Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Ik heb sinds drie maanden een 3vd uit 1995. Na het vervangen van de balhoofdlagers, olie, bougies (wat een crime, die rechterbougie!) e.d. wil ik ook een 12V sigarettenplug aansluiten om de TomTom aan te sluiten. Ik wil ergens achter het contact een draad aftappen. Ik heb alleen geen elektrisch schema van de 3vd. Ik heb alleen het handboek van de 4tx die, volgens mij, een andere elektrisch schema heeft.

Heeft iemand ervaring van waar ik stroom kan aftappen zonder dat de zekeringen er uit vliegen?

P.s. bij een Motoport vertelde een monteur me dat zij bij handvatverwarming stroom van de remschakelaar afhalen. Ik weet niet of dit zo n goed idee is.
 
Lang draadje direct naar de accu is geen optie? Op mijn tdm had ik de 12v aansluiting rechtstreeks op de accu met 2 losse kabeltjes zodat de druppellader ook op die aansluiting kan.

De stroom voor navigatie zou ik bedraad doen en niet met stekkertjes. Levert gedoe op met regen ed. Desnoods haal je de tank er af en kun je bij de kabelboom. Even meten welke dikke kabel aangaat met contact en dan daar aftappen mocht je dat willen. En anders voor het contact aftappen. Dat zijn vaak dikkere kabels die wat meer stroom kunnen doorlaten zonder oververhit te raken.
 
Navigatie trekt relatief weinig stroom. In het algemeen wordt die aangesloten op de plus-draad van het stadslichtje, die gaat altijd aan als het contact aangaat en daarmee is de voeding meteen geschakeld. Inderdaad kun je de aansluiting beter direct aansluiten dan via een 12V stekker, zeker als je de mount permanent op de motor laat zitten.
 
Ik heb hem zelf direct op de accu want dan blijft ie aan als je de motor uitzet. Vind ik zelf handiger omdat je dan ook in alle rust met dat ding kan pielen. Er zit bij mij wel een zekeringetje tussen.
De hvv schakelt via een relais direct op de accu (gezekerd) De voeding van het relais komt van mijn licht. Als ik kouwe klauwen hou weet ik dat ik mijn licht vergeten ben. (regelaar van de hvv zit weer na het relais)
 
Laatst bewerkt:
iemand enig idee trouwens waar je voor een tdm900 zo'n navi beugel kan kopen die onder je ruitje kan?
 
iemand enig idee trouwens waar je voor een tdm900 zo'n navi beugel kan kopen die onder je ruitje kan?

Die zul je zelf moeten freubelen, en denk er om dat het niet met alle ruitjes kan in verband met de ruimte, de z.g.n Double bubble ruitjes van bv MRA hebben die ruimte wel.
 
was ik al bang voor. Had bij salami een mooie gezien op z'n fiets. Zal hem wel ff pb'en een dezer dagen
 
Navigatie trekt relatief weinig stroom. In het algemeen wordt die aangesloten op de plus-draad van het stadslichtje, die gaat altijd aan als het contact aangaat en daarmee is de voeding meteen geschakeld. Inderdaad kun je de aansluiting beter direct aansluiten dan via een 12V stekker, zeker als je de mount permanent op de motor laat zitten.

Ik denk dat dit de oplossing wordt. Permanente spanning op de plug ben ik niet zo'n voorstander van.
Ik heb een inbouw contrasteker gekocht die ik in het zwarte gedeelte van de kuip wil plaatsen. Op de contrasteker zit een dekseltje die de regen aardig tegen zal houden. Thuis staat de motor binnen dus veel regen krijgt het niet te verduren.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is of de groep (lees zekering) een navigatieapparaat er bij kan hebben. 1,5 Ampere kan het zomaar zijn (op het moment van opladen, output steker van TT geeft 1,2A aan).
 
Zekering moet het wel trekken, er zijn meer TDM-rijders die de aansluiting zo hebben geregeld.
Kijk, daar was ik benieuwd naar. Er zijn dus beproefde ervaringen.
Als de zekering er al een keer uitknalt kun je er toch gewoon een stapje hoger indrukken? Lijkt mij niet zo'n probleem.
Tot op zekere hoogte heb je gelijk, maar als ik de sommige draadjes bekijk zal er niet veel stroom doorheen kunnen. Zwaardere zekering kan tot smelten van de isolatie leiden.
 
Bij twijfel kun je ook een andere opzet kiezen: Haal een vaste 12V (gezekerd!) vanaf de accu, en zet daar een relais tussen. Schakel dit relais met een draad vanaf het stadslichtje. Dan weet je zeker dat daar niet te veel stroom doorheen gaat, en is de aansluiting alsnog geschakeld. Iets meer werk, wel zekerder!
 
Je kan rustig vanaf het stadslichtje aansluiten, die is 10A afgezekerd.
wij sluiten bijna altijd op die manier aan.
wel even netjes solderen en een stukje krimpkous er om om problemen in de toekomst te voorkomen.
 
Je kan rustig vanaf het stadslichtje aansluiten, die is 10A afgezekerd.
Dat zal niet alleen voor het stadslicht alleen zijn. Dat draadje kan geen 10A aan...
wel even netjes solderen en een stukje krimpkous er om om problemen in de toekomst te voorkomen.
Lijkt me verstandig, bij het contact zitten van die klemmetjes geleverd. Leuk voor de eerste maanden. Daarna nog leuker als je storingszoeken je hobby is.
 
Dat zal niet alleen voor het stadslicht alleen zijn. Dat draadje kan geen 10A aan...Lijkt me verstandig, bij het contact zitten van die klemmetjes geleverd. Leuk voor de eerste maanden. Daarna nog leuker als je storingszoeken je hobby is.

Kan makkelijk 10 ampere over dat draadje. 0.75 is tot 15 ampere dus wordt daar maar niet nerveus van
 
Vraagje: accu van TDM is overleden, deze zit onder de tank.
Wat is handiger, tank er af of de accu bij de vering er uit halen (filmpje op YT)
 
Als het een 850 is: via achteren langs de vering. Zo staat het zelfs in het werkplaatshandboek! Helaas heb ik dat ooit een keer aan een monteur (!) moeten vertellen die al een half uur aan het klootviolen was om er bovenaf bij te komen...
 
Accu
4TX gaat langs de achterveer, een 3VD onder de tank vandaan.

Eerst accukabels van startrelais en massa van frame losmaken en isoleren. accubak losmaken.
achterrem pomp los en aan de kant, kan de accu met accubak zo langs de veer.
Makkelijk om het achterwiel en de hugger te demonteren, maar niet echt noodzakelijk.
 
Sinds deze week ook in het bezit van een TDM, afgelopen dinsdag opgehaald in Hoornsterzwaag, dus ik lees ook mee hier :+
QRVcBQ.jpg
 
Gister had ik eindelijk een vrij moment om goed aan de slag te gaan met de motor. Het was tijd om de kleppen te stellen (eerst keer, na 45k).
Helaas bleek dat er 4 inlaat-kleppen net te strak stonden. Zo doende ben ik dus op zoek naar een aantal nieuwe shims. Eerst ga ik onderling wat wisselen, maar ik ontkom er niet aan toch een paar nieuwe te halen.
Wie-o-wie heeft een goed adres waar shims om korte termijn (dus op voorraad) te verkrijgen zijn voor een normale prijs?
 
Pieter H van HPS ( actief op dit forum)

Hoe bevalt de uitlaat Nico? Heb je hem al aan het grommen onder de 900?? Mijn TDM staat al weer een paar maandjes op stal en te trappelen voor het nieuwe seizoen. Gister even een kort ritje gedaan en zou bijna zeggen dat de Forte in de tank wat heeft gedaan met de carbs. Hij liep verbazend smooth. Al zou het verbruik vast niet veranderd zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan