YAMAHA TRACER 900 topic deel V

Heeft er iemand een Tracer 9 met verwarmd zadel?
Ik ben aan het rond kijken voor een 9GT en weet er nu 1 staan met verwarmd zadel,maar hij staat nogal ver om snel even te gaan kijken.
Dat model is anders dan het standaard en comfort zadel,dus ik ben benieuwd hoe dat zit.
En wat zijn de ervaringen met ruitjes op de 9?
Ik dacht dat het enige verschil is met het verwarmde zadel dat er verwarming in zit met een stekker. Qua zit is het hetzelfde als comfort zadel. De verwarmingsunit krijg je net als de handvat verwarming te zien op je display.

Ruitjes is afhankelijk van je lengte. Ik ben 1,94 en had een grote ruit maar werd er niet vrolijk van. Je kan dan beter voor een lage gaan met je hoofd in de wind. O.a ermax, mra en puig hebben prima ruitjes.
 
Ik dacht dat het enige verschil is met het verwarmde zadel dat er verwarming in zit met een stekker. Qua zit is het hetzelfde als comfort zadel. De verwarmingsunit krijg je net als de handvat verwarming te zien op je display.
Voor zover ik kan zien op de site is het verwarmd zadel wat dikker dan het comfort zadel.
Ik heb een tijdje geleden een korte proefrit op een 9GT gemaakt,en vond het standaard zadel in elk geval niet goed.
 
Een kleine opmerking ivm het standaard zadel op de 9 GT's. In het begin vond ik die van mij ook hard. Nu lijk ik eraan gewend te zijn (of is het zadel wat zachter geworden?), ik heb totaal geen last meer. Ik er uren aan een stuk op rijden zonder zadelpijn.

Schermpjes zijn heel persoonlijk, moeilijk om raad te geven. Ik rij nog met het standaard scherm. Soms wat turbulentie, soms helemaal niet... Het hangt ook een beetje van af van hoeveel wind er staat en vanuit welke richting. Als ik achter een ander voertuig rij, heb ik soms wel meer last.
 
Ik heb op geen enkele motor een ander zadel gemonteerd gehad. Dus nu ook niet op de 9gt. In begin wel wat lastig maar uiteindelijk kan je er ook aan wennen. Originele scherm heb ik vervangen voor een Givi in smoke. Puur omdat ik smoke mooier vind. En turbulentie of iets? Dat boeit me niet, ben aan het motorrijden hé. Weet wel uit ervaring dat turbulentie ook kan verschillen in welke helm je draagt.
 
Ik heb destijds gelijk het comfort zadel erbij gekocht. O.a. vanwege de "looks" maar ook voor het zitten. Het is Iets steviger dan het standard zadel en ook iets dikker. Alletwee uiteraard getest, maar het comfort zadel zit (vooral op langere ritten) beter.
Ik rij nog steeds rond met het standaard scherm. Het geeft een betere windgeleiding dan het scherm op de 2 FJR-en die ik gereden heb. Zie geen enkele noodzaak om hier geld aan uit te geven.
We rijden tenslotte niet voor niets motor. :]
 
In mijn zoektocht naar comfortabel rijden met mijn Tracers heb ik in de loop der jaren wat ruitjes aangeschaft. De tracers zijn verkocht, maar de ruitjes heb ik nog. Mijn favoriet was een hoge GIVI ruit met daarop gemonteerd een Puig opzetruitje. Met mijn 187 meter zat ik in de koudere maanden geheel verscholen achter deze ruit. In de zomermaanden had ik een minimaal klein ruitje, waarbij de Powerbronze sport mijn favoriet was.
Vol in de wind zonder gebulder.

 
In mijn zoektocht naar comfortabel rijden met mijn Tracers heb ik in de loop der jaren wat ruitjes aangeschaft. De tracers zijn verkocht, maar de ruitjes heb ik nog. Mijn favoriet was een hoge GIVI ruit met daarop gemonteerd een Puig opzetruitje. Met mijn 187 meter zat ik in de koudere maanden geheel verscholen achter deze ruit. In de zomermaanden had ik een minimaal klein ruitje, waarbij de Powerbronze sport mijn favoriet was.
Vol in de wind zonder gebulder.
Ik heb het specifiek over de 9,niet de oudere 900,daar heb ik zelf genoeg ervaring mee.
En zelf heb ik liever een klein ruitje,als ik maar niet het enorme gebulder heb zoals bij de standaard ruit van de 900.
 
Ik heb het specifiek over de 9,niet de oudere 900,daar heb ik zelf genoeg ervaring mee.
En zelf heb ik liever een klein ruitje,als ik maar niet het enorme gebulder heb zoals bij de standaard ruit van de 900.

Ja eens. De Powerbronze van 31 cm is heel geschikt daarvoor. De standaard is echt te erg!
 
Ik heb het specifiek over de 9,niet de oudere 900,daar heb ik zelf genoeg ervaring mee.
En zelf heb ik liever een klein ruitje,als ik maar niet het enorme gebulder heb zoals bij de standaard ruit van de 900.
Ik was er achter gekomen dat de aansluiting van de 900GT en 9GT gelijk waren. Omdat ik nog een 900 ruitje had liggen had ik dit flink korter gemaakt. Werkte in de zomer perfect! Veel minder gebulder en lekker koele rijwind😎
 
En turbulentie of iets? Dat boeit me niet, ben aan het motorrijden hé. Weet wel uit ervaring dat turbulentie ook kan verschillen in welke helm je draagt.
Nou, turbulentie en gebulder heb ik altijd al verschrikkelijk gevonden en het plezier in motorrijden gigantisch verpesten. Vind het enorm vermoeiend op grote afstanden, daarom heb ik het altijd zoveel mogelijk verholpen. Ik heb nu een V-Stream schuifpui, kan ook heerlijk met open vizier op snelweg rijden. Alleen maar directe luchtstroom op de armen. Ben 1.80 met Neotec helm. Die opzetruitjes kunnen trouwens ook enorm effectief zijn, heb ik ook gehad. Vind ze persoonlijk alleen erg lelijk.
 
Even een vraagje mbt onderhoud/reparatie......

Ik heb mijn Tracer 900 uit 2015 de 40.000km beurt laten doen. Hierbij had ik aangegeven dat er een ratel in het blok zat. Nu blijkt dat de NAKS vervangen dient te worden.

Heeft er iemand hier ervaringen mee, en kan die me vertellen of dit goed zelf te doen is? Welke prijs moet ik denken?
 
Even een vraagje mbt onderhoud/reparatie......

Ik heb mijn Tracer 900 uit 2015 de 40.000km beurt laten doen. Hierbij had ik aangegeven dat er een ratel in het blok zat. Nu blijkt dat de NAKS vervangen dient te worden.

Heeft er iemand hier ervaringen mee, en kan die me vertellen of dit goed zelf te doen is? Welke prijs moet ik denken?
Waar je de 40k beurt hebt laten uitvoeren, hebben die niet gelijk aangeboden de NAKS te vervangen?
 
Even een vraagje mbt onderhoud/reparatie......

Ik heb mijn Tracer 900 uit 2015 de 40.000km beurt laten doen. Hierbij had ik aangegeven dat er een ratel in het blok zat. Nu blijkt dat de NAKS vervangen dient te worden.

Heeft er iemand hier ervaringen mee, en kan die me vertellen of dit goed zelf te doen is? Welke prijs moet ik denken?
Ik moet binnenkort ook die beurt doen, mag ik vragen wat zoiets kost? (Mag ook via pb) (heb voorheen altijd alles zelf gedaan)

Over de NAKS, als je de Amerikaanse fora mag geloven is het een bekend probleem. Je zou daar eens kunnen zoeken 😊
 
Waar je de 40k beurt hebt laten uitvoeren, hebben die niet gelijk aangeboden de NAKS te vervangen?
Had het vertelt van die ratel, echter hebben ze die niet met het proefrijden opgemerkt. Nadat ik hem op had gehaald, na een rit van 30km kwam de ratel weer terug en ben ik alsnog langs gereden en hebben toen geconstateerd dat dit de NAKS zou moeten zijn.

Na navraag bij Yamaha schijnt dit een bekend voorval te zijn bij de eerste serie Tracers.
 
Ik moet binnenkort ook die beurt doen, mag ik vragen wat zoiets kost? (Mag ook via pb) (heb voorheen altijd alles zelf gedaan)
Ik was na de 40.000km beurt effe 550€ armer. Ik wil alles wel zelf doen, maar ik heb de ruimte en de kennis er niet voor.

En om nou alles vanuit een handboek te gaan doen vind ik niet zo'n fijn idee. Het kleine onderhoud en vervangen van slijtage delen (olie, ketting remblokken, filter, etc....) kan ik allemaal wel zelf.
 
Ik was na de 40.000km beurt effe 550€ armer. Ik wil alles wel zelf doen, maar ik heb de ruimte en de kennis er niet voor.

En om nou alles vanuit een handboek te gaan doen vind ik niet zo'n fijn idee. Het kleine onderhoud en vervangen van slijtage delen (olie, ketting remblokken, filter, etc....) kan ik allemaal wel zelf.
Dankjewel! Ik doe het werk aan m’n oude motoren zelf, maar met een kleine en een man houdt de tijd hier niet meer over😉 Maar had geen flauw idee wat het zou moeten kosten ongeveer.
 
Heeft er iemand een Tracer 9 met verwarmd zadel?
Ik ben aan het rond kijken voor een 9GT en weet er nu 1 staan met verwarmd zadel,maar hij staat nogal ver om snel even te gaan kijken.
Dat model is anders dan het standaard en comfort zadel,dus ik ben benieuwd hoe dat zit.
En wat zijn de ervaringen met ruitjes op de 9?
Er staat me iets van bij dat het verwarmde zadel iets hoger is dan het comfortzadel, en die is op zijn beurt weer iets hoger dan het standaard zadel. Overigens vond ik het standaard zadel niet echt wat. Vooral de basisplaat loopt naar achteren toe steil op. Bij afremmen in de heuvels schoof ik regelmatig naar voren.

Qua ruitje heb ik de Puig racing overgezet van de Tracer 900 naar de Tracer 9. Want het is inderdaad dezelfde steun waarop ie gemonteerd zit (op de stalen busjes na...). Overigens had ik met mijn 2 meter met het originele ruitje ook niet heel veel turbulentie.. best prima dus.
 
Even een vraagje mbt onderhoud/reparatie......

Ik heb mijn Tracer 900 uit 2015 de 40.000km beurt laten doen. Hierbij had ik aangegeven dat er een ratel in het blok zat. Nu blijkt dat de NAKS vervangen dient te worden.

Heeft er iemand hier ervaringen mee, en kan die me vertellen of dit goed zelf te doen is? Welke prijs moet ik denken?
Heb ik... bij mijn 2014'er MT-09. Bij de eerst bouwserie CP3-blokken krijgt de NAKS te weinig olie. Ze hebben dit ooit als spatsmering bedacht, maar het werkte onvoldoende. In de NAKS zit een soort schroefdraad met een veer welk telkens een tandje verder klikt (en niet terug kan). Door een
gebrek aan smering gaat de draad verrot.. en faalt de spanner. In een latere bouwserie blokken is de spatsmering veranderd naar druksmering... veel beter.

Er is een officieel bulletin van Yamaha waarin precies uitgelegd staat wat er aan de hand is, en met welke serie. Het kitje behelst een holle schroef, en een flensje met een sleufje. Je vervangt bovenop het kleppendeksel een schroef (ik meen rechtsachter) voor deze delen, waarmee er een fontein olie van de nokkenas op de NAKS wordt gericht... ik denk de best mogelijke oplossing die Yamaha achteraf nog kon bieden.

PHOTO_20190608_150326.jpg


PHOTO_20190608_150840.jpg


De NAKS zelf heeft ook een update gehad...

Laat je niet door die gekke Amerikanen iets wijs maken, met hun handmatige spanner (APE ofzo). De kans dat je hem te hard aandraait is reeel... want een NAK op gevoel spannen vind ik een beetje 'fuzzy'.

Meer info via PB indien gewenst.
 
Laatst bewerkt:
Had het vertelt van die ratel, echter hebben ze die niet met het proefrijden opgemerkt. Nadat ik hem op had gehaald, na een rit van 30km kwam de ratel weer terug en ben ik alsnog langs gereden en hebben toen geconstateerd dat dit de NAKS zou moeten zijn.
Als ze de klepspeling aan het controleren waren,was het een kwartier extra werk geweest om de NAKS te vervangen.
Nu is het terug een paar uur werk.
 
Heb ik... bij mijn 2014'er MT-09. Bij de eerst bouwserie CP3-blokken krijgt de NAKS te weinig olie. Ze hebben dit ooit als spatsmering bedacht, maar het werkte onvoldoende. In de NAKS zit een soort schroefdraad met een veer welk telkens een tandje verder klikt (en niet terug kan). Door een
gebrek aan smering gaat de draad verrot.. en faalt de spanner. In een latere bouwserie blokken is de spatsmering veranderd naar druksmering... veel beter.

Er is een officieel bulletin van Yamaha waarin precies uitgelegd staat wat er aan de hand is, en met welke serie. Het kitje behelst een holle schroef, en een flensje met een sleufje. Je vervangt bovenop het kleppendeksel een schroef (ik meen rechtsachter) voor deze delen, waarmee er een fontein olie van de nokkenas op de NAKS wordt gericht... ik denk de best mogelijke oplossing die Yamaha achteraf nog kon bieden.

Bekijk bijlage 1781790

Bekijk bijlage 1781794

De NAKS zelf heeft ook een update gehad...

Laat je niet door die gekke Amerikanen iets wijs maken, met hun handmatige spanner (APE ofzo). De kans dat je hem te hard aandraait is reeel... want een NAK op gevoel spannen vind ik een beetje 'fuzzy'.

Meer info via PB indien gewenst.
Ik ben ook wel benieuwd @KeesH
 
Beste ls, de vrouw is binnenkort jarig en ik zou graag voor haar tracer 900 2015 blok protectoren aanschaffen. Engine sliders zoals dat heet. Helaas vind ik niet echt wat ik schijnbaar zoek. De carterdeksels zouden wel iets aan bescherming kunnen gebruiken, grote beugels is niet echt de voorkeur. Iemand een aanrader als het aankomt op carterdeksel bescherming?
 
Terug
Bovenaan Onderaan