yamaha TDM 850

sky123

MF'er
1 mei 2005
107
0
groningen
hallo tdm rijders, ik heb zelf een vfr 750 maar ben van plan deze te verkopen of ruilen tegen een TDM, het model bevalt mij goed maar heb er nog niet op kunnen rijden.
Mijn vraag aan de tdm rijders hoe deze bevalt, ben je (zeer) tevreden en/of er ook kinderziektes zijn met deze motoren.
Graag uw reaktie.

b.v.dank, sjoerd.
 
Enige grote item bij de TDM is het olieverbruik. Yamaha vindt 1 liter op 1.000 km voor deze modellen normaal (alle blokken met 5 kleppen per cilinder van Yamaha zijn oliezuipers)
Niks aan de hand mits je tijdig je olie controleert. Die handeling is bij een TDM (of TRX) echter uitermate onhandig en omslachtig. Vergt dus aandacht.

Voor de rest zijn het strak sturende fun-fietsen.
 
Dat olieverbruik is per fiets verschillend hoor. Er zitten inderdaad enorme zuipers bij, maar dit komt voornamelijk door het rijgedrag van de (vorige) eigenaar. Ikzelf rij een TDM 850 uit 1991 en die is zeer bescheiden in het verbruik. 1 Liter op 5000 km kom ik niet eens aan. Misschien heb ik het geluk dat de vorige eigenaar (eigenaren) hem netjes hebben laten warm worden voor het gas er flink op ging.

't Is wel een zaak van goed controleren, maar dat is niet erg ingewikkeld hoor. Gewoon bij het tanken even kijken en geen centje pijn. Oja: mocht je denken: het peil staat wat laag en ik fix dat thuis wel: NIET DOEN: dat kost je je big end lager (of nog meer) en vervangende blokken voor een TDM zijn slecht verkrijgbaar.

Maar voor de rest wil ik 'm echt niet meer kwijt: rijdt geweldig!!!
 
Eerlijk gezegd vind ik 1 liter op 5000 km ook nog een oliezuiper, maar dat terzijde...mijn GPZ900R met 90.000 km op de teller verbruikte ongeveer een liter op 15.000 km...en daar werd niet rustig mee gereden.

Het olieverbruik van deze motoren heeft meer te maken met je eigen rechterhand dan die van de vorige bezitter. Hoge toerentallen = hoog olieverbruik.
 
Enige grote item bij de TDM is het olieverbruik. Yamaha vindt 1 liter op 1.000 km voor deze modellen normaal (alle blokken met 5 kleppen per cilinder van Yamaha zijn oliezuipers)
Niks aan de hand mits je tijdig je olie controleert. Die handeling is bij een TDM (of TRX) echter uitermate onhandig en omslachtig. Vergt dus aandacht.

Voor de rest zijn het strak sturende fun-fietsen.
dan hoef je ook niet meer te verversen 8-)
 
(alle blokken met 5 kleppen per cilinder van Yamaha zijn oliezuipers)

:? :N :? :N :? :N :? :N
Ben ik het niet mee eens!! Is toch iets te makkelijk om je eigen ervaring zo te generaliseren.
Ik heb 3 jaar een TDM850 gereden, zelluf in '97 nieuw gekocht en mooi geen olie-verbruik,nu heb ik ook nog een MuZ 660mono,ja dat is ook een Yamaha 5 klepper,en ook die gebruikt geen olie!!??!!?? :} :} :}
Maarr resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst!!!
Dat geldt ook voor motoren :Y :Y :Y
 
heb zelf inmiddels ruim 85000 km met mijn tdm uit 2001 weggereden, en moet zeggen dat het uitmate plezierige kilometes zijn geweest.
Over het olieverbruik wordt veel (negatief) geschreven, maar ik denk dat een heleboel aan de bestuurder, en omstandigheden waaronder gereden wordt ligt.

ben 3 jaar geleden met de tdm naar oostenrijk geweest, en daar met duo en ong 30 kilo extra bagage relatief veel bij lage toeren (bergop) optrekken, en natuurlijk bergaf veel op de motor afremmen.
Toen lustte de tdm incl de heen en terugreis op 2500 km 1,5 liter olie.
stond hier erg van te kijken, daarvoor was er NIETS van olieverbruik te merken.

terug in NL dit verhaal bij de dealer voorgelegd, en deze wist mij te vertellen dat dat vrij normaal was onder die omstandigheden.

Onder "normale" omstandigheden in NL heb ik naar mijn idee geen last van buitensporig olieverbruik. ligt nu ong op 1 liter op 7500 a 8000 kilometer.
 
Sinds dat de tdm uitkwam ben ik ze al aan het verslijten, ik ben nu druk met nummer drie.

Ik wil nooit meer een ander type, ondanks de issues die sommigen zeggen te hebben.
luide bak??? even de koppeling intrekken en wat gas geven voordat je de een inschakeld, de platen plakken.

bokkig rijgedrag??? een beetje doorijden, serieus, voor voorzichtig rondtokkelen moet je geen tdm kopen, als je je bochtsnelheid een streepje omhoog doet bokt ie niet.
Een dynojetkit helpt, maar daarna moeten wel om de 10K je carburateurs uit elkaar...

sommige 96érs hebben een gratis slipperclutch.(een slippende koppeling als je veel vermogen vraagt bij het wegrijden)
Even de koppelingsveren vervangen door die van een thundercat et voila.

voor de rest zijn ze onverslaanbaar.
 
www.tdm-trx.nl

92000 km. met de 1e
en alweer 8000 met nummer 2

In '94 m'n eerste TDM gekocht (kocht daarvoor elke 2 jaar een nieuwe (andere) motorfiets) en nooit meer achterom gekeken :}
 
Mooi,.....kan ik deze hier 'parkeren'...!


:9


full
 
Mooi man :Y

Eerst wat je nu moet doen, pissebakken ijzeren voorbochten zwart maken
en fatsoenlijke dempertjes erop :Y :Y :Y :Y :Y :Y
 

Dankjewel!
'k was al een tijdje aan het zoeken naar een geschikte vervanger, voor m'n trouwe Z-tje. Het is de laatste weken (helaas voor de motor), wat sneller gegaan.
Maar dit is dus de volgende stap.

Eerst wat je nu moet doen, pissebakken ijzeren voorbochten zwart maken
en fatsoenlijke dempertjes erop :Y :Y :Y :Y :Y :Y

Dacht er ook meteen al aan.
Heb de aansluiting ook bekeken, en die ziet er goed uit.
Maar 'k ga voor de zekerheid de 'boel' ff corrosie-proof maken.
Heb al mooie RVS bochten ontdekt...
:9
Dus ik denk wel dat er de komende tijd het e.e.a. gaat veranderen.

:]
 
Wel een verschil zeker na zo'n ZZR 1100 :?

Tis jammer dat TDM/TRX Clubsite gecrashed is, daar hadden we een speciale "uitlaten" pagina.

Ik heb het zo gemaakt:

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/369529/ea8d85bc0aecb2cab50b0f72a32e1824 (achterkant.jpg)​
 
Wów!....nice 'brik'man...
R-achterzijde en een paar mooie 'pijpen'...
En idd ook het stuur ga ik iets'ie wijzigen, zat zelf richting de Fazer 1000 te kijken wat betreft de gehele voorpartij...( idee,...verders nog niets..)

Tja, 't is héél wat anders dan die ZZR,..
de big-Z heb ik dus 8jaar gereden, zelf tot in den treure afgesteld en mechanisch perfect onderhouden,
....optisch was minder vanwege het gebruik ook 's winters...
ik rij nu 25 jaar motor, en heb er velen gehad, maar dit was m'n langste 'zit'..
en sinds de laatste langere touren, was ik uitgeblust van het voorover hangen ....dus wilde ik sinds vorig jaar al iets anders....
BMW GS staat bovenaan m'n lijst, maar TDM is daar pas ook naast komen staan,...en die is het dus toch geworden...

Eerst ff een poossie rijden, en dan m'n bevindingen uiten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan