Yamaha TDR 125 importeren

GertieGT

Rookie
27 okt 2011
12
0
Hoogwoud
Beste Motor Forum Leden,

GertieGT hier, bijna in het bezit van rijbewijs A1, AVB en theorie op zak, nu alleen nog even AVD halen en ik kan rijden.
Recent ben ik erachter gekomen dat het 11kw aanbod in Nederland niet al te groot is.
En om een hoge motorfiets (ben ongeveer 1,95) te vinden voor een knappe prijs valt het niet mee.
Ik wil niet teveel aan de motor uitgeven omdat ik de motor 2 jaar ga gebruiken en daarna meteen een zwaardere aanschaf.

Na wat zoeken naar verschillende modellen (WR125X, Derbi Terra, TDR) kwam ik uit op de TDR 125.
Een mooie en hoge 125cc fiets die prima bij me past en voor een mooie prijs te verkrijgen is (in Duitsland).
In Nederland wordt (is?) deze fiets namelijk niet verkocht.
Importeren zie ik ook wel zitten en heb al contact met een particuliere aanbieder niet al te ver over de grens.

In Nederland is deze fiets waarschijnlijk nooit verkocht en de catalogusprijs is ook onvindbaar.
Mijn vraag is nu: Kom ik zonder problemen door de keuring in verband met het model ?

De motor die ik op het oog heb komt uit Januari 1998, 18.200 km en gewoon 11kw (2takt).

Graag hoor ik van jullie en alvast bedankt.

Groetjes Gert Jan :)
 
Leuk, importeren! Bel de RDW eens over de kwestie, maar als de motor in Duitsland al papieren heeft dan zal het voor Nederland ook geen problemen opleveren. Denk ik, zeker weten doe ik niet ;) . En als de motor uit 1998 komt dan zal de BPM ook vast niet veel meer zijn, haha. Succes met rondsnuffelen en eventueel importeren. Heb je België trouwens ook nog overwogen? Daar rijdt ook veel 125cc spul rond.
 
Dankje !
Ja dat dacht ik ook haha ;) zal voor de zekerheid nog even bellen morgen inderdaad.
Als de RDW het ook bevestigd zal ik zondag op pad gaan.
Auto+aanhangwagen gaat helemaal goedkomen denk ik zo.
Klopt BPM stelt niks meer voor, paar tientjes geloof ik.
Ja ik heb ook in België gezocht alleen kon beter slagen in West Duitsland voor dit model.
Veel aanbod bij onze zuiderburen inderdaad !

Ik zal de voortgang en eventueel foto's blijven posten.
 
TDR, gaaf! Even buiten je vraag om,

Het is een 2T, ben je je bewust van het verbruik van zon fiets? Bijkomende olie, en ander onderhoud?
Ben je nog van plan te ontgrenzen naar zon 25pk?

En nog iets, welke omgeving woon je? Misschien leuk om samen te touren als het eenmaal zover is :)

Neem anders ook even een kijkje in het 11kw rijders topic
 
Laatst bewerkt:
Even naar de RDW gebeld, vrij duidelijk antwoord.
Als het voertuig in Duitsland op kenteken staat is de rdw verplicht het model goed te keuren.

@ Tommy-G
Dankje ja 2takt is een bewuste keuze, heb afgelopen jaren veel gecrosst met allerlei 2takt brommers en heb ook wel wat ervaring met 2 takt blokken.
Klopt, meer onderhoud, olie je heb helemaal gelijk, maar daar ben ik van bewust :)

Ontgrenzen zit ik ook aan te denken, geloof dat er ook 160cc polini voor te krijgen is.
Alleen de levensduur wordt er dan niet beter op dus denk dat ik eerst maar paar kleine aanpassingen uitvoer (dempertje enzo).

Woon in Hoogwoud, noord holland :) lijkt me strak plan om te touren als het zover is !
Zondag ga ik op pad en ik zal jullie op de hoogte houden ;)
 
De TDR staat in de garage :), alles is gisteren goed gegaan.
In perfecte staat, alleen achterveer heeft een lek.
Evengoed 100 euro van de prijs afgekregen :)

Tandemasser mee, spanbandjes achterin en sochtens om 9 uur vertrokken we.
Een maat van me was mee en we stonden om 1 uur smiddags op het pad van de verkoper.
Eerst even de technische staat bekeken, klein stukje gereden en toen het papierwerk.
Van te voren zei de verkoper dat ik alle papieren kon meenemen.
Het was een hele stapel met oude keuringsrapporten van de TUV en onderhoudsboekjes etc.
De Fahrzeugbrief kon ik zo meenemen alleen de verkoper had wel de fahrzeugschein nodig (soort tenaamstelling).
De kentekenplaten heeft hij er ook afgehaald (nodig voor afmelding).
Van te voren had ik gelezen dat de fahrzeugschein wel nodig is alleen ik heb daar een kopie van en volgens de RDW (vandaag even gebeld) was dat wel voldoende als de keuringsmeester er een goed gevoel bij heeft.

