaliter het stationair toerental afstelt (aan de rechterkant van de motor), maar ik heb gedraaid aan het rood omcirkelde schroefje in onderstaand plaatje. Dat schroefje zit aan het eind van de plunjer die door het waxelement naar buiten wordt geduwd bij warme motor.
 

Bijlagen

  • 31DC70A6-BF52-4A0F-8191-3645D21110EA.jpeg
    31DC70A6-BF52-4A0F-8191-3645D21110EA.jpeg
    156,7 KB · Weergaven: 13
De mijne werd wel redelijk warm, ook met de huidige temperaturen, maar het stationair toerental bij warme motor bleef te hoog. Ik kon dan handmatig het schuifje voor de ‘choke’ nog iets verder uitduwen, waardoor het stationair toerental nog iets daalde naar de normale waarde, maar na een stukje rijden bleef hij dan opnieuw hangen op de iets te hoge waarde. Dat laatste stukje kon het mechanisme niet zelf voor elkaar krijgen, waarschijnlijk doordat de was in het mechanisme minder uitzet dan toen de motor nieuw was. De speling die daardoor was ontstaan heb ik dus weggenomen door de schroef aan de linkerkant iets te verdraaien. Nu zakt bij warme motor het stationair toerental niet meer verder als ik handmatig het schuifje verder uit duw, dus de motor kan het nu weer zelfstandig terugregelen tot de normale waarde.

Is wat je schreef.

De gaskleppen draaien om hun as. Ze gaan bij stationair vrijwel dicht. Deze stand wordt gecontroleerd door de gasaanslagschroef van het stationaire toerental. Als de motor koud is wordt door het waxlelement de gaskleppen tijdelijk verder open gezet. Zodat het toerental koud verhoogd is. Fast idle. Als de motortemperatuur vanaf koud gezien hoger wordt neemt de werking van het waxelement af. Totdat de gaskleppen op de stationairschroef rusten.

Is wat ik schreef.

Dan hebben we het over hetzelfde. Je hebt de fast-idle teruggeregeld totdat de stationairafstelling het overneemt (wat het ook hoort te doen, overingens). Bij mij is, als het erg koud is, de fast-idle ongeveer 2500 rpm. Stationair (opge)warm(d) ongeveer 1150 rpm.
Welke toerentallen gelden bij jouw motor koud en warm?

De stelschroef tussen beide throttlebodies (TB`s) is voor het synchroon afstellen van de TB`s en heeft in principe geen relatie met het afstellen van toerental koud en/of warm.
 
Stationair bij warm heb ik rond 1100 staan, koud zou ik even naar moeten kijken, nooit zo op gelet.

Synchroniseren doe je volgens WPHB met behulp van de twee mengelschroefjes op de gasklephuizen, juist niet met de schroef tussen de gasklephuizen.
 

Bijlagen

  • 5E4E7F56-1A2A-4127-9955-5A8F12E4871C.jpeg
    5E4E7F56-1A2A-4127-9955-5A8F12E4871C.jpeg
    66,1 KB · Weergaven: 8
Stationair bij warm heb ik rond 1100 staan, koud zou ik even naar moeten kijken, nooit zo op gelet.

Synchroniseren doe je volgens WPHB met behulp van de twee mengelschroefjes op de gasklephuizen, juist niet met de schroef tussen de gasklephuizen.
Ik ben bekend met het WPH. Maar heb gelukkig ook een hoop ervaring en een gezond verstan.

Synchroon bij wat hogere toerentallen stel je niet af met de luchtomloopschroeven.


Waar denk jij waar de schroef tussen de tb's voor dient.....
 
Ik ben bekend met het WPH. Maar heb gelukkig ook een hoop ervaring en een gezond verstan.

Synchroon bij wat hogere toerentallen stel je niet af met de luchtomloopschroeven.


Waar denk jij waar de schroef tussen de tb's voor dient.....
Was er zelf ook verbaasd over, ben ook bekend met synchroniseren met schroefjes tussen de carburateurs/gasklephuizen. Maar synchroon stellen bij hogere toerentallen, is dat überhaupt nodig? Wordt een klein verschil in gasklepopening niet heel snel insignificant bij hogere toerentallen?
 
Was er zelf ook verbaasd over, ben ook bekend met synchroniseren met schroefjes tussen de carburateurs/gasklephuizen. Maar synchroon stellen bij hogere toerentallen, is dat überhaupt nodig? Wordt een klein verschil in gasklepopening niet heel snel insignificant bij hogere toerentallen?
Waar denk je dat de schroef tussen de tb's voor dient...?
 
Middag!

Weet er iemand of er stuurdempers bestaan voor op de TDM?


Deze gast heeft het al bij 50km/h. Bij mij pas bij hogere snelheid maar vanaf 150 wordt het zo hevig dat je er bijna vanaf ligt.

Uiteraard, deze motoren zijn niet per se gemaakt voor hogere snelheden maar dit is toch wel wat overdreven. Is daar een oplossing voor? Iemand hier bekend mee?
 
Middag!

Weet er iemand of er stuurdempers bestaan voor op de TDM?


Deze gast heeft het al bij 50km/h. Bij mij pas bij hogere snelheid maar vanaf 150 wordt het zo hevig dat je er bijna vanaf ligt.

Uiteraard, deze motoren zijn niet per se gemaakt voor hogere snelheden maar dit is toch wel wat overdreven. Is daar een oplossing voor? Iemand hier bekend mee?
Dit gedrag hoort niet bij een tdm900. Ik verwacht dat het gedrag van je motor een relatie heeft met de instelling van de vering demping heeft te maken. Mogelijk een te sterak balhoifd of versleten beloofd zou ook nog kunnen. Bezoek eens een vering specialist : jij wordt daar wijzer van, en je motor zal er aanzienlijk van opknappen!
 
Middag!

Weet er iemand of er stuurdempers bestaan voor op de TDM?


Deze gast heeft het al bij 50km/h. Bij mij pas bij hogere snelheid maar vanaf 150 wordt het zo hevig dat je er bijna vanaf ligt.

Uiteraard, deze motoren zijn niet per se gemaakt voor hogere snelheden maar dit is toch wel wat overdreven. Is daar een oplossing voor? Iemand hier bekend mee?
EN...je rijdt toch wel zonder topkoffer? Zo niet, rij dan nog eens zonder op de snelheid waarbij jouw motor het ongewenste gedrag vertoond.
 
Hoi allemaal!

Sinds vandaag de trotse bezitter van een rood-zwarte 4TX uit 2001.
Na 11 jaar TRX gereden te hebben en een uitstapje te hebben gemaakt naar een Aprilia RSV, was het tijd om weer met het 270° blok op pad te gaan 😄

Zal binnenkort bij beter weer een paar plaatjes schieten.
 
Middag!

Weet er iemand of er stuurdempers bestaan voor op de TDM?


Deze gast heeft het al bij 50km/h. Bij mij pas bij hogere snelheid maar vanaf 150 wordt het zo hevig dat je er bijna vanaf ligt.

Uiteraard, deze motoren zijn niet per se gemaakt voor hogere snelheden maar dit is toch wel wat overdreven. Is daar een oplossing voor? Iemand hier bekend mee?
Had ik eerst ook bij 80km per uur. Was een gecupte voorband. Nieuwe band erin en nooit meer last van gehad.
 
Ik ga eens kijken wat er nu omligt. Er zijn niet lang geleden 2 nieuwe banden omgegaan, toen was het probleem nog steeds aanwezig. MPR4 uit mijn hoofd maar kan ik mis hebben.

Goed om te lezen dat dit niet model-eigen is. Dan zit er dus iets niet goed.
 
Nog ff over de onrust in het stuur van de 900... Ik heb het filmpje bekeken, die gast heeft er wel hevig last van...Zelf op 1 van de 2 900's die ik gereden heb er last van gehad, zo rond de 80km/u, was over na montage van een andere voorband. Mogelijke andere oorzaken zijn hier al genoemd, balhoofd lagers of een topkoffer hoewel je dat eerder gaat merken bij hogere snelheid. De gast in het filmpje gaf ook aan dat hij de voorvork wat steil vind staan, beetje sportief, klopt, maar als dat een oorzaak zou zijn dan zou iedere 900 een probleem hebben. Het zou overigens ook kunnen dat je op hoge snelheid het stuur te krampachtig vasthoudt. Je brengt dan de winddruk via je strakke armen op het stuur over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan