YAMAHA TRACER 900 topic deel V

Ik ga over een paar weken rondje Alpen doen, onderhoud zit er nog niet aan te komen maar was wel benieuwd of er ergens te checken is of er nog een firmware update is geweest sinds mijn tracaer 9 evering van aug 23? Stond me iets bij lage snelheid gasaanname, aangezien ik daar pas echt haarspelden krijg wilde ik het even checken en desnoods nog even langsrijden🤔
Ik heb mijn GT laten updaten eind vorig jaar, motorrem en gedrag in lage toeren is merkbaar beter geworden.
 
Ik ga over een paar weken rondje Alpen doen, onderhoud zit er nog niet aan te komen maar was wel benieuwd of er ergens te checken is of er nog een firmware update is geweest sinds mijn tracaer 9 evering van aug 23? Stond me iets bij lage snelheid gasaanname, aangezien ik daar pas echt haarspelden krijg wilde ik het even checken en desnoods nog even langsrijden🤔
Bij de RDW kan je dit checken.
RDW check
 
Ik heb mijn GT laten updaten eind vorig jaar, motorrem en gedrag in lage toeren is merkbaar beter geworden.
OK, nu is de vraag alleen: heb jij eind 23 al een nieuwere softwareversie dan die ik erop heb staan. Als ik goed teruglees is die van jou van begin 23? Die van mij van augustus 23.... Is er een of andere manier om de versie op he lcd te toveren of moet hij dan echt aan het apparaat bij de dealer?
 
OK, nu is de vraag alleen: heb jij eind 23 al een nieuwere softwareversie dan die ik erop heb staan. Als ik goed teruglees is die van jou van begin 23? Die van mij van augustus 23.... Is er een of andere manier om de versie op he lcd te toveren of moet hij dan echt aan het apparaat bij de dealer?
Mijne is inderdaad van begin 23.
Heb je tijdens het afremmen op de motor soms het gevoel dat de motorrem wegvalt en het lijkt alsof de motor zelf wat gas geeft (in rpm gebied <3k)? Dan heb je de “oude” software
 
En precies dát gedrag kon Yamaha niets aan doen. De laatste keer dat ik er om gezeurd heb was in maart. Precies dat gedrag kwam juist met de laatste software update die er ongevraagd (nou ja, waarschijnlijk onbewust) op 26 oktober op is gezet, terwijl dat de problemen die ik niet had zou oplossen. Heel fijn. Terugdraaien kon niet meer, zelfs niet met een nieuwe ECU.

Dus mijn motor is bij Carmo op de testbank geweest en de ecu is nieuw geflasht. Ik heb een nieuwe motor er voor terug.
Perfect doseerbaar, geen hik in de motorrem, in één lijn doortrekken zonder dipjes, en makkelijker doortrekken van onderuit. Toegegeven, dit was al behoorlijk goed.
En een vermogenstoename tot 125-128pk (boeit me niet) en 105Nm koppel, wat me wél boeit. Haarspeldjes worden nu nóg leuker en makkelijker.

Enige nadeel: de motor ploft nu wat uit de uitlaat als ik op de motor afrem. Bij 2800rpm ploft ie dan 3x.
En mijn motor komt nu nooit meer bij de dealer, want dan ben ik die mapping weer kwijt.
 
En precies dát gedrag kon Yamaha niets aan doen. De laatste keer dat ik er om gezeurd heb was in maart. Precies dat gedrag kwam juist met de laatste software update die er ongevraagd (nou ja, waarschijnlijk onbewust) op 26 oktober op is gezet, terwijl dat de problemen die ik niet had zou oplossen. Heel fijn. Terugdraaien kon niet meer, zelfs niet met een nieuwe ECU.

Dus mijn motor is bij Carmo op de testbank geweest en de ecu is nieuw geflasht. Ik heb een nieuwe motor er voor terug.
Perfect doseerbaar, geen hik in de motorrem, in één lijn doortrekken zonder dipjes, en makkelijker doortrekken van onderuit. Toegegeven, dit was al behoorlijk goed.
En een vermogenstoename tot 125-128pk (boeit me niet) en 105Nm koppel, wat me wél boeit. Haarspeldjes worden nu nóg leuker en makkelijker.

Enige nadeel: de motor ploft nu wat uit de uitlaat als ik op de motor afrem. Bij 2800rpm ploft ie dan 3x.
En mijn motor komt nu nooit meer bij de dealer, want dan ben ik die mapping weer kwijt.
Dit klinkt als een dikke aanrader. Zoiets zal best wel een prijskaartje aan hangen, verwacht ik.

Ikzelf heb een eentje uit augustus 2023 en heb (gelukkig nog) geen klachten zoals eerder beschreven wordt.

Dat de motor zelf 'gas geeft' is wel het laatste wat je wilt., lijkt mij. Dat kan toch wel voor hele vervelende momenten zorgen.

Binnenkort ga ik hem voor het eerst echt rijden, gaan een tripje naar Sauerland doen aankomende hemelvaart . Zal het eens in de gaten houden.
 
Mijne is inderdaad van begin 23.
Heb je tijdens het afremmen op de motor soms het gevoel dat de motorrem wegvalt en het lijkt alsof de motor zelf wat gas geeft (in rpm gebied <3k)? Dan heb je de “oude” software
De mijne van '21 laat wel de motorrem los bij ong 2000 toeren , maar gas geven heb ik nog niet gemerkt.
De laatste software is er in september '23 opgezet.
Maar zat er dus al op toen ik de motor kocht.
Ik kan dus niet vergelijken.
 
Goedemorgen allen, sinds één week eigenaar van een nieuwe Yamaha Tracer 9 GT+, heb voor deze motor alleen maar Yamaha gereden.
Heb op deze motor mijn MT07 ingeruild, welke ik tien jaar heb met veel plezier heb gereden. Tot nu toe geen spijt van de switch, heb tot nu toe alleen maar veel regen en wind gezien. Ben nog druk bezig met inrijden en in mei gaat hij voor de 1000 kilometer beurt.

Nu hopen op beter weer.

Heb meteen tank- en zijpad bescherming laten monteren en een SP connect draadloze lader op het stuur.
Heb er ook zij koffers bij maar deze heb ik in de garage hangen.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2024-04-24 114051.png
    Schermafbeelding 2024-04-24 114051.png
    445,4 KB · Weergaven: 0
  • Schermafbeelding 2024-04-24 114206.png
    Schermafbeelding 2024-04-24 114206.png
    618,1 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Mooie moto in een leuk kleur, veel veilige kilomters gewenst. Wat was voor jou de grootste reden om voor de GT+ te gaan gezien de 2000€ bovenop de normale tracer GT? het display of de adaptieve cruise control?
 
De mijne van '21 laat wel de motorrem los bij ong 2000 toeren , maar gas geven heb ik nog niet gemerkt.
De laatste software is er in september '23 opgezet.
Maar zat er dus al op toen ik de motor kocht.
Ik kan dus niet vergelijken.
Dit herken ik idd wel, geen gas erbij, maar wel beetje wegvallen van motorrem bij lage toeren🤔. Zoals gezegd, hier in NL nog niet echt "storend" maar in "haarspeld heaven" ben ik benieuwd....
1000028451.jpg


Na weekendje eifel vorig jaar niet echt blijven hangen als vervelend, maar was daar in alle eerlijkheid nog aan de hele motor aan het wennen.
 
Ik ben voor de GT+ gegaan zeker ook vanwege het 7inch TFT scherm, hierop kan ook de navigatie. Ik vindt de kleurstelling heel mooi, en de adaptieve cruisecontrole is een hele leuke extra. Daarnaast heeft hij ook een ander zadel (comfort).
 
Heeft iemand hier al ervaring mee.
op de Tracer niet , had hem destijds wel op de Z1000.
Als je het heel letterlijk neemt , gaan je gereden km's ook niet helemaal meer kloppen.

maar goed, ik vond het wel fijn. Reed niet altijd met navi aan voor mijn echte snelheid. Afwijking op de Z1000 was +/- 11%

houd wel in dat je de eerste tijd even moet wennen dat je die 10% marge niet meer hebt O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan