Yamaha thunderace

bartdeleeuw

Die hard MF'er
3 mrt 2010
518
3
hazerswoude rijndijk
hallo allemaal,
Ik heb kortgeleden een thunderace aangeschaft. ik rijd al een tijd motor en kon deze thunderace van iemand overnemen die hem al een tijd niet gebruikt had (lees 4 jaar). dus nadat de motor bij mij thuis was en ik hem goed gewassen had heb ik de banden vervangen remmen/blokken vervangen/opgefrist. En uiteraard de ketting incl tandwielen vervangen. Ook alle vloeistoffen en filters zijn vernieuwd. ik was dus helemaal blij en tevreden dat ik een mooie motor had waar ik zelf zoveel aan heb kunnen doen en die er zo origineel en uiteindelijk glimmend ;) uitziet.
Maar toen ik van de week met het lekkere weer een stukje wilde gaan rijden schakelde de motor verschrikkelijk slecht en zelfs lukte het me niet meer om zijn 1 en 2 op te zoeken. de koppeling slipt heeeeel lichtjes maar ik heb het idee dat ik dit door het nogmaals ontluchten van de koppeling wel weg kan krijgen. Momenteel lukt het mij dus niet om de motor in zijn vrij en of 1 en 2 te krijgen. Wat heb ik niet goed gedaan en hoe kan ik dit weer herstellen? vooral omdat voordat ik aan de motor begon ik alles heb nagelopen en hij gewoon door de versnellingen ging. Nu niet meer en moet het dus iets te maken hebben met hetgeen ik heb vervangen/schoongemaakt enz?

groet,
Bart
2vijvid.jpg
 
waarschijnlijk de koppeling niet goed ontlucht of iets niet goed teruggezet ?

bedankt voor de reactie. ik heb vanavond de koppeling nogmaals ontlucht en ben er nu zeker van dat dit goed is. helaas veranderd dit niks aan de schakelsituatie. daarnaast heb ik alles nagelopen wat ik los heb gehad of heb gedaan om te kijken of ik daarin wat ben vergeten, ook hier niks gevonden.
het lijkt erop alsof de schakelvork 'denkt' dat ik in zijn laagste versnelling zit want ik loop echt vast als ik in zijn drie zit. je hoort een verschil in schakelen.
 
als je de motor niet in neutraal krijgt heb je natuurlijk wel een probleem.
dit moet ook zonder draaiende motor wel te doen zijn.

zit de motor nu vast in 1 bepaalde versnelling ?
aangezien je noemt dat je een verschil in schakelen merkt.

heb je de werking van de slave koppeling gecontroleerd ?
m.a.w , komt het pinnetje ook echt goed naar buiten als je de koppeling inknijpt en het bedieningsgedeelte bekijkt als het los zit?

Er zijn nog wel eens gevallen dat ik spreek over een parmezaanse © koppeling.
dan zit er zoveel troep en shit aan het uiteinde van je hydraulische koppeling dat het wel lijkt of er een kilo parmezaanse strooikaas aan vast zit.
 
als je de motor niet in neutraal krijgt heb je natuurlijk wel een probleem.
dit moet ook zonder draaiende motor wel te doen zijn.

zit de motor nu vast in 1 bepaalde versnelling ? ja ik heb het idee dat hij vast zit in zijn 4de versnelling en dat ik wel naar zijn drie kan maar niet naar zijn 5 en ook vanuit zijn drie niet verder naar beneden
aangezien je noemt dat je een verschil in schakelen merkt.

heb je de werking van de slave koppeling gecontroleerd ?koppeling idd helemaal schoongemaakt. viel opzich mee met vuil. as gecheckt en deze werkt goed.
m.a.w , komt het pinnetje ook echt goed naar buiten als je de koppeling inknijpt en het bedieningsgedeelte bekijkt als het los zit? ja alles werkt naar behoren

Er zijn nog wel eens gevallen dat ik spreek over een parmezaanse © koppeling.
dan zit er zoveel troep en shit aan het uiteinde van je hydraulische koppeling dat het wel lijkt of er een kilo parmezaanse strooikaas aan vast zit.
 
ik moest even kijken maar je hebt in je quote getypt, prima.

Tja om nou van afstand te zeggen dat je versnellingsbak niet goed is lijkt me wat te makkelijk.

misschien is het jou de moeite waard om 20 minuten lang naar plat engels te luisteren, het gaat iig over de koppeling van een thunderace :

 
ik moest even kijken maar je hebt in je quote getypt, prima.

Tja om nou van afstand te zeggen dat je versnellingsbak niet goed is lijkt me wat te makkelijk.

misschien is het jou de moeite waard om 20 minuten lang naar plat engels te luisteren, het gaat iig over de koppeling van een thunderace :



Thanks!!!!!!! :)
ik heb de video bekeken. op een bepaald punt beweegt die vent de as waar de koppelingskorf op zit. dat kan bij mij niet omdat tie in versnelling vast zit maar onderin zit dat stervormig asje waar je mee schakelt en deze heb ik proberen te bewegen terwijl ik de 'grote' as bewoog. toen vielen denk ik de tandjes/schakelvorken goed in elkaar en kan ik gewoon schakelen. op dat stervormige asje zit een inkeping die volgens mij de neutraal is en daar staat tie nu op. Ik moet nog even wachten op mijn pakking maar de rest zet ik alvast weer in elkaar. bedankt voor het meedenken en de hulp! als laatste vraag: heb jij enig idee wat dit nou veroorzaakt kan hebben? toch de schakelvorken die niet helemaal recht meer zijn?
grt,
Bart
 
Terug
Bovenaan Onderaan