Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Ik heb van het weekend een GIVI Wingrack die eerst op een 4TX op mijn 3VD gebouwd, van nieuw naar oud gaat dus zeker. Zag wel ergens langs komen dat een 3VD naar een 4TX niet werkt maar dat kan je hier vast vinden. Het ligt volgens mij aan de breedte van je kappen bij het zadel.

Daarnaast heb ik de afgelopen weken een paar lange ritten gemaakt en het viel mij op dat met name mijn rechterknie behoorlijk pijn begint te doen na 2 uur. Hebben ook andere hier last van en misschien een oplossing?
 
Hallo tdm-kenners. Heb zelf een heel andere brommer, maar een maatje heeft onlangs een tdm 900 gekocht.
Nu wil ie daar z'n garmin op - dat moet ik dan weer doen. Vandaar de volgende vragen:
Kan een gps boven de klokken achter de ruit? Op de plaatjes die ik kon vinden lijkt het dat de ruit heel dicht op het dashboard zit.
Anders gewoon zo'n ram-bolletje op de stuurbevestiging? Zijn die m8, die bouten?
Thx!
 
Hallo tdm-kenners. Heb zelf een heel andere brommer, maar een maatje heeft onlangs een tdm 900 gekocht.
Nu wil ie daar z'n garmin op - dat moet ik dan weer doen. Vandaar de volgende vragen:
Kan een gps boven de klokken achter de ruit? Op de plaatjes die ik kon vinden lijkt het dat de ruit heel dicht op het dashboard zit.
Anders gewoon zo'n ram-bolletje op de stuurbevestiging? Zijn die m8, die bouten?
Thx!

Het kan boven de tellers maar dan heb je wel een raceruitje ( dubble bubble) ruitje nodig van MRA geloof ik, dan heb je genoeg ruimte, moet je wel een steuntje hobbyen.
 
klopt Manus, met double bubble ruitje, van aluminium plaat een steun voor de garmin maken, kan je aan de boutjes boven in de binnenkuip vastzetten en tussen het raam en de kuip.
 
sorry, misschien had ik moeten zeggen met de originele "verhoogde" of hoge toer ruit van yamaha.
ik heb er zelf de zumo 390 achter zitten en dat gaat perfect.
 
Hallo allemaal,

Ik rij een TDM uit '99. Deze heb ik van de week van een particulier over genomen. Het is mijn eerste motor. Heb uiteraard een test rit gemaakt en alles bleek goed. Echter nu merk ik toch dat hij wat onrustig loopt. Vooral bij het wegrijden en bij constant gas merk ik dit. Hij houd wat in en ploft bij het gas loslaten. Als ik wat harder optrek merk ik niks.
Heb al her en der gezocht en heb vanochtend even de linker zijkap los gehaald en daar alle verbindingen gecontroleerd. Deze waren ok. Heb ook even carburateur cleaner in de tank gedaan en dat zit er nu 30km er in. Dat moet dus nog even inwerken lijkt mij.

Kent iemand dit gedrag ? Lees ook wel eens dat het ene bobine kan zijn ? iemand een idee hoe duur die ongeveer zijn ?

Mvg Jaac
 
Hallo allemaal,

Ik rij een TDM uit '99. Deze heb ik van de week van een particulier over genomen. Het is mijn eerste motor. Heb uiteraard een test rit gemaakt en alles bleek goed. Echter nu merk ik toch dat hij wat onrustig loopt. Vooral bij het wegrijden en bij constant gas merk ik dit. Hij houd wat in en ploft bij het gas loslaten. Als ik wat harder optrek merk ik niks.
Heb al her en der gezocht en heb vanochtend even de linker zijkap los gehaald en daar alle verbindingen gecontroleerd. Deze waren ok. Heb ook even carburateur cleaner in de tank gedaan en dat zit er nu 30km er in. Dat moet dus nog even inwerken lijkt mij.

Kent iemand dit gedrag ? Lees ook wel eens dat het ene bobine kan zijn ? iemand een idee hoe duur die ongeveer zijn ?

Mvg Jaac

stekkerverbindingen op de bobines zitten onder de tank, dus zijkappen, tank en luchtfilterhuis verwijderen. daar de stekkertjes schoonmaken en soms is even aanknijpen nodig. meteen kijken of de kabels richting bobines mooi vrij van het frame liggen.
bougiedoppen van de kabels afdraaien, kabels een stukje inkorten en de bougiedoppen weer op vers koper vastdraaien.
dan nog niet goed:
bobine defect of carburateurs staan niet synchroon..

succes!

Pieter
 
Goedenavond,

Het is al weer even geleden dat ik op dit forum zat, maar na de aanschaf van mijn eerste TDM enkele weken geleden heb ik toch wat vragen die ik aan de experts voor wil leggen :p

Ik heb een TDM 850 uit '98 gekocht die volgens de teller 22.000 kilometer gelopen zou hebben. Nu ik een paar honderd kilometer gereden heb kom ik toch wat dingetjes tegen die mij aan het twijfelen brengen over de tellerstand en daarom zou ik graag willen weten of dit bekende problemen zijn of dat er iets niet klopt.

- Er is een licht getik hoorbaar in het blok dat verdwijnt vanaf 3500 toeren, het klinkt niet ernstig maar wel onnatuurlijk. Zouden dat de kleppen al kunnen zijn?

- De voorvering stuitert nogal. Vooral als ik in de bochten rimpels in het asfalt tegenkom voelt het wat onveilig en op klinkers heb ik soms het idee dat er speling op het balhoofd zit.

- De derde versnelling is wat lawaaiig. Heb op dit forum al kunnen ontdekken dat dit een bekend verschijnsel is dat geen kwaad kan, maar zou dat bij deze kilometerstand ook al voor kunnen komen?

De motor is verder helemaal origineel en ziet er wel uit alsof ie niet meer dan 20k gereden heeft, maar ik heb inmiddels toch mijn twijfels. Ik ga binnenkort een weekend weg richting Frankrijk en wil de zaken wel goed op orde hebben.


Voor de beeldvorming :)

DSC_4636b.jpg
 
Laatst bewerkt:
de TDM blokken zijn wel eens wat lawaaiig.. maar het kan de distributiespanner zijn die eigenlijk net een tandje verder springen moet, maar dat nog net niet doet.. even de bout met de drukveer er uit halen, die met sleutelwijdte 12! dan een asje er in steken en proberen of je een klikje door kan drukken. er zit nl een soort rateltje in, zodat de spanner wel verder kan maar niet terug.
nooit de 2 inbusbouten losdraaien!!
als je twijfelt aan km stand, controleer dan bij slijtage van remschijven ed.

groet,

Pieter
 
Hij ziet er behoorlijk goed uit, geen slijtage bij de voetsteunen bv van het vele gebruiken, collector lijkt ook nog allemaal heel, alleen wat aanslag bij de remvloeistof houder op t stuur. De mijne met 77.500km op de klok zag en ziet er wel wat gebruikter uit dan deze.

Wat betreft t wiebelen in de bochten, allereerst hier de owners manual zorg dat de voorveringinstelling goed/gelijk staat (dus veervoorspanning en demping), ververs eventueel de olie in de voorvork, en hoe oud/versleten zijn de banden (DOT code op de zijkant vd band), etc In die manual staat ook hoe je t balhoofd checkt en de suggestie over wiel lagers, maar geen beschrijving hoe.

Bij mij zit de onzekerheid in stuurgedrag (na vervangen balhoofdlagers, verversen olie in vorkpoten en instellen vering en demping) juist in geen demping meer in mn achtershock hebben, die moet of gereviseerd of vervangen worden. De simpele check is: achter de motor staan en naar beneden inveren, als ie keihard terugkomt is je demping laag, dat kun je instellen (zie de manual), of deze is lek, dan dus reparatie/vervanging.
 
Hmm, het lijkt er nu op dat ik de achtershock demping de verkeerde kant op heb gedraaid, dus op 5 klikjes zacht ipv 15 klicks hard...
 
Goede en zonnige middag allemaal!

Na ongeveer anderhalve maand mijn TDM in bezit te hebben begin ik mij toch wel wat zorgen te maken over het olie verbruik..
Ik weet dat de TDM's notoir zijn maar heb na 1.000 km er direct 800cc in moeten gooien, daarna weer 700 gereden en na de rit gecontroleerd om erachter te komen dat hij weer bijna leeg is. Omdat ik het toch niet helemaal vertrouw maar goed overal gaan kijken en ter hoogte bij het voortandwiel, die cilinder boven de katalysator, zit me een hoop olie! Er zit zowel dikke aangekoekte olie (te veel ketting olie?) en enkele drupjes. Wat denken jullie er van? Een lekkage ergens? Via het TDM forum op Facebook zeiden ze dat de pakking bij het voortandwiel misschien lekt..
Heb een foto maar krijg deze niet toegevoegd.. Alvast bedankt!
 
Heeft iemand nog een givi wingrack (of alleen montagebeugels ervoor) te koop staan?
Dit om een 3 delige kofferset van givi monokey te kunnen bevestigen.
Ik had een site gevonden maar die kan ze helaas niet meer leveren. :/
 
Goedenavond,

Het is al weer even geleden dat ik op dit forum zat, maar na de aanschaf van mijn eerste TDM enkele weken geleden heb ik toch wat vragen die ik aan de experts voor wil leggen :p

Ik heb een TDM 850 uit '98 gekocht die volgens de teller 22.000 kilometer gelopen zou hebben. Nu ik een paar honderd kilometer gereden heb kom ik toch wat dingetjes tegen die mij aan het twijfelen brengen over de tellerstand en daarom zou ik graag willen weten of dit bekende problemen zijn of dat er iets niet klopt.

- Er is een licht getik hoorbaar in het blok dat verdwijnt vanaf 3500 toeren, het klinkt niet ernstig maar wel onnatuurlijk. Zouden dat de kleppen al kunnen zijn?

- De voorvering stuitert nogal. Vooral als ik in de bochten rimpels in het asfalt tegenkom voelt het wat onveilig en op klinkers heb ik soms het idee dat er speling op het balhoofd zit.

- De derde versnelling is wat lawaaiig. Heb op dit forum al kunnen ontdekken dat dit een bekend verschijnsel is dat geen kwaad kan, maar zou dat bij deze kilometerstand ook al voor kunnen komen?

De motor is verder helemaal origineel en ziet er wel uit alsof ie niet meer dan 20k gereden heeft, maar ik heb inmiddels toch mijn twijfels. Ik ga binnenkort een weekend weg richting Frankrijk en wil de zaken wel goed op orde hebben.


Voor de beeldvorming :)

[afbeelding]

Die ziet er nog netjes uit, de mijne van hetzelfde bouwjaar, met 98k meer gelopen ziet er toch wat minder uit

Ik zou ook wel twijfelen met een moto die gemiddeld 1300 km /jaar gereden zou moeten hebben..
 
Pieter H bedankt voor het advies.

Vanavond het spul even los gehaald en alles na gelopen. stekker verbindingen aangeknepen. Het zag er allemaal wel redelijk uit. Er zat overal wel een vettige laag op.
Bougies; eentje goed andere iets donker, is mij verteld dat die iets te rijk staat.
Heb even de bobines nagemeten. Primair / aanstuurkant meet rond de 3,7 ohm. Echter de secundaire kant, gemeten tussen de plus aansluiting en de vers aangesneden bobine kabel, meet bij de ene 24kOhm en de andere 57kOhm. Weet niet wat het bij deze bobine moet zijn. Maar lijkt mij dat er eentje defect is.

Filmpje van het fenomeen.

https://youtu.be/V-ijwtmkKgY

ps. Kan ik hier verder gaan met dit verhaal of moet ik een post starten in het techniek gedeelte van dit forum ?
 
Kunt prima hier doorgaan, maar een eigen topic openen in de Tech sectie kan ook, voor nog meer advies.

Goed filmpje, ik ben slecht met electronica al zou ik even -beide- bobines vervangen, 2dehands zo gevonden lijkt me, maar hier zijn wel de waardes uit de Service manual:

ElectricalSpecificationsTDM850.png
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vorige week een paar dagen naar de Moezel geweest op de TDM, en ik moet zeggen, wat is ie goed, deze 900. :}
Ik weet niet wanneer Yamaha het heeft veranderd maar het zadel is eindeloos veel beter dan de oudere 900's, hele dag rijden en geen zere billetjes *O*
En de afzichtelijke ruit doet het ook beter dan verwacht, mijn maat had last van de wind op de snelweg, niks van gemerkt :P
Ja, deze mag nog even blijven, morgen naar Pieter voor een 60.000 beurtje en dan kan ie weer een paar maandjes :]
 
Ik ben vorige week een paar dagen naar de Moezel geweest op de TDM, en ik moet zeggen, wat is ie goed, deze 900. :}
Ik weet niet wanneer Yamaha het heeft veranderd maar het zadel is eindeloos veel beter dan de oudere 900's, hele dag rijden en geen zere billetjes *O*
En de afzichtelijke ruit doet het ook beter dan verwacht, mijn maat had last van de wind op de snelweg, niks van gemerkt :P
Ja, deze mag nog even blijven, morgen naar Pieter voor een 60.000 beurtje en dan kan ie weer een paar maandjes :]

Vorige week plenty TDM's rond de moezel :] :] *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan