Yamaha TDM 850 start niet meer

bilbo

Rookie
1 aug 2005
13
0
Evergem, Belgie
Na een winterstop van zo'n 2 maanden dacht ik even een ritje te gaan doen met mijn TDM. Een duwtje op het startknopje en ja, hoor. De motor sloeg aan. Hij draaide wel heel "vierkant" en enkele ogenblikken later begon hij "scheten" te laten en viel één cilinder uit. Korte gasstootjes geven hielp niet. De motor viel tenslotte stil.
Er is voldoende bezine aanwezig. Misschien staat hij verzopen. Ik heb na een tweetal uren nog eens geprobeerd ....zonder resultaat.
Ik sta voor een raadsel. Dit heb ik nog nooit meegemaakt met deze motor die ik nu al 12 jaar bezit.
Is er iemand die iets gelijkaardigs meegemaakt heeft?
 
Na een winterstop van zo'n 2 maanden dacht ik even een ritje te gaan doen met mijn TDM. Een duwtje op het startknopje en ja, hoor. De motor sloeg aan. Hij draaide wel heel "vierkant" en enkele ogenblikken later begon hij "scheten" te laten en viel één cilinder uit. Korte gasstootjes geven hielp niet. De motor viel tenslotte stil.
Er is voldoende bezine aanwezig. Misschien staat hij verzopen. Ik heb na een tweetal uren nog eens geprobeerd ....zonder resultaat.
Ik sta voor een raadsel. Dit heb ik nog nooit meegemaakt met deze motor die ik nu al 12 jaar bezit.
Is er iemand die iets gelijkaardigs meegemaakt heeft?

Je doet net of dit iets nieuws is. Is volgens mij een héél regelmatig voorkomend verschijnsel.......
Eerst maar ff de accu volgooien (of vervangen als ie overleden blijkt...), de oude benzine vervangen, er wat carbreiniger doorgooien en nieuwe bougies r in. Wédden dat ie het dan doet?
 
Voor mij is dit inderdaad iets nieuw. Nog nooit meegemaakt en ik rijd al op twee wielen sinds m'n zeventiende. Ben nu 48.....Toch bedankt voor de reactie. Accu ligt in de winter altijd aan een druppellader, dus...accu is vol. Starter draait trouwens heel mooi rond. Daar moet ik het probleem niet zoeken.
 
Beetje vocht in de carbs/tank kan er ook voor zorgen dat het ff duurt...
Keer meegemaakt bij een motor die iets van een klein half jaar stil had gestaan... duurde 10 minuten van bijna continue starten tot ie echt aansloeg....
Daarna half uurtje laten draaien, was al het vocht weg :)
 
Zeker als de motor een tijdje heeft stilgestaan en het koud is buiten, is het bij een TDM raadzaam om alle stekkers goed te checken voor corrosie. Als je dan toch bezig bent, vet ze meteen even goed in om het te voorkomen...
Als ik zo je verhaal lees klinkt het heel erg als een ontstekingsprobleem. Mijn 850 heeft een paar jaar geleden ook zoiets gehad, elke keer 'rauw' lopen en gauw afslaan en zo. Bleek een combi van corrosie op een paar stekkertjes, en bobines die niet helemaal fit meer waren. Loopt nu alweer 2 jaar als een zonnetje. Morgen als het goed is trouwens als een luidruchtig zonnetje, de standaard pot gaat vervangen worden door een paar Lasers :+
 
Zeker als de motor een tijdje heeft stilgestaan en het koud is buiten, is het bij een TDM raadzaam om alle stekkers goed te checken voor corrosie. Als je dan toch bezig bent, vet ze meteen even goed in om het te voorkomen...
Als ik zo je verhaal lees klinkt het heel erg als een ontstekingsprobleem. Mijn 850 heeft een paar jaar geleden ook zoiets gehad, elke keer 'rauw' lopen en gauw afslaan en zo. Bleek een combi van corrosie op een paar stekkertjes, en bobines die niet helemaal fit meer waren. Loopt nu alweer 2 jaar als een zonnetje. Morgen als het goed is trouwens als een luidruchtig zonnetje, de standaard pot gaat vervangen worden door een paar Lasers :+
Ik zal de stekkers even controleren. Bij die van mij zitten BOS uitlaten. Lekker luid!!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan