Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Gisteren een proefrit gedaan op een tdm850 uit '98 die te koop stond. De motor heeft bijna een ton op de teller maar heeft 15k km geleden een nieuw/gereviseerd blok gekregen bij hps motoren volgens de verkoper. Wat rijdt die een stuk beter dan dat kleine gs500 die ik nu nog heb.

Hi Chris, mocht je nog op zoek zijn, ik heb een vergelijkbare motor in de aanbieding momenteel. Alleen dan een iets lagere km stand en een gereviseerd blok dat nog minder km heeft gedraaid.
Yamaha TDM 4TX 1999 - kofferset - xenon - handkappen - etc. € 1.600
 
Hi Chris, mocht je nog op zoek zijn, ik heb een vergelijkbare motor in de aanbieding momenteel. Alleen dan een iets lagere km stand en een gereviseerd blok dat nog minder km heeft gedraaid.
Yamaha TDM 4TX 1999 - kofferset - xenon - handkappen - etc. € 1.600

Ik ben ondertussen al voorzien :) ook al wat lekkere ritjes op gemaakt. Alleen de benzineverbruik is een beetje te veel eigenlijk. kwam op m'n laatste tankbeurt op 1 op 12. een beetje pijnlijk met ook nog eens de hoge benzineprijzen van de afgelopen weken -O- Nu is nog de vraag, rij ik gewoon onzuinig, is het het stadsverkeer of is ie verkeerd afgesteld, of is er iets compleet anders mis mee :?
 
Kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld te rijk afgesteld, versleten gasbuizen, versleten choke plunjers of een sterk vervuild luchtfilter.
Verbruik hoort ergens tussen de 1:18 tot 1:25 te zitten, al lees je veel over hoger verbruik.

Je bougie geeft een aardig beeld of de motor te rijk saat.

Als er een 17" voorwiel in zit heb je een afwijking op de teller. Je kunt dat ook simpel testen door op de snelweg 10km te rijden, door de hectometerpaaltjes in de gaten houden.
 
Kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld te rijk afgesteld, versleten gasbuizen, versleten choke plunjers of een sterk vervuild luchtfilter.
Verbruik hoort ergens tussen de 1:18 tot 1:25 te zitten, al lees je veel over hoger verbruik.

Je bougie geeft een aardig beeld of de motor te rijk saat.

Als er een 17" voorwiel in zit heb je een afwijking op de teller. Je kunt dat ook simpel testen door op de snelweg 10km te rijden, door de hectometerpaaltjes in de gaten houden.
poeh, tussen de 1:18 en 1:25, dat haal ik bij lange na niet. 1:15.7 is t bij mij nu...
Zit wel een dynojet kit in, afgesteld op testbank, daar zou t miss iets mee te maken kunnen hebben. Choke hoeft ook niet aan om te starten...
 
Heb nog wat info gekregen van degene waarvan ik 'm gekocht heb :P Het blijkt dus dat ie wat rijker afgesteld staat dan normaal. En uiteraard heeft stadsverkeer ook niet echt geholpen :N Nu het twijfelen of ik morgen gratis de trein naar limburg pak of de motor (vanuit Groningen).
 
Mijn '98 zit altijd op 1:25. Zelfs bij circuitgebruik. Loopt niet warm, verbruikt weinig olie, loopt zeer netjes door de toeren en heeft bij koud weer een klein beetje choke nodig. Enige kritiekpuntje van mij zou zijn dat het oppakken vanaf stationair wat traag voelt, maar hij is nog nooit afgeslagen. Mogelijk dat dit met iets rijker afstellen verbeterd kan worden, maar ja, 1:25 is eigenlijk wel zo plezierig.

Ik zal binnenkort de CO-waarde eens meten.
 
Ook mijn TDM is een dikke zuiplap helaas. Met nieuwe brandstofpomp nog steeds 1 op 14, hiervoor 1 op 12. Bougies zijn beiden wel vrij zwart. Toch maar weer wegbrengen om af te laten stellen! Carbs zijn net gereviseerd en afgesteld bij HPS.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gistermiddag een stukkie op die van @prop-er gereden. Kan alleen maar onderschrijven dat hij prachtig loopt. Enorm lineair en heerlijk giftige gasrespons. Als het synchroniseren / reviseren / afstellen van de mengselschroeven tot dat resultaat leidt dan kan ik het van harte aanraden.

Wacht zelf momenteel op een flexibel stuk voor mijn bitsetje, ga daarmee met de mengselschroeven spelen. Als het niet werkt schakel ik ook de hulp van HPS in.
 
Hallo hallo! Ik heb ook een TDM 850 op de kop getikt. Hele mooie moto met 50xxx op de teller.

Beestje liep op een cilinder maar met een nieuwe bougie was dit al verholpen. Nu vind ik hem nog wel wat tam vergeleken met mijn FZR600, Maar nu heeft die natuurlijk ook een jaar lang stil gestaan. Zou het kunnen dat peut niet meer zo potent is of zit er troep in de carb. Hij loopt wel heel mooi.
1391797
1391798
 
Hallo hallo! Ik heb ook een TDM 850 op de kop getikt. Hele mooie moto met 50xxx op de teller.

Beestje liep op een cilinder maar met een nieuwe bougie was dit al verholpen. Nu vind ik hem nog wel wat tam vergeleken met mijn FZR600, Maar nu heeft die natuurlijk ook een jaar lang stil gestaan. Zou het kunnen dat peut niet meer zo potent is of zit er troep in de carb. Hij loopt wel heel mooi.
Bekijk bijlage 1391797Bekijk bijlage 1391798
Welkom!

Ik heb een vraag: past een 3vd schokbreker op een 4tx?
 
Ja, dat past. Maar meestal wordt een 4TX schokbreker op een 3VD gemonteerd. Een 3VD schokbreker kan ook iets (10mm) korter zijn. Zelf heb ik een langere schokbreker in de 4TX zitten, en dat stuurt geweldig.
 
Ja, dat past. Maar meestal wordt een 4TX schokbreker op een 3VD gemonteerd. Een 3VD schokbreker kan ook iets (10mm) korter zijn. Zelf heb ik een langere schokbreker in de 4TX zitten, en dat stuurt geweldig.
Oke goed om te weten,bedankt. Ik vraag t omdat ik mijn 4tx erg zacht vind. Proberen uit te leggen: bij lange "golven"/kuilen in de weg op hogere snelheid zakt ie erg ver in achter. Ook met zn tweeen erop gaat ie achter een heel stuk naar beneden. Lijkt alsof de schokdemper nog wel goed is, maar de veer dus erg soepel is. Beide dingen geven niet echt vertrouwen in bochten op oneffen wegdek
 
Je kunt een 4tX schokbreker harder of zachter verstellen. Helpt dat niet? Als je het zadel er af haalt, zie je het gelijk.
Ik heb er nu deze opzitten: KEDO - Artikel Details
Maar er zijn ook diverse andere leveranciers.
 
Ah ik was inderdaad ook al naar YSS aan het kijken maar het goedkoopste wat ik vond was iets van 360? Dus dit scheelt alweer. Heb je dan ook andere veren in de voorvork? Schijnt beter te zijn als je je schokbreker aanpast...
Demping onder t zadel staat inderdaad al op hard, dat scheelt inderdaad wel maar ik zou denk ik mn veervoorspanning wat hoger moeten zetten met de haaksleutel. Helaas zit het verstelmechanisme muurvast...
 
Ik heb een tijdje met YSS achtervering en de standaard voorvork gereden, en dat was goed te doen. Er zitten nu inmiddels wel Hyperpro veren in, maar echt een wereld van verschil is het niet. Hooguit dat kleine oneffenheden iets minder hard doorkomen, maar eigenlijk was de standaard vering aan de voorzijde heel zo slecht nog niet.

Ik moet wel zeggen dat ik nu al een aantal keren wat olie op de zuigerstang van de YSS demper heb gezien. Ik vermoed daar een kleine lekkage. Geen andere soortgelijke klachten online kunnen vinden, dus het is waarschijnlijk exemplarisch.

De YSS is standaard wel "stevig" afgeveerd. Voor zware belading prima, maar ik ga nog een keer de veervoorspanning iets verlagen.
 
Omdat ik er niet veel meer mee rijd verkoop ik m'n TDM 850,bj 1997,48267 km gelopen,RVS uitlaatsysteem met Viper dempers voor mooi geluid,db-killers zitten erbij,banden 75%,ketting en tandwielen nog lang niet versleten,44.000 km-beurt gehad,remschijven en blokken voor vorig jaar vervangen.

1557847518780..jpg
 
Ik heb een tijdje met YSS achtervering en de standaard voorvork gereden, en dat was goed te doen. Er zitten nu inmiddels wel Hyperpro veren in, maar echt een wereld van verschil is het niet. Hooguit dat kleine oneffenheden iets minder hard doorkomen, maar eigenlijk was de standaard vering aan de voorzijde heel zo slecht nog niet.

Ik moet wel zeggen dat ik nu al een aantal keren wat olie op de zuigerstang van de YSS demper heb gezien. Ik vermoed daar een kleine lekkage. Geen andere soortgelijke klachten online kunnen vinden, dus het is waarschijnlijk exemplarisch.

De YSS is standaard wel "stevig" afgeveerd. Voor zware belading prima, maar ik ga nog een keer de veervoorspanning iets verlagen.

Na een weekendje Eiffel met lichte bepakking besloten de vering even te laten voor wat het is. Als ik alleen erop zit rijdt t prima en een aanzienlijk bedrag investeren voor de paar keer met passagier is nu even geen optie.

Wel nog een vraagje over het verbruik: Kun je ook zien aan naalden/buizen in de carbs dat ze versleten zijn? En ik heb een dynojet kit erin, iemand die weet waar ik instellingen voor de mengselschroeven kan vinden daarvoor? Hij loopt namelijk te rijk en niet zo'n beetje ook.
 
Heeft iemand hier een goede bobine rondslingeren ter overname? Het liefst in een straal van 50km rondom Culemborg, wil hem eigenlijk vanavond of morgen ophalen zodat ik de motor dit weekend weer rijdend kan krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan