Yamaha TDM 850 houdt in.

Rhilvers

MF'er
31 jul 2020
42
10
Beste forumleden,

Voor de winter heb ik een TDM uit 98 gekocht om naar en van werk te rijden. Fijne motor met wat werk. De motor bokte en plofte uit de uitlaat in eerste instantie. Inmiddels heb ik de carburateur gereviseerd en bougie's vervangen. Zoals vaak zat er een sproeier verstopt en waren de veren van het vlotter naadje lam.

Alles schoongemaakt en doorgeblazen en de carb ziet er als nieuw uit. Helaas houdt de motor nu bij lage toeren en gashendel tot 20% open in. Bij het starten met choke loopt de motor heel mooi en heeft meteen reactie op gashandel. Zodra ik de choke dicht doe pakt het gas niet goed op en houdt hij in.

Als ik de choke weer een klein stukje open zet pakt de motor week prima op en houdt niet meer in. Voordat ik alles weer uitbouw graag jullie tips of advies??

Staat de motor te arm of moet ik ergens anders gaan zoeken?

Dank
 
Beste forumleden,

Voor de winter heb ik een TDM uit 98 gekocht om naar en van werk te rijden. Fijne motor met wat werk. De motor bokte en plofte uit de uitlaat in eerste instantie. Inmiddels heb ik de carburateur gereviseerd en bougie's vervangen. Zoals vaak zat er een sproeier verstopt en waren de veren van het vlotter naadje lam.

Alles schoongemaakt en doorgeblazen en de carb ziet er als nieuw uit. Helaas houdt de motor nu bij lage toeren en gashendel tot 20% open in. Bij het starten met choke loopt de motor heel mooi en heeft meteen reactie op gashandel. Zodra ik de choke dicht doe pakt het gas niet goed op en houdt hij in.

Als ik de choke weer een klein stukje open zet pakt de motor week prima op en houdt niet meer in. Voordat ik alles weer uitbouw graag jullie tips of advies??

Staat de motor te arm of moet ik ergens anders gaan zoeken?

Dank
Hoe heb je die carbs schoon gemaakt?
 
Update:

Inmiddels de carbs helemaal gereviseerd en schoongemaakt. Motor bleef slecht lopen en bokken. Vorige week met regen helemaal een drama plus motor startte op 1 poot. Via dit forum een mooi filmpje gevonden waar precies hetzelfde probleem bleek te zijn.

Bobines waren daar het probleem. Twee nieuwe bobines gekocht en gisteren geplaatst. Tevens de mengschroeven nogmaals gecheckt en op 2 slagen gezet ( volgens sheet ). Carbs mooi gesynchroniseerd.

Motor start als een zonnetje en loopt prachtig stationair nu. Meteen een stuk gaan rijden en het bokken is weg (-:. Wel merk ik dat tussen de 2000 en 3000 toeren de motor nog licht inhoudt en niet soepel oppakt. De gasnaalden stonden bij aankoop op de hoogste stand met mengschroef op 2,5. Toen liep hij nog niet erg mooi.

Zou het oppakken en inhouden door de stand vd naald en mengschroeven kunnen komen?

Dank aan de hulp van dit geweldige forum
 
Sproeiers houden geen rekening met toerentallen, alleen maar met gasstanden

en de naald regelt niet de hoofdsproeier, de naald en mengbuis bepalen het mengsel van +/- 1/4de tot 3/4de gasklep/schuif open. nog verder open is het gat tussen naald en mengbuis zo groot dat de hoofdsproeier de beperkende factor wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond mijn TDM850 onder de 3k toeren altijd een beetje lastig te rijden, moet echt heel rustig op het gas zitten rond die toerentallen.
Dus wellicht is het gewoon deel van het karakter, maar lastig te beoordelen via het forum ;).
 
Weer een kleine update. Via marktplaats twee gasnaalden op de kop getikt voor een klein prijsje. Na goed onderzoek zag ik dat er gerommeld was met 1 vd naalden dus maar eens proberen of dat het euvel is. Naalden hebben een iets spitsere vorm dan die erin zaten maar proberen kan altijd.



En hoppa motor houdt niet meer in en loopt in alle toeren nu soepel en gelijk. Mengschroeven op 2 slagen gezet en alles weer netjes gecheckt. Na weken tieren vloeken en irritatie lijk ik de boosdoeners gevonden te hebben.



Denk dat ik nog wat fine tuning moet doen vindt dat hij iets minder vel reageert op het gas. Misschien iets armer afstellen?



Wat kan een sleutelaar gelukkig zijn (-:
 
Weer een kleine update. Via marktplaats twee gasnaalden op de kop getikt voor een klein prijsje. Na goed onderzoek zag ik dat er gerommeld was met 1 vd naalden dus maar eens proberen of dat het euvel is. Naalden hebben een iets spitsere vorm dan die erin zaten maar proberen kan altijd.



En hoppa motor houdt niet meer in en loopt in alle toeren nu soepel en gelijk. Mengschroeven op 2 slagen gezet en alles weer netjes gecheckt. Na weken tieren vloeken en irritatie lijk ik de boosdoeners gevonden te hebben.



Denk dat ik nog wat fine tuning moet doen vindt dat hij iets minder vel reageert op het gas. Misschien iets armer afstellen?



Wat kan een sleutelaar gelukkig zijn (-:
Heb je er nou gebruikte naalden ingezet?
 
Ik zou toch voor nieuwe en modelspecifieke gaan nu.
Zeker zijn.

Naalden met afwijkende vorm geven allerhande ellende.

Oem of wellicht after market 'performance' kitje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan