Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Die truc werkte niet bij mij. De koper deeltjes zouden toch eenvoudig 'dikker' gemaakt moeten kunnen worden zodat er contact blijft. Ik probeer er wel een zeer dun platgeslagen stuiver tussen te frommelen als test. Anders toch maar andere schakelaar bij Pieter.

De binnenkant van de schakelaar zag er niet versleten uit, ook de 3 contactpuntjes van het koperen plaatje niet. Ik heb uiteindelijk in de schakelaar twee contacten met elkaar vastgesoldeerd zodat dimlicht nu altijd aan is. Meestal heb ik nu licht, maar soms bij starten wel en na starten niet meer.

Dan zit ik toch eerder aan een andere oorzaak te denken, hoewel ik nu in 9 van de 10 gevallen wel licht heb, en dat was veel minder vaak..
 
gisteren even aangewaaid bij HPS in Hoornsterzwaag.
Was een beetje aan t toeren in de Hoge Noord en had een klein schuivertje gemaakt in een berm die iets gladder en schuiner was dan ik had ingeschat.
Beetje dom. :+ (mn vorige motor was een Suup op Heidenau K60 banden; dan wen je eraan om de berm te pakken als je ergens niet langs kunt...). Kleine schade; knippertje, remhandel, rempedaal verbogen. Binnen een half uur had de monteur alles opgelost. Helemaal top. Koffie erbij, beetje rondgeneusd bij alle tdm's en trx-en die daar staan. Mooi werk en geweldige service! :}
 
Laatst bewerkt:
Vanavond KTM handkappen op de kop getikt. Passen prima op TDM4TX en stuk fraaier dan alle nieuwe die voor TDM worden aangeboden.

Maareh ik heb de stuurgewichten nu verwijderd en de kappen erop geschroefd. Zit als een huis. Maar mis ik de gewichten niet?
 
Maareh ik heb de stuurgewichten nu verwijderd en de kappen erop geschroefd. Zit als een huis. Maar mis ik de gewichten niet?

Grote kans dat je stuur trilt bij bepaald toerental.
Bij één van mijn fietsen heb ik ook geen stuurgewichten. Bij rijden met 5000 tpm op de snelweg beginnen mijn handen last te krijgen van het trillen. Is niet gezond hoor! De uiteinden van je zenuwen in je handen krijgen het hard te verduren!
 
Grote kans dat je stuur trilt bij bepaald toerental.
Bij één van mijn fietsen heb ik ook geen stuurgewichten. Bij rijden met 5000 tpm op de snelweg beginnen mijn handen last te krijgen van het trillen. Is niet gezond hoor! De uiteinden van je zenuwen in je handen krijgen het hard te verduren!

Ok maar hoe combineer je gewichten met handkappen?
 
Ik had destijds de handkappen op mijn 900 op de stuutgewichten gemonteerd. In het gat vd imbus een gaatje boren, draad tappen en klaar. Zorg dat het gat kleiner is zodat je de imbus nog kunt gebruiken. ;-)
 
Die oplossing heb ik al eens langs zien komen, txs. Maar de kappen passen precies zoals ze nu zitten. Die wil ik op dezelfde positie houden.
Ik zou natuurlijk gewichten aan de buitenkant vd handkappen vast kunnen maken door de bout van de handkappen te verwijderen. Dan klem ik de handkap feitelijk door het gewicht er tegenaan te schroeven.
 
Laatst bewerkt:
Die oplossing heb ik al eens langs zien komen, txs. Maar de kappen passen precies zoals ze nu zitten. Die wil ik op dezelfde positie houden.
Ik zou natuurlijk gewichten aan de buitenkant vd handkappen vast kunnen maken door de bout van de handkappen te verwijderen. Dan klem ik de handkap feitelijk door het gewicht er tegenaan te schroeven.

Dit heb ik idd gedaan met kappen van een v-strom.
alleen later heb ik dit aangepast door een groef in het stuurgewicht te draaien en daar de kap in gelijmt.
zie link.

http://www.jbx9.16mb.com/index.php?page=HGS

past mooi, en lijkt orgineel.
ik zal es een fotootje schieten als ik vanmiddag er aan toe kom.
 
voor welk type KTM zijn die kappen?

Ik zal als ik thuiskom het typenummer noteren. Heb wel een foto gegoogled:
cat-6000207910030.jpg
 
Dit heb ik idd gedaan met kappen van een v-strom.
alleen later heb ik dit aangepast door een groef in het stuurgewicht te draaien en daar de kap in gelijmt.
zie link.

http://www.jbx9.16mb.com/index.php?page=HGS

past mooi, en lijkt orgineel.
ik zal es een fotootje schieten als ik vanmiddag er aan toe kom.

netjes hoor! ik vind de kappen nog wat strakker dan de KTM. Die van de KTM vallen net niet over het remvloeistofreservoir heen, dat vind ik jammer. Ik denk dat ik ermee wegkom door simpelweg de bout uit de handkap te vervangen door het gewicht inclusief bout. Die draai ik zo vast. Ik zal een foto posten. Mooie blog heb je!
 
Ik had V-strom 650 kappen, dat past in combinatie met de stuurgewichten van een XT660Z (dan schuift het handvat niet over het stuurgewicht en ik had die toch nog liggen).
 
Dopje was ik al heel snel kwijt. Dealer had ze nog niet op voorraad. Hij heeft toen de dopjes van een nieuwe uit de showroom gegeven. Toen met kit vastgezet en nooit meer verloren. ;-)

Heb de tdm al een paar jaar niet meer. Heb er erg goede herinneringen aan. Een van mijn favoriete motoren.
 
Ik rijdt nu 15 jaar op mijn TDM 850 3VD.
Het is in mijn ogen een heerlijke machine, vooral voor op bergweggetjes rijdt hij heerlijk met zijn korte gasrespons. Op het gas is gaan en iets minder gas is direct remmen op de motor. Door het geringe vermogen kun je altijd lekker vroeg op het gas en bij remmen in de bocht richt hij zich weinig op. Ik vind het een heerlijke gooi en smijt-fiets :+ , ik mis alleen vermogen en ABS.

Nu vraag ik me af hoe verhouden de verschillende typen (3VD, 4TX en 900) van de TDM zich tot elkaar. Ik heb gelezen dat de TDM zich in zijn ontwikkeling meer naar de toeristische kant heeft ontwikkeld en minder gooi en smijt is geworden.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen
 
Ik heb geen ervaring met de TDM 3VD alleen de 750XTZ waar je ook lekker mee kon smijten. Ik rij nu een 850 4TX en sinds 3weken in het bezit van een TDM 900 ABS omdat een dag voor mijn vertrek naar Schotland het membraam van 1 carburateur scheurde. Een membraam was niet te regelen dus heb ik die dag nog een TDM 900 gekocht om toch nog op vakantie te kunnen op de motor en een setje nieuwe gasschuiven laten bestellen door mijn garage.

Wat mij opvalt tussen de TDM 900 en de 850 is dat hij gewoon nieuwer aanvoelt. Het schakelen gaat wat makkelijker, het remt beter. Kwa vermogen vind ik er geen verschil in zitten maar de 850 loopt wel wat soepeler met carbs dan de 900 met injectie. Het aan/uit gevoel van de 900 is de 850 vreemd al wen je daar ook wel vrij vlot aan. Nu moet ik zeggen dat beide TDM's van mij niet origineel zijn wbt afstelling. De 850 heeft een dynokit, k&n en sport demper, de 900 is voorzien van een powercommander.

Als ik de 850 terug heb van de garage zet ik beide TDM's tekoop en hou ik degene die overblijft als er 1tje verkocht is met als lichte voorkeur dat de 900 overblijft ivm de ABS. Dat meer naar de toeristische kant neigen tussen 1 van beide kan ik niet onderschrijven. Beide fietsen zitten prima en je kan op beide een potje goed gas geven zonder dat het vermogen je echt verrast.
 
Laatst bewerkt:
De 900 is wel wat meer tour kwa uiterlijk en ook breder dan de 3VD, schakelt wel soepeler. en gebruikt geen olie.
met de 850 kan je wat meer rouwdouwen vindt ik.
De 900 kan ook prima afgesteld worden zodat het aan/uit effect verdwijnt. daar zijn truukjes voor, ook zonder toepassing van een Powercommander.

@Pim, gasschuiven met membranen altijd hier op de plank hoor...dan wel gebruikte.


Groetjes,

Pieter
 
Heb ik ook wel eens, dat er wat los zit. ;)
Gelukkig nooit lang :$ :]

Nee ik vergis me. De ruimte tussen handgeeep en spiegel is wat groot en moet de spiegel iets naar buiten stellen. Rechts zie ik echter een circa 1cm brede afstandshouder. Hoort die er links niet ook tussen? Links weet ik trouwens zeler dat de handgreep goed zit omdat hij precies met het nokje in de uitsparing in het stuur valt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan