Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Goedenavond, ik zal mij hier ff komen voorstellen.
Ik ben Gerard, 51 jaar en woonachtig in Hoorn.
Heb al heel wat motoren in mijn bezit gehad en ben de laatste maanden flink aan het minimaliseren gegaan.
Vorig jaar heb ik een TDM 850 4TX gekocht welke mij zeer goed was bevallen maar aangezien ik zoveel motoren heb opgeruimd (waaronder deze TDM 850) heb ik besloten mezelf te trakteren op een jonger model. Ik heb van de week een TDM 900 gekocht van bj 2007 met een maagdelijke 5500 km.
Over een aantal weken krijg ik hem thuis afgeleverd dus dan het is mijn beurt om de kilometerstand wat op te gaan voeren voor de winterstop zich aandient.
 

Bijlagen

  • TDM900foto.jpg
    TDM900foto.jpg
    112 KB · Weergaven: 47
  • 1417977_21.jpg
    1417977_21.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 49
  • 1417977_1.jpg
    1417977_1.jpg
    93,2 KB · Weergaven: 42
  • 1417977_15.jpg
    1417977_15.jpg
    54 KB · Weergaven: 48
Goedenavond, ik zal mij hier ff komen voorstellen.
Ik ben Gerard, 51 jaar en woonachtig in Hoorn.
Heb al heel wat motoren in mijn bezit gehad en ben de laatste maanden flink aan het minimaliseren gegaan.
Vorig jaar heb ik een TDM 850 4TX gekocht welke mij zeer goed was bevallen maar aangezien ik zoveel motoren heb opgeruimd (waaronder deze TDM 850) heb ik besloten mezelf te trakteren op een jonger model. Ik heb van de week een TDM 900 gekocht van bj 2007 met een maagdelijke 5500 km.
Over een aantal weken krijg ik hem thuis afgeleverd dus dan het is mijn beurt om de kilometerstand wat op te gaan voeren voor de winterstop zich aandient.
Gefeliciteerd! Ik heb exact dezelfde kleur 8-)
Die van jou ziet er inderdaad echt splinternieuw uit, ongelooflijk zo'n kilometerstand. Da's zo'n 392 km/jaar.
Ben je overigens al lid van de TDM/TRX/Tracer club nederland?
 
Ook hier de vraag; hoelang gaat een ketting/tandwielenset op een tdm900 eigenlijk mee? Bij regulier onderhoud en vrij normale rijstijl.
 
Laatst bewerkt:
Dat is heel erg afhankelijk van het onderhoud.... Bij goed smeren houdt een kettingset het bij mij redelijk lang vol, op de 900 nog niet vervangen. Bij de 850 meestal rond de 30 k dacht ik. Op de 900 heb ik een Osco zitten, dat maakt het smeren wel makkelijker moet ik zeggen.
 
Dat is heel erg afhankelijk van het onderhoud.... Bij goed smeren houdt een kettingset het bij mij redelijk lang vol, op de 900 nog niet vervangen. Bij de 850 meestal rond de 30 k dacht ik. Op de 900 heb ik een Osco zitten, dat maakt het smeren wel makkelijker moet ik zeggen.
In mijn ervaring, en dat is niet beperkt tot een tdm900, is de levensduur strek afhankenkelijk van:
- rij je als er zout op de weg ligt, kortere levensduur;
- smeer je onvoldoende als het regent, en je rijd dan wel; kortere levensduur;
- smeer je onvoldoende regelmatig, of onvoldoende hoeveelheid; kortere levensduur;
- maak je de ketting schoon (en dan helemaal met zoiets als bijvoorbeeld diesel); kortere levensduur.

Als je een mooiweer-rijder bent, je hebt een goede kwaliteit kettingsets gemonteerd, je smeert voldoende, je wisselt het voortandwiel tussendoor: dan zie ik geen probleem in een levensduur van 40dkm.
En dat kan zeker wel! Bij een sv650, nieuw gekocht, heb ik bij een stand van 55dkm de set vervangen. Niet omdat de ketting niet meer kon worden gesteld, of de tanden op de kettingbladen te scherp waren afgesleten oid. Nee, enkel omdat ik toen, dom-dom-dom, dacht dat een kettingset gewoon niet zo lang mee kon gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Ik zoek een emulsiebuis voor een Mikuni BDSR38 Carburateur, voor een TDM 850 uit 1999.

Onderdelen voor de oudere modellen tot 1998 kom ik overal tegen met een BDST carb maar, die van mijn BDSR carb zie ik nergens.
Iemand die weet waar ik die kan halen ?
 
De onderdelen voor de carburateurs t/m 1998 zijn waarschijnlijk wat makkelijker te krijgen omdat daar meer problemen mee waren (uitslijten gasbuizen door de naaldstand). Na 1999 is dat probleem opgelost met de nieuwe carburateurs. De eerste suggestie die bij mij opkomt is even bij HPS motoren vragen.
 
De onderdelen voor de carburateurs t/m 1998 zijn waarschijnlijk wat makkelijker te krijgen omdat daar meer problemen mee waren (uitslijten gasbuizen door de naaldstand). Na 1999 is dat probleem opgelost met de nieuwe carburateurs. De eerste suggestie die bij mij opkomt is even bij HPS motoren vragen.
Die van mij rijd 1 op 11, het eerste wat ik dacht is uitgesleten gasbuis, maar ik moet de carburateur nog uit elkaar om te kijken wat het probleem is.

Zal ze is een mail sturen bedankt.
 
Die van mij rijd 1 op 11, het eerste wat ik dacht is uitgesleten gasbuis, maar ik moet de carburateur nog uit elkaar om te kijken wat het probleem is.

Zal ze is een mail sturen bedankt.
Mijn TDM had indertijd ook dat verbruik.
Daar bleef de choke hangen.
 
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb.
Vlotter hoogte stond 1mm te rijk en, TPS sensor staat niet goed.

Wat mij ook op valt is dat er andere gasnaalden in zitten 5EI85.
Ik dacht dat er standaard 6 serie naalden in horen te zitten 6DJP17 of 6CL1 ?
 
Ik zou hier nog even reageren in mijn zoektocht naar een betere zit- en stuurhouding.
Enige tijd geleden heb ik een aluminium stuur besteld bij Caferacerwebshop, na veel zoeken en meten op stuur "type 2" gekomen.

Deze had op het oog de beste afmetingen / sweep. Het stuur is een whopping 4.5 cm hoger en voor mij helemaal perfect :)
De TomTom zit op deze manier ook goed voor mij.

IMG_20211019_152416.jpg
 
Ff een klein schopje, het TDM topic begint uit het zicht te verdwijnen.
Twee dingen te melden: in het TRX topic een voor TDM 850 eigenaren een mogelijk interessant topic mbt het vervuilen van de carburateurs.
In motoplus van vorige week een interessant artikel over H4 en H7 lampen. Ik lees daarin dat de koplamp zelf een heel groot aandeel heeft.
Zou kunnen betekenen dat bv (AliExpress) led of xenon lampjes niet veel toevoegen.
 
Mss niet maar als die lampen een veel hogere lichtopbrengst hebben dan heeft het wel degelijk effekt.
Hier van halogeen naar led en het verschil is als in van kaarslampje naar floodlight.
Wel even opnieuw afstellen want brandpunt led is vaak anders dus de bundel ook.
Ik post meestal op tdm/trx-forum btw. Dubbelop heeft ook niet zoveel zin lijkt me.
 
Van h7 naar Hid xenon gegaan. Wel veel meer licht,maar niet echt heel veel meer zicht. Reflector blijft gelijk en is niet optimaal. Dus extra led stralers op de valbeug.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Terug
Bovenaan Onderaan