Yamaha tr1 restomod

Zo hee, na 4 maanden een reactie!

Je bent nóg langzamer dan ik ben ;)

Maar die tank is top zo, heel mooie lijn zit er zo in *O*
 
achja, altijd baas boven baas ;)

Vandaag de tunnen en wangen van binnen ontroest en ook de rechter wang op maat geslepen. Hier een plaatje van de nieuwe (links) en oude tank. De rode tank komt van een xs1100 wat een brede vier cillinder is, vandaar de versmalling.

6goi.jpg


Plakband is natuurlijk tijdelijk, anders had ik wel ducktape gepakt ;)
 
Hahaha, idd , ductape houdt langer.....gewoon een Carbon tankje maken in de vorm van de XS tank.....de plug hab je al :Y
 
Mooi bezig met de tank! Hoe ga je hem aflassen ? met je mig/mag aflassen of zoek je een tig?
Wel mooi dat je hem heb kunnen ontroesten toen die open was, anders ist zo'n gekloot met ontroesters/chemische meuk enzo
 
yo tom!

Wil hem gewoon Mig aflassen. Heb, zoals hierboven te zien, de oorspronkelijke naad gelijk laten oversteken en kan daar dus een mooi klein diep ingebrand hoeklasje in leggen. Tankcure komt er sowieso in om de lassen extra af te dichten en omdat de tank op sommige plekken best dun geworden was door de corrosie.

Qua tankdop heb ik een donor tankje waar ik de kraag uit ga slijpen. Deze kan mooi in de felsrand van de xs tankdop liggen. Maakt het wat gemakkelijker om het netjes te krijgen. Komt dan een mooi klein draaidopje op in plaats van zon lompe stortbak.

Ik zat nog een seconde te denken om een electro vakje onder de tank te maken, de tellers te integreren, contactslot, brandstof meter of wat conrole lampjes oid nu ik hem toch open heb, maar denk dat ik toch maar voor een gewone strakke tank ga en concentreer op een strak resultaat.

As weekend hoop ik hem een eind inelkaar te krijgen, dan meer! :)
 
Laatst bewerkt:
Tankje dicht gelast en vulkraag geplaatst:
IMG_1057.jpg



Tank is rondom afgelast, alle lasnaden vlak geslepen, (tank geplamuurd, geschuurd)^10000 en staat nu in de spuit plamuur te wachten op n lakje. Lijnen komen mooi uit, en omdat de tunnel van een tr1 erin gelast is past alles in een keer perfect:
P1030735_small.jpg


Wangen van de tank ga ik polijsten en met speciale 2k blanke lak conserveren. Wil knee pads 3d laten printen, totale ontwerp moet dan zo worden:
index.php


Zodra dat klaar is wordt dit de volgende, het kontje dat al een tijdje stof ligt te vangen:
deest.jpg


to be continued!
 
Laatst bewerkt:
zo, weer wat verder.

Na het strakzetten heb ik de tank gespoten en bestickerd:
P1040283.jpg


En daarna op de motor gepast:
2015_03_13_09_21_34.jpg

(ook nieuwe zijkapjes gescoord)

detail van het maatwerk:
P1040276.jpg


Verder druk bezig een adapter uit te tekenen om een GT750 wiel in de gesloten kettingkast te krijgen:
s18-postimg-org__IMG_2337.jpeg


En deze te draaien:
s15-postimg-org__IMG_2341.jpeg


Ook bezig dichte schijven te perforeren, om de huidige schijven met sleuf te vervangen voor een klassieker modelletje:
plan.png
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit hoor! Complimenten... vooral de tank, erg mooi geworden. Blank gepolijst en blanke lak erover dus?
 
Nee, ben uit eindelijk niet met polijsten aan de slag gegaan: de 2k metaal bescherm lak kon niet geleverd worden en met gewone blanke lak durfde ik het niet aan.

Heb er Chrome vinyl wrap op gedaan, onder de laatste blanke laklaag zodat het weer een mooi geheel vormt.
 
't feest is begonnen:
P1040442.jpg


Hoeveelheid materiaal die verwijdert gaat worden is 88% van wat er door yamaha bij latere modellen van de tr1 aan deze schijven zelf verwijdert werd. Over verzwakking maak ik me dus niet druk.

Ook nog even betere kiekjes geschoten van de tank:

P1040446.jpg


P1040444.jpg


as weekend alle gaten boren, achterwiel adapter afmaken en voorvork keringen vernieuwen
 
Jazeker, die gaan er nog af, komt ook chrome spatborden op, kleinere tellertjes enz enz.

Bovenstaande plaatje is nog maar een ruige mock-up.

Chrome op de tank is vinyl. Polijsten durfde ik niet aan ivm hechten van blanke lak op gepolijst materiaal. Kans dat het na een jaar dof wordt door vocht onder de lak enz had ik geen zin in. Vinyl werkt goed en is best mooi. Heb er blanke lak op gedaan, die moet ik nog verder polijsten voor meer glans.
 
Jij pakt alles erg goed aan. Je denkt ook bij alles zo te zien een extra keer na. I like that 8-)
 
Laatst bewerkt:
Joah,

Liever van te voren 5x na denken als 1x blokkerend voorwiel op de snelweg doordat je schijven kromtrekken agv te enthousiast perforeren bijv :P
 
Vaart zit er nu lekker in. Achterwiel adapter is klaar:
IMG_2357.jpg



Ook GT750 tandwiel drager iets aangepast:
IMG_2358.jpg


Op elkaar:
IMG_2360.jpg


Hier links TR1 tandwiel drager met vlak voor O ring afdichting en een labyrinth afdichting. Rechts de GT750 tandwiel drager zonder de adapter.
img9328w.jpg


E.e.a. gepast om een te kijken of alles goed uit komt. Naaf zit mooi in het midden en oliebad past perfect:
P1040458.jpg


P1040456.jpg


Volgende stap is wiel inspaken, nieuwe lagers persen en banden om laten leggen.

Afgelopen weekend ook geperforeerde schijven gemaakt:
P1040454.jpg

Zit nu tijdelijk op gietwiel gemonteerd om te testen. Komt uiteindelijk om de hoogschouder-spaakvelg van een pagina terug.

Voor mijn/andermans future reference: alle 120 gaten kunnen boren met 1x 6mm cobalt boortje. Toerental 400rpm, grote aanzet en gekoeld met zeepspiritus. Bewust geen champfers aanbrengen, dit doet het effect van perforatie teniet. Ook kan remstof zich erin opbouwen waardoor de motor alleen maar slechter gaat remmen.

to be continued.
 
Laatst bewerkt:
zo, weer tijdje druk bezig geweest. Tijd voor een update.

2015_03_22_15_47_08.jpg

voorvork gereviseerd (noodzakelijk kwaad)

De naven liggen bij Pebro Wheels, die gaat er iets moois van maken. Hopelijk mooie jaloersmakende piccas bij de volgende update.

Tank is klaar, dus nu kunnen we naar achter gaan werken. Allereerst begonnen met een subframe te lassen voor het Giuliari zadel.


IMG_2793.jpg


IMG_2795.jpg


Vindt de lijnen persoonlijk goed gelukt. Diep ingeveerd is er voldoende speling, compleet uitgeveerd is het gat onder het spatbord niet te groot, en met mij erop of geparkeerd staat alles toch niet te ver uit lijn. Benieuwd naar jullie mening.


zadel plan is 'ietwat roestig':
2015_07_12_12_55_25.jpg


2015_07_12_16_38_26.jpg

Nieuw stukje in gezet. Ook een nieuw dekje binnen gekregen uit duitsland. Zodra het subframe klaar is kan ik hem gaan bekleden.
 
Laatst bewerkt:
Bam, binnen de maand alweer de volgende update, het tempo gaat omhoog :P


IMG_3094.jpg

spaakwielen zijn ingespaakt en voorzien van vers rubber. Rest had ik eerder al pas gemaakt dus hoogste tijd om te kijken hoe het staat icm nieuwe tank, zadel en subframe. Hier boven is het voorwiel gemonteerd, achter nog origineel. Let op de geperforeerde ipv slotted rem discs.

2015_08_09_17_32_24.jpg


IMG_3106.jpg

subframe verder gebouwd: ruimte voor een dikke gel accu om de 1000cc aan te schoppen, verstelbare scharnieren om zadel na het bekleden mooi aan te laten sluiten.


P1050193.jpg

aluminium adapter voor het achterwiel voor de zekerheid voorzien van een stalen loopvlak omdat ik bang was dat de keerring van het olie bad snel zou in kunnen slijten op het loopvlak.


P1050201.jpg

adapter in de vetkast


P1050203.jpg

en het achterwiel met de vetkast erop.


a.s. weekend achterbrug zwart spuiten en achterwiel monteren. Dan meer!
 
Laatst bewerkt:
Weer 'n hoop vooruitgang te melden:

spacers laten snijden om het 530kettingwiel op de as te borgen:
P1050211.jpg


fits like a dream:
P1050212.jpg


achterbrug was grijs, wilde ik op nieuw spuiten in zwart, zodat hij mooi bij het frame past. Toen viel me op dat, ondanks dat hij er nog netjes uit ziet, hij rot was op een plaats waar je dat liever niet hebt. Tip dus voor alle XV/TR1 eigenaren om even te dubbel checken of je rem ankering morgen niet afscheurt:
P1050215.jpg


RVS spacertjes gedraaid voor het voor en achterwiel:
P1050250.jpg


En daarna het hele spulleke ingebouwd. Kettingkast is mooi behouden en heb nu 250km test gereden zonder dat er iets lekt. (men wil geen vet lekkage op de achterband):

P1050255.jpg


P1050264.jpg


P1050261.jpg


P1050268.jpg


P1050267.jpg


Ook verder gegaan met de rotte guiliari te herstellen. Afgelast:
P1050217.jpg


Gespoten:
P1050221.jpg


Nieuw schuim erop:

P1050235.jpg


alles gemonteerd op nieuwe subframe:
IMG_3153.jpg


IMG_3155.jpg


ook nieuwe zijkapjes en zijkap logo erop gefabriekt. Lijnen komen mooi uit, zeker wanneer hij achter ingeveerd staat. Volgende stap is subframe aflassen, luchtfilter en achterlicht pasmaken. Dan is de kont klaar. Vervolgens wil ik koplamp nog wat omlaag brengen en kleinere tellers monteren. Maar dat volgt na de verbouwing van onze hut :W
 
Laatst bewerkt:
Jeetje das een heel fraai soort van standaard exemplaar :) zo had yamaha hem moeten uitbrengen!

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan