Yamaha Thundercat ,15Ampere zekering en tril problemen

Fatih42

Rookie
29 jun 2017
4
0
Haarlem
goedendag,

ik zal me eerst even voorstellen.
mijn naam is Fatih 27 jaar oud en kom uit Haarlem. Vorige jaar me rijbewijs behaald en sinds januari in bezit van een Yamaha thundercat uit 2000 met ongeveer 23.000km op de teller.

sinds een aantal weken heb ik een probleem waarbij mijn 15ampere zekering doorbrandt.
15ampere zekering is aangesloten op mijn, remlicht,knipper lichten, toerenteller, temp. meter en neutraal lampje.
ik kan het probleem niet vinden. thuis plaats ik een nieuwe zekering ( 10 ampere t/m 20ampere) alles doet het, voordat ik me straat uitrij is het alweer doorgebrand, ( toerenteller doet het niet ) plaat ik meteen een nieuwe zekering in en rij zonder problemen 200km door. ik heb met een multimeter de storing proberen optezoeken maar is me niet gelukt omdat hij het op dit moment weer doet.

het is me opgevallen dat de zekering alleen doorbrand als me verlichten UIT staat.

ik heb nog een andere probleem ook sinds kort. motor trilt bij me voetsteunen en frame boven de 4000 TPM( ook in zijn vrij ) het heeft niet met me tand wielen,ketting of uitlaat temaken. ben al bij een motor garage geweest en daar zijden ze gewoon doorrijden niks aan de hand.

weet iemand wat er hier aan de hand is?

met vriendelijke groeten,
Fatih
 
ik zou de draden volgen en inspecteren welke gekoppeld zijn aan de zekering dat doorbrand.
En het trillen vd motor[ook bij stilstand ga ik vanuit] de carbs laten synchroniseren.
 
Laatst bewerkt:
Meest voor de hand liggende is dat de isolatie ergens is door gesleten en soms het frame raakt. Bijvoorbeeld rondom het stuur. Ook zou ik de verlichtingsschakelaar even openmaken en na kijken.
 
Meest voor de hand liggende is dat de isolatie ergens is door gesleten en soms het frame raakt. Bijvoorbeeld rondom het stuur. Ook zou ik de verlichtingsschakelaar even openmaken en na kijken.

Heb ik allemaal bekeken naar zien er allemaal nog goed en intact uit.
Motor is ook volledig origineel met weinig kilometers, het is niet zi dat de vorige eigenaar er andere knipperlichten erop heeft gezet en met de bedrading is rommelen.
Heel vervelende is dat alles weer goed werkt op dit moment en daarom kan ik het probleem ook niet opzoeken
 
ik zou de draden volgen en inspecteren welke gekoppeld zijn aan de zekering dat doorbrand.
En het trillen vd motor[ook bij stilstand ga ik vanuit] de carbs laten synchroniseren.


Ik ben vorige week bij de garage geweest voor de trilling maar ze hebben niks over synchroniseren gezegt ( dit is ongeveer 4000km geleden al gedaan) maar de motor loopt lekker,klinkt goed, en houd niet in of stotterd ook niet. Kan het nog steeds een synchroon probleem zijn? En wat zijn ongeveer de kosten hiervan weet je dat?
 
Overigens heeft het geen zin om een 15A zekering te vervangen voor een 10A en is het gevaarlijk om zomaar een zwaardere te plaatsen.

Begin eens met het meten van voltages van de acci tijdens het stationair lopen en gas geven (3 tot 4000 rpm).

Verder is de kans groot dat er bij je stuur een draad bloot ligt.

De tip is al eens geveven, vervang de 15A zekering eens met een lampje en frutsel even aan de draden bij o.a. je stuur. Gaat het lampje branden dan heb je kortsluiting.

Succes!
 
Overigens heeft het geen zin om een 15A zekering te vervangen voor een 10A en is het gevaarlijk om zomaar een zwaardere te plaatsen.

Begin eens met het meten van voltages van de acci tijdens het stationair lopen en gas geven (3 tot 4000 rpm).

Verder is de kans groot dat er bij je stuur een draad bloot ligt.

De tip is al eens geveven, vervang de 15A zekering eens met een lampje en frutsel even aan de draden bij o.a. je stuur. Gaat het lampje branden dan heb je kortsluiting.

Succes!

Hoeveel stroom zou me accu bij 4000 tpm moeten krijgen?
Trouwens, er hoort een 15A zekering in te zitten maar omdat ik die niet meer heb zit er een 10A zekering in, dat kan toch geen kwaad want het is een iets zwakkere zekering.
Ik heb vandaag wel aan alle kabels getrokken en gefrutseld om de zekering doortebranden maar is me niet gelukt.
Kan het zijn dat me spannings regelaar of relais stuk is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan