Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Ik kan het niet laten....
Vanavond naast m'n trouwe 3VD nog een TDM gekocht, een 4TX uit 1999, goud/zilver van kleur.
Km stand redelijk hoog en er moeten wat dingen gebeuren ..... Al bij al weer een leuk project..
Wat rijden ze toch lekker, die laatste generatie 4 TX-en....
grt,
Chris
 
Ff nog een plaatje van de fiets!
Mocht een van jullie nog een nette rechterlower hebben,in de goede kleur, dan hoor ik het graag.
grt,
Chris
 

Bijlagen

  • DSCF3203.JPG
    DSCF3203.JPG
    290,6 KB · Weergaven: 30
  • DSCF3204.JPG
    DSCF3204.JPG
    330 KB · Weergaven: 21
  • DSCF3205.JPG
    DSCF3205.JPG
    306,7 KB · Weergaven: 21
Onderstaand een Franse tdm GT. Daar zat een grotere onderkuip op als op de Nederlandse GT versie.
1563473361976.png


En een linkje naar een Franse site met meer plaatsjes.
 
Goedemiddag Forumleden,

Gister mijn TDM 850 3vd uit 1993 opgehaald. na 100 kilometer viel hij echter ineens stil. Na wat onderzoek is het wel een elektra verhaal. Motor heeft laatste jaren redelijk wat stilgestaan maar wel zijn onderhoud gehad.

Accu dient sowieso vervangen te worden maar ik vermoed ook een kapotte spanningsregelaar.

Nu zijn er wel vervangende te krijgen maar ik heb me ook laten vertellen dat de spanningsregelaar van een nieuwer type TDM wat betrouwbaarder zijn.

Klopt dit? Is dit uit te wisselen en van welk type zou dat dan zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg,

Yoeri
 
Controleer vooral ook de stekkerverbinding bovenop het blok. Tussen dynamo en spanningsregelaar.
Gereviseerde of aftermarket spanningsregelaars zijn meestal beter dan de originele
 
Hallo, ik overweeg om miijn aprilia futura te verkopen, gewoon omdat ik weer eens wat anders wil en een tdm heb ik altijd mooi gevonden.
Nu zag ik bij Middendorp motoren een (op de foto's) mooie tdm te koop staan, maar dan ben ik al gelijk voorzichtig, want middendorp...
Voorraad deze zou een tdm uit 1999 zijn met 24XXX km op de teller, maar ik vind het dan weer verdacht dat je een volledige kofferset op een motor zet en het dan voor elkaar krijgt om er zo weinig mee te rijden in 20 jaar.
Nou heb ik mijn motor ook gekocht met 7000km op de teller, maar dat was aan alles aan de motor te zien en voelen(ik ken het motorblok van de rsv en de falco), versnellingsbak was strak, niks versleten e.d.. maar een tdm kan ik niet herkennen of hij meer dan 24dkm heeft gereden.
Maar als ik daar nou toch naartoe ga, of ergens anders natuurlijk waar moet ik nou specifiek op letten bij de tdm? olieverbruik is natuurlijk op een testritje niet te checken.
 
Originele kleppendekselpakking. (Geen vloeibare pakking te zien)
Kleppen worden bij 42.000km gesteld.

Bij 24k is hij wss aan z'n derde voorband toe. Hoeveel resten stickers zie je zitten van het plaklood?

Een ingevuld onderhoudsboekje helpt natuurlijk mee.
 
Hoi,

Ik ben aan het rondkijken naar een volgende motor en keek aanvankelijk niet maar de TDM maar vind hem nu toch interessant worden.

Wat ik nog niet helemaal duidelijk heb, hoe zit het nou met dat olieverbruik?

Lusten ze allemaal een slok en hoef je je hier niet druk om te maken of kun je ze dan beter laten staan?

En hoe controleer je dat tijdens een proefrit? Je rijdt er dan tenslotte maar een ritje van zeg een half uur mee. Dan zal hij niet veel olie verbruiken.

Nog andere specifieke dingen om op te letten?
 
Mijn TDM uit '98, km stand 28.000 verbruikt nauwelijks olie. Toch ruik je 'm best wel, en komt er wat blauwe rook uit de uitlaat bij stevig gassen.
Je kunt er bij een aankoop eigenlijk niets aan controleren. Het is een gok.

Als je niet veel kilometers gaat rijden, is het olie checken/bijvullen ook niet zo'n probleem. Het grootste probleem zijn de voorgaande TDM bezitters die zo'n ding een jaar berijden, zonder onderhoud te doen, en dan weer verkopen. Als ze een keer zonder olie hebben gelopen, is het al snel einde oefening.

Kijk anders naar een TDM 900. Die hebben dat probleem niet, en worden ook heel betaalbaar.
 
Bij mij ook stank en blauwe rook, maar die zuipt liters olie. Ben de tel kwijt hoeveel flessen ik erbij heb gegooid op vakantie.

Vraagje: Ik hoor/voel gekraak in de omgeving voorste tandwiel onder belasting, dus bij wegrijden (net koppeling los) of bij afremmen op motor. Vooral bij lagere snelheden maar kan zijn dat ik het gewoon niet meer hoor/voel bij hogere snelheden door overige trillingen en windherrie. Ketting en tandwielen zijn nog niet versleten, maar ook niet meer nieuw. Bij stationair draaien in 1e versnelling op de bok klappert de ketting op een vast punt per omwenteling op en neer. Iemand enig idee? Dacht eerst wiellagers, maar die zijn het niet.
 
Laatst bewerkt:
Pfff. Lagers van de uitgaande as/voorste kettingwiel? Soms zitten er scheuren in het frame tegenover het kettingwiel. Misschien goed om daar even op te checken als je rare geluiden hoort. Ik zou gewoon de kettingset preventief vervangen, kost de wereld niet. Zit er nog genoeg rubber op de achterbrug? Of is de ketting daar inmiddels de achterbrug aan het opeten? Check dan ook gelijk je transmissiedempers in het achterwiel. Er zitten daar ook drie wiellagers.
 
Olie verbruik was bij mijn TDM '95 1e model, verdwenen na het plaatsen van nieuwe zuigerveren bij 50k.
Verder geen problemen gehad. Fijne motor.
 
Hoi,

Ik ben aan het rondkijken naar een volgende motor en keek aanvankelijk niet maar de TDM maar vind hem nu toch interessant worden.

Wat ik nog niet helemaal duidelijk heb, hoe zit het nou met dat olieverbruik?

Lusten ze allemaal een slok en hoef je je hier niet druk om te maken of kun je ze dan beter laten staan?

En hoe controleer je dat tijdens een proefrit? Je rijdt er dan tenslotte maar een ritje van zeg een half uur mee. Dan zal hij niet veel olie verbruiken.

Nog andere specifieke dingen om op te letten?
Valt inderdaad niet te checken bij een proefrit (of hij moet écht veel verbruiken). Zelf was mijn TDM850 bij 55dkm aan revisie toe (olie liep er praktisch doorheen) en daarna bleef het olieverbruik steken bij zo'n 0.5L per service interval (7000km als ik het mij goed herinner). Weggedaan bij 92dkm. De 900 is in veel opzichten wel echt een verbetering van de 850, maar vond zelf de 850 fijner rijden.
 
Hallo, ik overweeg om miijn aprilia futura te verkopen, gewoon omdat ik weer eens wat anders wil en een tdm heb ik altijd mooi gevonden.
Nu zag ik bij Middendorp motoren een (op de foto's) mooie tdm te koop staan, maar dan ben ik al gelijk voorzichtig, want middendorp...
Voorraad deze zou een tdm uit 1999 zijn met 24XXX km op de teller, maar ik vind het dan weer verdacht dat je een volledige kofferset op een motor zet en het dan voor elkaar krijgt om er zo weinig mee te rijden in 20 jaar.
Nou heb ik mijn motor ook gekocht met 7000km op de teller, maar dat was aan alles aan de motor te zien en voelen(ik ken het motorblok van de rsv en de falco), versnellingsbak was strak, niks versleten e.d.. maar een tdm kan ik niet herkennen of hij meer dan 24dkm heeft gereden.
Maar als ik daar nou toch naartoe ga, of ergens anders natuurlijk waar moet ik nou specifiek op letten bij de tdm? olieverbruik is natuurlijk op een testritje niet te checken.

De rubbers van de voetstepjes zeggen ook een boel. Bij 100.000 km beginnen die toch flink te slijten. Ook de remschijven zouden bij 24Kkm nog ongeveer nieuw moeten aanvoelen.
 
De voetsteprubbers van mijn TDM900 sleten ook al flink na 16000 km, toen nieuwe geplaatst maar binnen 5000 km alweer forse slijtage. Oftewel, het zegt niet altijd wat over hoeveel km hij gereden heeft.
 
De voetsteprubbers van mijn TDM900 sleten ook al flink na 16000 km, toen nieuwe geplaatst maar binnen 5000 km alweer forse slijtage. Oftewel, het zegt niet altijd wat over hoeveel km hij gereden heeft.
Dat zegt inderdaad meer over jou bewegelijkheid ;)
 
Hoi mensen! Ik heb mistlichten en een schakelaar voor aan het stuur. (Mistlampen niet voor aan het stuur haha)

Heeft iemand tips waar ik die lampen qua stroom het best kan aankoppelen? Hoeft niet per se geschakeld te zijn via de sleutel.

Bedankt!
 
Je kan ze bijvoorbeeld schakelen op grootlicht, dimlicht of stadslicht. Ik heb mijn verstralers zelf op het grootlicht gezet omdat ze te fel zijn om gewoon te gebruiken. Plusdraad naar het rechter armatuur doorgeknipt en gestript, beide met de plus draad van de leds weer vast gesoldeerd en een krimpkous eromheen. De mindraad van de leds heb ik met een boutje en een oogje in het kuipframe onder het dashboard vastgezet. Daar zat een gaatje welke ik lakvrij heb gemaakt met de Dremel waar een M4 boutje doorheen paste tbv aarde.

Alle draden zijn goed te vinden als je je kuipruit, binnenkuip en dashboard los hebt gehaald. Geeft ook veel meer werkruimte.
 
Laatst bewerkt:
Heb het frame waar de toeter op zat verwijderd en de toeter naar boven toe gedraaid, zodat deze niet langer onder de topkuip vandaan stak. Volgens mij was dit achteraf onnodig maar ik twijfelde nog hoe ik alles ging monteren. Nu heb ik heel veel ruimte bij de vorkpoten. Heb de lampen uiteindelijk links en rechts van de vorkpoten in de bodem van de topkuip geschroefd. Je krijg morgenochtend een paar close ups van me. Nu lekker slapen.

IMG_20190816_211500.jpg
Screenshot_20190901-225317__01.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan