Yamaha Thunderace hoog olieverbruik?

Sieb1977

MF'er
17 apr 2004
192
0
Enschede
Ik ga in het voorjaar een 2e hands motor kopen van rond de 4500 euro en aangezien m'n 1.96 lengte komen de Yamaha Thundercat en Thunderace hiervoor goed in aanmerking. Ik wil zo sportief mogelijk, maarja dan vallen er veel motoren af helaas. De Thunderace wordt mij op deze site geadviseerd, maar ik las bij iemand dat het olieverbruik erg hoog is van de Ace en dan met name de types voor 1998. Hij reed 1 keer naar de Eiffel en meteen een liter olie weg. Wie heeft hier ervaring mee (hopelijk niet dus haha!)?

Groetjes Sijbren
Enschede
 
heb een tijdje terug van een motoronderdelenverkoper (3xwoordwaarde) te horen gekregen dat dat een algemene trend is bij de Yams... Hij vertelde verder nog dat als bij andere merken de foutenmarge (bij het verlaten van de fabriek) 10% was dat deze foutenmarge bij Yamaha al op 15% lag.
Heb ook in een ander topic gelezen dat het het olieverbruik iets te maken had met de manier van losrijden/roderen (eerste 1000km). Dus als de eerste eigenaar dit een beetje 'decent' heeft gedaan is er niks om je zorgen over te maken...
 
Ik heb een Ace uit 2000 enneh...
Ze verbruikt inderdaad wat olie jah....

Maar het plezier wat ik van deze fiets krijg (voor deze prijs) zorgt ervoor dat ik dat litertje olie per 5 a 6000 kms snel vergeet...

Sommige Acen zijn erger dan andere... Je kunt ze opnieuw laten honen, maar dat kost je wel wat.

Ik heb mijne gekocht voor 4700 met 6200kmop de teller in DLD... en nog geen moment spijt gehad.

Of het met de modellen 96/97/98 slechter gesteld is, weet ik dus niet. Maar wat ik uit verhalen hoor van andere eigenaren, is het meer exemplarisch dan een serie-gebrek.

succes met de aanschaf...


greetz,

Cyc
 
Ik heb een Ace uit 2000 enneh...
Ze verbruikt inderdaad wat olie jah....

Maar het plezier wat ik van deze fiets krijg (voor deze prijs) zorgt ervoor dat ik dat litertje olie per 5 a 6000 kms snel vergeet...

Sommige Acen zijn erger dan andere... Je kunt ze opnieuw laten honen, maar dat kost je wel wat.

Ik heb mijne gekocht voor 4700 met 6200kmop de teller in DLD... en nog geen moment spijt gehad.

Of het met de modellen 96/97/98 slechter gesteld is, weet ik dus niet. Maar wat ik uit verhalen hoor van andere eigenaren, is het meer exemplarisch dan een serie-gebrek.

succes met de aanschaf...


greetz,

Cyc

Bekent probleem ja. Zeker de Thunderace is befaamd wat dat betreft. De mijne rijdt op mengsmering: 1 op 1000km ongeveer. Best fors ja.
 
Bekent probleem ja. Zeker de Thunderace is befaamd wat dat betreft. De mijne rijdt op mengsmering: 1 op 1000km ongeveer. Best fors ja.

Heb ook gemerkt dat de soort olie ook een rol speelt, mijn Trees kan 1 op 1000 rijden met dure syntheet, nu ik over ben op 10W40 voor 75 cent per liter haal ik wel 1 op 3000.

Maar dit is echt het enige "probleem" (als je dat al zo ziet)wat die machine kent, ik rij al meer dan 100.000 km op dit ding. :}
 
Heb ook gemerkt dat de soort olie ook een rol speelt, mijn Trees kan 1 op 1000 rijden met dure syntheet, nu ik over ben op 10W40 voor 75 cent per liter haal ik wel 1 op 3000.

Maar dit is echt het enige "probleem" (als je dat al zo ziet)wat die machine kent, ik rij al meer dan 100.000 km op dit ding. :}

Het is inderdaad een perfecte en heerlijke machine. Erg betrouwbaar.
Maar euh...waar haal jij olie voor zo weinig geld ?
Schijnt dat Texaco 10W40 ook het verbruik doet dalen. Zal het eens proberen. Maar heb nog kleine 30 liter van een aanbieding van Louis op voorraad. Daar haal ik denk ik de 80.000 ook wel mee :-)

Groetjes,
*edgar*
 
Dat was ik dus die 1 liter na een ritje eifel.

In het begin baalde ik ook heel erg van het olie verbruik. Maar nu weet ik dat het er gewoon bij hoort. Voordat ik op weg ga top ik het olie niveau af en ik ga nooit zonder een liter voorraad onder mijn zadel op pad. Er past een literfles onder je buddyseat dus die kan je altijd bij je hebben.

Moet er ook bijzeggen dat het erg aan je rechterhand lig. In de Eifel ga ik altijd hard. En dan zeker op de autobahn. Dan lust hij een aardige slok olie.
Maar ik gebruik de Ace ook voor woonwerk verkeer en dan valt het best allemaal mee.

Omdat je zo vaak olie bij moet vullen stel ik ook geen hoge eisen aan de olie. Hij wordt immers met regelmaat ververst dus gewoon goedkope olie gaat erin. Maar WEL motorolie. Doe je dat niet dan kost dat je koppeling. B| (weet ik inmiddels)
 
Dat was ik dus die 1 liter na een ritje eifel.

In het begin baalde ik ook heel erg van het olie verbruik. Maar nu weet ik dat het er gewoon bij hoort. Voordat ik op weg ga top ik het olie niveau af en ik ga nooit zonder een liter voorraad onder mijn zadel op pad. Er past een literfles onder je buddyseat dus die kan je altijd bij je hebben.

Moet er ook bijzeggen dat het erg aan je rechterhand lig. In de Eifel ga ik altijd hard. En dan zeker op de autobahn. Dan lust hij een aardige slok olie.
Maar ik gebruik de Ace ook voor woonwerk verkeer en dan valt het best allemaal mee.

Omdat je zo vaak olie bij moet vullen stel ik ook geen hoge eisen aan de olie. Hij wordt immers met regelmaat ververst dus gewoon goedkope olie gaat erin. Maar WEL motorolie. Doe je dat niet dan kost dat je koppeling. B| (weet ik inmiddels)


maw: let op de "M" ;)

Omdat de Ace regelmatig olie nodig heeft, heeft mijn onderhoudsmenneke mij af geraden om vol-syntheet te gebruiken omdat je 'als je olie nodig hebt en er is alleen half-syntheet' voor handen bij de locale olie-boer en route in bijvoorbeeld DLD. Dan wil het niet echt meer mengen. Dus ook ik gebruik alleen nog half-synthetische rommel.

greetz

Cyc
 
Terug
Bovenaan Onderaan