Yamaha TDM900 suizend/gillend geluid bij uitrollen

Pannenlap

Rookie
1 jun 2023
4
1
Goedenavond,

Ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een Yamaha TDM900 uit 2007 met +- 50.000 kilometer op de teller. Erg fijne motor, echter heb ik één probleempje waar ik de vinger niet op kan leggen (en wat mij dus irriteert).

Op het moment dat je boven de 70/80 kilometer per uur rijdt en het gas loslaat / koppeling aantrekt dan hoor je soms een zoemend/suizend/gillend geluid vanuit het chassis komen. Zodra je (een klein beetje) gas geeft (en er dus aandrijving is) dan is het geluid niet aanwezig, alleen wanneer de motor in uitrolt (zowel in zijn versnelling alsook wanneer je de koppeling aantrekt). Het geluid wordt minder hard des te minder vaart de motorfiets heeft. In tunnels is het soms echt oorverdovend hard.

Ik heb een geluidsopname proberen te maken, altijd lastig i.v.m. wind en een telefoonhouder, zie/hoor onderstaande;

Uiteraard al bij de dealer geweest, echter kan die het probleem niet reproduceren/herkennen. Ik was dus benieuwd of hier (Yamaha) kenners zitten die toevallig ooit eenzelfde iets hebben meegemaakt of weten in welke hoek ik het moet zoeken.

Alvast bedankt!
 
Dat is ook het eerste wat in mij op kwam. Is de ketting aan vervanging toe?

Ik heb het ooit gehad (op een fazer welliswaar) wat zich uitte in hard tikken, terwijl er nog weinig aan de ketting te zien was. Ketting vervangen en alles was weer soepel
 
Dank voor de reacties beide. Ik heb het onderhoud vanaf 2016 en sinds 09-01-2016 / 34260 kilometer (á 16.000 kilometer en 7 jaar geleden) is de ketting in ieder geval nog niet vervangen. Ergens zou het mij dus niet verbazen wanneer het nog de originele ketting is?
 
Duidelijk, dan weet ik wat er op de planning komt om te vervangen. Dank voor de antwoorden! Mocht iemand nog anderen inzichten hebben dan hoor ik dat uiteraard ook graag!
 
Heb hetzelfde en idd kan dat behoorlijk onheilspellend klinken.
Ketting staat al erg los en verdenk dan nu ook de gebruikte materialen van de tandwielen/ketting (hardheid)?
Inmiddels zo'n 5K verder en ketting doet het verder prima en met oordoppen in hoor je het vrijwel niet :t
 
Heb hetzelfde en idd kan dat behoorlijk onheilspellend klinken.
Ketting staat al erg los en verdenk dan nu ook de gebruikte materialen van de tandwielen/ketting (hardheid)?
Inmiddels zo'n 5K verder en ketting doet het verder prima en met oordoppen in hoor je het vrijwel niet :t
Oordoppen zijn altijd goed, ook als er een tikje in je motor zit.:t
 
Ik denk dat de ketting dit geluid maakt op de tandwielen. Als je geen gas geeft is de belasting van de ketting op de tandwielen andersom.
ik lees het euvel hierboven en herken dit ook meteen, ik heb het heel soms op de 850. Of het daadwerkelijk hetzelfde is, durf ik niet te zeggen. aanvulling: als men dat voor het eerst hoort, denk je inderdaad niet aan ketting. Bij mij is het meer een gierend geluid en wel luid(daar ik aardig doof ben).
 
Korte update;

Afgelopen avonden lekker aan het hobbyen geweest. Na 3 keer op en neer gereden te zijn naar de bouwmarkt (32mm socket, 36mm socket en een converter van 1/2 dopsleutel naar 3/4 dopsleutel) zit de nieuwe kettingset erop.

De oude tandwielen leken niet zo versleten te zijn. Ik vermoed dat er al een keer een nieuwe set geplaatst is. Gezien we toch al bezig waren alsnog de gehele set vervangen (tandwiel voor, achter plus ketting).
PXL_20230627_173005363.jpg


Nieuwe set ziet er weer fris uit;
PXL_20230630_070919198.jpg


Even een kort proefritje gemaakt van 15 kilometer, tot nu toe nog geen bijzonderheden kunnen ontdekken. Ik houd jullie op de hoogte of dit de mogelijke veroorzaker was!
 
Terug
Bovenaan Onderaan