Yamaha Thunderace uit 1996, toerenteller probleem

M. de Rooij

Rookie
2 aug 2020
3
0
Hallo allemaal,

Ik heb een Yamaha Thunderace uit 1996 en zit met een merkwaardig terugkomend probleem, niet constant, maar komt wel geregeld terug de laatste weken. Op het moment dat ik alleen de sleutel omdraai springt de wijzer van mijn toerenteller omhoog naar 5.000 tpm. Vervolgens zet ik het contact uit / aan en dan is het probleem vaak weg.

De toerenteller doet ook raar tijdens het rijden, de wijzer gaat plotseling van zn huidige toerental naar 0 tpm, de motor begint in te houden en dan schiet de wijzer weer naar de plek waar die hoort eerst stond. Merkwaardig is dat dit alleen laag in z'n toeren gebeurd, boven de 5.000 tpm is er niks aan de hand.

Ik dacht eerst dat dit misschien een foutcode was (3.000 tpm = gasklepsensor, 7.000 tpm = Exup systeem en 8.000 tpm = controlelampje brandstofniveau), maar doordat de motor begint in te houden als de wijzer naar 0 tpm gaat twijfel ik hieraan. Ook vreemd natuurlijk dat de toerenteller naar 5.000 tpm gaat terwijl alleen het contact aan staat. Misschien toch een ander probleem......... Heeft iemand ervaring met dit probleem of wellicht een idee waar dit aan kan liggen?

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Groeten,

Michael
 
Bedankt voor het meedenken heren. Ik zal nog een keer ff googlen of er een foutcode die 5 tpm aangeeft. Exup systeem heb ik nagekeken, schoongemaakt en afgesteld. Lijkt allemaal goed te werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan