Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Na een paar honderd kilometer te hebben gereden begon ik een verbruik van 1 op 12 best wel veel te vinden. Vorige week een run laten doen bij No Limits in Roden en het bleek dat de orginele gasnaalden er nog in zaten en hij veel te rijk was afgesteld(en kapotte rubbers bij de luchtinlaat)!-O- Na een iets betere afstelling (niet veel beter, maar alle beetjes helpen) is het verbruik verbetert naar een verbazingwekkende 1 op 15! Het teller is ondertussen helemaal rond gegaan en ergens komende maand komende maand komt er een dynojet kitje in en kan de plezier helemaal beginnen. Ben benieuwd wat het verbruik gaat worden en lekker touren :]
1397574
1397575
 
Hoera , na lange tijd uitkijken , proberen , wikken en wegen , toch een TDM 850 weten te vinden , geen 900 wegens te veel protest van mevr. op budget vlak dan . Voor 1200 ,- een tuig gevonden uit 2000 . 4tx type dus . Maar er ontbreekt wat ABS materiaal aan , ik bedoel dan delen van de kuip .
Nu zoek ik al een tijdje met behulp van de zoek functie naar het soort koplamp(en) . H7 of zo ?? Dus ik weet het nog niet . Ik zou die toch al willen vervangen door led exemplaren.
 
Overigens geeft een setje Xenon vele malen meer licht dan welke LED lamp dan ook.
Groot licht kun je beter origineel laten, dan kun je daar gewoon mee seinen. Xenon is daar te traag voor. (lange opstarttijd)
 
Gefeliciteerd met je 4TX. De laatste der 850's en de beste! Je kan om te weten wat voor lampje je waar nodig hebt eenvoudig op het lampglas kijken. Geen wph voor nodig. Ik heb in mijn 3VD gewoon een goede kwaliteit lampjes. Bevalt mij prima.
Grt,
Chris
 
Bedankt voor de snelle respons . H1 voor dim en H3 voor groot dan . Ik heb een handleiding maar er stond niks in die aard in vermeld , wel het vermogen ( in W ) . 👍
 
Tja , ..en die Chinezen zijn ook niet te vertrouwen . Ooit kocht ik via W..sh een set led lampen voor mijn auto , achterlichten , remlichten , richtingwijzers en voor kentekenplaat . Maar die werkten niet of gaven te weinig licht . Gekloot dus ! 🤔🥴
 
Op mijn huidige TDM zit een TopSellerie zadel, en ik ben er erg tevreden mee. Zat er al op bij aankoop, dus ik heb geen vergelijk met het originele zadel.
 
Ik zag reeds voorbeelden van Tdm,s met vervangzadel , bijzonder mooi en je kan ze nog naar eigen willekeur samenstellen , kleur , stiksel , motieven enz . Nogal wat beter dan dat oudbollige origineel . 🙀
 
Ik heb interesse in een TDM 900 uit 2002. Nog bekende TDM punten waar ik op moet letten bij de aankoop? Ik heb gezocht op MF maar kon niks vinden dus daarom maar even de vraag :]
 
hhrulez , vervelend he , dat ze niet antwoorden . Ik heb even google gebruikt met de vraag naar Tdm900 en je vind al wat verhalen . Ik weet het heel dat verhaal hier doorlezen over de Tdm 900 vraagt veel doorzettings vermogen .
Iedere motor heeft wel ergens een ding dat wat zwakker is dan gemiddeld . Ik bv bij mijn Tdm 850 vind het controleren van het olie peil door dat kijkglasje niet echt gemakkelijk en het al of niet aanwezig zijn van de bok en de daarmee gepaard gaande grondspeling in bochten ! Bij mijn vorige Tdm 850 was dat glasje zodanig vervuild dat je minuten lang met een zaklamp moest pieren om dan te gokken dat er waarschijnlijk teveel olie inzat of juist niks ! 🥴
 
Laatst bewerkt:
Blokjes van TDM900 zijn onverwoestbaar.
Het plastic wil wel eens barsten als mensen de kappen te strak aangedraaid hebben (en plastic op leeftijd komt).
Er zijn verder geen specifieke punten voor bekend.

Versnellingsbak wil wel eens wat ruw opkomen maar dat is Yamaha eigen.

As usual dus: let goed op onderhoud en slijtagedelen. Verder moet elke 42.000km de kleppen gesteld.

Ik heb al meerdere TDMs met meer dan 200.000 gezien. Mijn eigen ook inmiddels bijna 110.000. Niets aan t handje.
 
Ten 900 2002? In ieder geval geen last van vastzittende regelklepjes van de abs pomp. Want die zit er niet op. Datzelfde geldt voor de immobilizer in de sleutel. Verder eens met jpreesink.aanvullend nog: grotere kans rond de 100.000 km dat de dynamo vervangen moet worden. En eigenlijk is dat een compliment. Vele ander motoren moet dat al bij een veel lagere kilometerstand. En...check of des levering van de achterhoek nog goed is en voldoe de gesmeerd. Dat smeren van de levering van de achterhoek isz een beetje een rotklusje, vandaar dat het niet ieders hobby is om dat te doen.

Bullitproof motor overigens. De Franse gendarmerie rijdt er bijvoorbeeld ook op. Heb ik tot mijn schande moeten ontdekken. 😟
 
Ik heb veel gelezen over uitgesleten buizen in de carburateurs. Nou verbruikt mijn 4tx nogal wat (1:15,8) en ruikt ie flink naar benzine tijdens het rijden. Ook hoef ik de choke nooit te gebruiken dus wellicht dat daar ook iets niet helemaal 100 is. Nou heb ik weinig tijd, dus zit eraan te denken om preventief een revisieset te kopen (incl. naalden en buizen) zodat als de carbs eraf zijn en t nodig is, ik die meteen kan installeren. Ook heb ik een modificatie gevonden waardoor de naalden niet meer tegen de buis hangen, die zal ik ook toepassen.

Vraag: Welke revisieset moet ik hebben met de juiste buizen/naalden combinatie die minder snel slijt?
 
dank. 10 dagen geleden gemaild, nog geen reactie vandaar even berichtje op dit forum. Er is vast iemand hier die ook zo'n setje gekocht heeft dacht ik :)
 
Sinds vorige week de trotse eigenaar van een 4TX uit '96, mijn eerste motor. Na een kleine 1000km ben ik er wel uit dat het een fijne motor is! Ik ben van plan een groot deel van het onderhoud zelf te doen, dus zal zo af en toe wat vragen hebben. Maar eerst een Hayne's manuel aanschaffen!
 
dank. 10 dagen geleden gemaild, nog geen reactie vandaar even berichtje op dit forum. Er is vast iemand hier die ook zo'n setje gekocht heeft dacht ik :)

Nog een keer mailen, of gewoon even bellen. Pieter is altijd behulpzaam, maar het blijft een mens.
 
Vandaag m'n eerste langere rit gedaan met de TDM gedaan, rondje van 220km naar de afsluitdijk en weer terug naar Groningen. Na een carburateur reparatie bij No-limits in Roden omdat hij verbruik te hoog was, bij 200km op de teller gaan tanken en ik hoefde maar 10 liter te tanken, van 1 op 12 naar 1 op 20 gegaan *O*
1403117
 
Vandaag m'n eerste langere rit gedaan met de TDM gedaan, rondje van 220km naar de afsluitdijk en weer terug naar Groningen. Na een carburateur reparatie bij No-limits in Roden omdat hij verbruik te hoog was, bij 200km op de teller gaan tanken en ik hoefde maar 10 liter te tanken, van 1 op 12 naar 1 op 20 gegaan *O*
Bekijk bijlage 1403117

Mooi dat het verbruik bij jou opgelost is! Wat bleek er stuk te zijn aan de carburateur? Mijne staat nu ook bij de garage voor hetzelfde probleem.
 
Mooi dat het verbruik bij jou opgelost is! Wat bleek er stuk te zijn aan de carburateur? Mijne staat nu ook bij de garage voor hetzelfde probleem.

Gasnaalden waren behoorlijk versleten, was ook wel te verwachten met 100k op de teller en de orginele naalden nog. Is een standaard probleem voor de oudere 850's (dacht tot 1999(?)) las ik
 
@ Chris95 inderdaad , de 1999 tot 2001 TDM's hebben andere carbs. (En versnellingsbak en electronica) Pre 1999 kan je een modificatie aan de carbs uitvoeren die er voor zorgen dat de naald rechter in de naaldbuizen valt. Naalden en naaldbuizen slijten dan minder.
Grt,
Chris
 
Terug
Bovenaan Onderaan