Motor in de aanhangwagen, spanbandjes eromheen en weer terug naar huis.

2vv3jit.jpg


Zonder files weer terug en motor uitgeladen.
Natuurlijk even een testrondje gereden en er zit echt lekker gang in.
Comfortabele zithoogte en die 2takt trekt op als een beest !
Over een paar weken (eind Mei) naar de keuring en ik hoop dat ik rond die tijd (misschien begin Juni) ook af kan rijden zodat ik er meteen op kan stappen !
Zal jullie op de hoogte houden van de voortgang.

2zeknz5.jpg
 
Hallo Gertie! Mooie motor, maar is de kw/kg verhouding niet teveel voor het A1 rijbewijs? heb ook even voor een TDR gekeken, maar heb hem vandaar laten staan.
 
Hey Maarten, bedankt voor je reactie, kwam het ook al tegen inderdaad.
11kw en 135kg op de papieren.
Komt op 0,0814814 kw/kg.
Volgens mij een goede verhouding dacht ik zo.
 
Verhouding is gewoon goed, maak je daar geen zorgen over ;)

Mooie keuze hoor! Ik zou die polini zooi nog een keer overdenken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik lees dat ze achter elkaar vastlopen op de rotax en Cagiva blokken. Daarbij is die TDR met hetzelfde blok uitgerust als de DT right? Las dat die zeeeer onderhoudsvriendelijk zijn, echte WWV 2 takt motoren, dus ik zou het lekker bij ori ontgrenst houden ;) (ook al 25pk volgens mij).

Ik kom uit regio den haag, dus we gaan zeker wel een keertje knallen! Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf geen ervaring met grotere polini cilinders (alleen 65cc xD) maar van verschillende kanten hoor ik dat ze puur voor hoge prestaties geschikt zijn alleen de levensduur is zeker niet de beste.
Eerst maar is zo rondrijden, dan kijk ik later wel even voor een andere demper en evt andere bocht en ontgrenzen.

Weet je toevallig waar deze precies begrensd is ?
Spruitstuk/cdi/ misschien prop ? :p
Zelfde blok als DT125 inderdaad en ik geloof dat het zelfs erg op een Derbi GPR125 blok lijkt.
Ja goed plan ! Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.
Dankje ! Over 2 weken naar de keuring, in de zomer mooi rijden :)
 
Hallo Gertie! Sorry dan heb ik het mis haha! Zou het vervelend vinden als je er problemen mee zou krijgen! Anyway, heel veel motorplezier!!
 
Begenzer zou je gewoon op google moeten vinden.

De oudere 2T derbi 125's gebruiken rotax 122 blokken, welke niet bepaald op DT blokken lijken heb ik begrepen. Rotaxblokken schijnen veel meer pk's te kunnen pompen terwijl de DT blokjes juist weer veel onderhoudsvriendelijker en betrouwbaarder schijnen te zijn.
 
Beste lezers,

De keuring is goed verlopen, was meer een framenummer-check dan een keuring.
Tijdens de keuring kreeg ik te horen dat een kopie van het fahrzeugschein (zie vorig bericht) niet voldoende is. (aan de telefoon wel :/ )

De motor was toen ik wegging dus nog in afwachting van goedkeuring.
Thuis meteen naar Duitsland gemaild en ervoor gezorgd dat dit document op de post ging.
Paar dagen later lag hij inderdaad in de bus :)

Dus weer naar Amsterdam, document ingeleverd, bpm formulieren ingevuld, betaald en weer naar huis.

Nu een week verder lag het kentekenbewijs in de bus 8-)
Maandag ga ik even een plaatje laten slaan in de buurt.

Ik kan sowieso elke jonge rijder in de A1 klasse aanraden om de gewenste motor te importeren.
Ten eerste is je keuze en het aanbod stukken groter, ten tweede scheelt het je een hoop geld als je het goed doe, en het is een mooie ervaring vindt ik zelf !

Vragen zijn altijd welkom, dinsdag rij ik af en als het goed is staat me motor klaar voor de start als me rijbewijs binnen is.

Groetjes ! :]
 
Mooi ding! Zal wel lekker comfortabel wezen.
Één vraagje; Hoeveel kostte de bpm jou uiteindelijk? Ikzelf ga waarschijnelijk een honda cbr125r overkopen uit 2004 van iemand die hem al geïmporteerd heeft vanuit duitsland. Kentekenkeuring zal iets van 100 euro kosten, dat weet ik al, maar hoeveel kostte jou de bpm? Volgens die man zou bpm niks moeten kosten, nadat hij 5 belastingformulieren had ingevuld.
 
Dankje, ja comfortabel dat zeker, ben ook vrij lang dus dan is deze motor perfect.
Vandaag in 1x geslaagd voor A1 gelukkig.

Voor deze motor was de catalogusprijs bijna onvindbaar, ik heb het dus een beetje gegokt en ben van 5000 uitgegaan, die man van de douane maakte het niet zoveel uit en vond een richtprijs prima.
De BPM was iets van 40 euro uiteindelijk.
De calculator op internet had het iets anders berekend maar ik weet zeker dat mn berekening wel klopte.

Kentekenkeuring is inderdaad 103,70 euro.

Succes met de aankoop :)
 
Hey! ik heb net zoals jouw een TDR 125 (uit duitsland!)
6675_594300427247836_1663166047_n.jpg


Maar dus, ik had hetzelfde probleem als jouw (ik kan mijn motor pas in oktober inschrijven..
ik heb het fahrzeugschein,maar het enigste probleem is dan dus die geschatte BPM.
Ik zal mijn lokale keur station wel is bellen hoe streng ze daar zijn met het ''gokken''.
Anders neem ik g ewoon de prijs van een gemiddelde 125cc anno nu. zal niet veel schelen.


oh.. en die van jouw in het zwart ziet er wel erg gaaf uit.. brengt mij op ideeën *O*
Edit: en jij hebt handkappen.. ik vroeg me er al op of die erop konden.. ja dus! hup naar de brommerzaak! :+
 
Laatst bewerkt:
Koop dan wel meteen goeie handkappen he, niet van die full plastic meuk. Ze moeten protectie bieden voor je handen en je rem/koppelingshevel.
 
Netjes man, ziet er leuk uit :)
Ja meestal is een schatting van de cataloguswaarde geen probleem (bij mij te minste).
Gewoon met bijvoorbeeld 4000 euro bruto rekenen.
De BPM is uiteindelijk toch bijna niks.

Heb nog even gezocht naar eventuele mogelijkheden om wat meer vermogen uit die 125 te halen.
Een rs125 of tzr125 heeft ook ruim 20kw standaard.
Binnenkort ga ik even sleutelen/zoeken naar begrenzingen in de inlaat (spruitstuk) en uitlaat (bocht).
 
Dag Enrico,wanneer gooi je de spanbandjes af in EHV?
Gewoon een Bpm aangifte downloaden en de maand tabel erbij,laats
hoefde ik voor een 1999 sv650 maar 4.4 % van de nieuwwaarde te betalen.
Kostprijs 4999,- Duitse Mark
Groeten en plezier ermee.
 
Kijk aan, een 11kw rijder in hoogwoud ;)
Is dichtbij, zelf woon ik in Hoogkarspel namelijk

Ik ga binnenkort de motor naar de keuring brengen voor een kenteken (komt ook uit duitsland vandaan), en dan kunnen we eventueel mooi toeren

Wel echt een mooie motor, ontgrenst zal het zeker leuk speelgoed zijn!
 
Dankje. ja prima, ik sta natuurlijk open voor een tourtje, laat maar weten tegen die tijd.
Leuk om al die reacties te lezen.
Rij nu regelmatig naar Haarlem op een neer, ongeveer 50 minuten met stukken snelweg.
Je merk gewoon dat de motor er niet voor gemaakt is, hij brengt me wel van a naar b maar vraag niet hoe (op de snelweg dan). ;p

Dit is misschien wat comfortabeler te maken door een tandje kleiner te monteren achter, vermogen heeft hij evengoed wel, ik laat de resultaten wel weten.
 
Ik zou met zon ding uberhaupt de snelweg niet opgaan.. Zorg ook dat je die tweetakt niet sloopt op die manier, je zal nie de eerste zijn ;)

En de tandwielen, je kan indd de vertanding wat langer maken, maar doe het niet té, anders trekt hij het qua koppel simpelweg niet in de 6e versnelling. ;)
 
De volgende zware motor wel even iets anders vastmaken in de aanhanger. ;)
 
@ Tommy-G, bedoel je dat hij snel warmloopt op de snelweg ? Het is inderdaad geen pretje maar opzich trekt hij het wel makkelijk. Hij heeft er trouwens maar 5 haha.
Top ligt rond de 132/134, tips zijn zeker welkom. Ik ga morgen even wat onderzoek doen naar de begrenzing, ff uitlaat eraf, inlaat bekijken enzo.

@ worldbeater, bedankt voor je tip, hoe kan ik dit in de toekomst beter doen ? staat er nu te veel druk op de achtervering ?
 
@ Tommy-G, bedoel je dat hij snel warmloopt op de snelweg ? Het is inderdaad geen pretje maar opzich trekt hij het wel makkelijk. Hij heeft er trouwens maar 5 haha.
Top ligt rond de 132/134, tips zijn zeker welkom.
gewoon een beetje gevarieerd rijden, niet continue volgas, beetje onder de powerband, beetje in de powerband, beetje 100 rijden, beetje 120 rijden, beetje halfgas, beetje volgas, je snapt me wel ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan